Når bør barnet begynne å sove på eget soverom?

Eldste kommer inn til oss ila natten enda, han er 4 år. Flytta på eget rom når jeg var ferdig med nattamming. Nå sover han hele natten, innimellom, på eget rom, men oftest halve natten med oss.
2 åringen sov på eget rom fra han var ca 7 mnd, men så ville han ikke det lengre plutselig, ved 1.5år. De sover på samme rom lå, men mini kommer også inn ila natten til oss. Vurderer å kjøpe større seng til oss :p
 
Begge mine har flyttet på eget rom fra de var 3 mnd. De hadde veldig urolig søvn inne på vårt rom, det samme hadde jeg som våknet av den minste lyd. Når de flyttet på eget rom sov vi alle mye bedre.
 
Vi flytta minsta over når hun var ca 8 mnd. Antageligvis var hun ikke helt klar, men jeg holdte på å bli gal av nattesituasjonen, så noen grep måtte vi bare gjøre. Var i utgangspunktet innstilt på å ikke stresse med noe og ta ting i barnets tempo, men det ble desverre for mye for meg.
 
Vi flyttet junior på eget rom da han var 1 måned.
Bakgrunnen for dette var at han egentlig sov veldig odt, men ble vekket av pappas snorking.
Barnerommet ligger vegg i vegg med vårt soverom og vi har dagseng inne på det. Våre rutiner var at baby sovnet på brystet om kvelden og ble så lagt ned i senga, de første månedene sov han fra 19-8 og jeg var oppe og ammet han to ganger i løpet av natta. Da han var ca 9 mnd sluttet vi helt med nattamming og han sov hele natta gjennom.
Nå er han 4 år, en drøm å legge på kvelden med faste rutiner som eventyr og sang og han har sovet hele natta gjennom siden han var 9 måneder.
Kos og nærhet har vi i leggerutinene og oppvåkningsrutinene.
 
Min «baby» sover fortsatt hos oss. Blir 3 år til våren. Hun får velge selv hvor hun skal sove. En periode sov hun mye i sin seng på kvelden, kom til oss på natta. Men nå velger hun nesten alltid mamma og pappa sin seng❤️ Vi har ingen hast med å få henne ut. Alle sover godt. Det har skjedd 2 ganger at hun våkner på natta og vil sove i sin seng. Da bærer jeg henne bort og sovner med henne.

Det føles veldig rart når hun ikke er sammen med oss på natta. Så for vår del kan hun være der i mange år til.

Barnet er klart når det selv vil sove alene i sengen sin. Hadde aldri tvunget barnet mitt til å sove alene.

Men forstår de som ikke får sove med baby i senga. Vi er heldige som sover godt
 
Sønnen vår fyller snart 4 år og han sover fremdeles ofte i senga med oss. Han "flyttet" inn på eget rom når han var 1,5 år ca, vi samsov til han var 10/11 mnd også lå han i egen seng inne på vårt rom en stund før vi flyttet senga inn på hans rom. Han taklet overgangene fint og vi hastet ikke med noe av det, det var viktig for oss at det ble i hans tempo. Han sovner stort sett i egen seng på eget rom nå, men kommer inn til oss om han våkner. De kveldene han vil legge seg i vår seng så får han det. Tenker vi kommer til å gjøre det samme med nr 2 om det fungerer for alle sammen. Igjen avhenger det mest av babyen syns jeg. Vi planlegger å kjøpe sånn samsove seng(?) denne gangen. Da vil det være god plass til oss alle sammen.
 
Eldste var 10 mnd da han flytta på eget rom. Vi lå og vekte hverandre hele natta, søvnen ble mye bedre på alle 3 da han fikk eget rom.
Minstemann lå på rommet vårt til han var rundt 2 år.
De har begge to sovet i egen seng siden fødsel, inne på vårt rom frem til de fikk eget :) De deler soverom nå.
Men. Da eldste var rundt 3,5 år starta han med det helsesøster mener er natteskrekk (noe jeg mener er feil, men det er en annen sak). Så hver eneste natt må vi hente en skrikende 4,5-åring slik at han får ligge på samme rom som faren (egen madrass på gulvet). Så har basically havna i en form for samsoving med eldste på 4,5 år...
Vi deler ikke soverom pga snorking ;)
Minstemann havner som regel i senga mi på morgenkvisten :Heartred
 
Last edited:
Førstemann flyttet på eget rom når var bare var 4 mnd og andremann flyttet på eget rom sammen med storebror når hun var 9 mnd. Det har gått bra med begge to.
 
Spørs om jeg er klar for det før konfirmasjon :p
 
Mi ble lagt på eget soverom når hun var 7 mnd siden hun våknet av den minste lyd :p
 
Flyttet inn på eget rom rundt 10 med, men kommer fortsatt inn til mamma og pappa i varierende grad ila natta. Blir 2 i april.
 
Min «baby» sover fortsatt hos oss. Blir 3 år til våren. Hun får velge selv hvor hun skal sove. En periode sov hun mye i sin seng på kvelden, kom til oss på natta. Men nå velger hun nesten alltid mamma og pappa sin seng❤️ Vi har ingen hast med å få henne ut. Alle sover godt. Det har skjedd 2 ganger at hun våkner på natta og vil sove i sin seng. Da bærer jeg henne bort og sovner med henne.

Det føles veldig rart når hun ikke er sammen med oss på natta. Så for vår del kan hun være der i mange år til.

Barnet er klart når det selv vil sove alene i sengen sin. Hadde aldri tvunget barnet mitt til å sove alene.

Men forstår de som ikke får sove med baby i senga. Vi er heldige som sover godt
Hørtes veldig koselig ut :D
 
Min begynte å sove på eget rom i forrige uke. Er straks to år. Sovner uten problemer, men våkner om natten og legger seg med oss. Det er helt greit for oss, det viktigste er at hen blir vant til sengen sin i sitt tempo.
 
Det tok lang tid til barna kom på eget rom, var nå som de ble 3 og 4 år. Samsov mer eller mindre til rundt 1 år. Nå har barna eget rom, men de kommer ofte inn til oss om natta. Det er ofte 4 åringen som kommer...
 
Første 3 mnd og inn igjen når hen var 4,5 år, yngste 5 mnd
 
Når hun var 11 mnd begynte vi å legge henne på eget rom. Gikk veldig greit i starten, men ble mye syk og da ville vi ha henne inne med oss. Merket også at hun ikke ville sove alene. Så nå er hun 16 måneder og sover for det meste inne hos oss.
 
Back
Topp