NAV kom på uventet hjemmebesøk *lang*

ORIGINAL: sniker85

Så om man ikke har noe så skjule da.. så skal man la alle trampe inn?
ORIGINAL: Dalarama

ORIGINAL: sniker85

Har hørt de kan komme ja. Men når jeg faktisk er opptatt så begynner de å true med politi.

Men kan de snakke med naboene mine? Synes det var veldig drøyt. [&:] Skjønner ikke hvordan noen av dere synes det er okei at NAV snakker med naboer, som jeg aldri snakker med en gang.

Synes bare det var så rart. Jeg og barnefar hadde kun en one night stand, kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har snakket med han. Han dro til hjemmelandet da jeg ble gravid (ryktene sier han har kone og barn der). Har prøvd å fått tak i han pga informasjon, men er umulig når ingen vet hvor han er.
Plutselig skal dette rippes opp i..

så om de gjør det ?? har du noe å skjule ?

bedre å bli hvitvaska da.. mener nå jeg da....

og jeg er glad nav tar sånne besøk. for vi som er alenemødre bli satt til veggen hos
nav pga de som snylter..

jeg måtte ha med meg mamma for at de idet heletatt skulle tro på meg og behandle meg
med respekt..

og at de skal ta en barnetannbørste for å være farens ? høres rart ut..
vi har sikkert 7 tannbørster i skåla her....
og om det er kunn den dressen di fant, kan jeg ikke skjønne at de skal tro det
bor noen barnefar der. bruker han kunn de klærne da el?? jaja...

Hadde jeg hatt noe å sjule hadde jeg vel ikke laget denne tråden.
Jeg synes det er helt sykt at mine fremmede naboer (nå vet ikke jeg hvor mange av dem) skal få besøk av NAV som skal spørre de spm om meg og mitt forhold til mannen jeg har barn med.
Kanskje du synes det er ok, men jeg og sikkert mange andre ville reagert på dette.
tipper spørsmålet kommer til å bli så enkelt som: har du sett en mann bo der

ferdig med saken[;)]

tviler på at de kommer til å spørre om detaljer liksom

ORIGINAL: hissigproppen

Selvfølgelig har de lov å komme på hjemmebesøk.

Men om du opplevde oppførselen til de som kom som ubehagelig, så er det mulig å klage til NAV!
sign!
de har ikke lov til å gå inn uten politi, men det kan de skaffe slik som de sa.
men de kan jo være hyggelige for det...ikke behandle deg som en kriminell.

De har selvsagt lov til å stå på døra og spørre om å få komme inn, liksom et hvilket som helst annet menneske. Men du kan nekte. Hvis de får komme inn, har de ikke lov til å åpne skaper osv/ransake deg. Det er mulig det er vanlig praksis av nav å spørre naboer, men i mine ører høres det betenkelig ut. De kan såklart spørre på generelt grunnlag om de har sett en mann bo der du bor uten å bryte taushetsplikten, men jeg anser det da som et veldig svakt ledd i deres praksis. Sannsynligheten for at en svikt skjer der (at saken røpes/taushetsplikten brytes) anser jeg som overveiende stor.

Jeg ville klaget til nav/fylkesmannen, om ikke annet for å sette fokus på en, for å si det pent, sær praksis (og dårlig behandling)

ORIGINAL: Juliette

De har selvsagt lov til å stå på døra og spørre om å få komme inn, liksom et hvilket som helst annet menneske. Men du kan nekte. Hvis de får komme inn, har de ikke lov til å åpne skaper osv/ransake deg. Det er mulig det er vanlig praksis av nav å spørre naboer, men i mine ører høres det betenkelig ut. De kan såklart spørre på generelt grunnlag om de har sett en mann bo der du bor uten å bryte taushetsplikten, men jeg anser det da som et veldig svakt ledd i deres praksis. Sannsynligheten for at en svikt skjer der (at saken røpes/taushetsplikten brytes) anser jeg som overveiende stor.

Jeg ville klaget til nav/fylkesmannen, om ikke annet for å sette fokus på en, for å si det pent, sær praksis (og dårlig behandling)

Ja.. tenker sånn jeg og..

Lov å prøve seg.. men jeg har betenkligheter med at de har lov til å trampe inn og ransake.. åpne skapdører.. gå inn på badet osv osv..

Jeg hadde klaget dette inn!

Spurte en politimann nå.. og dette var svaret jeg fikk;

Nei, det nekter jeg å tro at de har lov til!
Det er kun politi som kan benytte seg av trangsmidler som ransaking.
de kan bare anmode om å få komme inn, på lik linje med barnevernet, lisenskontrollen osv

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: Juliette

Ja.. tenker sånn jeg og..

Lov å prøve seg.. men jeg har betenkligheter med at de har lov til å trampe inn og ransake.. åpne skapdører.. gå inn på badet osv osv..

Jeg hadde klaget dette inn!

Selvfølgelig kan de ikke det. Hadde de trampa inn slik hos meg midt i leggingen, åpnet skaper osv. hadde det blitt temmelig "interessant" her[:D]. Hadde aldri godtatt noe slikt og de måtte pent ha forlatt mitt hus om de ville unngå at JEG  ringte politiet

ORIGINAL: hissigproppen

Selvfølgelig har de lov å komme på hjemmebesøk.

Men om du opplevde oppførselen til de som kom som ubehagelig, så er det mulig å klage til NAV!

Jeg aner ikke hva som er vanlig praksis, men dette høres litt rart ut. Signerer forøvrig det mange skriver angående å sende en klage på oppførselen til disse to.

Forøvrig var det en sak i nyhetene for ikke så lenge siden angående NAV og at de hadde tillatelser til avlytting ol som ikke politiet har:

P4 (Lillehammer): NAV har rett på å få utlevert sensitive data om brukernes telefonsamtaler og nettsøk uten å be om tillatelse.

Årsaken er en endring i trygdeloven, og dermed har NAV rettigheter ikke engang politiet har, skriver Dagbladet.

Post- og Teletilsynet mener dette kan gå ut over rettssikkerheten til dem som får ytelser fra NAV, og har nå sendt et brev til regjeringen der de ber om en avklaring.
http://www.p4.no/story.aspx?id=383748

I tillegg til dette kan de sjekke kontoen til folk uten å gi beskjed om det. http://e24.no/makro-og-politikk/article3921311.ece

Vet at dette ikke dreier seg om akkurat det samme som HI er utsatt for, men poenget er at NAV tydeligvis har spesielle fullmakter når det kommer til det å avsløre juks.

Det de fra NAV gjorde mot deg er totalt ulovelig!!!!! Det er kun politi som har lov til det og de må ha reel misstanke om at det foregår noe straffbart og da i tillegg ha ordre fra domstol...

Fikk du navna på de som var hos deg??
Hvis ikke så gå til NAV å legg fram saken og at du vil ha navnene på de som var hos deg.
Og anmeld ræva av de for krenking av privatliv..

Legger ved link der står regler for ransaking..

http://www.mistenkt.no/ransaking.htm

Jeg har opplevd det samme, men det foregikk i helt andre former.

Jeg fikk en telefon 2 dager før, det var meldt inn en sak om at jeg bodde med BF. Jeg ble bedt om å oppgi info om hvor BF bodde, arbeidsgiver osv... Det kunne jeg jo ikke, visste ikke hvor han var da.

Lensmann og trygdesjefen kom på besøk. De var veldig høfflige. De ba om å få lov til å se seg rundt. Det fikk de. Det var ingen inne i skapet mitt for å kikke. Men de tok en rask runde inne i leiligheten. Det hele tok ca 2 min. De beklaget for det ubeleilige og gikk videre.

Stønadene mine ble stoppet mens de etterforsket saken. Det tok ca 2 mnd. Men jeg fikk sosialhjelp i mellomtiden.
Fikk etterbetalt og beklagelse når sakten var ferdig etterforsket.
Det var jeg som fant ut hvor BF var og skaffet underskrift fra BF og husverten hans.

Hadde ikke tårt å slippa 2 fremmende mennesker inne ein gang eg [8|][X(]
fikk du se noe bevis på at di va fra nav liksom? [&:]

off suns d hørtes heilt grusomt ut eg
sende deg ein go klem.

( å ein mann me ROSA JUNIOR tannbørste [8D] den va go ja [:-] )

Synes det må være lov at de kommer på hjemmebesøk. Om de har mistanke om svindel, så må de jo kunne sjekke dette. Er jo tragisk om noen som har mottatt stønad i to år faktisk hadde svindlet. Da hadde hvertfall jeg villet at de skulle finne ut av det[:)]

(sier ikke du svindler, men uansett bra de sjekker)

At de oppførte seg vemmelig er jo en annen ting, men kanskje var det snakk om personer som rett og slett ikke passer til jobben sin. De finnes jo overalt[:)]

Send en saftig klage! Nav har gjort noe de faktisk ikke har lov til. Det har den siste tiden kommet frem mye rart som nav har hatt rettigheter til, men de har også fått beskjed om at det ikke lengre er lov.

Måten dette er gjort på er uhørt! Jeg hadde reist ned på nav såfort det åpner på mandag, og krevd å få en forklaring på hvorfor de frekke jævlene oppførte seg som de gjorde, og gitt en klar beskjed om at det ville bli sendt inn en klage.

Jeg ville også fått en uttalelse fra en politijurist ang ransakelsen.

Jeg jobber i NAV. Det er lov med hjemmebesøk, uanmeldt, dersom det er mistanke om trygdesvindel eller lignende. Meeen det skal være sterk mistanke om det før det gjennomføres et hjemmebesøk! Ellers er det mest vanlig å bli spurt om det på kontoret og informere om konsekvensene dersom man gjør det. Enten er det noen som har meldt i fra eller så har de bare fått mistanke på bakgrunn av info som har kommet frem i saken.

De som jobber i NAV har taushetsplikt og de bør være veeeeldig forsiktig med hva de sier! De kan feks ikke si at de er fra NAV og lurer på om du har en mann boende hos deg, er jeg ganske sikker på, tror ikke de har noen lov bak seg som sier at de kan gå utenom taushetsplikten utenom dersom det er fare for liv(mener jeg det står).

Det er jo ingen god måte å gå frem på sånn som de gjorde, gå i klesskapet liksom, hallooo det hadde ikke falt meg inn. Det får da være grenser! Det hele virker veldig useriøst. Man har jo ikke lov til å gjøre slik for å kanskje få noen bevis. Dersom de har noe mistanke kommer de til å anmelde det så skal politiet undersøke det hele, holder ikke med en dressjakke, skjorte og juniortannbørste.

Ville tatt kontakt med NAV og fått til en dialog, slik at du kan informere dem om alt på nytt. Tror ikke de har nok grunnlag for en anmeldelse, det hele høres veldig tynt ut!

Oj, det der har jeg faktisk aldri hørt om før. Vet vel at de har lov til hjemmebesøk, men sånn? Uten beskjed og seint på kvelden til ei alenemor? Da må det være STOR mistanke siden de dukker opp i den tiden og uten beskjed..

Det er ingen som har snakket negativt om deg til NAV da? Hvorfor skulle de få mistanke liksom? Jeg hadde blitt skikkelig sur, og følt meg krenket hvis det plutselig sto to ulkjente på min dør kl 19 om kvelden...?
Du har uansett lov og rett til å klage! Benytt deg av det!

Lykke til videre med saken, godt at du har ditt på det rene iallefall, da skal du ikke bekymre deg[:D]
Synd uansett at det er mange som svindler systemet, og enda mer leit at det sjkal gå ut over dem som IKKE gjør det..

Hvis det sto to ukjente på døra mi på kvelden hadde ikke jeg turt å slippe dem inn. Hadde jo garantert trodd at det var to skurker som skulle sjekke ut hva jeg har av verdisaker osv, og finne seg måter for å bryte seg inn senere. Har jo vært mye av det rundt om kring før. Hvordan kan man være sikker på at de snakker sant, liksom. Selv om de har papirer, kan det like gjerne være falskt.

Selvsagt dumt å nekte dem å komme inn, men jeg hadde vært redd. Hvertfall om jeg var alene med et lite barn. Her måtte de nok kommet tilbake med tillatelse fra politiet. (Er uansett ikke alenemor da, og får ingenting av nav, men sånn hvis jeg skulle det. Ville jo ikke hatt noe å skjule uansett, så da gjør det ingenting om de syns det er mistenkelig at jeg ikke slipper dem inn.)

jeg hadde kontaktet media og advokat var jeg deg.. ja de har lov til å komme på uanmeldt hjemmebesøk, meen... den oppførselen der syns jeg er uakseptabelt og unødvendig...

ORIGINAL: SofieHenriette

For en hårreisende opplevelse! Jeg har skjønt det slik at NAV har lov til å komme uanmeldt på hjemmebesøk og se seg rundt, og jeg tror nok det går bra siden du har ditt på det tørre. Men gud for en ubehagelig opplevelse, tror jeg hadde følt meg både invadert og krenket! Skjønner du fikk deg en støkk[&:]

Sign!!

Fikk helt vondt inni meg på dine vegne.

Back
Topp