Når sluttet barnet med bleie?

Gutten her sluttet med bleie på dagen rett etter han fylte 3 år, sluttet med nattbleie en mnd etter dagbleie. :alien
 
Men er det liksom ikke håp hvis han ikke er tørr på natt? Bleia må skiftes om natta fordi han tisser så mye
Hvordan da ikke håp? Å slutte med nattbleie hvis barnet ikke er tørt på natt?
For jeg lurer på hvordan man får sluttet med nattbleie :p
 
Hvordan da ikke håp? Å slutte med nattbleie hvis barnet ikke er tørt på natt?
For jeg lurer på hvordan man får sluttet med nattbleie :p

Hører bare mange rundt meg si at bleien til ungen er tørr på morgenen! Mens vi må bytte en gang midt på natta :p
 
Hører bare mange rundt meg si at bleien til ungen er tørr på morgenen! Mens vi må bytte en gang midt på natta :p
Vi trenger heldigvis ikke å bytte, men noen morgenen er den kjempetung, andre morgener så er det lite i :p
 
Vi trenger heldigvis ikke å bytte, men noen morgenen er den kjempetung, andre morgener så er det lite i :p

Ikke hver natt da, men herlighet de bleiene veier ett tonn!

Men nå tisser han i det minste i do når vi tilbyr. En start! :)
 
Begge har sluttet i 3-årsalderen, men han på 6 bruker fortsatt om natta. Blir vel å kontakte lege ang sengevæting om ikke altfor lenge, for han er ikke i nærheten av å bli tørr nattestid, og han er litt fortvilet over det selv. For min del ikke noe pes med den nattbleien, men han ønsker så sterkt å bli kvitt den selv :)
 
Eldste og mellomste var nøyaktig blitt 3 år, da sluttet di på dag og natt samtidig . Minste på 1,5 år bruker fortsatt bleie og kommer til å bruke det en god stund til:p
 
Eldste var helt ferdig innen 2 år.
Yngste er 15 mnd og tisser på potta/do innimellom og sier tiss mens han sitter der. Ellers er han et stykke unna
 
Hører bare mange rundt meg si at bleien til ungen er tørr på morgenen! Mens vi må bytte en gang midt på natta :p

vi også. Men så drikker han en del vann om natten, så vi må avvenne det først. Og det fungerer bedre i den kalde årstiden.
 
Junior her ville på toalettet i går og i dag, bli 2 medio september.
Tenker at vi lar ham få lov sånn han vil og når vi reiser på hytta om 14 dager så blir det mye å løpe rundt helt bar, det blir fint!
 
Jenta mi var 1.5 år når ho var tørr dag og natt, guttene rett før dei blei 2.
 
Eldste sluttet da hun var 3 år og 3 mnd, hadde da tisset på do lenge men bæsjing på do var «skummelt», så det foretrakk hun å gjøre i bleia. Til slutt gikk vi lei og fotfulgte henne en hel helg (satte henne på do hver gang vi trodde det var noe i gjære) og da ble vi ferdige med bleiene på dagtid i løpet av den helgen. Hun har hatt noen uhell i ettertid da, f.eks hvis hun har lekt ute med mye uteklær på vinterstid og ikke rakk å få av seg alt i tide, men sånt må man bare regne med tenker jeg.

Sluttet med nattbleie til nyttår da hun var 4 år og 4 mnd, hadde da hatt tørre bleier på nettene i lange perioder av gangen (type én våt nattbleie og så 10-12 netter på rad uten uhell). Kun hatt uhell 2 ganger på over et halvt år nå, så det har gått over all forventning!

Yngste er drøyt to og tisser på do morgen og kveld, men later ikke til å ha noe kontroll med når hun må på do ennå og foretrekker helt åpenbart å bæsje i bleia foreløpig, så da utsetter vi bleieslutt en stund til enda tenker jeg, ikke noe å stresse med.
 
2 år og 7 mmd, natt og dag samtidig
Hadde nok kunnet sluttet før , hadde han ikke vært ferdig innen han fylte 3 år så hadde vi jobbet mye med det for å få han tørr
 
Eldste var 3 år og yngste var 2,5 (nesten 3). Eldste hadde bleie på natt til nesten 5 år, da sa han at han ikke ville ha det mer. Yngste er 3,5 og har fortsatt bleie på natten. Han begynner å spørre om å slutte med det, så kanskje vi prøver å slutte snart på natt også.
 
Er på 5. Dagen som bleiefri. Ingen uhell på dag 4 og 5 og er 18 mnd akkurat i dag
:smiley-bounce015
 
Jobbet hardt for det?
Så sykt fjernt for meg at barn kan være klar så tidlig.

Svarer jeg selv om du ikke spurte meg, men har akkurat fått bleiefrigutt nå. Ja, det har jeg og pappaen jobba for :)
Jo senere man kommer igang med pottetrening, jo lenger tid kan det ta før de slutter. Det er såklart delte meninger, men jeg mener det bare er tull at barna skal bli "klare" for å slutte med bleie. For noen barn er det sånn rundt 2-2,5 år, men for veldig mange trengs det trening i forkant. Det som er sant, er at pottetrening aldri skal være forbundet med tvang eller negative opplevelser, men - et barn som ikke gis muligheten til å tisse og bæsje et annet sted enn bleia har mindre sannsynlighet for å lære seg sammenhengen mellom at man tisser, bæsjer og at man kan kontrollere det. Dette spesielt med engangsbleir som har så god oppsugingsevne som dagens bleier. Og jo tidligere man starter, jo enklere blir det. Jeg har ingen erfaring med å starte seint med potting, annet enn at det sikkert må gjøres med andre fremgangsmåter enn å sette ungen på potta, som du kan med babyer. De har jo oftere litt mer egne meninger når de bikker året :)
Min har vært bleiefri i 5 dager og er 18 mnd i dag, det krever at jeg følger med og følger opp signaler fra han og han sier også mye ifra selv nå. Men sånn er det med alle nylig avvente barn, de trenger påminnelser. Jeg startet pottetrening da han var 2 uker :) holdt han over vasken etter søvn, etter amming, når han prompet eller virket å ha ubehag i magen og sånn lærte jeg å se tegn på at han måtte på do. Ved 6 mnd begynte han å holde seg lenger og sutre hvis han måtte tisse. Han bæsjet bare 1 gang i uka, og det kunne jeg ikke unngå å få med meg signaler på. Babyer gir masse signaler om at de må på do, vi har bare ingen tradisjon for å følge opp i vår kultur. Jeg leste om det som heter Eliminasjonskommunikasjon, det var sånn jeg kom over dette, kom ikke på det av meg selv akkurat. Ellers hadde vi nok bare vært i startgropa med pottinga vi også nå :)
 
Back
Topp