Når barna ikke oppfører seg

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
Kidden på 8 år stakk av hjemmefra i fjor..sa han sku til nærmeste kompis ..løy..å for avgårde rundt i nabolaget- leita lenge etter han..fikk 1 ukes husarrest .

Om gutta blir opphengt i et spill på iPad eller Playstation ..sånn at de ikke gidder å svare/ svare frekt/ bare vil spille ..så blir d forbud en uke.

Ellers blir jeg lett en brølete monstermamma når klokka er masse om morgenen, jeg skal rekke jobb og gutta ligger i full krangel på gulvet i gangen ..eller nekte å høre. " mamma! Du sa et banneord!!! "..( javell so what )

Kanskje ikke så rart om ungene svarer frekt eller ikke hører etter, når du går foran med som eksempel på å brøle og si ting som ikke er «lov»? ;)

Ja det er nettopp det. Unger gjør ikke som man sier men som man gjør.

Litt dårlig formulert såg jeg.
Nei jeg kjefter ikke å banner når de er frekke. Da tar jeg rolig og bestemt og pedagogisk at sånn snakker vi ikke til hverandre.

Den ene gangen jeg ropte helvete var vi sene til jobb, måtte skrape bil og de var i full basketak i baksete. Og jeg lover deg at de minner meg på det den ene gangen jeg sa et banneord.

Selv om jeg jobber med elevene med ADHD og autisme til daglig er det jaggu ikle lett å være like pedagisk hjemme . Barn vet godt hvilke knapper de skal trykke på for å få foreldre til å miste besinnelsen.

Heldigvis får jeg høre av andre at barna er svært veloppdragene ute blant andre , så ta tenker jeg det er ok at man ikke er 100% pedagogisk hjemme 24/7 ;)

Her prøver jeg å være en rolig pedagogisk mamma. Lykkes i de fleste tilfeller og har rolige og veloppdragene barn. Nå er de fortsatt små, men har (bank i bordet) ennå ikke opplevd skikkelige raseri utbrudd fra storebror som har passert 2 år (og midt i trassakderen). MEN jeg som alle mammaer har noen mindre gode øyeblikk hvor pedagogikken ikke er helt på plass. I enkelte situasjoner krever det også akutt handling med dertilhørende stemmebruk (eks når storebror er i ferd med å dytte lillesøster i tripp trapp stol overende - han ville leke med lillesøster på gulvet) og ikke pedagogikk.

Er enig i det som står skrevet over at barna trenger å se at mamma og pappa også har følelser. De trenger også å se og oppleve at mamma og pappa kan si unnskyld og reparere relasjoner - det er sånn barn lærer :)

Back
Topp