Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hva er et lydtett navn?Vi går nok for et lydtett navn på 1-2 stavelser, slik vi gjorde med førstemann.
Haha! LydRETT!Hva er et lydtett navn?
Du kan godt utdype litt hva du mener med lydrett navn? Altså at navnet uttales likt som det skrives? Er det gitt at lydrette navn er korte? Ikke et begrep jeg er så vant med i mitt vokabular bareHaha! LydRETT!
Ja, nettopp. At det uttales mer eller mindre likt på ulike dialekter for eksempel (Dina uttales «Dina» både i Oslo og Bergen, mens Lars uttales gjerne lydrett i Bergen (med skarring på r-en) men som «Lasj» i Oslo). Det trenger ikke være bare korte navn som Bo, Jo, Ada, Ida, Liv osv. Karoline er rimelig langt, for eksempel.Du kan godt utdype litt hva du mener med lydrett navn? Altså at navnet uttales likt som det skrives? Er det gitt at lydrette navn er korte? Ikke et begrep jeg er så vant med i mitt vokabular bare
Ja det er jo viktig, at det ikke uttales helt forskjellig i landet. Erlend og Ellen feks. I Nord-Norge sir vi Erlend som Ælen, og Ellen som Ellen. I Bergen sier de Ællen om Ellen (usikker hvordan de ville uttalt Erlend). Altså uttaler vi i nord guttenavnet likt som Bergensere uttaler jentenavnet.Ja, nettopp. At det uttales mer eller mindre likt på ulike dialekter for eksempel (Dina uttales «Dina» både i Oslo og Bergen, mens Lars uttales gjerne lydrett i Bergen (med skarring på r-en) men som «Lasj» i Oslo). Det trenger ikke være bare korte navn som Bo, Jo, Ada, Ida, Liv osv. Karoline er rimelig langt, for eksempel.
Mannen min er fra Vestlandet og jeg fra Østlandet, og vi vil ikke ende opp med er navn hvor en av oss føler at den andre sier det «feil».
Er og fra Bergen!Ja, nettopp. At det uttales mer eller mindre likt på ulike dialekter for eksempel (Dina uttales «Dina» både i Oslo og Bergen, mens Lars uttales gjerne lydrett i Bergen (med skarring på r-en) men som «Lasj» i Oslo). Det trenger ikke være bare korte navn som Bo, Jo, Ada, Ida, Liv osv. Karoline er rimelig langt, for eksempel.
Mannen min er fra Vestlandet og jeg fra Østlandet, og vi vil ikke ende opp med er navn hvor en av oss føler at den andre sier det «feil».
Ja, det virker som mange hensyn å ta!Er og fra Bergen!
For oss må det passe på norsk, engelsk og Nederlandsk og gjerne også på fransk. Da sliter vi litt!
Bergenser her også! Gift med en sørvestlending. Så navn med eventuell R blir skarre-R på, så må høres fint ut med det.Er og fra Bergen!
For oss må det passe på norsk, engelsk og Nederlandsk og gjerne også på fransk. Da sliter vi litt!
Erlend blir Ærr-lænn hvis det gir mening Et annet godt eksempel er Anders, i øst blir jo det mer Annersh, mens her er det AnndarrsJa det er jo viktig, at det ikke uttales helt forskjellig i landet. Erlend og Ellen feks. I Nord-Norge sir vi Erlend som Ælen, og Ellen som Ellen. I Bergen sier de Ællen om Ellen (usikker hvordan de ville uttalt Erlend). Altså uttaler vi i nord guttenavnet likt som Bergensere uttaler jentenavnet.
Festlig med Anders og Karen og Blir fint når man får skjult her etterhvert! Ønsker heller ikke veldig populære navn, håper på å styre unna topp 10, og de som skyter til værs. Men man vet jo ikke! Heller ikke skikkelig uvanlig navn, eller navn som er vanskelig å stave. Liker korte navn, gjerne bare 3-4 bokstaver Blir spennende å se hva folk her inne kaller babyen til slutt, er jo så mange forskjellige meninger om dette med navnBergenser her også! Gift med en sørvestlending. Så navn med eventuell R blir skarre-R på, så må høres fint ut med det.
Erlend blir Ærr-lænn hvis det gir mening Et annet godt eksempel er Anders, i øst blir jo det mer Annersh, mens her er det Anndarrs
Karen også; Ka-arn VS Ka-Ren?
Vi har funnet noen navn vi liker i løpet av prøvingen, vi får se om jeg deler dem her etterhvert (kanskje når vi får skjult), men kan si at for guttenavn så liker jeg naturnavn, mens for jentenavn vil jeg at det skal slutte på A Vil heller ikke ha noen veldig populære navn.
Enig! Vil ikke at det skal være for uvanlig så de må gjenta seg eller stave det. Har en god del korte navn på listen jeg også, men har også et par med hele 4 stavelser Navn er en big deal! Tror ikke vi kommer til å bestemme oss før etter fødsel, vi vil jo se hvordan hen ser ut og se om navnene passer til dem, liksom. Er også litt redd for at folk kommer til å si negative ting, så tror vi holder listen vår hemmelig for familie og venner.Festlig med Anders og Karen og Blir fint når man får skjult her etterhvert! Ønsker heller ikke veldig populære navn, håper på å styre unna topp 10, og de som skyter til værs. Men man vet jo ikke! Heller ikke skikkelig uvanlig navn, eller navn som er vanskelig å stave. Liker korte navn, gjerne bare 3-4 bokstaver Blir spennende å se hva folk her inne kaller babyen til slutt, er jo så mange forskjellige meninger om dette med navn
Ja, tror det er lurt å holde kortene tett til brystet ovenfor venner og familie! Folk har alltid meninger og assosiasjoner med navnene uansett. Vet med sikkerhet at spesielt guttenavnet vil noen synes er «mann på bygda 60 år» Men vi har så gode assosiasjoner med det selv, og spesielt mannen elsker navnet. Jeg kunne sikkert ha diskutert litt flere guttenavn, men når han er så glad i det navnet og jeg også liker det godt, da unner jeg han å få siste ordet! Er motsatt på jentenavnet hehe. Vi har allerede diskutert navn i noen årEnig! Vil ikke at det skal være for uvanlig så de må gjenta seg eller stave det. Har en god del korte navn på listen jeg også, men har også et par med hele 4 stavelser Navn er en big deal! Tror ikke vi kommer til å bestemme oss før etter fødsel, vi vil jo se hvordan hen ser ut og se om navnene passer til dem, liksom. Er også litt redd for at folk kommer til å si negative ting, så tror vi holder listen vår hemmelig for familie og venner.