Når er dette ok å gjøre?

ORIGINAL: fruktbar

Sønnen min ble 7 i oktober og er veldig ivrig på å være hjemme alene, men det tørr jeg faktisk ikke enda.. Jenta mi var vel en 8 - 9 år når jeg reiste i butikken uten henne.

Pappaen der i mot praktiserer helt andeledes og reiste på søppeldynga mens guttungen på 8 mnd lå hjemme å sov [:-] (jeg var uvitende på jobb) DET ER DRØYT!!!

Ja.. pappan til mi dro også på butikken.. (på sykkel - 900 meter unna) for å hente ei pakke, mens Nina på 2,5 mnd lå hjemme og sov... Det er ikke greit..

Nei, det ville jeg aldri gjort...

Ja, det vil mest sannsynlig gå helt fint! Jeg mener allikevel det er litt jobben vår som foreldre å tenke "hva hvis". Hva hvis det skjer en ulykke på veien så du ikke kommer hjem så raskt? Hva hvis huset begynner å brenne og blir raskt overtent? Masse slike risikofaktorer som JEG absolutt ikke følt meg komfortabel med.

ORIGINAL: Alveola*

Aldri i verden om jeg hadde gjort!!![8|]
Jeg håper dere tuller!!

SIGN!!
Helt utrolig at noen kan tenke tanken å la en 4 åring være alene hjemme!!!!

ORIGINAL: Labambie

Nei, det ville jeg aldri gjort...

Ja, det vil mest sannsynlig gå helt fint! Jeg mener allikevel det er litt jobben vår som foreldre å tenke "hva hvis". Hva hvis det skjer en ulykke på veien så du ikke kommer hjem så raskt? Hva hvis huset begynner å brenne og blir raskt overtent? Masse slike risikofaktorer som JEG absolutt ikke følt meg komfortabel med.

Enig.
Min 4 åring har sagt flere ganger at han ikke vil være med hit og dit, men han er virkelig ikke moden nok til å ta en slik avgjørelse. Det ansvaret skal han få slippe, det er min jobb.

Min 4åring har vært hjemme alleine opptil flere ganger og alt har gått bra så langt, er ute til fots hvis jeg må noe og alt er to sec. unna så null prob. her.

Det mest intressante her, er at det er omtrent INGEN som har svart på det som i utgangspunktet var spm... NÅR ER DETTE OK Å GJØRE?!?!?

Oh! Hvis det er snakk om at man må -kjøre- til butikken hadde det ikke vært aktuelt når sønnen min var 6 år engang. Her trodde jeg man mente at butikken lå i gangavstand. Var slik for oss ihvertfall. Han var 6 år, 100 meter til butikken og han visste hvor jeg var. 

ORIGINAL: lykkepillen

Det mest intressante her, er at det er omtrent INGEN som har svart på det som i utgangspunktet var spm... NÅR ER DETTE OK Å GJØRE?!?!?

Jooo, jeg har...[8|]

ORIGINAL: Azoria

Oh! Hvis det er snakk om at man må -kjøre- til butikken hadde det ikke vært aktuelt når sønnen min var 6 år engang. Her trodde jeg man mente at butikken lå i gangavstand. Var slik for oss ihvertfall. Han var 6 år, 100 meter til butikken og han visste hvor jeg var. 

Her er det ca 500 meter til butikken da.. Så derfor kjøring.. klart.. kunne sikkert sykla på omtrent samme tid..

ORIGINAL: *EnSolstråle*

ORIGINAL: Alveola*

Aldri i verden om jeg hadde gjort!!![8|]
Jeg håper dere tuller!!

SIGN!!
Helt utrolig at noen kan tenke tanken å la en 4 åring være alene hjemme!!!!

SIGN!!
hadde jeg aldri turt. .   en 4åring kan finne på mye rart på kort tid.  kan plutselig syntes det egentlig er skummelt å være helt alene og gå for å finne deg.. det kan oppstå brann, eller barnet kan sette noe i halsen eller skade seg på en eller annen måte[X(] 

ORIGINAL: ¤Svinmerra¤

Jooo, jeg har...[8|]

OMTRENT... ingen...[;)][:D]

ORIGINAL: Refleksheks

Does that surprise you?
Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar.

Nei.. iallefall ikke på en FREEEEDAG...[8D]

Jeg hadde kunne latt min 4 åring (straks 5) være alene i 5 min....
Det tar meg jo fort 5 min å gå å hente posten....
Men her er det såpass langt til butikken med bil att jeg ikke hadde dratt på butikken... for det tar fort 30 min.
Men min jente er veldig ansvarlig og voksen for alderen.... hun er ikke den som finner på noe tull, og vet att hun skal gå ut om det begynner å brenne.
Lillebroren på straks 3 år... han kommer sikkert til å være konfirmant før han får være alene hjemme i noen minutter[8D] Han er en ramp av dimensjoner[:D]

ORIGINAL: Azoria

Her er det ca 500 meter til butikken da.. Så derfor kjøring.. klart.. kunne sikkert sykla på omtrent samme tid..

det blir jo stort sett det samme da. 4 år er for tidlig synes jeg. tidligst 6 år om man føler man stoler på at barnet ikke finner på ting som kan være skadelig. Som sagt, eldste gikk fint. Mellomste kunne jeg ikke gjøre det samme med når hun var 6 år, hun var altfor oppfinnsom.

Tror kanskje det kommer litt an på hvor og hvordan man bor da..

Jeg hadde aldri gjort det om ikke oldemora bodde 10 meter unna, eller om de ikke visste at jeg var borte o.l.

Jeg hadde heller ikke gjort det om vi bodde sånn til at de kunne gå på veien å bli påkjørt eller at de kunne tatt seg en tur selv.

Altså - mye kan jo skje, men det kan det strengt tatt uansett hva man gjør. En 4-åring er LITEN, så jeg vil personlig sørge for at det er noen som kan passe på, om ikke annet på avstand som jeg gjorde med min 4 åring. Snuppa mi er veldig trygg av seg, så jeg var ikke redd for at hun skulle bli engstelig, men allikevel... Man må se an sitt barn, og sin situasjon.

Jeg bor på en LITEN plass, der alle kjenner alle - men jeg hadde ikke gjort det om jeg bodde på et større sted... Eller om jeg bodde i byen...

Men det er meg da!

vi har også en 4åring, og det hadde aldri noen av oss gjort.

Jeg hadde nok ikke latt ungen min være alene før han hadde passert skolealder. Er mye som kan skje på kort tid tenker jeg, synes det er litt risikabelt.

ORIGINAL: Auliana

ORIGINAL: Zera

ORIGINAL: MiLfYwAy

Skal ikke ringe noen....En 4 åring kan ikke slukke en brann. Et hus kan være overtent på et par minutter...

SÅ ja, kjør på butikken du..

Faen meg det dummeste jeg har hørt på lenge!

Ta deg en

Jeg er chill, men det er det dummeste jeg har hørt på lenge.

virker ikke mye chill...

Bring it on! Jeg melder meg frivillig til å være kveldens hakkekjøtt for hønene!

Sitter å koser meg med en fet joint! Samtidig som jeg drikker vodka, av melkeglass!

*klukk klukk klukk*

Hva i mitt svar til HI provoserte dere mest? At jeg påpekte at 4 åringer ikke kan slukke en brann? At et hus kan være overtent på minutter? At jeg oppfordrer henne med IRONI å kjøre på butikken? Eller at det å vurdere å forlate en 4 åring alene for å dra 5 minutter alene på butikken er det dummeste jeg har lest på lenge her inne?

*klukk klukk klukk*

Vil ikke si at det provoserer så innmari, men jeg stusser over at du ikke er i stand til å respondere på en normal og voksen måte.

ORIGINAL: Tanntrollet09

Når de er rundt 7 år, men det kommer jo veldig an på ungen da. Om ungen i det hele tatt tenker over konsekvenser f.eks.

Og for å svare HI, jeg ville ikke ha gjort det før minimum skolealder, rundt 7-8 kanskje. Jeg og vesla mi som snart er 4 var på toget da jeg
spurte om hun ville bli med i kiosken, det ville hun ikke så jeg fortet meg å kjøpe det jeg skulle ha for å så gå tilbake. Da jeg kom tilbake fant jeg
henne gråtende på fanget til en annen mamma fordi hun hadde ombestemt seg og jeg var plutselig borte.. Så en fireåring kan si at det går fint
å være alene litt men plutselig har h*n ombestemt seg når du er ute av døren.
Også selvsagt alle katastrofer i hele verden som kan skje når man er borte i 5 min[;)]

Back
Topp