Når er man for gammel til å få barn?

Men mange har kanskje prøvd å få barn på egenhånd i flere år før de bestemmer seg for adopsjon. Og så tar jo den prosessen noen år... Syns ikke det er en dum grense .

Det skjønner jeg og føler virkelig med de som ikke kan få barn selv. Heldigvis er det hverken deg eller meg som skal bestemme grensene. Jeg har ihverfall ingen rett til å si at noen er for unge eller gamle til å få barn men min personlige meninger at jeg selv aldri ville virdert barn etter å ha fylt hverken 30 eller 40. Så derfor syns jeg 46 er en høy grense...

For min del er det 35 år. Mannen min mente det samme, men fikk strukket det noen år, siden vi brukte 4 år på å bli gravid.

Det skjønner jeg og føler virkelig med de som ikke kan få barn selv. Heldigvis er det hverken deg eller meg som skal bestemme grensene. Jeg har ihverfall ingen rett til å si at noen er for unge eller gamle til å få barn men min personlige meninger at jeg selv aldri ville virdert barn etter å ha fylt hverken 30 eller 40. Så derfor syns jeg 46 er en høy grense...
Jeg hadde heller ikke vurdert å få barn så seint. Men nå er jeg såpass "privilegert" at jeg har blitt gravid på første forsøk begge gangene og aldri mistet. Jeg var også heldig og møtte drømmemannen da jeg var 21 år gammel. Så jeg er ferdig med barn innen jeg fyller 30, noe jeg syns passer meg helt perfekt. Kunne aldri tenkt meg å "vente" så lenge... Men ser at det ikke er alle som kan velge dette heller. Derfor er det egentlig vanskelig å sette noen øvre grense (for min del).

Her er grensen 35 år. Skulle ha 2 barn innen 30 og venter nr 2 nå og er 27 år. Så vi vurderer en attpåkladd før jeg er 35. Men da er mannen 39 så får se hva som skjer.

Mener å ha lest et sted st aldersgrensa for assistert befruktning er den samme som ved adopsjon, altså 46. Syns igrunn det er noe høyt...

På KK i Bergen er grensen på 40...

Trodde det var fra 35 jeg? :eek: eller overdrev du nå?

Jeg overdrev ikke. I følge Thompson og Thompsons genetikk, så er risikoen i alderen 15-19 år 1/1250. I alderen 20-24 år 1/1400. 25-29 år 1/1100. 30 år 1/900. 31 år 1/900. 32 år 1/750. Og videre økning... 44 år 1/40. 45 år og eldre: 1/25. Altså: Minst risiko mellom 20 og 24 år. Litt høyere mellom 15-19 år. Øker fra 25 år og oppover, i større og større grad...

Jeg har/hadde en grense for meg selv.
Og det var at jeg skal være ferdig med barn før jeg fylte 30, det ble ikke som tenkt da jeg mistet ett barn på veien og det tok noen år etter før jeg fant drømmemannen :)
Så jeg ble 32 da mitt siste barn kom til verden. Nå er jeg ferdig, føler meg litt som den eldre mammaen, likevel er jeg en av de yngste i både skole og barnehage ;)
Så jeg tenker grensen er når man selv føler toget er gått, men man bør også tenke på barnet. Barnet skal følges opp i minst 20 år, men man vet jo aldri hva som vil skje i fremtiden :)

Veldig vanskelig å sette en grense. Kjenner til flere spreke 40-åringer...

Jeg tenker vel kanskje slutten av 30-årene - midten av 40-årene... Når man nærmer seg 50 med stormskritt så har vel uansett naturen gjort sitt :P

Pappa er 51 og fikk siste i september i år :o jeg syns det er ekkelt.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ville egentlig ikke ha barn, men når det ble slik ville jeg
Være ferdig i god tid før 30. Blir ferdig i februar, blir 25 i mai :) jeg er veldig glad jeg blir ferdig med å få barn tidlig, jeg har fortsatt mange år igjen når ungene flytter ut ;)

Jepp :o blir stas for ungen når pappaen hans må bruke rullator i konfirmasjonen hans liksom ;)

Svært uvanlig å bruke rullator i en alder av 65. Men sikkert ikke kult når folk tror han er bestefaren.

Svært uvanlig å bruke rullator i en alder av 65. Men sikkert ikke kult når folk tror han er bestefaren.

Jada, men kleint uansett.. Det er vel ikke unaturlig om oppfølging blir vanskeligere når man er så gammel..

Da jeg var i 20 og 30 årene sa jeg alltid at man ikke burde få barn etter 40.
Nå er jeg 41 og prøver på den andre attpåklatten. Utrolig hvordan man kan forandre mening når man har nådd 40 selv ;) ;) :D

Jeg overdrev ikke. I følge Thompson og Thompsons genetikk, så er risikoen i alderen 15-19 år 1/1250. I alderen 20-24 år 1/1400. 25-29 år 1/1100. 30 år 1/900. 31 år 1/900. 32 år 1/750. Og videre økning... 44 år 1/40. 45 år og eldre: 1/25. Altså: Minst risiko mellom 20 og 24 år. Litt høyere mellom 15-19 år. Øker fra 25 år og oppover, i større og større grad...
Åi det var jeg ikke klar over :o spennende med litt ny info!
Må jo da si at jeg ikke helt mente det jeg skrev om man skal være så nøye på det da, tenkte heller på den det grensa leger sier man ikke bør få barn mer :)

Jeg vil si 40, men når jeg er 40 er mannen 53 og det synes jeg blir for gammelt, så jeg håper å kunne få 2-3 barn før jeg er 35 hvertfall :)

Jepp :o blir stas for ungen når pappaen hans må bruke rullator i konfirmasjonen hans liksom ;)

Min far var også 51 når han fikk siste. Han er sprek som en 20 åring, og har fulgt ham opp som fotballtrener osv.
Men det er klart, det kunne vært annerledes.

Jeg har hele tiden ment at etter 30 år skal jeg aldri få unger for da var det sent:eek: etter å ha fylt 30 skiftet jeg mening:P nå synes jeg det er helt ok til 40år. Men jeg regner utifra hvor stor forskjell det blir på mor og barn.

Back
Topp