Navn

Her er vi helt blanke på navn.. På hu eldste her var navnet klart før fødsel, mens guttungen var navnløs til han var 3 uker gammel, da bare bestemte jeg meg for et navn, å slik ble det. Begge kler heldigvis navnene sine bra, og syns de passer sammen.. Men tror det blir enda vanskeligere nå:happy090
 
Hvilke faktorer synes dere er viktig når dere velger navn?
Mannen ønsker å plukke et navn fra slekten. For meg er det viktig at navnet ikke er vanlig, men at det klinger på en vanlig måte, og at det ikke har noen uheldige dobbelbetydninger på enkelte språk etc. Mye å tenke på...
 
Synes navnevalg er så vanskelig. Det er så endelig!:inpain: Da vi skulle ha datteren vår laget jeg en liste med mange navn og han stod for elimineringen. Til slutt satt vi igjen med to navn. Omtrent rett etter hun var kommet, stod han klar med telefonen og spurte om han skulle skrive navnet han bestemte seg for, at hun var kommet. Jeg var selvsagt helt i svime og sa ja:schocked028:laughing002 Men er veldig fornøyd med navnet og det passer henne perfekt:Heartpink

Tenker vi først finner ut hvilket kjønn det er før vi begynner igjen:gen113
 
Hvilke faktorer synes dere er viktig når dere velger navn?
Mannen ønsker å plukke et navn fra slekten. For meg er det viktig at navnet ikke er vanlig, men at det klinger på en vanlig måte, og at det ikke har noen uheldige dobbelbetydninger på enkelte språk etc. Mye å tenke på...

Jeg synes det er viktig at navnet funker like god på norsk som på engelsk og at det passer med navnet til storebror. Hvis det blir jente ønsker jeg å bruke navnet til mamma som mellomnavn og må derfor prøve å finne et navn som passer til det - og det blir nok ikke lett
 
Hvilke faktorer synes dere er viktig når dere velger navn?
Mannen ønsker å plukke et navn fra slekten. For meg er det viktig at navnet ikke er vanlig, men at det klinger på en vanlig måte, og at det ikke har noen uheldige dobbelbetydninger på enkelte språk etc. Mye å tenke på...
Jeg er helt enig i at det ikke må ha uheldige dobbeltbetydninger på enkelte språk. Simen kan fort bli sæd på engelsk :hilarious: så det vil vi unngå, men det er ikke så viktig for meg at navnet må kunne uttales på både engelsk og norsk for det finner alltids utlendingene en løsning på. Mitt navn er ikke så engelsk-vennlig, men har vært helt uproblematisk å bo 10 år i utlandet.

Jeg vil gjerne ha et navn med skandinavisk opphav eller den skandinaviske versjonen av navnet også vil jeg unngå et navn på topplisten :)
 
Synes navnevalg er så vanskelig. Det er så endelig!:inpain: Da vi skulle ha datteren vår laget jeg en liste med mange navn og han stod for elimineringen. Til slutt satt vi igjen med to navn. Omtrent rett etter hun var kommet, stod han klar med telefonen og spurte om han skulle skrive navnet han bestemte seg for, at hun var kommet. Jeg var selvsagt helt i svime og sa ja:schocked028:laughing002 Men er veldig fornøyd med navnet og det passer henne perfekt:Heartpink

Tenker vi først finner ut hvilket kjønn det er før vi begynner igjen:gen113

Det var litt sånn med navnvalget til nr 2 her. Han sa det navnet rett før hun blei født å da sa jeg også ja:p men er virkelig glad i navnet hennes nå da :)
 
Det var litt sånn med navnvalget til nr 2 her. Han sa det navnet rett før hun blei født å da sa jeg også ja:p men er virkelig glad i navnet hennes nå da :)

Så bra:happy: Det er ikke lett det der. Har til og med hørt om dem som har vært HELT enige, meldt inn navnet og har måtte gå inn å endre det mange uker senere. Fordi de ikke klarte å slå seg til ro med det:facepalm:
 
Vi hadde få navn på blokka sist, og de vi hadde men ikke valgte liker jeg ikke lenger :dead: Vil gjerne at navnet klinger med navnet til storebror og jeg vil at det skal være Ok å uttale på engelsk også. Godt det er en stund til, for nå kommer jeg ikke på et eneste aktuelt navn! :happy090
 
Ingenting klart, men har en hel haug med jentenavn jeg syns er fine. Guttenavn eeeer så vanskelig. Første er gutt, og håper jeg slipper den problemstillingen igjen :wacky:
 
Jeg har navnet klart om det blir jente. Guttenavn er jeg litt usikker på. Tenker dobbelnavn. Har det til min første.
 
Jeg har en laaang liste med både guttenavn og jentenavn. Men barnefar er mer kresen, så er spent på hva vi ender på:p før vi fikk jenta vår har jeg lagt inn krav om to fornavn på våre barn, da dette er en tradisjon i min familie. Ellers er vi opptatt at navnene skal være minst mulig til last for ungen. Siden vi bor midt i landet er det heller ikke alle navn som er like fin på dialekten her, så det er også et hensyn vi tar:rolleyes: vi skal ikke vite kjønn da, så det gir jo også en utfordring.. Men sist husker jeg at navnediskusjonen var veldig spennende, og gav oss mange gode samtaler!
 
Har mange fine jentenavn jeg liker, men ingen guttenavn. Slet veldig med første som er gutt. Har ikke så veldig lyst å havne i samme problemstilling igjen. Husker vi trålet kirkegårder etter navneinspo da jeg gikk gravid :joyful: Venter med å tenke mer på navn til vi får vite kjønn.
 
Jentenavn har vært klart siden vi ventet førstemann. Kommer det enda en gutt blir det nok vanskeligere å finne. Med nr 2 ble vi enig ganske sent :)
 
Har ikke tenkt så mye på det enda, utenom at det kommer til å bli vanskelig.. tror vi også venter til vi har fått vite kjønnet
 
Litt morsomt å lese at de fleste synes det er mye enklere med jentenavn enn guttenavn. ( inkludert meg selv) Hva kommer det av tro? o_O
 
Vi har funnet et guttenavn og et jentenavn vi begge falt fullstendig for. Hadde vel en liste på telefonen med navn vi likte, men ingen vi helt forelsket oss i. Plutselig en dag fant vi til begge kjønn! Holder de skjult for de rundt oss til vi er godt på vei, kun sagt til et vennepar av oss da vi satt og diskuterte navn. Viktigste for oss er at de passer internasjonalt grunnet slekt fra alle mulige steder. :)
 
Har fleire potensielle jentenamn, til gut er det null og niks på lista. Synes det er supervanskeleg.
 
Hvilke faktorer synes dere er viktig når dere velger navn?
Mannen ønsker å plukke et navn fra slekten. For meg er det viktig at navnet ikke er vanlig, men at det klinger på en vanlig måte, og at det ikke har noen uheldige dobbelbetydninger på enkelte språk etc. Mye å tenke på...
Vi ønsker i utgangspunktet et navn som ikke har uheldige dobbelbetydninger, som ikke har mange ulike stavemåter og som fungerer greit på engelsk. Sistnevnte er ikke så nøye for meg, men mannen har et navn som ikke fungerer i det hele tatt på engelsk, og han synes det er litt irriterende i forbindelse med jobb og reise. Ellers bor vi midt i landet, og enkelte navn radbrekkes når trykket på stavelsene endres. Det er derfor helt avgjørende hvordan det uttales på vår dialekt :hilarious:
 
Back
Topp