Når kan man starte snøfreseren på morgen?

Hvorfor må man bruke snøfreser? Kan man ikke snøspaden som mange av oss andre gjør?
Jeg sier vis hensyn.
At en traktor kjører forbi bråker ikke å nærheten av en konstant snøfreser som går i 30 minutter før 07 om morgen.
Signerer denne!! Ikke ok å bråke slik tidlig om morgenen..

Nå er ikke dette en reell problemstilling for meg da det nesten ikke faller snø her, og om så, så er det så lite det er snakk om. Jeg kan likevel ikke se for meg at det er noe jeg hadde irritert meg over. Det kan
jo virkelig ikke sammenlignes med plenklipping.

Dersom man har naboer tett på går det jo an å prate med dem hvis man er redd for å plage noen, og bli enige om noen "kjøreregler". Når det er sagt burde det strengt tatt ikke være nødvendig, men det er jo fint at man vil utvise hensyn.

Ser at hadde eg budd på plass med snø, hadde eg ikkje jobbet hele vinteren, for med operert rygg og dårlig bekken, så funker det ikkje å måke for hånd!

Så dere som absolutt meiner at alle skal måke for hånd, stikk fingeren i jorda og få litt bakkekontakt, og det er mange måter å vise hensyn, å kreve at alle har helse til å måke for hånd er ikkje akkurat hensynsfullt det heller.....

Ut fra det mannen her sier så er regelen at fra 23-03 er insovningsperiode da ska det være nogelunde stille. Etter det så kan en starte opp.
Fra 05 regnes som da arbeidstiden starter så om en da starter freseren kl 6 for å komme seg på jobb så har de da lov til det. I vanlige ukedager.
I helg så var det kl 7

Nå er ikke dette en reell problemstilling for meg da det nesten ikke faller snø her, og om så, så er det så lite det er snakk om. Jeg kan likevel ikke se for meg at det er noe jeg hadde irritert meg over. Det kan
jo virkelig ikke sammenlignes med plenklipping.

Dersom man har naboer tett på går det jo an å prate med dem hvis man er redd for å plage noen, og bli enige om noen "kjøreregler". Når det er sagt burde det strengt tatt ikke være nødvendig, men det er jo fint at man vil utvise hensyn.

Ser ikke forskjellen på det å klippe gresset med en gressklipper og måke med snøfreser. Begge deler vekker naboen. Hvorfor vise hensyn på sommeren men ikke om vinteren?
Og de allerfleste klarer å ta i en snøspade tidlig morgen.
Men i dagens samfunn handler det meste om meg og mitt. Det er sjeldnere og sjeldnere man utviser hensyn til hverandre. Så klart det da ikke gjør noe å starte opp freseren før 07 om morgen for å få unna litt snø før man drar på jobb.

Ser ikke forskjellen på det å klippe gresset med en gressklipper og måke med snøfreser. Begge deler vekker naboen. Hvorfor vise hensyn på sommeren men ikke om vinteren?
Og de allerfleste klarer å ta i en snøspade tidlig morgen.
Men i dagens samfunn handler det meste om meg og mitt. Det er sjeldnere og sjeldnere man utviser hensyn til hverandre. Så klart det da ikke gjør noe å starte opp freseren før 07 om morgen for å få unna litt snø før man drar på jobb.

Jeg ser poenget ditt, men som flere sier er det en viss forskjell på å klippe plenen klokken 6 (har enda til gode å høre en
god grunn for at man MÅ klippe der og da) og å frese bort snøen som nødvendigvis må bort for at man skal avgårde. Selvfølgelig kan man fint bruke snømåke dersom det ikke er snakk om store mengder eller vanskelig innkjørsel, og DA er jeg enig i at hensyn bør utvises. På en annen side kan man jo snu på det og si at i dagens samfunn gir vi hverandre altfor lite spillerom og forståelse - man skal støtt og stadig irritere seg over alt mulig (uten at det var myntet på deg, TS) og det er kanskje ikke alltid nødvendig.

Uansett; jeg ser som sagt poenget ditt. På generelt grunnlag er det en fin ting å være hensynsfull og det er lov å tenke på andre enn seg selv.

Det er da ikke forskjell på en gressklipper og snøfreser. Bråker like mye. Så om du kan snøfrese tidlig morgen så kan du klippe gresset også :)

Det er kanskje ikke forskjell på bråket, men absolutt forskjell på nødvendigheten! Ingen MÅ klippe gresset før kl 7, men det finnes flere som MÅ bli kvitt snøen.

Når det er sagt, så er det sjelden jeg opplever at det har kommet så mye snø i løpet av natta at jeg ikke kommer meg ut oppkjørselen uten å måke/frese. Det holder stort sett fint å frese kvelden før. Og jeg bor på fjellet, og her snør det en del...

Ut fra det mannen her sier så er regelen at fra 23-03 er insovningsperiode da ska det være nogelunde stille. Etter det så kan en starte opp.
Fra 05 regnes som da arbeidstiden starter så om en da starter freseren kl 6 for å komme seg på jobb så har de da lov til det. I vanlige ukedager.
I helg så var det kl 7

Dette her gjelder naboer og ikke de som brøyter for kommunen. Her jeg bor skal det være stille mellom 23-07. Starter du da opp snøfreseren din 05 slik at alle i nabolaget blir vekket er man hensynsløs mener jeg.
Nå som det har snødd hverdag i 14 dager så er det mye for små barn å bli vekket hver morgen etter en trøblete natt. Hvorfor er det vanskelig å utvise hensyn til naboene sine?

Jeg kjenner jeg synes det er flott å være sær om det betyr at jeg tar hensyn til andre. Jeg ville aldri ha startet opp snøfreseren eller en gressklipper før 07 om morgen.
For det første så finnes det mange mennsker som ikke jobber normaltid, noen har kanskje akkurat kommet i seng, noen har kanskje barn som har problemer med å sove om natten og er ekstre vare.
Men jeg vet at vi lever i ett samfunn der det å vise hensyn til andre blir mindre og mindre av.
Jeg hadde uten tvil tatt spaden om jeg begynte tidlig en morgen. Det hender ganske ofte at jeg drar på jobb ved 03 tiden og jeg hadde aldri villet vekket min nabo fordi jeg måtte på jobb.
Men svarene jeg fikk i denne tråden var som forventet :)

Det finnes grunner til at folk tyr til freser fremfor håndkraft. Leste senest idag en artikkel om at snømåking gav benbrudd, hjerteinnfarkt og stress.
Jeg startet en morning 6.30. Da drøyde jeg i det lengste.

Igår stod naboen ute og freste kl 23. Jeg spurte mannen om han hørte om noen freste.. han hørte ingenting. Tiltross for at han satt rett under lufteluka og vinduet 1m unna han stod på gløtt.

Vi har såpass mye snø nå at den isolerer veldig bra.
En konstant during fra snøfreser synes ikke jeg er irriterende. :)

Men vi bor på forskjellige plasser har naboene i ulike avstand og ilik tolleranse.
Om naboen måtte frese kl 5 om morran hadde det ikke brydd meg.
Hadde jeg hatt dårlig sovehjerte hadde jeg sovet med sov-i-ro.
Har man en 'unormal' døgnrytme og sover da størstedelen av samfumnet er våkne så får man finne løsninger som skjermer en fra lyd!

Det finnes grunner til at folk tyr til freser fremfor håndkraft. Leste senest idag en artikkel om at snømåking gav benbrudd, hjerteinnfarkt og stress.
Jeg startet en morning 6.30. Da drøyde jeg i det lengste.

Igår stod naboen ute og freste kl 23. Jeg spurte mannen om han hørte om noen freste.. han hørte ingenting. Tiltross for at han satt rett under lufteluka og vinduet 1m unna han stod på gløtt.

Vi har såpass mye snø nå at den isolerer veldig bra.
En konstant during fra snøfreser synes ikke jeg er irriterende. :)

Men vi bor på forskjellige plasser har naboene i ulike avstand og ilik tolleranse.
Om naboen måtte frese kl 5 om morran hadde det ikke brydd meg.
Hadde jeg hatt dårlig sovehjerte hadde jeg sovet med sov-i-ro.
Har man en 'unormal' døgnrytme og sover da størstedelen av samfumnet er våkne så får man finne løsninger som skjermer en fra lyd!

Skal man bruke sove i ro på barna?
For som sagt har jeg naboer som både jobber turnus og andre med et barn med søvnvansker.
Skal jeg si til naboen at jeg bryr meg ikke om at dere sliter så lenge jeg får gjort det jeg mener jeg må gjøre?
Har vi virkerlig blitt så egoister?
Og jo man hører en snøfreser godt, mulig det er forskjell på snøfresere også, men en slik koster vel sikkert mye mer...

Skal man bruke sove i ro på barna?
For som sagt har jeg naboer som både jobber turnus og andre med et barn med søvnvansker.
Skal jeg si til naboen at jeg bryr meg ikke om at dere sliter så lenge jeg får gjort det jeg mener jeg må gjøre?
Har vi virkerlig blitt så egoister?
Og jo man hører en snøfreser godt, mulig det er forskjell på snøfresere også, men en slik koster vel sikkert mye mer...

Man er ikke egoistisk fordi man freser når det passer en best. En må ta det når det passer best ( noe som egentlig er aldri) :P

Som jeg sa, vi bor på forskjellige plasser og har forskjellig avstand til naboer
Vi hører ikke naboens freser godt og de hører ikke oss. Vi bor i et vanlig normalt boligfelt.
Jeg har pratet med naboene så er ikke noe jeg synser.:)

Jeg synes folk må få gjøre ting når det passer de best innen for rimelighetens grenser.
Man kan ikke begynne å ta hensyn til naboens barn. Da må naboen finne en løsning som gjør at barna ikke våkner.
Hadde jeg vært barnløs hadde jeg ikke tatt hensyn til naboen barn.

Noen plages av at folk klipper gresset i barnas leggetid. Men for noen er det tidspunktet som passer.

Gresset klippes aldri tidlig og heller ikke etter 20, ei på søndager:) der er jeg nøye. Men fresen fyres opp for jeg måker ikke 50 meter med spade/skuffe kl 5-6 på morran! Men som regelt freser vi på kvelden!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Men dere kommer vel ut med bilen uten at hele gårdsplassen er måkt? Er det en snøhaug etter traktoren,er det vel bare å måke bort den med spade? Det gjør iallfall vi,for her er det ikke snakk om å begynne med fresen så tidlig om morgenen.

Ikke rart det er krig i verden om man blir sur hvis naboen må bruke snøfresen sin for å komme seg til jobb!

Kanskje litt irriterende å bli vekt ja, men det finnes virkelig større problemer i verden.
Ikke alle som kan måke for hånd, mange som har problemer med rygg osv.

Her har vi traktor som tar alle gårdsplassene i boligfeltet, og for å rekke over holder han på fra klokken er 05 på natten.. Litt irriterende, men jeg er evig takknemlig for at han gjør det, så vi kommer oss på jobb. :)

Gressklipper er noe helt annet, da man ikke trenger nyklipt gress før jobb (!)

Husker naboen der jeg bodde som barn hadde snøfreser. Ofte freste han hele den lille veien der vi bodde for å være snill, og kommunen prioriterte oss ned.
Det er over 20 år siden.
Plaget meg ikke da, og plager meg ikke nå.

Som veldig mange har poengtert, og TS ikke svarer på, ikke alle kan håndmåke. Det være seg bekken, hjerte, rygg, nakke... Samme det.

De siste årene foreldrene mine bodde i barndomshjemmet vårt skulle pappa måke minst mulig pga hjertet. Mamma hadde andre tilstander som gjorde at måking ble uaktuelt ved mer enn 5 cm snøfall.
Vi bodde da hjemme, og kunne måke.
Hadde vi ikke gjort det hadde de måttet kjøpe snøfreser. Alternativet ville da vært å ikke jobbe fordi bilen snødde inne... Ikke spesielt samfunnsnyttig.

Handler om litt mer enn bare egoisme og hensyn. Det er ikke svart/hvitt og enten er man egoist eller hensynsfull.

Man er ikke egoistisk fordi man freser når det passer en best. En må ta det når det passer best ( noe som egentlig er aldri) :P

Som jeg sa, vi bor på forskjellige plasser og har forskjellig avstand til naboer
Vi hører ikke naboens freser godt og de hører ikke oss. Vi bor i et vanlig normalt boligfelt.
Jeg har pratet med naboene så er ikke noe jeg synser.:)

Jeg synes folk må få gjøre ting når det passer de best innen for rimelighetens grenser.
Man kan ikke begynne å ta hensyn til naboens barn. Da må naboen finne en løsning som gjør at barna ikke våkner.
Hadde jeg vært barnløs hadde jeg ikke tatt hensyn til naboen barn.

Noen plages av at folk klipper gresset i barnas leggetid. Men for noen er det tidspunktet som passer.

Kjenner jeg blir litt trist av å lese dette svaret. Selv når jeg var 18 å flyttet for meg selv tok jeg hensyn til mine naboer. Dette er ren folkeskikk som jeg har lært hjemme fra. Bråke minst mulig mellom 23-07, må man bråke utenfor ta kontakt med naboene, ikke ringe mellom 22:00 og 10:00 om du ikke vet at de du ringer er oppe.
Så jeg er veldig uenig med deg. Ett godt naboforhold betyr at man skal vise hensyn til hverandre, og da kan man ikke støye som man vil hele døgnet. Jeg har for det meste koselige naboer som viser hensyn heldigvis. Men vet at det er mange mennesker i Norge som er plaget av mye støy fra naboene.

Unnskyld meg, men er det dummeste jeg har hørt på en stund, at du kan sammenligne å klippe gresset med gressklipper og snøfreser! Glad jeg ikke har slike naboer som klager over slike ting, har heller aldri hatt det på noen av plassene jeg har bodd!

♧ Sendt fra app'en ♧

Husker naboen der jeg bodde som barn hadde snøfreser. Ofte freste han hele den lille veien der vi bodde for å være snill, og kommunen prioriterte oss ned.
Det er over 20 år siden.
Plaget meg ikke da, og plager meg ikke nå.

Som veldig mange har poengtert, og TS ikke svarer på, ikke alle kan håndmåke. Det være seg bekken, hjerte, rygg, nakke... Samme det.

De siste årene foreldrene mine bodde i barndomshjemmet vårt skulle pappa måke minst mulig pga hjertet. Mamma hadde andre tilstander som gjorde at måking ble uaktuelt ved mer enn 5 cm snøfall.
Vi bodde da hjemme, og kunne måke.
Hadde vi ikke gjort det hadde de måttet kjøpe snøfreser. Alternativet ville da vært å ikke jobbe fordi bilen snødde inne... Ikke spesielt samfunnsnyttig.

Handler om litt mer enn bare egoisme og hensyn. Det er ikke svart/hvitt og enten er man egoist eller hensynsfull.

Jeg har selv problem med både bekken, rygg, armer og bein.
Min far har problemer med hjerte, alikevel må man vise hensyn.
Og det er ytterst sjeldent det kommer så mye snø i løpet av en natt slik at man er snødd inne. Bilen bør klare å kjøre i fem cm snøfall om ikke bytt bil, den er livsfarlig på veien.
Kommer det mye snø så får man frese før 23 om kvelden.
Slik at man får bilen sin ut 0500 om man må ut da.

Jeg har selv problem med både bekken, rygg, armer og bein.
Min far har problemer med hjerte, alikevel må man vise hensyn.
Og det er ytterst sjeldent det kommer så mye snø i løpet av en natt slik at man er snødd inne. Bilen bør klare å kjøre i fem cm snøfall om ikke bytt bil, den er livsfarlig på veien.
Kommer det mye snø så får man frese før 23 om kvelden.
Slik at man får bilen sin ut 0500 om man må ut da.
Så da skal man ikke ta hensyn til barna som skal sove på kvelden likevel da, om man må frese før 23?

Back
Topp