Navn

Vi har ett av mitt etternavn som "mellomnavn" å hans som etternavn. For vi er ikke gift. Viss vi gifter oss kommer nok det fortsatt til å bli slik:)
Jeg vil gjerne ha mitt etternavn sist, får se om jeg klarer å få gehør for det :) skjønner jo ar det er viktig for han også, så vi må vel inngå en form for kompromiss :)

Etternavn er døds vanskelig.. vi tok den diskusjonen når vi giftet oss. Endte med bindestrek mellom mitt ene etternavn og hans etternavn. Vet ikke om jeg er superfornøyd egentlig, men jeg hadde nok ikke blitt det uansett [emoji85] skulle gjerne hatt begge mine på meg og barna [emoji85]
Du er litt som meg, haha :) Jeg har to familienavn og vil egentlig beholde begge videre til barnet ;) Må nok gi slipp på det ene, men spent på om jeg får det andre som siste etternavn.. bindestrek var ikke så dumt da, hvis vi ikke klarer å bli enig på annen måte :) :)

Selvfølgelig naturlig å ha samme etternavn på barna :) Jeg får trekke pusten og hoppe i det etterhvert. Jeg vil ha mitt etternavn sist så det er det som blir brukt ;)
Ja de får det samme [emoji6][emoji106]
Hvordan passer det sammen med barnefar's navn da? Fungerer det og bruke hans navn først og ditt etterpå? Har du et spesielt navn eller hva er årsaken til at du ønsker å bruke ditt? [emoji4]

Jentenavn har vi hatt klart kjempe lenge [emoji5] vi har brukt navnet etter oldemora mi på første. Syns det er ålreit å bruke slektsnavn [emoji4] verre hvis det blir gutt, siden det er så mange rare guttenavn i slektene våres [emoji28]

Er så vanskelig med navn, vi har heeeeelt forskjellig smak så tror ikke det blir så enkelt.

Ja de får det samme [emoji6][emoji106]
Hvordan passer det sammen med barnefar's navn da? Fungerer det og bruke hans navn først og ditt etterpå? Har du et spesielt navn eller hva er årsaken til at du ønsker å bruke ditt? [emoji4]
Mitt etternavn er navnet på familiegården vår :) Mitt mellomnavn er navnet på min mors familiegård. Så egentlig betyr begge mye, men etternavnet er mest spesielt. Barnefar har et ordinært navn, Andersen. Kunne hatt begge, med bindestrek, men det blir så fryktelig langt...

Mitt etternavn er navnet på familiegården vår :) Mitt mellomnavn er navnet på min mors familiegård. Så egentlig betyr begge mye, men etternavnet er mest spesielt. Barnefar har et ordinært navn, Andersen. Kunne hatt begge, med bindestrek, men det blir så fryktelig langt...
Skjønner godt at du ønsker å bruke ditt navn da [emoji6]
Kan jo hende han er enig uten store problemer [emoji4]
Andersen er hverken unikt eller spennende og et navn halve Norge har omtrent... [emoji23]

Da skjønner jeg godt at du ønsker å bruke ditt etternavn. Ville bare sagt det rett ut til han om hvorfor det betyr mye for deg å videreføre navnet. Tenker det og gjerne er koselig for barnet å ha et etternavn som har en betydning bak i slekta. Ikke sikkert det er super viktig for kjæresten din å videreføre navnet Andersen som er så vanlig, og spesielt om han har søsken som viderefører det.[emoji4] slik er det hvertfall for meg. Heter Olsen og har 3 brødre med samme etternavn, så her går navnet videre uten min innsats [emoji39]

Bare å legge frem at du ønsker et unikt barn for deres felles barn, noe ditt gårdsnavn fra familien vil være kontra Andersen![emoji4] Er du heldig så er han veldig enig med deg [emoji4]
Håper vi blir enige ja :) det henger litt i enda dette med at barna har fars etternavn, sikkert derfor jeg tenker at det kan bli et «problem». Bare dumt av meg å tenke så mye, skulle bare tatt det opp med en gang:) skal gjøre det i morgen :)

Håper vi blir enige ja :) det henger litt i enda dette med at barna har fars etternavn, sikkert derfor jeg tenker at det kan bli et «problem». Bare dumt av meg å tenke så mye, skulle bare tatt det opp med en gang:) skal gjøre det i morgen :)
Den tradisjonen er nok på god vei bort[emoji6] idag har det blitt enklere og velge det man selv ønsker, og det finnes utallige løsninger av etternavn for tiden, noen snur om rekkefølgen fordi det passer best, andre bruker bindestrek, noen får et navn, andre får to eller flere.. [emoji4]
Lykke til[emoji4]

Tenker mye på navn! Men syns det er vanskelig å finne navn som både er fine og som vi ikke har negative assosiasjoner med. Mange navn er liksom både fine og allikevel ikke fine. Tror det blir lettere når man er sikker på kjønn og har sett babyen på ultralyd. Da blir det mer personlig syns jeg.

Den tradisjonen er nok på god vei bort[emoji6] idag har det blitt enklere og velge det man selv ønsker, og det finnes utallige løsninger av etternavn for tiden, noen snur om rekkefølgen fordi det passer best, andre bruker bindestrek, noen får et navn, andre får to eller flere.. [emoji4]
Lykke til[emoji4]
Tusen takk :) :)

Sist gang hadde vi funnet guttenavn før ul.

Har ikke begynt å tenke på så mye navn enda. [emoji39] Hvis det blir en jente vil samboer kalle henne Charlotte. Men det vil ikke jeg kalle babyen om det blir en jente.
Er ikke det at jeg ikke liker det navnet, men vi kjenner en som heter det så da vil jeg ikke bruke det navnet [emoji23]

Har navn til både jente og gutt Til etternavn blir det nok fulgt den islandske tradisjonen med dottir eller son, siden jeg er derifra ☺️ Far i huset er helt enig da han har et veldig vanlig etternavn

Vi har snakket litt om navn, men ingen har utpekt seg som klar favoritt enda. Jeg er skråsikker på at det blir gutt, så har tenkt lite på jentenavn.

"Kampen" om etternavn tok vi da vi giftet oss, så vi har samme mellom- og etternavn. Barnet får da selvfølgelig det samme :)

Back
Topp