Når bestille første legetime

Jeg tenker jeg drøyer det. Er andregangs så rundt uke 12 er nok innafor. Skal på tul i uke 8 så da får vi jo sett litt :)

Hei!
Jeg har termin i oktober, her er noen av erfaringene jeg har gjort så langt;
Da jeg fant ut at jeg var gravid, bestilte jeg en time hos fastlegen (tror jeg var i uke 5).. Hun sa at det ikke var så mye gjøre da, men at jeg fikk en ny time i uke 12.
Har gått til fastlegen 1 gang i måneden og ønsket nå å gå til jordmor på helsestasjonen (jeg bor også i Oslo).
Det har vist seg, slik andre også skriver her, å være svært sprengt kapasitet, så jeg fikk ikke time der før i august (!!!) siden jeg var så langt på vei/ hadde gått til kontroller hos fastlege/ vært på ordinær ultralyd.

Jeg har derfor bestemt meg for å gå til jordmor på privat klinikk på resten av kontrollene frem til termin, da jeg opplevde helsestasjonen som lite samarbeidsvillige..

Dersom du ønsker å gå til jordmor anbefaler jeg å kontakte de så raskt som mulig, for å få time. Så fort du har fått første time, er du "innafor systemet" og du blir fulgt opp der resten av svangerskapet. Du kontakter helsestasjonen i din bydel.

Den jordmoren du får oppfølging hos jobber på helsestasjonen, mens jordmoren du møter på sykehuset, jobber der, så jeg antar at det ikke er samme. Det kan også være at man får hjelp av flere jordmødre i løpet av fødselen, dersom din fødsel varer lengre enn deres skift på jobb.

Håper det svarte på noe av det du lurer på :)
Takk for godt og utfyllende svar! Jeg ringer helsestasjonen i morgen :)

Jeg er idag 8+0. Har hvert hos lege for 1 Uke siden. Har bestilt time til jordmor, men det ble veldig sent... ikke før i august. Men skulle ta kontakt før hvis jeg trengte det :happy:

Jeg bestilte i dag etter vellykket UL:) Fikk time 25.06, da er jeg 10+6:happy:

Last edited:
Fikk min første time til legen 26.06. Da er jeg 11+5

Takk for godt og utfyllende svar! Jeg ringer helsestasjonen i morgen :)
Bra! Håper du fikk deg en time og at du ikke må vente så lenge :):)

Takk, jeg fikk 4.juli. Da er jeg i uke 10.
Men jeg har bestilt time hos privat jordmor i uke 7, samt lege. Jeg klarer ikke vente så lenge :nailbiting::woot:

I tillegg sa jordmoren på helsestasjonen at jeg burde booke fødested allerede. Det var nytt for meg. Jeg sjekket opp Oslo, det kom opp 4 valg. Og for å søke plass må jeg selv skrive et brev til de om hvem jeg er og hvorfor jeg vil føde hos de?! Jeg mener hallo, er vi i 2019 eller er vi i 1819?? Motivasjonsbrev?? Noe så uforståelig gammeldags, jeg må bare le ..:happy090

Jeg var hos lege i dag, 7+1, men hun ville ha meg inn igjen når jeg var nærmere 12 uker for blodprøve osv. Så i dag pratet vi bare også sjekket hun etter liv på ul, vi fant et blinkende minihjerte <3

Bestiller meg kontroll hos fastlege for å få tatt blodprøver osv etter tidlig ul om alt er bra :)

I tillegg sa jordmoren på helsestasjonen at jeg burde booke fødested allerede. Det var nytt for meg. Jeg sjekket opp Oslo, det kom opp 4 valg. Og for å søke plass må jeg selv skrive et brev til de om hvem jeg er og hvorfor jeg vil føde hos de?! Jeg mener hallo, er vi i 2019 eller er vi i 1819?? Motivasjonsbrev?? Noe så uforståelig gammeldags, jeg må bare le ..:happy090
Var det kanskje på ABC? De har et litt spesielt opplegg, tror ikke man må skrive brev ellers? Og kan man faktisk søke selv? Jeg trodde egentlig lege/jordmor måtte søke for en? Var sånn sist jeg var gravid, i alle fall!

Var det kanskje på ABC? De har et litt spesielt opplegg, tror ikke man må skrive brev ellers? Og kan man faktisk søke selv? Jeg trodde egentlig lege/jordmor måtte søke for en? Var sånn sist jeg var gravid, i alle fall!
Jeg søkte selv til Rikshospitalet, bare er skjema jeg sendte inn, ikke noe motovasjonsbrev. Tror det må være ABC?

Til dere som går til jordmor, tar de blodprøver da? Eller blir dere henvist videre? :)

Hos oss tar ikke jordmor blodprøver, men det fikk jeg beskjed om når jeg bestilte time hos de. Helsestasjonen/jordmor sa jeg bare kunne ringe legen med en gang for å få satt opp time til blodprøve. Varierer sikkert litt fra sted til sted :)

Jeg søkte selv til Rikshospitalet, bare er skjema jeg sendte inn, ikke noe motovasjonsbrev. Tror det må være ABC?
Motivasjonsbrev er ABC ja. Men ok, takk for info, da får jeg prøve å finne det skjemaet. Mente det sto på nettsiden til Ullevål også at det var jordmor/lege som skulle søke, men da kanskje jeg har misforstått noe :)

Motivasjonsbrev er ABC ja. Men ok, takk for info, da får jeg prøve å finne det skjemaet. Mente det sto på nettsiden til Ullevål også at det var jordmor/lege som skulle søke, men da kanskje jeg har misforstått noe :)
De kan gjøre det, men kan også gjøre det selv. Hvis du googler søke fødeplass Oslo universitetssykehus, så kommer skjemaet opp.

Back
Topp