Når er dette ok å gjøre?

synd IKKE det er ok at en 4 åring er aleine hjemme.
kanskje når de begynner i skolen og oppover, veldig avhengi av personlighet også.

ORIGINAL: Mimo86

Jeg hadde nok ikke latt ungen min være alene før han hadde passert skolealder. Er mye som kan skje på kort tid tenker jeg, synes det er litt risikabelt.

Vi begynte med at eldstegutten kunne være litt alene når han gikk i 1 klassen. Nå går han i 2 klassen og kan godt være hjemme 1 time alene :) ser da som regel bare på tv så han merker egentlig ikke at vi ikke er der [8D]

Jeg synes det kommer HELT ann på situasjonen.
På barnet, avstanden, om man kjører osv...

Vi feks, har en storkiosk i 1 etg av blokka, vi bor i 3. Jeg bruker faktisk lenger tid og det er lenger til søppla eller til bilen enn hvis jeg skulle hatt 1 l melk eller noe i denne kiosken.

Jeg synes ikke det er greit hvis man skal ut med bil og må kjøre bort fra hjemmet. Føler det er mer risiko, mer som KAN skje. Hvis bilen stopper, noen kjører på deg - trenger ikke være en ulykke, bare en liten skade på bilen og de 5 min er fort 25, og DET synes jeg er lenge for en 4 åring å sitte å vente på mamma eller pappa.

ORIGINAL: Alveola*

Aldri i verden om jeg hadde gjort!!![8|]
Jeg håper dere tuller!!

Man veit faktisk aldri ka som kan skje, verken med deg som er på butikken eller 4 åringen som e heime aleine. Eg hadde IKKJE tatt den sjansen.

har selv ei jente på 4 år, men syns dæ e alt fortilig å forlate hjemme alene, jeg kan gå ut å hente ved bak huset, eller gå ut me søpla osv, men ikke lenger en at hun vet at hun kan rope på meg, men å sånn smått bynne å kunne dra fra de rundt skolealder syns e e greit, men ikke 4. men dæ e min meining da.

ORIGINAL: Auliana

ORIGINAL: MiLfYwAy

ORIGINAL: Zera

ORIGINAL: MiLfYwAy

Skal ikke ringe noen....En 4 åring kan ikke slukke en brann. Et hus kan være overtent på et par minutter...

SÅ ja, kjør på butikken du..

Faen meg det dummeste jeg har hørt på lenge!

Ta deg en

Jeg er chill, men det er det dummeste jeg har hørt på lenge.

virker ikke mye chill...

Bring it on! Jeg melder meg frivillig til å være kveldens hakkekjøtt for hønene!

Sitter å koser meg med en fet joint! Samtidig som jeg drikker vodka, av melkeglass!

*klukk klukk klukk*

Hva i mitt svar til HI provoserte dere mest? At jeg påpekte at 4 åringer ikke kan slukke en brann? At et hus kan være overtent på minutter? At jeg oppfordrer henne med IRONI å kjøre på butikken? Eller at det å vurdere å forlate en 4 åring alene for å dra 5 minutter alene på butikken er det dummeste jeg har lest på lenge her inne?

*klukk klukk klukk*

Vil ikke si at det provoserer så innmari, men jeg stusser over at du ikke er i stand til å respondere på en normal og voksen måte.

Respondert har jeg gjort, til trådstarter [;)] Det er du som ber meg chille, siden det ikke provoserer deg så innmari...så stusser jeg over hvorfor jeg skal chille mer enn jeg chillern...!?!!

*setter på reggae...puff puff*

Hahahaha, nå bare morer du meg[:D]

Datteren min er svært rolig av seg.. snart 4 år.. finner aldri på noe tull.. men hadde aldri i verden latt henne være hjemme alene mens jeg kjøre på butikken som tar max 5 min!

ORIGINAL: Rugebolla

jeg hadde ikke tenkt tanken før hun var i skolealder 

[:)]

ORIGINAL: Anntin

Hva om det skjer noe med deg på veien, sånn at det ikke tar 5 min? Kan hun få tak i hjelp da?
Vet hun hva hun skal gjøre hvis en fremmed ringer på? Hvis det begynner å brenne, hvis strømmen går osv osv

dette tenkte eg og på. Vet aldri hva du kan møte på på veien eller hva som kan skje med deg. vi har akkurat klart å la 9 åringen være alene[8|]

Jeg tenker at det er stor forskjell på 4-åringer. Noen hadde sikkert taklet å vært alene hjemme 5 minutt veldig bra, mens andre kunne kanskje funnet på å tro de var forlatt og gått ut for å lete el...

Kjenner bare til 4-åringer fra jobben i barnehage, men har fått med meg at mange 4-åringer er sjuuukt voksne[:)] Altså, kan blant annet ta i mot en beskjed og holde seg til den.

Og når det gjelder det at noe kan skje med den voksne på veien - hun kan kjøre av veien osv osv, så er vel ikke det noe man kan tenke på hele tiden. Føler det blir så veldig med "viss om atte, tenkt om atte-tenking". Det er jo fks. ikke bedre om barnet er med i en bil som krasjer, tenker jeg da[:)] Ting kan skje, uansett.... Må kunne leve fordiom[:)]

ORIGINAL: Anna Anka

Hadde 4 åringen hjemme fordi han var syk, og skulle hente minsten i bhg type 500 meter unna (kjøre bil). Hadde han vært komfortabel med det selv hadde jeg gjerne latt han sitte og se på tv mens jeg hentet broren.. Ser ikke problemet med det... Han er jo oppegående nok til å springe ut om det skulle begynne å brenne, og er ikke den som finner på noe tull, iallefall ikke når han er alene...

Om det skulle begynne å brenne?!?! Håper du ikke mente det.. vet jo aldri hvordan et barn (eller en voksen) reagerer.. i mange tilfeller ved brann, blir barn funnet under sengen sin ol av brannmennene, pga de blir redd.. trenger ikke være de finner på noe tull om de er alene, men uhell skjer, feks hvis de blir tørst, sulten, el, og kanskje bare vil hente noe i et skap høyt oppe, faller ned..

Min mening er at så små barn ALDRI sitter alene hjemme.. kanskje om man skal ut med bosset, eller hente posten rett ut i gata.. jeg ville aldri tenkt tanken en gang ved feks henting av søsken i bhg (som fort kan ta litt tid selv om bhg er 500 meter unna) eller handling i butikken.. men det er meg.....

Dette må være tull? Mulig dattera di faktisk hadde fikset dette i 5 min, men hva om det skulle skje deg noe?(selv om det ikke er lange turen) Eller evt begynne brenne hjemme, komme noen på døra(selv om den evt er låst,så gir det likevel et barn på 4 panikk...og om du låser, hva med brann?)

Jeg fikk være alene hjemme ca en time da jeg var 6 år gammel og lenger og lenger jo eldre jeg ble[:)]

Du må nok slev se an hvor voksent barnet er og om det klarer seg alene, men om det virkelig er ca 5 min så tror jeg ikke det er noe problem[8D]

ORIGINAL: Sofie.

forlater ikke barn alene før de er rundt 10 år!!!!!!!!!!!!!1

vanskelig å klippe navelstrengen?[:D]

Min seksåring er ganske fornuftig av seg, men han får ikke være alene hjemme enda. Jeg venter til jeg og han er klar for det. Kanskje om ett år eller to. Ville aldri lat en på fire år være alene hjemme. Ikke fem min engang.

Tja. Når de begynner på skolen omtrent kanskje. Spørs veldig på ungen da. Storesøster her finner ikke på noe særlig tull, mens lillesøster ser ut til å være av et annet kaliber. [8D] Men en eller annen gang må de uansett begynne å være hjemme alene. Her er det vanlig at ungene slutter å være på sfo i løpet av eller etter 3. klasse, dvs når de er omtrent 9 år. Da klarer de fleste seg hjemme alene etter skolen til foreldrene kommer hjem. Og når de er omtrent 10 år har de ikke noe valg lenger, siden sfo er slutt etter 4. klasse. Så noe før synes jeg en må regne med at de kan være litt hjemme alene.

ORIGINAL: Sofie.

forlater ikke barn alene før de er rundt 10 år!!!!!!!!!!!!!1

Og da er det da forventet at de skal være hjemme alene hele tiden fra de er ferdige på skolen og til foreldrene kommer hjem? Litt greit med litt tilvenning så de slipper å måtte være hjemme alene flere timer fra å aldri være hjemme alene kanskje?

ORIGINAL: Rugebolla

jeg hadde ikke tenkt tanken før hun var i skolealder 

sign

Back
Topp