Nei, det er sant, det er jo alltid en sannsynlighet for at det går galtSjansene blir bedre med hver dag heldigvis, men aldri risikofritt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei, det er sant, det er jo alltid en sannsynlighet for at det går galtSjansene blir bedre med hver dag heldigvis, men aldri risikofritt
Jeg kontakta helsestasjon når jeg var 3+3. Sa at jeg visste det var tidlig, men ville gjerne ha samme som sist, og tenkte det var vanskelig å finne tid nå som det er ferie. Skal i tillegg flytte når jeg er 11+0, så måtte få time før det. Hadde først tenkt at jordmor skulle henvise til TUL, men måtte vente en stund på timen der så kontakta fastlegen for det i stedetfor. Kunne kanskje venta og tatt første jordmortime dit jeg skal flytte, men nå ble det nå en gang sånn.Jeg prøvde å sette opp første timen hos jordmor og føler virkelig at jeg hadde trengt det. Har vært så nervøs etter første positive testen for at dette ender med enda en MA + at jeg sliter veldig med kostholdet om dagen, konstant sulten, og historie med overvekt. Da var jeg 5+1 da jeg ringte helsestasjonen og det jeg sa var at jeg kunne tenke meg å sette opp en time ila de neste 3-4 ukene 6+0-10+0. Jeg kjenner meg selv såpass at det blir problematisk å huske det før det er for sent. Det synes hun på helsesatsjonen var veldig tidlig å ringe 5+0 (påbegynt svangerskapsuke 6 hvor de tidligst anbefaler å ta kontakt)
Har time hos legen på tirsdag hvor jeg kommer til å snakke om de utfordringene jeg har. Men å sette opp timw hos gyn 4. August, det var ikke noe problem.
Sorry, dette ble litt klaging fra meg, men føler det virker så enkelt for andre å "komme noen vei" mens jeg alltid bare blir møtt med nedlatende holdninger.
Dette lurer jeg også på. Men jeg så en artikkel her på hovedsiden som sier at det er forsinket for de under 35Noen som vet om det er sånn at alle får TUL offentlig nå (altså ikke kun de over 35 og med høy risiko)? Husker det var snakk om at det skulle komme fra 2022 når bioteknologiloven ble endret for noen år siden, men vet ikke om det har blitt innført enda. Er det lege eller jordmor som henviser? Virker sent å ha første time rundt uke 12 dersom offentlig TUL skal være mellom uke 11 og 13.
Noen plasser er de klare for dette, men de fleste plassene er forsinket, slik jeg har forstått det. Hva med å sende en melding til fastlegen med «Hei, jeg har fått positiv test, og er gravid. Har hørt at det skal innføres at alle gravide skal få offentlig tidlig UL før uke 12 i løpet av 2022. Håper derfor du kan henvise.» ? Bedre å prøve lykken tenker jegNoen som vet om det er sånn at alle får TUL offentlig nå (altså ikke kun de over 35 og med høy risiko)? Husker det var snakk om at det skulle komme fra 2022 når bioteknologiloven ble endret for noen år siden, men vet ikke om det har blitt innført enda. Er det lege eller jordmor som henviser? Virker sent å ha første time rundt uke 12 dersom offentlig TUL skal være mellom uke 11 og 13.
Tusen takk, det er et godt forslag. Verste som kan skje er vel at de sier at det ikke er kapasitetNoen plasser er de klare for dette, men de fleste plassene er forsinket, slik jeg har forstått det. Hva med å sende en melding til fastlegen med «Hei, jeg har fått positiv test, og er gravid. Har hørt at det skal innføres at alle gravide skal få offentlig tidlig UL før uke 12 i løpet av 2022. Håper derfor du kan henvise.» ? Bedre å prøve lykken tenker jeg
Ja, man taper hvertfall ingenting på detTusen takk, det er et godt forslag. Verste som kan skje er vel at de sier at det ikke er kapasitet
Igjen med et dumt spørsmål. Ringte du fastlegen eller gyn for å be om TUL?Jeg har både tul og time til fastlege i uke 9. Som du sier så er det jo bare å ringe, og så setter de deg opp. Pga ferieavvikling går jo de neste ukene framover fort også
Finnes ikke dumme spørsmålIgjen med et dumt spørsmål. Ringte du fastlegen eller gyn for å be om TUL?
Og man får vite time med det samme?
Eneste privat som hadde ledig time før i høst ville ikke ta TUL før uke 12. har ikke lykkes med å nå kontakt med fastlegen enda. Litt elendig jeg er 37 år så regner med at jeg fyller kriterieSkal nok mye til å få time for tul i det offentlige om man ikke har en historie som sier en bør (ivf, sa, MA, dødfødsel, risikosvangerskap osv.). Men fins private muligheter også om man har økonomien til det
Siden du er over 35 skal du få tilbud om tul gjennom det offentlige, men det betyr nok ikke at den blir så tidlig som "nå". Den gjennomføres gjerne rundt uke 12 +/-.Eneste privat som hadde ledig time før i høst ville ikke ta TUL før uke 12. har ikke lykkes med å nå kontakt med fastlegen enda. Litt elendig jeg er 37 år så regner med at jeg fyller kriterie
Håper det ordner seg!Eneste privat som hadde ledig time før i høst ville ikke ta TUL før uke 12. har ikke lykkes med å nå kontakt med fastlegen enda. Litt elendig jeg er 37 år så regner med at jeg fyller kriterie
Det var merkelig! Her vil private at man skal vente til uke 7 før man tar TUL. Kanskje den du sjekka opp kun har utvendig ultralyd, og da ser man ikke så mye så tidlig, og jeg kan skjønne at de vil vente til uke 12.Eneste privat som hadde ledig time før i høst ville ikke ta TUL før uke 12. har ikke lykkes med å nå kontakt med fastlegen enda. Litt elendig jeg er 37 år så regner med at jeg fyller kriterie
Di må ha rett i det. Jeg skal sitte med telefonen i morgen inntil jeg får svar. Hvis ikke så spørr jeg helsestasjon om de kan henvise. Vurderer å ta NIPT privat også… litt bredere panel og kan tas tidligere. Men igjen betaleDet var merkelig! Her vil private at man skal vente til uke 7 før man tar TUL. Kanskje den du sjekka opp kun har utvendig ultralyd, og da ser man ikke så mye så tidlig, og jeg kan skjønne at de vil vente til uke 12.
Er det bredere panel privat i Norge også? Har sett at det er det i Danmark, men de to plassene i Norge jeg sjekka ser ut til å være det samme som vi får offentlig..Di må ha rett i det. Jeg skal sitte med telefonen i morgen inntil jeg får svar. Hvis ikke så spørr jeg helsestasjon om de kan henvise. Vurderer å ta NIPT privat også… litt bredere panel og kan tas tidligere. Men igjen betale