Når fortelle sjefen?

Jeg sa fra i dag, 9+0. Tok det på e-post, av alle ting. Men jeg sa at jeg ikke orker å snakke om det akkurat nå. Har et risikosvangerskap, og sa at jeg ville si det tidlig pga. at det er hyppig oppfølging både her og der, og plutselig er jeg borte en halv dag, liksom.

Jeg sa at han godt kunne ta en prat med den tidligere sjefen min (de har god kontakt), ang. mitt forrige svangerskap som endte i senabort/dødfødsel, langvarig sykemelding og traumer. Så han tok det veldig bra og hensynsfullt. (Selv om jeg vet at han innerst inne ble ganske stressa, for jeg er vanskelig å erstatte.)
 
Jeg sa det til min sjef samme dag som jeg fikk positiv test. Hun vet vi har slitt i over tre år, og vært igjennom flere prøverørsforsøk. Så hadde jeg tilfeldigvis medarbeidersamtale samme dag som jeg fikk positiv test, og da sa jeg det like greit :) Vet at hun ikke forteller det videre til noen uansett.
 
Jeg lurer på om jeg bør si fra til sjefen nå (jeg er 7+2). Jeg var nemlig borte fra jobb et par dager, og når jeg skal registrere fraværet mitt, så kan jeg huke av om det er svangerskapsrelatert. Bør jeg si fra og huke av der, eller bare registrere det som egenmeldingsdager?

Hvis man huker av for svangerskapsrelatert, så får jobben din dekket sykepengene fra dag 1 fra nav. Så det nok mange arbeidsgivere som blir glad for det. Alternativet er 16 dager med sykepenger fra bedriftens konto.
 
Jeg er nå vandt til at han er sånn, og klarer fint å si ifra om han er teit eller urimelig. Men jeg synes jo det er morsomt at han ikke blir fornøyd da siden han har sagt han skulle pensjonere seg i fem år :p dette blir liksom straffen hans

Hadde en tidligere sjef som var helt lik. Han ble forbanna om man ringte inn og var syk:meh: Men selv var han syk annenhver uke, mens vi så at han egentlig var på ferie.. Grunn til han er tidligere sjef.. Sist jeg var gravid og kvalm fikk jeg beskjed om å skjerpe meg.
Noen folk skal bare ikke være sjef..
 
Hadde en tidligere sjef som var helt lik. Han ble forbanna om man ringte inn og var syk:meh: Men selv var han syk annenhver uke, mens vi så at han egentlig var på ferie.. Grunn til han er tidligere sjef.. Sist jeg var gravid og kvalm fikk jeg beskjed om å skjerpe meg.
Noen folk skal bare ikke være sjef..
Ja, sykedager finnes ikke hos oss omtrent. Har bare vært borte med sykemelding fra legen eller en uke med sykt barn. Men sjefen er jo aldri syk selv da, selv om han kommer på jobb med feber og influensa og må sove på sofaen mellom pasientene.. han her helt umulig hos oss. Nå er jeg sykemeldt 50% og han foreslo at jeg skulle komme på jobb klokken 8 og ha annen hver pasient, hvile mellom pasientene og gå hjem klokken 4. Men jeg fikk bare halv lønn da for jeg var jo sykemeldt!! Ga grei beskjed om at det ikke er aktuelt, og da blir jeg jo bare sykemeldt 100% :inpain:
 
Ja, sykedager finnes ikke hos oss omtrent. Har bare vært borte med sykemelding fra legen eller en uke med sykt barn. Men sjefen er jo aldri syk selv da, selv om han kommer på jobb med feber og influensa og må sove på sofaen mellom pasientene.. han her helt umulig hos oss. Nå er jeg sykemeldt 50% og han foreslo at jeg skulle komme på jobb klokken 8 og ha annen hver pasient, hvile mellom pasientene og gå hjem klokken 4. Men jeg fikk bare halv lønn da for jeg var jo sykemeldt!! Ga grei beskjed om at det ikke er aktuelt, og da blir jeg jo bare sykemeldt 100% :inpain:
Å herregud den kommentaren tror jeg hadde tatt til høyere hold :bored:
 
Å herregud den kommentaren tror jeg hadde tatt til høyere hold :bored:
Ja, han er rimelig håpløs. Han har jo aldri trengt å være hjemme med barn fordi konen alltid gjorde det, og det er så synd i han når vi er hjemme fordi han trenger oss.. tidligere ansatte sa til meg at jeg måtte bli i maks ett år før jeg kom meg videre fordi det er helt håpløst her, og det er 5 år siden :facepalm: men jeg lar meg ikke pille på nesen så da får han rimelig klar beskjed fra meg
 
Ja, han er rimelig håpløs. Han har jo aldri trengt å være hjemme med barn fordi konen alltid gjorde det, og det er så synd i han når vi er hjemme fordi han trenger oss.. tidligere ansatte sa til meg at jeg måtte bli i maks ett år før jeg kom meg videre fordi det er helt håpløst her, og det er 5 år siden :facepalm: men jeg lar meg ikke pille på nesen så da får han rimelig klar beskjed fra meg
Å herregud, ring kona og fortell at han kan være hjemme med det syke barnet neste gang :hilarious: Se om humøret snur :singing::hilarious:
 
Han er 72 og barna er godt opp i 40 årene, så jeg tror de klarer seg selv :hilarious:
Nja, har sett mannfolk med influensa før jeg altså :hilarious: Hadde tatt en 9 åring med omgangssyke ANY DAY :laughing021
 
Er i uke 7 og følte jeg måtte fortelle det nå pga jeg ble sykmeldt. Hadde egentlig ikke lyst til å si det før uke 12, men har fått komplikasjoner så jeg ikke får jobbet før det går over. Men føles ubehagelig å ha sagt det så tidlig når jeg ikke vet om vi mister eller om det går bra. Men kun sjefen som vet det, ingen andre på arbeidsplassen.
 
Sist svangerskap sa eg det tidlig, veke 7. Tenker eg seier det tidlig no også, kanskje neste veke (er 8 v idag) :)
 
Fortalte ein kollega og avdelingsleiar på mandag, når eg var 9+1. Då hadde eg behov for og sette meg ned nokre gangar, så følte det var greit at dei to fikk vite, dei klarar i det minste å halde stilt om slikt. Dei vart glade på mine vegne og avdelingsleiar (godt voksen mann i 50/60 åra) er jo berre så skjønn, når han kjem og spør om formen og vil ta over det eg jobbar med så eg berre kan gå, på slutten av dagen, så eg ikkje skal stresse unødvendig mykje :hilarious:
No som dei veit, trur eg dei lettare ser når eg har dårlege dagar og ikkje. Energinivået mitt var veldig forskjellig frå i går når eg var dårleg til i dag når formen var på topp, og det såg i vert fall kollegaen min.

Skal på TUL i neste veke, så får vi ta ting litt deretter, tenker eg. Tenker og fortelle sjefen etter veke 12.
 
Har egentlig mye reising i jobben min, så hadde nok måttet fortalt tidlig. Men nå er det jo korona tider så da er det jo ikke noen reiser lengre nesten, så da venter jeg så lenge som mulig.
 
Back
Topp