Når er man for gammel til å få barn?

Njah, jeg liker ikke å sette noen grense.

Og er det kviner eller menn som får den grensen?
Jeg tenker at den biologiske klokka er der for en grunn, og at den kan gåes ut i fra når det gjelder assistert befruktning.

Tenker som så at dersom jeg feks hadde funnet en mann på 60 og jeg var 35, og vi ville ha barn sammen, hadde det ikke vært noe i veien for det.
Og om jeg var 45 og ville ha barn så er det ikke noe galt med det. Men tror kanskje 60 år og gravid er litt drøyt, fordi det er så mye med kvinnekroppen som da er gammelt og ikke tåler ting så godt lenger.

Personlig vil jeg ikke ha noen etter fylte 35, er nå 26 og blir nok 4-5 år mellom om det går som planlagt.

Jeg synes det er litt tullete å sette en generell grense. Alle som er forberedt på å takle det barn bringer av utfordringer er i riktig alder. Både for ung og moden har sine fordeler og ulemper.

Hadde foreldre som var 37 og 39 da jeg ble født. Syntes ikke det var noe problem. Håper allikevel ikke å være senere ute med min sistemann fordi dette på en måte alltid har vært en "trygghetsgrense" for meg. Vet at jeg kan klare det liksom. Har venninner som har fått barn både i begynnelsen av 20-årene og i begynnelsen av 40-årene, og de som har vært litt sent ute er vel så aktive mødre som de som var tidlig ute. ;)

Satte 40 for meg selv, men attpåklatten som kom som et sjokk. Da passerer jeg 41. Definitivt stopp der.

Kommer litt an på om det et første eller siste. Eg synst det et seint og begynne etter 35år. Men er jo ingen problem og få Nr 2/3 da. Men det er stor forsjell. Eg er glad eg blir ferdig lenge før eg er 30 :)

Personlig vil jeg ikke ha flere etter fylte 30, (siden jeg syns min egen mor var gammel i oppveksten)
Generelt syns jeg 40 er litt gammelt, men folk bestemmer jo selv.

Min grense var 30 år :) Fikk guttungen da jeg var 23, og frøkna 8 dager før jeg fylte 28 :) Skulle jeg hatt en til ville jeg hatt rett før fylte 30. Men jeg er ferdig med unger nå ;)

Sånn generelt synes jeg 35 år er "max"..

Vi hadde egentlig sagt oss ferdig, men fikk oss en overraskelse. Jeg er nettopp blitt 38år. Jeg føler at jeg blir en gammel mor. Til sins og i kroppen føler jeg meg ikke noe forskjellig fra jeg var 28, men alderen tar meg vel igjen en dag...

Jeg vil helst være ferdig med småbarn før jeg er 40. Men nå er vi heldige og får lett barn. Forstår godt at mange over 40 ønsker og prøver å få barn.

50 år er kanskje en naturlig grense for når kvinner ikke bør få barn mer, mtp overgangsalderen og at det er en grunn fra naturens side at det er stopp der.

Jeg tenker at det får være opp til hver enkelt. Nå idag er folk sprekere som godt voksne enn de var før,og så lenge de takler utfordringene som følger med,så får folk gjøre som de vil :)
Jeg stusser ikke så mye når godt voksne får barn,for meg er det verre når folk som er altfor unge får barn. Men det er jo individuelt hva en syns er "greit" og ikke :)

Jeg håper på å få en til før jeg er 35.. Om det skjer så er jeg ferdig da :p ellers syns jeg 40 er min maksgrense..
Samme jeg hadde tenkt til å skrive:)
Har sagt til mannen at jeg helst vil være ferdig før 35 da, så begynner å bli litt dårlig med tid:p

For min egen del, eller hva jeg tenker generelt? :-)

Vår øyesten på 16 måneder blir storesøster til ei lita jente i mai 2016. Vi er "gamle", jeg 39 før nr 2 er kommet og han 37. Vi skal gi alt av vår tid, de skal få klemmer og kos fra nå og til evigheten. Vi skal fylle livene deres med gode opplevelser og gi minner for livet, de skal få vite at de var og er ønsket over alt på denne jord. Livet er ikke A4, med barn på "bestilling" og det skal jentene våre få vite; at vi er uendelig glade for at det var akkurat de som kom til oss, etter 5 år som prøvere, med ivf på lille øyenstenen vår. Lillesøster er familiens bonus, en hjemmelaget sådan :Heartred

Hva for gammelt er i denne settingen, slik jeg ser det, omhandler så mange perspektiver, alt i fra naturlig biologi til den enkeltes subjektive meninger og erfaringer. Alle velger sitt, om ikke naturen velger for oss.

Jeg venter nr to nå, og vil ha tilsammen tre. Satser på at sistemann kommer når både jeg og kjæresten er 26. Vi gleder oss til å være 30 og helt ferdige med småbarnsperioden.. Men så er jo alle forskjellige da :) Folk får gjøre det som passer dem. Etter vår plan er yngste 14 når vi fyller 40. Tror man har mer energi og overskudd i 20-årene, men igjen, jeg kritiserer ikke de som velger å få barn senere i livet.

Personlig vil jeg bli ferdig før 30-årsdagen, kanskje maks 32-33 kan jeg strekke meg til.. Har selv hatt unge foreldre og da unge besteforeldre som har vært fysisk tilstede med god helse :)

Redselen min er at barna ikke får vokse opp med foreldrene om de er gamle når barna blir født. Og igjen at man som forelder ikke vil oppleve mange år med barnebarn.

Men så lenge man har tid og energi til å ta vare på de, så kjør på.. Eneste er når folk får barn etter at de har fått barnebarn. Det syns jeg personlig er litt sært.

Hvordan påvirket det deg? Oppveksten og mor? :)

unskyld for sent svar.
der jeg vokste opp så var mødrene til mine venninnder yngre enn min mor, og jeg syns de kunne snakke med sin mor om ting jeg ikke kunne snakke med min mor om,,, det er jo ikke nødvendigvis alderen "sin skyld",, men, jeg følte det slik :p

Back
Topp