Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Svarer jeg selv om du ikke spurte meg, men har akkurat fått bleiefrigutt nå. Ja, det har jeg og pappaen jobba for
Jo senere man kommer igang med pottetrening, jo lenger tid kan det ta før de slutter. Det er såklart delte meninger, men jeg mener det bare er tull at barna skal bli "klare" for å slutte med bleie. For noen barn er det sånn rundt 2-2,5 år, men for veldig mange trengs det trening i forkant. Det som er sant, er at pottetrening aldri skal være forbundet med tvang eller negative opplevelser, men - et barn som ikke gis muligheten til å tisse og bæsje et annet sted enn bleia har mindre sannsynlighet for å lære seg sammenhengen mellom at man tisser, bæsjer og at man kan kontrollere det. Dette spesielt med engangsbleir som har så god oppsugingsevne som dagens bleier. Og jo tidligere man starter, jo enklere blir det. Jeg har ingen erfaring med å starte seint med potting, annet enn at det sikkert må gjøres med andre fremgangsmåter enn å sette ungen på potta, som du kan med babyer. De har jo oftere litt mer egne meninger når de bikker året
Min har vært bleiefri i 5 dager og er 18 mnd i dag, det krever at jeg følger med og følger opp signaler fra han og han sier også mye ifra selv nå. Men sånn er det med alle nylig avvente barn, de trenger påminnelser. Jeg startet pottetrening da han var 2 uker holdt han over vasken etter søvn, etter amming, når han prompet eller virket å ha ubehag i magen og sånn lærte jeg å se tegn på at han måtte på do. Ved 6 mnd begynte han å holde seg lenger og sutre hvis han måtte tisse. Han bæsjet bare 1 gang i uka, og det kunne jeg ikke unngå å få med meg signaler på. Babyer gir masse signaler om at de må på do, vi har bare ingen tradisjon for å følge opp i vår kultur. Jeg leste om det som heter Eliminasjonskommunikasjon, det var sånn jeg kom over dette, kom ikke på det av meg selv akkurat. Ellers hadde vi nok bare vært i startgropa med pottinga vi også nå
Vi begynte å trene med potte og do når han var 8 mnd, nå er han 3 år og er fortsatt ikke bleiefri. Så tror ikke alt ligger i å trene mye og tidlig . Han er ikke klar for det.
Håper alle som har «fasitsvar» på slike ting får vanskelige unger selv en dag.
Det var da voldsomt da.
Må være lov å bli litt irritert over alle som har «fasiten». Tviler ikke på at det er mye hardt arbeid bak mange altså, men det er det jaggu hos de som slutter sent også.
Jeg er lei av de som «jeg bare legger ungen ned og sier god natt så sover h*n natta gjennom, sånn har det vært fra fødsel av..».
«Sluttet av seg selv 1 år gammel, dag og natt».
«Spiser alt h*n får servert alltid»
Misunnelig, selvsagt! Sliten? Yep.
Her ser vi aldri når minsten bæsjer, han gir absolutt ingen tegn til det før bæsjen er der i varmen har han løpt mye naken. Den ene gangen hørte jeg en promp, og da lå det plutselig en lure derSkjønner såklart at det er irriterende at det er mange som har "fasiten" når man selv har prøvd alt. Jeg tror at eliminasjonskommunikasjon virkelig ville ha ført til tidligere bleieslutt for mange barn, men sikkert ikke alle dette er dog det eneste punktet hvor jeg tror det finnes en fasit som kan gi et annet resultat enn det den generelle nordmann gjør, nemlig ser på at ungen bæsjer og bytter etterpå. MEN så finnes det jo alltid unntak, og for noen barn tar det også bare tid. Men jeg spør jo meg selv hvorfor helsestasjonen ikke har pottetrening som tema i det hele tatt til de minste babyene.
Og du, vi har slitt masse med søvnog andre ting, altså. Jeg er kanskje litt enspora på det med pottetrening men vet at det også er individuelle forskjeller i når barn klarer å holde seg over lengre perioder.
Jeg blir også irritert når noen skal komme med svaret på hvordan ungen min kan sove lenger enn til 5, eller sovne alene på kvelden
Her ser vi aldri når minsten bæsjer, han gir absolutt ingen tegn til det før bæsjen er der i varmen har han løpt mye naken. Den ene gangen hørte jeg en promp, og da lå det plutselig en lure der
Det var slik før (han slet med forstoppelse), men takket være laktulose fungerer systemet supert da får det heller være at jeg tørker og vasker etter han på varme dagerHaha, greit at han får levert sakene enkelt da han her blir vinrød i ansiktet og gir ALT han har
Det var slik før (han slet med forstoppelse), men takket være laktulose fungerer systemet supert da får det heller være at jeg tørker og vasker etter han på varme dager
VirkeligSå bra, bedre med litt god flyt enn helt stopp, altså
Det er godt at vi er flereVi gidder rett og slett ikke å stresse med bleieslutt på yngste på snart 2 år. Å løpe etter han og tolke ditt og datt? Nei takk. Ja, vi er late
Har gått veldig bra, sluttet med bleie på dag nå, men skal bæsje i bleie ennå. Og av en eller annen grunn nekter han å gå på do i bhg, men holder seg til han kommer hjem.Omvendt her, han er et prakteksemplar i bhg, men skal kun ha bleie hjemme