Når man skriver ynnskyld, beskymra, deprisjon o.l, uttaler man det på samme måte?

mammatileijente skrev:
Enkelte irriterer seg grønn over dette hele tiden.. skjønner ikke at dere gidder å henge dere opp i det engang jeg.. tror dere skjønner hva som menes uansett..

Og sikker på at dere også gjør feil innimellom.. sikkert også skriveleifer!

Det er irriterende å lese, fordi det vitner om et språklig forfall. Og latskap. Hvilket er trist, men dessverre meget typisk for dagens samfunn.

Gleder meg til å møte dere her inne endag som både snakker og skriver perfekt bokmål. For jeg har fremdeles til gode å møte slike personer!For denne tråden er jo egentlig ren mobbing av de som faktisk sliter! Og nei ikke kom å fortell meg at man kan se om personen lider av noe ut i fra noen innlegg på babyverden. Det er tull!! Kanskje man skal begynne å se på seg selv før man mobber andre?

søteste skrev:
Gleder meg til å møte dere her inne endag som både snakker og skriver perfekt bokmål. For jeg har fremdeles til gode å møte slike personer!For denne tråden er jo egentlig ren mobbing av de som faktisk sliter! Og nei ikke kom å fortell meg at man kan se om personen lider av noe ut i fra noen innlegg på babyverden. Det er tull!! Kanskje man skal begynne å se på seg selv før man mobber andre?

Tøys og tull. Det er ingen her som snakker nedlatende om dyslektikere. Det er heller ingen mobbing. Det er derimot konstatering av at språket er i forfall, og at det ikke lenger en nok fokus hos den enkelte på rettskrivning.

Kleo79 skrev:

søteste skrev:

Tøys og tull. Det er ingen her som snakker nedlatende om dyslektikere. Det er heller ingen mobbing. Det er derimot konstatering av at språket er i forfall, og at det ikke lenger en nok fokus hos den enkelte på rettskrivning.

Språket er ikke iforfall. Hvor får du dette fra? Språket er i utvikling som det har vært i mange, mange år. Å ha skrive feil har heller ikke noe med forfall å gjøre! Og det er ikke bare dysletikere som sliter med å skrive. Du har mange forskjellige lidelser der ute som går på både det skriftelige og muntelige. Det er ikke språket vårt som står for forfall. Det er forståelsen, empatien over andre mennesker som står for forfall. Mennesket blir stadig mer egoistisk og ser på seg selv som den perfekte. Og jeg er bombe sikker på at du kan både skrive og utale ett ord feil du også. For det er faktisk ingen som er fullstendige feilfrie. Jeg ser på denne tråden og alle andre tråden som omhandler at de som skriver og snakker dårlig er late er mobbing!

Det som gir MEG fnatt, er "APSELUTT" og "AHVERTIL". Seriøst? Er det virkelig NOEN som uttaler "e" i disse to ordene??

søteste skrev:

Kleo79 skrev:

søteste skrev:

Språket er ikke iforfall. Hvor får du dette fra? Språket er i utvikling som det har vært i mange, mange år. Å ha skrive feil har heller ikke noe med forfall å gjøre! Og det er ikke bare dysletikere som sliter med å skrive. Du har mange forskjellige lidelser der ute som går på både det skriftelige og muntelige. Det er ikke språket vårt som står for forfall. Det er forståelsen, empatien over andre mennesker som står for forfall. Mennesket blir stadig mer egoistisk og ser på seg selv som den perfekte. Og jeg er bombe sikker på at du kan både skrive og utale ett ord feil du også. For det er faktisk ingen som er fullstendige feilfrie. Jeg ser på denne tråden og alle andre tråden som omhandler at de som skriver og snakker dårlig er late er mobbing!

Ok, ikke ta det så innover deg da. Ingen som mobber her. Men det ER kjensgjerning at mange foreldre på skolen eller folk som skriver på forum osv kommer med dysleksi-kortet med en gang de blir gjort oppmerksomme på skrivefeil. Hva med å ta det til etterretning istedet for å gå i forsvar, så dere skriver disse ordene riktig neste gang? Slik som du skriver "skrive feil", noe som faktisk er en skrivefeil. Men jeg tør nesten ikke kommentere det i tilfelle det blir ansett som mobbing det også.

Mitt poeng at en god del påberoper seg dysleksi og andre ting uten å ha diagnosen istedet for å prøve å lese mer skjønnsliteratur og faktisk gjøre noe med skrivefeilene sine. 60% av Norges befolkning kan ikke lide av dysleksi.

Da ei jeg kjenner fra forum over mange år, sto fram som dyslektiker, ble jeg helt rystet, for hun skriver da helt perfekt. 

Fordi hun tar seg bryet med å bruke Word feks for å skrive meldinger, eller nå, bruke ordboken i de ulike nettleserne aktivt. 

Jeg kjenner mange som bruker T i endinger det ikke skal være T, som herligT, koseligT, deiligT. Blir sprø.

*Meya* skrev:

Da ei jeg kjenner fra forum over mange år, sto fram som dyslektiker, ble jeg helt rystet, for hun skriver da helt perfekt. 

Fordi hun tar seg bryet med å bruke Word feks for å skrive meldinger, eller nå, bruke ordboken i de ulike nettleserne aktivt. 

Har også ei sånn venninne. Har også sett foreldrene med dyslektiske barn som bruker tid på å lese med barna, rette på det de har skrevet +++ istedet for å konstatere at barna er dyslektikere og at lærerne må ta hensyn til det. Dysleksi betyr ikke at man automatisk skriver feil, det betyr at man lærer senere enn andre. Så hvis man jobber med språket sitt vil man til slutt lære seg å skrive de "problematiske" ordene riktig. Min personlige mening.

Labambie skrev:
Det lurer jeg på. Disse ordene, og lignende kreasjoner. Sier man det på samme måte som man skriver det? Vil man da også skrive sjino og sjøtt? 

Hva vil du frem til?

Merkelige holdninger her inne. Man kan kicke på folk om de skriver eller uttaler ord feil, man kan kalle folk beinrangel, folk som har barne sine forovervendt er jo bare dumme.

Men guud forby om man nevner noe om tykke folk eller har en mening om visse religioner! DA har man tråkket i salaten!!

La no folk skrive å snakke som de vil :-)) Får det deg til å føle deg bedre om du får kicke på andre folks skrivefeil?

Seemless skrev:
Det som gir MEG fnatt, er "APSELUTT" og "AHVERTIL". Seriøst? Er det virkelig NOEN som uttaler "e" i disse to ordene??

"Ahvertil"?? Jeg skjønner ikke en gang hvilket ord det skal være?

Jeg synes også det er synd at talespråk og skriftspråk begynner å skli over i hverandre. Det er en vesentlig del av det norske språket, som bøyninger av verb som jeg blir frustrert over. Det skrives ikke " skrivd", men "skrevet". Setninger som "jeg har skrivd et brev som jeg lagte i postkassa" får meg til å lure på hvor personen var i norsktimene på skolen. Mulig det er dysleksi akkurat i det tilfellet, men "lagt" er et ord jeg ser titt og ofte her inne, og som virkelig er feil brukt. Og jeg tviler på at alle som bruker "lagt" (der det skal brukes "ligget") har dysleksi. Jeg vil ikke si at det norske språket er i utvikling når det blir sånn at man skriver akkurat sånn som man snakker. Vi har to skriftspråk her i landet, og det er bokmål og nynorsk. Dialekter derimot, har vi flere av, men det er TALEspråket vårt. Kjenner jeg blir engasjert og oppgitt egentlig. Hvordan skal voksne klare å hjelpe barna sine med lekser hvis man ikke kan skrive riktig selv? Blir jo bare verre og verre her til lands da...

Jeg er nok den eneste som ikke henger meg opp i hvordan folk skriver og snakker..
Alle er forskjellige... og ikke alle fikk topp karakterer på skolen..
Jeg er en av de som er vant til å skrive på dialekt og det gjør 99% av de rundt meg også...
Det som irriterer meg er de som faktisk gidder å klage på hvordan andre folk skriver eller snakker..
La nå folk være seg selv også kan dere være så perfekte dere bare vilemoticon

Drømmeren skrev:
Jeg er nok den eneste som ikke henger meg opp i hvordan folk skriver og snakker..
Jeg er en av de som er vant til å skrive på dialekt og det gjør 99% av de rundt meg også...
Det som irriterer meg er de som faktisk gidder å klage på hvordan andre folk skriver eller snakker..

man trenger ikke ha toppkarakter i norsk skriftlig for å klare å se over innlegget sitt to ganger før man trykker på "post"knappen....

Dollface skrev:

Drømmeren skrev:

man trenger ikke ha toppkarakter i norsk skriftlig for å klare å se over innlegget sitt to ganger før man trykker på "post"knappen....

Må kunne rettskriving godt for å se feilene selv om man går igjennom innlegget sitt flere ganger.. jeg f.eks er elendig på rettskriving

Drømmeren skrev:

Dollface skrev:

Drømmeren skrev:

Må kunne rettskriving godt for å se feilene selv om man går igjennom innlegget sitt flere ganger.. jeg f.eks er elendig på rettskriving

Og allikevel er du en av de som protesterer mot HI, men som allikevel skriver helt korrekt ;)

Dollface skrev:

Drømmeren skrev:

Dollface skrev:

Drømmeren skrev:

Og allikevel er du en av de som protesterer mot HI, men som allikevel skriver helt korrekt ;)

Jeg protesterer ikke .. hehe.. synes bare det er dumt at så mange henger seg opp i det.. thats it.. Og om jeg skrev riktig så er det nok mye flaks , for det er en god del gjetting med meg altså

Drømmeren skrev:

Dollface skrev:

Drømmeren skrev:

Dollface skrev:

Drømmeren skrev:

Jeg protesterer ikke .. hehe.. synes bare det er dumt at så mange henger seg opp i det.. thats it.. Og om jeg skrev riktig så er det nok mye flaks , for det er en god del gjetting med meg altså

alternativt kunne du skrevet DOMT og SKRIVDE...
men det gjør du ikke, fordi du husker blant annet verbbøyningsøvelsene fra barneskolen...

Dollface skrev:

men det gjør du ikke, fordi du husker blant annet verbbøyningsøvelsene fra barneskolen...

hehe altså jeg klarer å sette in en "d" der det ikke passer også jeg da

Drømmeren skrev:

Dollface skrev:

hehe altså jeg klarer å sette in en "d" der det ikke passer også jeg da

Bf har ledd av meg i alle år fordi jeg sier "Jeg hangt opp jakken i gangen" haha

Back
Topp