Når sluttet barnet med bleie?

2 dager før to-årsdagen så nektet hun bleie så da tenkte vi å smi mens jernet var varmt og helt bleiefri på dagtid siden den dagen.

Vil fortsatt ha bleie på natt, den er tørr på morningen men uten bleie så har vi uhell. :hilarious:
 
Svarer jeg selv om du ikke spurte meg, men har akkurat fått bleiefrigutt nå. Ja, det har jeg og pappaen jobba for :)
Jo senere man kommer igang med pottetrening, jo lenger tid kan det ta før de slutter. Det er såklart delte meninger, men jeg mener det bare er tull at barna skal bli "klare" for å slutte med bleie. For noen barn er det sånn rundt 2-2,5 år, men for veldig mange trengs det trening i forkant. Det som er sant, er at pottetrening aldri skal være forbundet med tvang eller negative opplevelser, men - et barn som ikke gis muligheten til å tisse og bæsje et annet sted enn bleia har mindre sannsynlighet for å lære seg sammenhengen mellom at man tisser, bæsjer og at man kan kontrollere det. Dette spesielt med engangsbleir som har så god oppsugingsevne som dagens bleier. Og jo tidligere man starter, jo enklere blir det. Jeg har ingen erfaring med å starte seint med potting, annet enn at det sikkert må gjøres med andre fremgangsmåter enn å sette ungen på potta, som du kan med babyer. De har jo oftere litt mer egne meninger når de bikker året :)
Min har vært bleiefri i 5 dager og er 18 mnd i dag, det krever at jeg følger med og følger opp signaler fra han og han sier også mye ifra selv nå. Men sånn er det med alle nylig avvente barn, de trenger påminnelser. Jeg startet pottetrening da han var 2 uker :) holdt han over vasken etter søvn, etter amming, når han prompet eller virket å ha ubehag i magen og sånn lærte jeg å se tegn på at han måtte på do. Ved 6 mnd begynte han å holde seg lenger og sutre hvis han måtte tisse. Han bæsjet bare 1 gang i uka, og det kunne jeg ikke unngå å få med meg signaler på. Babyer gir masse signaler om at de må på do, vi har bare ingen tradisjon for å følge opp i vår kultur. Jeg leste om det som heter Eliminasjonskommunikasjon, det var sånn jeg kom over dette, kom ikke på det av meg selv akkurat. Ellers hadde vi nok bare vært i startgropa med pottinga vi også nå :)

Vi begynte å trene med potte og do når han var 8 mnd, nå er han 3 år og er fortsatt ikke bleiefri. Så tror ikke alt ligger i å trene mye og tidlig . Han er ikke klar for det.

Håper alle som har «fasitsvar» på slike ting får vanskelige unger selv en dag.
 
Nr 1 sluttet helt med bleie både natt og dag 3,5 år. Da var han klar. Prøvde når han var 2,5(funket en kort periode) og inni mellom fram til 3,5 år, men han ville ikke. Plutselig en dag voknet han og ville ikke ha bleie og da sluttet han.

Nr 2, er 2,5 år nå. Bruker bleie, men både tisser og bæsjer på potte og i do, men sier stort sett ikke i fra når han må, så jeg må ta han ofte på do. Begynner å ha lite tiss i bleia på natta, så det går veien. Tipper han er ferdig ila august.
 
Vi begynte å trene med potte og do når han var 8 mnd, nå er han 3 år og er fortsatt ikke bleiefri. Så tror ikke alt ligger i å trene mye og tidlig . Han er ikke klar for det.

Håper alle som har «fasitsvar» på slike ting får vanskelige unger selv en dag.

Det var da voldsomt da.
 
Det var da voldsomt da.

Må være lov å bli litt irritert over alle som har «fasiten». Tviler ikke på at det er mye hardt arbeid bak mange altså, men det er det jaggu hos de som slutter sent også.

Jeg er lei av de som «jeg bare legger ungen ned og sier god natt så sover h*n natta gjennom, sånn har det vært fra fødsel av..».
«Sluttet av seg selv 1 år gammel, dag og natt».
«Spiser alt h*n får servert alltid»

Misunnelig, selvsagt! Sliten? Yep.
 
Må være lov å bli litt irritert over alle som har «fasiten». Tviler ikke på at det er mye hardt arbeid bak mange altså, men det er det jaggu hos de som slutter sent også.

Jeg er lei av de som «jeg bare legger ungen ned og sier god natt så sover h*n natta gjennom, sånn har det vært fra fødsel av..».
«Sluttet av seg selv 1 år gammel, dag og natt».
«Spiser alt h*n får servert alltid»

Misunnelig, selvsagt! Sliten? Yep.

Skjønner såklart at det er irriterende at det er mange som har "fasiten" når man selv har prøvd alt. Jeg tror at eliminasjonskommunikasjon virkelig ville ha ført til tidligere bleieslutt for mange barn, men sikkert ikke alle :) dette er dog det eneste punktet hvor jeg tror det finnes en fasit som kan gi et annet resultat enn det den generelle nordmann gjør, nemlig ser på at ungen bæsjer og bytter etterpå. :) MEN så finnes det jo alltid unntak, og for noen barn tar det også bare tid. Men jeg spør jo meg selv hvorfor helsestasjonen ikke har pottetrening som tema i det hele tatt til de minste babyene.
Og du, vi har slitt masse med søvnog andre ting, altså. Jeg er kanskje litt enspora på det med pottetrening :p men vet at det også er individuelle forskjeller i når barn klarer å holde seg over lengre perioder. :)
Jeg blir også irritert når noen skal komme med svaret på hvordan ungen min kan sove lenger enn til 5, eller sovne alene på kvelden :)
 
Skjønner såklart at det er irriterende at det er mange som har "fasiten" når man selv har prøvd alt. Jeg tror at eliminasjonskommunikasjon virkelig ville ha ført til tidligere bleieslutt for mange barn, men sikkert ikke alle :) dette er dog det eneste punktet hvor jeg tror det finnes en fasit som kan gi et annet resultat enn det den generelle nordmann gjør, nemlig ser på at ungen bæsjer og bytter etterpå. :) MEN så finnes det jo alltid unntak, og for noen barn tar det også bare tid. Men jeg spør jo meg selv hvorfor helsestasjonen ikke har pottetrening som tema i det hele tatt til de minste babyene.
Og du, vi har slitt masse med søvnog andre ting, altså. Jeg er kanskje litt enspora på det med pottetrening :p men vet at det også er individuelle forskjeller i når barn klarer å holde seg over lengre perioder. :)
Jeg blir også irritert når noen skal komme med svaret på hvordan ungen min kan sove lenger enn til 5, eller sovne alene på kvelden :)
Her ser vi aldri når minsten bæsjer, han gir absolutt ingen tegn til det før bæsjen er der :hilarious: i varmen har han løpt mye naken. Den ene gangen hørte jeg en promp, og da lå det plutselig en lure der :hilarious:
 
Minstemann har nettopp sluttet, en uke siden var han helt tørr på dagen og går selv på do. Han var tørr på natten helt fra vi sluttet med bleie på dagen. De siste to netter har han sovet uten bleie på natten. Han blir 4 i september.
 
Her ser vi aldri når minsten bæsjer, han gir absolutt ingen tegn til det før bæsjen er der :hilarious: i varmen har han løpt mye naken. Den ene gangen hørte jeg en promp, og da lå det plutselig en lure der :hilarious:

Haha, greit at han får levert sakene enkelt da :hilarious: han her blir vinrød i ansiktet og gir ALT han har :hilarious:
 
Haha, greit at han får levert sakene enkelt da :hilarious: han her blir vinrød i ansiktet og gir ALT han har :hilarious:
Det var slik før (han slet med forstoppelse), men takket være laktulose fungerer systemet supert :D da får det heller være at jeg tørker og vasker etter han på varme dager :p
 
Det var slik før (han slet med forstoppelse), men takket være laktulose fungerer systemet supert :D da får det heller være at jeg tørker og vasker etter han på varme dager :p

Så bra, bedre med litt god flyt enn helt stopp, altså :p
 
Da har lillesøster sluttet også :D Hun er 2 år og 3mnd. Gjorde akkurat det samme som med storesøster, tok bare av bleien da vi gikk ut i ferie. Har tatt litt lenger tid og vært en del flere uhell med lillesøster, men nå etter nesten 2 uker sier hun ifra nesten hver gang :)
 
Vi gidder rett og slett ikke å stresse med bleieslutt på yngste på snart 2 år. Å løpe etter han og tolke ditt og datt? Nei takk. Ja, vi er late:)
 
Vi gidder rett og slett ikke å stresse med bleieslutt på yngste på snart 2 år. Å løpe etter han og tolke ditt og datt? Nei takk. Ja, vi er late:)
Det er godt at vi er flere :hilarious:
Eldste har sluttet med dagbleie, men nattbleie er på enda. Den er som regel tung på morgenen, så ser for meg at det blir uhell i ett sett på natt hvis jeg fjerner den :p
Yngste har løpt mye naken den siste tiden, litt bæsjing rundt forbi, så han har havnet på doen for å bli tørket av og til. Ellers tenker jeg muligens neste sommer (2,5år), men vi får se :p
 
Eldste har sluttet nå i ferien :) Han er 3 år og 3 mnd. Har på han bleie om natta, men den har vært tørr :D
 
Slutta på dag nå i sommer, 2,5 år gammel.
Noen netter har han holdt seg helt tørr, mens andre netter er bleia proppfull av tisse. Så han er nok ikke klar for bleieslutt på natt enda.
 
Eldste sluttet inne i november ble 3 i februar. Slutter med bleie ute etter et halvt år. Er nå 4,5 og sover enda med bleie

Nr 2 er 2,5 og vi sluttet med bleiene sommer.. vært litt utfordringer spesielt i barnehagen så der må hun desverre bruke bleien litt til. Hjemme er hun veldig flink
 
Vår blir to i september og begynte for en måned siden med å sitte litt på do, og nå sier han litt ifra selv og vi prøver følge med på tegn fra ham. Blir spennende å se hvordan det går og hvordan det går i barnehagen spesielt. Var bare to vikarer der i går, så får vente til å snakke med noen av de faste.
 
Omvendt her, han er et prakteksemplar i bhg, men skal kun ha bleie hjemme :p
Har gått veldig bra, sluttet med bleie på dag nå, men skal bæsje i bleie ennå. Og av en eller annen grunn nekter han å gå på do i bhg, men holder seg til han kommer hjem.
 
Back
Topp