Når ta kontakt med jordmor/lege?

Er det bredere panel privat i Norge også? Har sett at det er det i Danmark, men de to plassene i Norge jeg sjekka ser ut til å være det samme som vi får offentlig..
Ja vel, jeg tok det sist i Danmark. Sjekket bare litt tilbudet her nå og virket mer komplisert og ikke billigere enn i Danmark så har ikke gått inn mer detaljert. Det blir trolig Danmark igjen for meg, det var veldig enkelt.

Ja vel, jeg tok det sist i Danmark. Sjekket bare litt tilbudet her nå og virket mer komplisert og ikke billigere enn i Danmark så har ikke gått inn mer detaljert. Det blir trolig Danmark igjen for meg, det var veldig enkelt.
Vi har også lyst til Danmark men det er så dyrt med reisen og ta fri i tillegg :dead: Vet dere hvor mange av syndromene som faktisk blir oppdaget på ultralyd i uke12-14/17-19? Er det faktisk verdt pengene å ta nipt eller er sjansen veldig stor for at man ser det på ultralyd uansett?

Du må ikke reise. De sender kit pg forklarer hva du skal gjøre videre- ta blodprøve og sende med dhl. Følger deg godt opp telefonisk.
Jeg tok bare privat ul uke 12 med mine tre barn fordi fylte ikke kriteriene. Ble da nektet informasjon om nakkefold ihvertfall. De så om det er 1 foster, størrelse og hjertefrekvens sånn cirka.
Men det har kanskje endret seg nå og det er lov å si noe om genetikken.

Du må ikke reise. De sender kit pg forklarer hva du skal gjøre videre- ta blodprøve og sende med dhl. Følger deg godt opp telefonisk.
Jeg tok bare privat ul uke 12 med mine tre barn fordi fylte ikke kriteriene. Ble da nektet informasjon om nakkefold ihvertfall. De så om det er 1 foster, størrelse og hjertefrekvens sånn cirka.
Men det har kanskje endret seg nå og det er lov å si noe om genetikken.
Jeg tror de fremdeles ikke har lov til å si noe om fosterdiagnostikk på privat ul, men henviser videre hvis de oppdager noe.

Last edited:
Fikk tlf i dag fra en lege på riks, for å få avklart eksakt hva jeg ønsker av tester og litt små info fra meg. Veldig glad de er så raske og hyggelige :)

Fikk tlf i dag fra en lege på riks, for å få avklart eksakt hva jeg ønsker av tester og litt små info fra meg. Veldig glad de er så raske og hyggelige :)
I forkant av TUL i uke 11-14? Jeg skal også dit på TUL, men ikke hørt noe fra dem annet enn at jeg har fått time..

Da har jeg og bestilt første jordmortime 15. august. Jeg snakket med jordmor og fortalte at jeg har regnet bakover fra eggløsning og satt 1. blødningsdag til 7. juni, og er ca 6+6, men hun forteller meg at det tar ikke systemet deres hensyn til, så hun setter 1. blødningsdag i siste mens til medio mars, ergo i deres systemer nærmer jeg meg 19 uker :stop: Jeg burde nesten ha ordinær ultralyd jeg da, og utrolig kjedelig å bli «satt 12 uker tilbake»:laughing001

Da har jeg og bestilt første jordmortime 15. august. Jeg snakket med jordmor og fortalte at jeg har regnet bakover fra eggløsning og satt 1. blødningsdag til 7. juni, og er ca 6+6, men hun forteller meg at det tar ikke systemet deres hensyn til, så hun setter 1. blødningsdag i siste mens til medio mars, ergo i deres systemer nærmer jeg meg 19 uker :stop: Jeg burde nesten ha ordinær ultralyd jeg da, og utrolig kjedelig å bli «satt 12 uker tilbake»:laughing001
Ja jeg prøvde meg på å gi korrekt info om eggeløsning også. Men de aksepterer bare 1 dag i siste mens... rare mennesker :hilarious:

Ja jeg prøvde meg på å gi korrekt info om eggeløsning også. Men de aksepterer bare 1 dag i siste mens... rare mennesker :hilarious:
Ja det er veldig snodig. De får vel sjokk over vekstavvik når jeg kommer inn på ordinær ultralyd om 11 uker og er «30 uker» på vei (eller 18 i min verden) :laughing002

Ja det er veldig snodig. De får vel sjokk over vekstavvik når jeg kommer inn på ordinær ultralyd om 11 uker og er «30 uker» på vei (eller 18 i min verden) :laughing002
Er litt over 2 uker forskjell her mellom mens og eggeløsning. Men det er standard å kalkulere fra siste mens, så ikke sikkert de blir så sjokkert

Jeg bare oppga første dag i mens sånn den skulle vært basert på alder til embryoet vi satte inn. Var bare en dag forskjell da.

Har tatt kontakt og fått time når jeg er 16+4. Har legetime og privat tul før så det kjennes greit. Har også fått time hos samme jordmor som fulgte oss sist, det er jeg så takknemlig for!

Ja fikk random tlf, har time 1 Sept og er da 12+3. Fikk brev etterpå
Så rart, jeg har time 16. august. Kanskje det var noe info som manglet i din henvisning som min lege fikk med seg i min?

Er litt over 2 uker forskjell her mellom mens og eggeløsning. Men det er standard å kalkulere fra siste mens, så ikke sikkert de blir så sjokkert
Ja det er vel det, jeg skal på TUL i morgen så får høre hva de beregner termin til å være. Men det skal vel være 2 uker mellom første dag i forrige mens og eggløsning? Eller mener du at du har 6 ukers syklus?

Ja det er vel det, jeg skal på TUL i morgen så får høre hva de beregner termin til å være. Men det skal vel være 2 uker mellom første dag i forrige mens og eggløsning? Eller mener du at du har 6 ukers syklus?
Har alltid eggeløsning midt i mellom 2 mens, ca 14 dager før/etter

Herlighet så komisk :laughing002 Det blir jo bare for dumt haha! Nå vurderer jeg å lyge å si siste mens var 14. dager før el (fikk el på cd23). Men igjen, har jo ikke egentlig noe å si, blir jo bare justert ned. For din del derimot utgjør det jo 1/3 av svangerskapet

Herlighet så komisk :laughing002 Det blir jo bare for dumt haha! Nå vurderer jeg å lyge å si siste mens var 14. dager før el (fikk el på cd23). Men igjen, har jo ikke egentlig noe å si, blir jo bare justert ned. For din del derimot utgjør det jo 1/3 av svangerskapet
Ja, det er faktisk galskap. Jeg fortalte at jeg hadde vært hos gynekolog og på ultralyd sett at jeg ikke var gravid og hun mente at eggløsning ville være etter minimum 5 dager, jeg målte LH-topp etter 5 dager, og tror jeg hadde EL 6. dagen og har telt 14 dager tilbake fra EL... De går kun ut fra at vi alle er gjennomsnittskvinnen med syklus på 28 dager :stop: I tillegg spurte hun om medisiner og kosttilskudd og jeg fortalte at jeg tok folat, jod og metformin og har fått beskjed av gyn å bruke metformin fortsatt. Og da svarer hun "det kan jeg faktisk veldig lite om" (som er helt ok) "men det vi kan gjøre er å ta et langtidsblodsukker av deg når du kommer inn". Jeg tror ikke hun helt skjønte at jeg går på metformin pga pcos, ikke diabetes:shy:

Back
Topp