NAV kom på uventet hjemmebesøk *lang*

Diamant123

Andre møte med forumet
Alenemor for en sønn, fikk ny saksbehandler på NAV som synes det er misstenktsomt at jeg ikke vet adressen eller har noe kontakt med barnefar. (Han dro fra Norge til hjemmlandet da han fant ut at jeg ble gravid, etter det har jeg aldri hørt fra han.)
Denne damen kom også med spm som jeg synes var private + at hun spurte de opp til flere ganger.

Etter en uke fikk jeg besøk, NAVdamen og ei fra (husker ikke helt, sosialtjenesten eller noe sånt?) sto på døra mi og forklarer at det er misstanke om svindel og misstanke om at barnefar bor her.
Klokken var da 19:00 (jobber de så seint?), å jeg var mitt i leggingen av sønnen min. Badekaret sto å tappet vann for han skulle bade.
De ba om å få komme inn, jeg forklarte at det passet dårlig for jeg skulle legge sønnen min nå og at vi hadde problemer med leggingen fortiden.

Jeg var ganske paff, har mottatt stønad fra de siden jeg hadde krav på det, til nå i snart to år.
At vi hadde problemer med leggingen løy jeg om for jeg ble så sjokkert, men jeg var jo faktisk opptatt!
Plutselig avbryter hun meg, sier at det ikke er noe problem for de å få papir fra politi om å komme inn til meg.

Jeg slipper de inn, å de ser soverommet, badet og stua. De så inni klesskapet (spurte først), hvor de fant en dressjakke og dressskjorte og diskuterte dette lenge. (min fars dressskjorte som jeg har strøket for han)
På badet fant de to tannbørster, min og tantebarnet mitt (min søster er også alenemor og jobber turnus, så hun sover her noen ganger når søster jobber nattskift)
Tannbørsten er en rosa JUNIORtannbørste, men de mente dette var et forsøk på å lure nav på da jeg forklarte de det, å at vi hadde kjøpt juniortannbørste til barnefar med vilje.

Jeg er vel mer en sniker en aktiv her, men følte for å spørre noen her om de har opplevd det samme.
Og om noen vet om dette er normalt?

Jeg tenker mye på dette besøket, synes det var utrolig ubehagelig :( Føler meg rett og slett krenket.
De var så frekk når de kom på døren, enda jeg prøvde å være hyggelig mot de. De smilte ikke en eneste gang de var her inne.
Synes det var utrolig ubehagelig at de skulle inn på soverommet, som var full av rot. Også inn i klesskapet?
Jeg måtte utsette leggingen til sønnen min. (ikke lenge, men nok til overtrøtt unge) Som måtte springe naken pga jeg ikke hadde tid til å hive på han klær.

Og at de kan gjøre dressjakken og barnetannbørsten til misstenksomt gjør meg litt redd, kan de bare ta fra meg penger plutselig?

Før de dro sa de jeg skulle få høre om det var videre misstanke + at de skulle høre med naboene om underskrift på at jeg bor alene. Har de virkelig lov til det?
Den ene naboen min er ei venninne, så det går greit. Men den andre er et parr jeg ALDRI har snakket med. Kjempe ekkelt at NAV skal å snakke med de om meg da. Jaja :(

[&:][&:][&:][&:][&:][&:] Det må være en instanse hvor man kan anmelde folk fra NAV og. Det der er jo både krenkende og laaangt fra deres regler. 

Selvfølgelig har de lov å komme på hjemmebesøk.

Men om du opplevde oppførselen til de som kom som ubehagelig, så er det mulig å klage til NAV!

Da hadde jeg blitt ganske så sint tror jeg[:@]

Det der var jo bare helt sykt! Måtte vært mi dør de hadde kommet på...
Ingen som kan bekrefte at det du sier om skjorta å tannbørsten stemmer da? [:)]

de må ha lov til å sjekke opp. ellers ville snylting blitt meget enkelt, samtidig som at på dagen er svært få hjemme på dagen, så kveldstid passer nok best.

utrolig kjip situasjon, men det kan jo hende du har noen som ikke liker deg som har sendt en melding om at han bor der

eller at de har mange slike saker og vil sjekke opp i flere saker med bf som liksom er ute av landet

er nok ikke noen hyggelig opplevelse, men de gjør jo bare jobben sin

og sørg for å få det skriftelig fra din søster ang tannbørsten, og din far ang skjorta og dressen

så ringer du dem på mandag og leverer dem papirene

og ring nav og snakk med dem også

ikke sitt på rompa ihvertfall, prøv fri rettshjelp og snakk med en advokat om dette

lykke til[:)]

om du føler deg veldig usikker ville jeg huka tak i en advokat jeg, skjønner godt du blir stressa, det ville alle blitt..
Di har nok lov til å komme på hjemmebesøk, men tror ikke en dressjakke å en tannbørste beviser noe, hvertfall ikke om søstern og faren din kan bekrefte hvor det kommer fra..

ORIGINAL: turbo trash

de må ha lov til å sjekke opp. ellers ville snylting blitt meget enkelt, samtidig som at på dagen er svært få hjemme på dagen, så kveldstid passer nok best.

ORIGINAL: NinaTherese

Det der var jo bare helt sykt! Måtte vært mi dør de hadde kommet på...
Ingen som kan bekrefte at det du sier om skjorta å tannbørsten stemmer da? [:)]

Jo, absolutt. Jeg ga beskjed om at de kunne snakke med min far (som bor 1 min unna meg). Men fikk ikke noe svar tilbake

Helt greit at de kommer på hjemmebesøk, det må de jo for å ta svindlere, MEN det går jo ann å oppføre seg da[&:]

Og jeg trodde NAV hadde taushetsplikt så at de skal går rundt til dine naboer å få underskrift syns jeg hørtes veldig rart ut.

skjønner det var ubehageli og de kunne jo vært mere hyggelig, men jeg syns det er BRA at de tar stikkprøver!! for det er såååå mange som snylter på akkurat dette.

forresten, nav har taushetsplikt, så det der med naboene bør di være forsiktige med, di har ikke akkurat lov til å uttale seg om noe[&:]
Jeg ville definetivt huka tak i en advokat ja..

Høres helt hårreisende ut at de kan fare frem sånn synes jeg..

Og ville ha ringt NAV på mandag og høre om dette er vanlig prosedyre for de!

Har hørt de kan komme ja. Men når jeg faktisk er opptatt så begynner de å true med politi.

Men kan de snakke med naboene mine? Synes det var veldig drøyt. [&:] Skjønner ikke hvordan noen av dere synes det er okei at NAV snakker med naboer, som jeg aldri snakker med en gang.

Synes bare det var så rart. Jeg og barnefar hadde kun en one night stand, kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har snakket med han. Han dro til hjemmelandet da jeg ble gravid (ryktene sier han har kone og barn der). Har prøvd å fått tak i han pga informasjon, men er umulig når ingen vet hvor han er.
Plutselig skal dette rippes opp i..

ORIGINAL: turbo trash

Men går da ann å oppføre seg for det

Hadde det vært hos meg.. og de hadde vist tydelig mistenktsomhet... så hadde jeg klikket i vinkel!

ORIGINAL: ~Mummimamma~

Og jeg trodde NAV hadde taushetsplikt så at de skal går rundt til dine naboer å få underskrift syns jeg hørtes veldig rart ut.

Det reagerte jeg også på..!
Da blir jo naboene informert på et slags vis, og jeg vil absolutt si at taushetsplikten brytes...

de har faktisk LOV til det, og de har faktisk lov å se både på bad,i skapet og gjennom posten. rett å slett for å prøve å ta de som svindler, noe de burde gjøre ofte etter min mening, MEN, måten det ble gjort på, og oppførsel og holdning kunne de jo ha spart seg for å prøvd å vært litt mere hyggeligere da, men akkurat det med naboen er vel å gå litt for langt og krenkende! og høres veldig merkelig ut at de skal tøye den strikken sååååå langt uten at noen har prøvd å være jævlig mot deg å "tyste"..
men siden du sier at du ikke bor med barnefaren har de jo ingenting på deg heller[:D]

Haha, de skulle ha fått hentet med seg onklene før de hadde fått kommet inn hos meg ja![:'(]

(Hvis de hadde oppført seg sånn, vel og merke)

ORIGINAL: Tøsa

Men jeg tror ikke det er så veldig lurt å si at du er opptatt da.
Jeg synes ikke leggerutiner er gyldig grunn for ikke å slippe de inn, og jeg tror du gjør de mer mistenksomme ved å si det.
Men for all del, ingen skal oppføre seg som de gjorde, helt uakseptabelt, send inn klage!!!

Nei, selvfølgelig ikke. Ble så paff og sjokkert at jeg bare sa jeg var opptatt. Tenker jo på det i etterkant at jeg skulle ha sluppet de inn med en gang, men gjort er gjort..

Back
Topp