Når bestille første legetime

Fixa

Andre møte med forumet
Hei, jeg er helt fersk i gamet og har mange spørsmål. Men jeg tenker å starte med når jeg må dra til legen første gang?
Jeg tok en test i går som var positiv. I følge appen min er jeg nå 5+4. Hjelp :)
 
gikk i dag, 6+7 / 7+0 ‍♀️ vanligvis går folk mellom 8-12, men så ikke helt poenget med å
vente
 
Jeg var hos jordmor igår (7+3). Syns det var greit å dra dit da, selv om det muligens er tidlig :) Er jo ikke sikkert du får time med en gang uansett når du ringer :) Legen satte meg ikke opp før langt ute i Juni, og jordmor satt meg opp etter en uke så :p
 
Jeg ringte først når jeg var i uke 7+0. Er helt fersk i gamet jeg og, så ringte til helsestasjonen og sa at jeg var gravid for første gang og viste ikke helt om jeg skulle ringe jordmor eller lege først:hilarious: de satte meg opp på time 9+2 hos jordmor. Fikk beskjed om å ringe lege for å få tatt blodprøver, og også de satte meg opp 9+2.
 
Jeg skal nå på fredag til legen. 6+2 da. Fyller jeg ut papirer og slik. Så skal jeg til jordmor 04.06. Legen sa at med nye rettningslinjer ville jordmor ha oss inn fort. Men jeg hadde allerede skaffet med time så gadd ikke å flytte den nermere.
 
La ut en tråd om det samme i går :joyful: Ser at mange skal ha første kontroll ganske tidlig. Jeg ringte til legekontoret i dag, og de sa det ikke var nødvendig å komme før rundt uke 12, men at jeg selvfølgelig kunne komme tidligere om jeg ønsket det. Jeg tenker å ta første kontroll rundt uke 9/10 tror jeg, siden uke 12 for meg blir midt i sommerferien :)
 
Jeg dropper fastlegen. Har vikar nå som jeg ikke kjenner.
Bestilte time til TUL uke 8 og 12, jordmor uke 12 (samme jordmor som med tulla på 8 mnd) og har søkt fødeplass på AHUS.
Skulle noe skje før den tid blir det lege..
 
Dette er vanlig.

Jeg selv var hos jordmor da jeg var 6+1 og skal igjen når jeg er er i uke 12.
 

Vedlegg

  • 93E24959-5902-4FB0-8097-F9B056A69D91.png
    93E24959-5902-4FB0-8097-F9B056A69D91.png
    43,1 KB · Visninger: 44
Takk for svar alle sammen. Ser det er ganske varierende hva folk velger å gjøre. Jeg tror jeg vil dra neste uke allerede, når det er 6+5, vil være sikker på at alt er i orden så langt. Føler meg som en fisk på land:nailbiting:
 
Jeg fikk time hos legen noen dager etter positiv test. Men det var pga jeg måtte få henvisning til sykehuset og genetisk poliklinikk pga jeg skal ha tul uke 9 og morkakeprøve uke 11. Om prøvene er fine har jeg fått time til fastlegen uke 12 :) han tok forresten blodprøver for å sjekke vitaminer osv når jeg var det første gang.
 
Sendte til jordmortjenesten i forrige uke.. fikk time 8+1 så må jeg også ha time for blodprøver.
 
Jeg har første svangerskapskontroll hos fastlegen i morgen, da er jeg 6 + 0. Skal til en vikar jeg ikke har møtt før, spent på hvordan det går.

Jeg ringte helsestasjonen først, men de hadde ikke kapasitet til å treffe meg før etter første svangerskapskontroll hos fastlegen var unnagjort. De tar heller ikke blodprøver, så jeg må uansett til legen.
 
Jeg skal til jordmor når jeg er rundt 10 uker på vei :) Hvis du vil til jordmor kan det være lurt å kontakte helsestasjonen litt tidlig, ettersom noen helsestasjoner har veldig sprengt kapasitet. Jeg kontaktet min i dag, og den første timen de hadde ledig var om fire uker (er ca 6+3 nå)
 
Hvordan vet jeg hvilken helsestasjon jeg skal kontakte? Burde jeg ha vært hos legen først? Hvilken rekkefølge skal alt dette gjøres i? :bag:
 
Tror det er litt forskjellig om man har fått barn før, eller om man tidligere har hatt komplikasjoner. Sist hadde jeg time i uke 8, og det var viktig for meg da. Nå venter jeg til uke 12 og drar på første kontroll hos fastlegen for å kunne ta blodprøver og alt på samme tid. Sist var jeg bare et par ganger hos lege, og resten hos jordmor. Tenker å gjøre det samme nå. Likte mye bedre å gå til jordmor enn til legen..
 
Hvordan vet jeg hvilken helsestasjon jeg skal kontakte? Burde jeg ha vært hos legen først? Hvilken rekkefølge skal alt dette gjøres i? :bag:
Du velger selv om du vil gå til jordmor eller lege eller bytte på - men det er noen jordmødre som ikke tar blodprøver, i såfall må dette gjøres hos lege. Hvilken helsestasjon du skal kontakte avhenger av hvor du bor, prøv å Google navnet på bostedet ditt + helsestasjon. I Oslo er det feks hvilken bydel du bor i som avgjør :)
 
Takk for svar. Bor i Oslo, så dette skal jeg få sjekket opp. Har time hos legen min om 2 uker.

Men jordmoren dere går til, er det samme jordmor som også er med dere i fødsel? Eller har det ingen sammenheng?
 
Hei!
Jeg har termin i oktober, her er noen av erfaringene jeg har gjort så langt;
Da jeg fant ut at jeg var gravid, bestilte jeg en time hos fastlegen (tror jeg var i uke 5).. Hun sa at det ikke var så mye gjøre da, men at jeg fikk en ny time i uke 12.
Har gått til fastlegen 1 gang i måneden og ønsket nå å gå til jordmor på helsestasjonen (jeg bor også i Oslo).
Det har vist seg, slik andre også skriver her, å være svært sprengt kapasitet, så jeg fikk ikke time der før i august (!!!) siden jeg var så langt på vei/ hadde gått til kontroller hos fastlege/ vært på ordinær ultralyd.

Jeg har derfor bestemt meg for å gå til jordmor på privat klinikk på resten av kontrollene frem til termin, da jeg opplevde helsestasjonen som lite samarbeidsvillige..

Dersom du ønsker å gå til jordmor anbefaler jeg å kontakte de så raskt som mulig, for å få time. Så fort du har fått første time, er du "innafor systemet" og du blir fulgt opp der resten av svangerskapet. Du kontakter helsestasjonen i din bydel.

Den jordmoren du får oppfølging hos jobber på helsestasjonen, mens jordmoren du møter på sykehuset, jobber der, så jeg antar at det ikke er samme. Det kan også være at man får hjelp av flere jordmødre i løpet av fødselen, dersom din fødsel varer lengre enn deres skift på jobb.

Håper det svarte på noe av det du lurer på :)
 
Back
Topp