Hei!
Jeg har termin i oktober, her er noen av erfaringene jeg har gjort så langt;
Da jeg fant ut at jeg var gravid, bestilte jeg en time hos fastlegen (tror jeg var i uke 5).. Hun sa at det ikke var så mye gjøre da, men at jeg fikk en ny time i uke 12.
Har gått til fastlegen 1 gang i måneden og ønsket nå å gå til jordmor på helsestasjonen (jeg bor også i Oslo).
Det har vist seg, slik andre også skriver her, å være svært sprengt kapasitet, så jeg fikk ikke time der før i august (!!!) siden jeg var så langt på vei/ hadde gått til kontroller hos fastlege/ vært på ordinær ultralyd.
Jeg har derfor bestemt meg for å gå til jordmor på privat klinikk på resten av kontrollene frem til termin, da jeg opplevde helsestasjonen som lite samarbeidsvillige..
Dersom du ønsker å gå til jordmor anbefaler jeg å kontakte de så raskt som mulig, for å få time. Så fort du har fått første time, er du "innafor systemet" og du blir fulgt opp der resten av svangerskapet. Du kontakter helsestasjonen i din bydel.
Den jordmoren du får oppfølging hos jobber på helsestasjonen, mens jordmoren du møter på sykehuset, jobber der, så jeg antar at det ikke er samme. Det kan også være at man får hjelp av flere jordmødre i løpet av fødselen, dersom din fødsel varer lengre enn deres skift på jobb.
Håper det svarte på noe av det du lurer på