Når fortelle jobb og familie?

MotherOfDragons

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Tenkte det var interessant å se når dere tenker å dele nyheten?

-Med jobb
-Med familie
-Poste offentlig?

Har dere noen kreative måter dere ønsker å dele nyheten på? :Heartred :smiley-bounce022:Heartred
 
Her tenkte jeg å fortelle nyheten etter TUL som vi tenker å ha rundt uke 10 :love017

Gjelder både jobb og familie/venner.

Aller nærmeste familie/venner blir fortalt på bryllupsdagen. Vi synes det er en koselig anledning å dele nyheten på!
Bortsett fra hans foreldre, de skal få vite et par dager før på én annen måte for å få reaksjoner på film siden de venter sitt første barnebarn nå :hug003:smiley-ashamed005:Heartred

Blir spennende å fortelle jobben, siden jeg ble advart mot at «det er noe i vannet» som gjør at alle de ansatte har ventet barn én etter én.
I tillegg har jeg lovt at vi skulle vente til etter kollegaen min er tilbake fra permisjon :schocked028:eek::Heartred

Jeg tør ikke tenke på hvordan det kommer til å gå, jeg tror nok at alle vil være glad på våre vegne. Men man har ALLTID den lille usikkerheten.. :smiley-ashamed005
 
Leter etter kreative måter å fortelle det på om dagen, spesielt for å fortelle svigers.
De får nok vite det etter TUL. Ca 8+0, for da skal vi etter planen på en liten bilferie. :nailbiting:

Ellers får nok øvrig familie og venner vite det rundt uke 12, og jobben kanskje etter en lang og god sommerferie i uke 14-15. Jeg liker ikke å holde på hemmeligheter, så plutselig vet alle det lenge før. :knegg:
 
Vi kommer til å fortelle det til folk litt fortløpende. Jeg har ingen interesse av å holde det skjult frem til uke 12, selv om det liksom er "regelen." Jeg er generelt veldig åpen, og kommer til å dele eventuelle dårlige nyheter relativt bredt også. Jeg mener det er viktig å bidra til at tabuet rundt spontanaborter forsvinner, så dersom man orker det syns jeg man skal dele det. Kanskje er det nettopp det som gjør at kvinner rundt en føler seg mindre ensomme.
 
Tenkte det var interessant å se når dere tenker å dele nyheten?

-Med jobb
-Med familie
-Poste offentlig?

Har dere noen kreative måter dere ønsker å dele nyheten på? :Heartred :smiley-bounce022:Heartred
Har sagt i fra til arbeidsgiver både nåværende og ny. Jobber i barnehage, så greit leder og de nærmeste jeg jobber med har forståelse de dagene jeg ikke er helt i form fordi det merkes lett når vi jobber så tett som vi gjør. Heller ikke så godt å være kvalm og stå å skifte bæsjebleier. Sa også i fra til ny arbeidsgiver da de holder på å lyse ut etter flere folk, og det er fint å ha i bakhodet for arbeidsgiver når hun skal planlegge videre for dette barnehageåret. Begge har tatt det veldig pent og vært glade på våre vegne.

Har sagt det til foreldrene våre allerede slik at vi har noen å støtte oss på om det skulle skje noe. Venter enda en stund med å si noe til barna, tenker kanskje å vente til juli. Venner og øvrig familie tar vi litt gradvis.

Offentlig venter vi nok LENGE med enda. Med første delte vi etter OUL, mens med yngste ventet vi enda lenger.
 
Vi kommer til å fortelle det til folk litt fortløpende. Jeg har ingen interesse av å holde det skjult frem til uke 12, selv om det liksom er "regelen." Jeg er generelt veldig åpen, og kommer til å dele eventuelle dårlige nyheter relativt bredt også. Jeg mener det er viktig å bidra til at tabuet rundt spontanaborter forsvinner, så dersom man orker det syns jeg man skal dele det. Kanskje er det nettopp det som gjør at kvinner rundt en føler seg mindre ensomme.
Jeg har hatt to spontanaborter i år og er veldig glad for at jeg fortalte at jeg var gravid (tidlig), for det hadde ikke fått å late som ingenting etterpå. Er helt enig med deg.
 
Vi kommer til å fortelle det til folk litt fortløpende. Jeg har ingen interesse av å holde det skjult frem til uke 12, selv om det liksom er "regelen." Jeg er generelt veldig åpen, og kommer til å dele eventuelle dårlige nyheter relativt bredt også. Jeg mener det er viktig å bidra til at tabuet rundt spontanaborter forsvinner, så dersom man orker det syns jeg man skal dele det. Kanskje er det nettopp det som gjør at kvinner rundt en føler seg mindre ensomme.
Dette synst jeg også er viktig! Etter at vi mista første gang jeg ble gravid har jeg vært veldig åpen om det. Jeg klarte ikke det der og da, men sann etterhvert :) nettopp av den grunn at jeg følte meg heeelt alene og var redd, men det hjalp når andre fortalte at de hadde opplevd det også og hadde flere barn nå :)
 
Tenkte det var interessant å se når dere tenker å dele nyheten?

-Med jobb
-Med familie
-Poste offentlig?

Har dere noen kreative måter dere ønsker å dele nyheten på? :Heartred :smiley-bounce022:Heartred
På jobb blir det vel delt tidlig dersom jeg blir veldig dårlig, og da regner jeg med ryktene går kjapt til resten av arbeidsplassen :)

Familie blir jeg å si det til etterhvert som vi treffes. Skal si det til mamma først tenker jeg :) sist gang var vi 10-11 uker til jul så da ga vi «julekort» til alle, men så var det nyheten om at vi var gravide i stedet :)

Tok et bilde forran eiffeltårnet nå i helga, hvor jeg peker på magen. Blir vel å sende det til venner viss alt ser fint ut etter TUL. Å skrive noe sånt som «hadde med oss en ekstra på tur» :)
 
Jeg tenker å vente med å fortelle alle det til rundt uke 12. OM jeg klarer å vente så lenge

Har også en jobb med litt risiko så må ta en vurdering om jeg må si det før.

Alt er fortsatt helt uvirkelig og jeg trur ikke det går helt opp for meg før jeg ser noe på UL Spent.
 
Jeg tenker å vente med å fortelle alle det til rundt uke 12. OM jeg klarer å vente så lenge

Har også en jobb med litt risiko så må ta en vurdering om jeg må si det før.

Alt er fortsatt helt uvirkelig og jeg trur ikke det går helt opp for meg før jeg ser noe på UL Spent.
Den tickeren du har! Har de slutta med de? Prøvde å legge inn i signatur, men den viste ikke :dance008
 
Vi kommer nok til å fortelle det tidlig til hans nærmeste familie, da hans mor kommer innom titt og ofte med mat hun har laget til oss i Tupperware, og det ofte er da retter med spekeskinke, tunfisk, etc som jeg ikke kan spise nå. Pluss at vi er hos dem på middag hver søndag og da har de alltid serranoskinke og annen spekemat, vin, etc som forrett, det er umulig å skjule det... :hilarious: tenkte å gi de sånne skrapekort som det her hvor de må skrape bort et hjerte og det står "dere skal bli besteforeldre, igjen":
Screenshot_20230530-162248.png

Min familie blir det nok å vente litt med da jeg er usikker på om nyheten blir vel mottatt, så vil vente til det er sikrere først.

Har sååå lyst til å fortelle det til min beste venninne, men mannen min har spurt pent om ikke vi kan holde det for oss selv nå sånn helt i starten, men jeg sprekker nok snart :laughing002

Også veldig fan av å ikke vente til uke 12, jeg forstår godt at det kan være praktisk, men er også ensomt å stå helt alene hvis det værste tenkelige skulle skje...
 
Jeg har kun jobbet 7 mnd i den jobben jeg er i nå.. og det fordi ei aen er i permisjon.
Jeg gruer meg til å snakke med sjefen.. han er av den litt "gammeldagse" sorten :dead:
Jeg vurderer å bare kaste meg uti det og si det før UL også.. men synes det blir så dumt hvis det skulle ende galt.
Men man kan vel ikke tenke sånn heller???
 
Jeg har kun jobbet 7 mnd i den jobben jeg er i nå.. og det fordi ei aen er i permisjon.
Jeg gruer meg til å snakke med sjefen.. han er av den litt "gammeldagse" sorten :dead:
Jeg vurderer å bare kaste meg uti det og si det før UL også.. men synes det blir så dumt hvis det skulle ende galt.
Men man kan vel ikke tenke sånn heller???
Jeg har allerede fortalt det til arbeidsgiver i jobben jeg ikke har startet i. :laughing001
Skal sies at jeg ikke var redd for reaksjonene, da jeg har hatt samme arbeidsgiver før. I tillegg vet jeg at arbeidsgiver driver å planlegger hele barnehageåret, og siden jeg vet det er lyst ut en stilling, tenkte jeg det var greit å ha det med i bakhodet når hun skal ansette. Det er også barnehagen som ungene går i, så litt uheldig om ungene skulle begynne å fortelle det uten at jeg har sagt noe først. Ny arbeidsgiver tenkte at det kom som forventet, og var bare glad. :)
 
Jeg har kun jobbet 7 mnd i den jobben jeg er i nå.. og det fordi ei aen er i permisjon.
Jeg gruer meg til å snakke med sjefen.. han er av den litt "gammeldagse" sorten :dead:
Jeg vurderer å bare kaste meg uti det og si det før UL også.. men synes det blir så dumt hvis det skulle ende galt.
Men man kan vel ikke tenke sånn heller?
Det er lov å beskytte seg selv da, hvis han er av den gamledagse typen, du har jo ingen plikt til å opplyse så tidlig... :Heartred eller føler du det er bedre å bare "rive av plasteret" og få det unnagjort?
 
Det er lov å beskytte seg selv da, hvis han er av den gamledagse typen, du har jo ingen plikt til å opplyse så tidlig... :Heartred eller føler du det er bedre å bare "rive av plasteret" og få det unnagjort?
Jeg føler jeg går rundt og lyver.. ingen god følelse.
Men jeg tar det litt som det kommer.
Nå skal vi ha tidlig UL neste uke, så får jeg ta en vurdering etter det :think005
 
Kommer nok til å vente noen uker til, hvis jeg klarer ☺️ Jobber i barnehage, så jobber tett med ansatte så mulig jeg ikke klarer å holde meg så veldig mye lengre ☺️ Men med nr.1 sa vi det til arbeidsgiver og nærmest familie ganske tidlig, men det var fordi jeg var så veldig dårlig
 
Jeg vil vente lenge, minst til etter TUL og svar på nipt. Har mistet tre ganger det siste året, og kjenner det hadde vært mye tøffere om vi hadde sagt det de gangene vi mistet. Orker ikke å bli minnet på det hele tiden av familie, selv om de mener godt. Og at alle skal vite at vi aktivt prøver. Det blir så mye psykisk press oppå en allerede vanskelig situasjon.

Men alle er jo forskjellige selvfølgelig. Jeg er den type person som for eksempel ikke vil fortelle folk når jeg er forkjøla liksom, for jeg gidder ikke å oppdatere x antall personer om hvordan formen er :hilarious: synes det er så utrolig slitsomt

Mulig nærmeste leder på jobb må få vite tidligere pga typen jobb jeg har.
 
Kommer til å fortelle familie og jobb rundt uke 10, resten rundt uke 12. Forteller arbeidsgiver ved behov tidligere. Har fortalt noen nære venner fra start, det er de jeg støtter meg til hvis det går galt ❤️

Edit: Kommer ikke til å dele noe «offentlig», altså dele på sosiale medier eller lignende. Der ser folk det eventuelt på bilder når magen blir stor.
 
Har egentlig ikke så sterk mening om det, eller behov for å dele det tidlig. Tenker ungene må få vite det først ihvertfall, sikkert etter OUL. Men kan jo hende vi får lyst til å dele det tidligere, å da gjør vi det :) (mulig sjefen må få vite det tidligere da)
 
Back
Topp