Når kan man starte snøfreseren på morgen?

Jo, har godt over 600 kvm for å få ut bilen. Tar det for hånd uten problemer. For hensyn er noe jeg viser for mine naboer. Den ene jobber turnus og den andre har barn som sliter med søvnen sin. Hadde aldri hatt hjerte til å vekke de tidlig på morgen fordi jeg skal på jobb. Det betyr opp tidligere og ut å måke :)
600kvm å måke? Seriøst? Jeg jobber turnus, og hadde tilgitt deg hvis du brukte snøfresen....:p

Verdager syns jeg ikke det er noe grense, må man på jobb så må man jo flytte på snøen for å komme seg ut av tunet ol. ?

I tettbebygde strøk så skal det være stille mellom 23-07. Det går an å måke for hånd. Er det en sjelden morgen innimellom kommet veeeeldig mye snø så tror jeg ikke jeg som nabo hadde brydd meg. Men om jeg ble vekket ofte før kl 7 hadde jeg blitt irritert ja!

600kvm å måke? Seriøst? Jeg jobber turnus, og hadde tilgitt deg hvis du brukte snøfresen....:p

Uansett om du hadde tilgitt meg eller ikke hadde jeg ikke brukt den.
For synes det bråker alt for mye så tidlig på morgen.
Ja, 600kvm gårdsplass har vi, får se på måking som trim :)

Mannen min kan ikke komme for sent på jobb fordi han skal ta hensyn til naboer. Vi kommer ikke ut uten å fjerne snø, siden vi har en nedkjørsel til huset. Måke for hånd tar for lang tid, og krever en dusj etterpå. Heldigvis jobber alle naboene også for pengene sine, så det får vi ikke klager på:-)

Jeg står opp en halvtime tidligere og hopper i varmedressen i pysjen - så dusjer jeg og sånn etterpå. Går også an å parkere ytterst i gården hvis det er meldt mye snø på natten.

De gjorde det jeg gjør vær dag, måker for hånd. Fordi jeg ikke har snøfræs. Men naboen min har, å han måker ofte tuna vår også. Å da kan jeg ikke klage om den starter tidlig om meningen i uke dagene. Men i helgene syns jeg det er lite vits å gå ut før hanen galer for å måke snø.

Er vokst opp på gård og vant med traktor og brøyting. Var ikke snakk om at pappa venta til alle naboene var våkne før han gikk ut å brøyta for å vise hensyn. Snøen må ut av veien selv folk enda sover.

Hvis det kommer en haug med snø over natta så kommer vi ikke til å måke en 200 meter lang innkjøring for hånd slik at vi skal rekke jobb til kl 7 om mårran nei. Da blir fresen starta opp, men aller helst håper vi at da naboen har vært her med traktoren sin for å brøyte til oss ;)

Vi jobber begge to turnus (nå er jeg hjemme i permisjon da) så vi må på jobb uavhengig om det er hverdag eller helg.

Hvorfor må man bruke snøfreser? Kan man ikke snøspaden som mange av oss andre gjør?
Jeg sier vis hensyn.
At en traktor kjører forbi bråker ikke å nærheten av en konstant snøfreser som går i 30 minutter før 07 om morgen.

Du bor kanskje ikke på Sørlandet? Hvor det stort sett kommer enorme snøfall på veldig kort tid, og så er veldig vekslende mellom mildt og kalt slik at snøen blir svintung? Vi er heldige å ha en stor gressplen rett ved tunet, hvor vi kaster snøen. Nå er den fylt opp i nesten 2m høyde. Da klarer ikke jeg bli kvitt snøen uten fres lengre. Innkjørselen vår er lang og i oppoverbakke, slik at man må måke skikkelig ned. Derfor: jeg klarer faktisk ikke måke for hånd.

Nå har vi ikke fres heller, men snille naboer (som vekker meg med fresen kl 6 om de skal på jobb), som hjelper oss nå når det er så ille. Hadde de ikke gjort det, hadde jeg ikke kommet meg på jobb. Ei heller fått handlet eller andre nødvendigheter.

At mange sammenligner snøfres med plenklipper? Det må være om man bor i Spania. Klippe plen er en estetisk greie. Snøfresing gjør man for å beholde jobben og forsørge familien sin!

Du bor kanskje ikke på Sørlandet? Hvor det stort sett kommer enorme snøfall på veldig kort tid, og så er veldig vekslende mellom mildt og kalt slik at snøen blir svintung? Vi er heldige å ha en stor gressplen rett ved tunet, hvor vi kaster snøen. Nå er den fylt opp i nesten 2m høyde. Da klarer ikke jeg bli kvitt snøen uten fres lengre. Innkjørselen vår er lang og i oppoverbakke, slik at man må måke skikkelig ned. Derfor: jeg klarer faktisk ikke måke for hånd.

Nå har vi ikke fres heller, men snille naboer (som vekker meg med fresen kl 6 om de skal på jobb), som hjelper oss nå når det er så ille. Hadde de ikke gjort det, hadde jeg ikke kommet meg på jobb. Ei heller fått handlet eller andre nødvendigheter.

At mange sammenligner snøfres med plenklipper? Det må være om man bor i Spania. Klippe plen er en estetisk greie. Snøfresing gjør man for å beholde jobben og forsørge familien sin!

Har fått godt med snø her jeg bor også har snødd snart i to uker i strekk. Veksler mellom kaldt og varmt, litt regn innimellom snøbygene :)
Så jo synes forsatt man kan vente til 07 ved å starte opp
snøfreseren sin.
Man kan fin beholde jobben sin uten fres også, det er ikke slik at når snøen kom for noen år siden å de hadde ikke fres så mistet samtlige
jobben sin. Har man vanskeligheter med å få måket hele gårdsplassen før jobb kan man gjøre som blir nevnt i denne tråden parkere lengst ytterst i
gårdsplassen :)

Og poenget med gressklipperen er jo at den bråker like mye og vekker naboene like mye som en snøfreser og jeg skjønner ikke hvorfor det er mer greit å vekke naboen om vinteren enn om sommeren.

De fleste var nok ikke like avhengige av bilen som vi er i dag hvertfall...:p

Hvor langt tilbake tenker du da?
Snøfreseren er ganske ny for å være allemannseie. Her jeg bor var man like avhengig av bilen for 10 år siden som i dag, og ingen hadde snøfreser og alle beholdt jobben sin :)

Har fått godt med snø her jeg bor også har snødd snart i to uker i strekk. Veksler mellom kaldt og varmt, litt regn innimellom snøbygene :)
Så jo synes forsatt man kan vente til 07 ved å starte opp
snøfreseren sin.
Man kan fin beholde jobben sin uten fres også, det er ikke slik at når snøen kom for noen år siden å de hadde ikke fres så mistet samtlige
jobben sin. Har man vanskeligheter med å få måket hele gårdsplassen før jobb kan man gjøre som blir nevnt i denne tråden parkere lengst ytterst i gårdsplassen :)

Spørs ikke det hva slags gårdsplass man har? Veldig underlig at man kan finne en løsning som passer for alle. Her er det bare et sted vi kan parkere for å fysisk kunne komme ut av gården og opp bakken, og det er inne i garasjen hvor det er bart. Da får hjulene tak nok til at vi får fart opp bakken.

Men vi er tross alt de eneste i hele gata som IKKE har fres, så jeg driter jo i grunn i hele diskusjonen for jeg har all mulig sympati for alle som må frese før jobb.

med en kropp som ikke takler snømåking så blir faktisk snøfreser brukt ja.Kan jo ikke sammenlignes med å klippe gresset?om gresset er litt langt er det ikke til hinder for noe hvertfall.Men uansett sjelden jeg rekker å måke snø før jobb uansett nå da mannen er bortreist,men blir ikke irritert om naboen startet opp tidlig.Litt må man tåle ellers får man flytte til skogs;)

Når man da har en lang/bratt oppoverbakke fra gårdsplassen? Der det er klinumulig å parkere? Veldig bra at det finns folk som tar hensyn, og ikke starter snøfresen så tidlig, men jeg tror faktisk ikke det e så mange som hadde blitt så veldg sure om de gjorde det. Kan ikke sammenlignes med gressklipping heller, for jeg kan ikke tenke meg at folk må klippe plen for å få frem bilen :p Begge deler bråker like mye, men det er ikke like viktig!

Nå har vi heldigvis ikke snøfreser, men kommer en traktor og hjelper oss, varierende når han kommer og hvor mye snø det legger seg etterpå, heldigvis har jeg alltid kommet meg både inn og ut med bilen! Men de som bruker det håper jeg bor litt landlig til vis ikke høres det veldig rart ut at dem MÅ bruke snøfreser da det som regel ikke er sååå langt ifra privat vei til offentlig når man bor et sted med mange naboer ;)

Vi har ikke snøfreser og jeg aner faktisk ikke om noen av naboene har det. Uansett hadde det vært greit at de hadde brukt den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå har vi heldigvis ikke snøfreser, men kommer en traktor og hjelper oss, varierende når han kommer og hvor mye snø det legger seg etterpå, heldigvis har jeg alltid kommet meg både inn og ut med bilen! Men de som bruker det håper jeg bor litt landlig til vis ikke høres det veldig rart ut at dem MÅ bruke snøfreser da det som regel ikke er sååå langt ifra privat vei til offentlig når man bor et sted med mange naboer ;)
Kommunen her skiller ut nesten alle boligveier og omgjør dem til private.

Personlig har jeg så mye tiltro til mine naboer at jeg tenker: freser de før kl 8-9, er det fordi de må. Og må de, skal de selvsagt få lov? Om jeg skulle føde, ville jeg ha ønsket at JM kom seg på jobb slik at jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Og mine nærmeste naboer er JM og lege på sykehuset. (Gjør de en trygg jobb om de må stå opp kl 3 for å begynne måkejobben, mon tro?)

Her så brøyter vi når det er bruk for det. Her så har vi ikke noe naboer å ta hensyn til. Og de som driver med brøyting er som oftest ute om natta. Mannen her drar avgårde på jobb kl 02 og da driver han å brøyter både for kommunalt,statlig og for enkelte privata. han har med seg snøfreser som en går med i skuffen for å komme til i trange gater eller gårdsplasser . Så som han sier han brøyter der han ska om så kl er 03 eller om den er på dagen. Det må gjøres, hvis det ikke blir gjort så får de klager fordi det ikke er gjort, for det ska helst være klart til kl 07 om morgenen

Her jeg bor er de aller fleste avhengig Av at det freses,ikke måkes, og jeg har stor respekt for at fresing må foregå når folk har tid. Om det er midt på natta. Snøen må unna. Det må ikke gress

Back
Topp