Når ta kontakt med jordmor/lege?

LOL
Hva med de som blir gravide før første mens etter barn. Gratulerer du er 2år på vei...!?

Jeg hadde kort syklus (21 dager) etter mens kom tilbake, så stoler ikke på termindato før etter OUL. Men det blir jo bare dager i forskjell, ikke uker.

Tror ikke legen min henviser meg til TUL før etter første svangerskapskontroll 9.aug (ca uke 9) håper det ikke blir sent mtp å få time tidsnok (ønsker også NIPT).

Ja, det er faktisk galskap. Jeg fortalte at jeg hadde vært hos gynekolog og på ultralyd sett at jeg ikke var gravid og hun mente at eggløsning ville være etter minimum 5 dager, jeg målte LH-topp etter 5 dager, og tror jeg hadde EL 6. dagen og har telt 14 dager tilbake fra EL... De går kun ut fra at vi alle er gjennomsnittskvinnen med syklus på 28 dager :stop: I tillegg spurte hun om medisiner og kosttilskudd og jeg fortalte at jeg tok folat, jod og metformin og har fått beskjed av gyn å bruke metformin fortsatt. Og da svarer hun "det kan jeg faktisk veldig lite om" (som er helt ok) "men det vi kan gjøre er å ta et langtidsblodsukker av deg når du kommer inn". Jeg tror ikke hun helt skjønte at jeg går på metformin pga pcos, ikke diabetes:shy:
Hahah, tror mange her inne på forumet vet mye mer om syklus og prøving enn mange helsepersonell :laughing002 Godt det er spesialiserte leger og jordmødre også! Menstermin er 24.mars, så blir vel det helsevesenet bruker i starten. Blir ikke å forholde meg til det:laughing002

Hahah, tror mange her inne på forumet vet mye mer om syklus og prøving enn mange helsepersonell :laughing002 Godt det er spesialiserte leger og jordmødre også! Menstermin er 24.mars, så blir vel det helsevesenet bruker i starten. Blir ikke å forholde meg til det:laughing002
Hahaha, vi kan gå i avisen sammen "Norges lengste svangerskap- 12 måneder!" :laughing002

Tror ikke legen min henviser meg til TUL før etter første svangerskapskontroll 9.aug (ca uke 9) håper det ikke blir sent mtp å få time tidsnok (ønsker også NIPT).
Jeg skal også til første kontroll hos legen når jeg er 9+4, og blir henvist etter det. Har tenkt samme tanken ang å "rekke" nipt, men jeg fikk jo ikke time før pga ferie på legekontoret. Så de kan bare prøve seg :bored:

Hahaha, vi kan gå i avisen sammen "Norges lengste svangerskap- 12 måneder!" :laughing002
Hahaha, du ville vært et forskningsobjekt i såfall :laughing001 Jeg er bare 9 dager «off», 24.mars 2023 er termin om jeg regner første dag i siste mens. Men 1.april når jeg regner det jeg vet med sikkerhet var eggløsnings-/befruktningsdag.

I forrige svangerskap var jeg og jordmor uenig om termin fordi det fysiske hjulet de bruker ikke tok hensyn til at det var skuddår det året :p

I forrige svangerskap var jeg og jordmor uenig om termin fordi det fysiske hjulet de bruker ikke tok hensyn til at det var skuddår det året :p
Ja det er jo faktisk litt artig det og! Man skulle tro at skuddår var noe de kom over jevnlig :hilarious:

Hahaha, du ville vært et forskningsobjekt i såfall :laughing001 Jeg er bare 9 dager «off», 24.mars 2023 er termin om jeg regner første dag i siste mens. Men 1.april når jeg regner det jeg vet med sikkerhet var eggløsnings-/befruktningsdag.
9 dager er heldigvis ikke SÅ ille, men kjedelig nok mtp å skulle bli satt i gang på overtid

9 dager er heldigvis ikke SÅ ille, men kjedelig nok mtp å skulle bli satt i gang på overtid
Absolutt ikke! Vil jo bare bli justert på ultralyd uansett :D Når jeg vet nå at det ble spire, så gjorde det jo absolutt ingenting med ustabile sykluser :love017 Du er jo og et godt bevis på at det ikke spiller noen rolle hvor lang syklusen er, så lenge man får eggløsning til slutt! Men blir jo litt nysgjerrig på hvordan livmorslimhinnen oppfører seg i så lange sykluser :confused004 Bygger den seg bare sykt sakte opp, eller har den vært «klar» lenge :confused004

Absolutt ikke! Vil jo bare bli justert på ultralyd uansett :D Når jeg vet nå at det ble spire, så gjorde det jo absolutt ingenting med ustabile sykluser :love017 Du er jo og et godt bevis på at det ikke spiller noen rolle hvor lang syklusen er, så lenge man får eggløsning til slutt! Men blir jo litt nysgjerrig på hvordan livmorslimhinnen oppfører seg i så lange sykluser :confused004 Bygger den seg bare sykt sakte opp, eller har den vært «klar» lenge :confused004
Akkurat det med slimhinnen har jeg også lurt på. Jeg tenkte at den livmoren må jo inneholde så mye blod! Men da jeg var til gyn så sa hun den var helt fin. Og jeg har vært innom tanken om tenk hvis egget er dårlig da siden kroppen har prøvd igjen og igjen på eggløsning, ikke fått det til og så endelig går det. Kan dette ha påvirket egget som nå er befruktet?

Akkurat det med slimhinnen har jeg også lurt på. Jeg tenkte at den livmoren må jo inneholde så mye blod! Men da jeg var til gyn så sa hun den var helt fin. Og jeg har vært innom tanken om tenk hvis egget er dårlig da siden kroppen har prøvd igjen og igjen på eggløsning, ikke fått det til og så endelig går det. Kan dette ha påvirket egget som nå er befruktet?
Ser for meg det ikke påvirker kvaliteten på egget, egget vil jo ikke slippe før det er helt modent! Så i den grad det kan påvirke egget noe, så er det på hvor lang tid det bruker på å modnes (noe det jo også gjorde siden det tok så lang tid). Men kvalitet på egg blir liksom en annen prosess, vi er jo født med alle eggene vi har. Så må de bare modnes før de slipper. Men er veldig spennende egentlig, dette med syklus og reproduksjon! :D

Ser for meg det ikke påvirker kvaliteten på egget, egget vil jo ikke slippe før det er helt modent! Så i den grad det kan påvirke egget noe, så er det på hvor lang tid det bruker på å modnes (noe det jo også gjorde siden det tok så lang tid). Men kvalitet på egg blir liksom en annen prosess, vi er jo født med alle eggene vi har. Så må de bare modnes før de slipper. Men er veldig spennende egentlig, dette med syklus og reproduksjon! :D
Ja det er jo et godt poeng. Dette er problemet med å vite litt, men ikke mye. Da skaper det mer bekymring enn å ikke vite noe :yuck: Har du bestilt deg time til første kontroll enda?

Ja det er jo et godt poeng. Dette er problemet med å vite litt, men ikke mye. Da skaper det mer bekymring enn å ikke vite noe :yuck: Har du bestilt deg time til første kontroll enda?
Ja! Har bestilt legetime til uke 6+6 (om akkurat to uker) :D Hvor langt er du på vei når du skal på første kontroll?

Jeg tror jeg skal ta kontakt med jordmor for å be om en samtale for å diskutere dette med operasjon i svangerskapet.. egentlig kunne jeg tenkt meg og snakket med en lege på føden/jordmor fra føden, men det er sikkert litt mye å be om?

8+4 i dag og har ikke bestilt noe:facepalm:
Altså bestilte privat NIPT, tok privat TUL og skrev til fastlegen om henvisning til det samme. Men selve time? Trenger jeg det?:rolleyes:
Burde jo ta blodprøver..

8+4 i dag og har ikke bestilt noe:facepalm:
Altså bestilte privat NIPT, tok privat TUL og skrev til fastlegen om henvisning til det samme. Men selve time? Trenger jeg det?:rolleyes:
Burde jo ta blodprøver..
Det er vanlig å ha første svangerskapskontroll mellom uke 6 og 12, så kan jo være greit å bestille det :happy119 Da får du jo helsekort blant annet.

Jeg skal til jordmor når jeg er 9+4. Også må jeg bestille en legetime mellom uke 6 og 12 for blodprøver :)
Er i uke 6 nå (5+4).

Jeg skal inn å få helsekort i morgen :)
5+2 eller 5+3.
Tok blodprøver på mandag, de tok visst alt unntatt hcg da... gudene vet hvorfor

Jeg skal inn å få helsekort i morgen :)
5+2 eller 5+3.
Tok blodprøver på mandag, de tok visst alt unntatt hcg da... gudene vet hvorfor
De pleier ikke å måle hcg med mindre det er grunn for det - eks om man har hatt en liten blødning:)
Men interessant at du fikk tatt blodprøver så tidlig da! Min lege har sagt at det ikke er poeng å ta blodprøvene før uke 10/11 (som er når jeg skal på min første svangerskapskontroll) fordi visse ting ikke vil slå ut på testene før det :confused: Litt frustrerende med så ulik praksis rundt omkring..!

Back
Topp