Når bestille første lege/jordmortime?

Lykkedrøm

Elsker forumet
Juliknøttene 2022
Maisløyfene 2024
Jeg lurer sånn på når jeg skal bestille første legetime eller jordmortime? :confused005 Forrige gang var jeg hos legen i uke 8 for blodprøver, men føler det kanskje er litt sent nå som de skal sende henvisning til TUL på sykehuset? Hva skal dere gjøre?:smiley-ashamed004 Er litt redd for å være for sent ute, for det var jeg visst sist gang. :bag:

Jeg lurer sånn på når jeg skal bestille første legetime eller jordmortime? :confused005 Forrige gang var jeg hos legen i uke 8 for blodprøver, men føler det kanskje er litt sent nå som de skal sende henvisning til TUL på sykehuset? Hva skal dere gjøre?:smiley-ashamed004 Er litt redd for å være for sent ute, for det var jeg visst sist gang. :bag:
Jeg ringte sykehuset her og spurte om nettopp det der, de mente at kontroll rundt uke 8 gikk helt fint mtp henvisning til den tidlige ultralyden. Kan jo være det er variasjoner fra sted til sted?

Dette lurer jeg også på! Sist graviditet mistet jeg i MA i uke 6, mistanke på tidlig ul i uke 7, konstatert i uke 9 på sykehuset. Så jeg vil først se om det er hjerteaktivitet og om alt er bra når jeg skal på ultralyd 6+6 før jeg tenker på å bestille time hos jordmor :facepalm: Ekstra belastning hvis det ikke går bra og jeg må styre rundt med å avbestille ol.

Har bestilt time til fastlegen uke 8, jordmor skal jeg ikke til før etter uke 12.

Jeg aner jo ikke hvor langt jeg er, tipper mellom 4-5 uker. Har derfor bestilt meg time til tul og da vil jeg være mellom 7-8 tenker jeg. Dette fortalte jeg min jordmor i en mail og trodde hun ville ha meg inn etter den ultralyden. Men neida, hun vil ha meg inn allerede neste mandag hun :angelic:

Har time hos legen min om 10 dager for noe annet, så nevner det da og får satt opp løpet. Skal ha tett oppfølging pga risikosvangerskap (hatt morkakesvikt tidligere). Må få resept på albyl-e til jeg er 10 uker-ish på vei.

Fastlegen har også ultralydapparat han ikke er redd for å bruke, så håper på sniktitt. :hilarious:

Jeg har uansett en legetime i 6+1, og har meldt fra til legen at jeg har testa positivt. Regner med at hun henviser til tul da. Jeg får den ekstra tidlig (uke 10) pga tidligere historikk, så greit å få sendt henvisningen. Mulig vi tar blodprøver da, men tipper vi venter noen uker.

Usikker, vil ikke gå for tidlig og ikke for sent..
tipper jeg bestiller time til legen i første omgang, men usikker på hva som er gunstig tidspunkt? :)

Usikker, vil ikke gå for tidlig og ikke for sent..
tipper jeg bestiller time til legen i første omgang, men usikker på hva som er gunstig tidspunkt? :)
De skal jo rekke å henvise til TUL i uke 11-13, så kanskje greit å bare ta en telefon dit og høre når de vil ha deg inn?

Jeg tror kanskje jeg ender på en time i uke 6. :angelic: Synes det er greit å få blodprøvene unna i tilfelle, og da føler jeg meg tryggere på at jeg rekker TUL. Sykehuset jeg tror jeg skal føde på er visst ganske travelt. :smiley-ashamed004

Jeg tok bare en telefon til jordmor sist i uke 8, og hun henviste uten at jeg måtte ha time. Da var dette helt nytt med tul da, og alt var ikke på plass med den ordningen.
Denne gangen ringte jeg i dag (6+0) for å bare be om å få journal og få henvisning. Jordmor var ikke tilstede, men skulle ringe meg senere, så regner med det går greit. Første kontroll tar jeg hos fastlegen rundt uke 12 siden man uansett skal ta blodprøver da.

Ringer vel i løpet av neste uke tenker jeg. Foretrekker å gå til jordmor. Sist svangerskap var jeg på første kontroll to dager før oppdaget MA, men jeg orker ikke leve som om det skal skje igjen da det sliter meg ut. Har bestilt tidlig UL siste uka i september, men regner med første kontroll blir før det.

Jeg ringte helsestasjonen nå for å få satt opp time der etter tidlig UL. De har INNTAKSSTOPP til jordmor og ikke kapasitet. Kunne muligens få meg inn til en time i slutten på Nov hvis inntaksstoppet ble opphevet... Aldri hørt på makan.. Så her blir det oppfølging av fastlege for jeg får ikke velge å benytte helsestasjon i annen bydel

Jeg ringte helsestasjonen nå for å få satt opp time der etter tidlig UL. De har INNTAKSSTOPP til jordmor og ikke kapasitet. Kunne muligens få meg inn til en time i slutten på Nov hvis inntaksstoppet ble opphevet... Aldri hørt på makan.. Så her blir det oppfølging av fastlege for jeg får ikke velge å benytte helsestasjon i annen bydel
Dette burde du faktisk tipse en politiker om nå før valget- det er helt uhørt!

Dette burde du faktisk tipse en politiker om nå før valget- det er helt uhørt!
Ja det har vært mye styr her.. De oppretter nå slike familiehus som skal romme alt fra helsestasjoner, Bup, PPT mm en og samme plass, men det hjelper jo lite når de ikke har kapasitet Har helsestasjon 10 min fra hvor jeg bor, men der har de ikke jordmor tjeneste lengre så må da reise 45 min til neste bydel og der har de inntaksstopp. Jeg får heller ikke velge å benytte meg av helsestasjon i en annen bydel 15 min unna fordi den skal ta seg av 2 andre bydeler helt sykt..

Forrige svangerskap sendte jeg sms til jordmor da jeg var 8 uker. Tenker at jeg sender henne en melding i løpet av en uke eller to, så får hun sette opp time. Jeg er 5+1 i dag.

Hos fastlegene her blir man forsøkt sendt til jordmor for kontroller, fordi legetjenesten er mest presset.. Jordmor bestiller blodprøver, og har lokaler rett ved legesenteret, så man går bare over å får tatt blodprøver på legesenteret

Back
Topp