Nå er det vår tur!!!!

35+4
I går var første dag på jobb for meg og i ny barnehage for guttungen. Det gikk bra både i går og i dag, og vi er positive til at barnehageskifte går helt fint.

Jeg er 50% sykemeldt og kommer til å bare være tilstede med min gamle 4.klasse for å trygge overgangen til 5.trinn. Det er veldig rart å ikke skulle være tilstede hele året, men regner med det går fint å venne seg til etterhvert!

Formen er varierende. Mye sliten i bekken og hofter, og nå har ryggen også begynt å si i fra at det er tungt.

Et gjøremål utenfor huset om dagen holder for meg. Og må hvile om jeg gjør noe mer!

Har satt opp time til fødselsforberedende samtale med jordmor, noe jeg tror jeg trenger da jeg er begynt å grue meg. Ikke til selve fødselen, for den gikk helt ok sist, men til tiden etterpå. For den var lang og tung! Nå trenger det ikke å bli som sist, men greit å få lufta tankene og få hjelp til å sortere ut frykt og nervøsitet.
 
  • Liker
Reactions: TKW
Har hatt ei slitsom natt med minimalt med søvn. Heldigvis har jeg ingenting på planen i dag før kl 13, så nå er det sløving på sofaen og snart litt søvn håper jeg!

Alt går fint med guttungen i ny barnehage, han stortrives og vil helst leke enda mer når vi henter han.

Hjemme er vi klar til å ta imot babyen. Men å holde huset ryddig er vist vanskelig for tida! Håper på ei eller to uker med god form framover så jeg kan få rydda igjen! Er ikke så mye, men nok til at det ser rotete ut!

Ellers har vi starta å gjøre uteområder klart til høsten, pakker sammen sommerleker og planteutstyr. Innreder de nye utebodene med hyller og knagger. Og skal sette campingvogna inn på vinterlager, for i høst blir det ingen campingturer. Og så ryddes uteområdet klart til frosten og snøen kommer...greit å være forberedt i gid tid, da denne høsten skal brukes til barn og familiekos.

Er veldig spent på når lillebror har tenkt å komme, kommer han tidlig kan det skje fra nå og utover..og kommer han seint kan det drøye til oktober! Så dette blir spennende!
 
Rydding går heldigvis ganske fort hvis du tar litt om gangen, og rekker du det ikke så er det jo ikke liv om å gjøre det heller :) Håper du får slappa godt av og hatt rolige dager fremover, så får vi da håpe at minstemann ikke drøyer helt til oktober ;)
 
Uke 37+0!
Veldig klar for å få kroppen min for meg selv igjen!
Det er fint å gå gravid altså, og verdens beste premie får man! Men nå er det tungt og slitsomt, så han er velkommen ut når som helst!

Ut fra hva jeg leser om samme tidspunkt med storebror så var jeg i bedre generell form da, hadde besøk og rydda og fiksa og ordna...men hadde mye mer vann i kroppen og var to-tre kg tyngre. Er veldig glad for at jeg har skrevet dagbok (litt om hver uke) fra sist svangerskap, for man glemmer en del på 2år skal jeg si!

Hadde sist første runde modningsakupunktur uke 36+5, så en runde uke 37+6 og siste med forberedende akupunktur 38+5!
Nå starter vi i morgen uke 37+1 med første runde, så får vi se!

Sist kom de første riene uke 38+4, vannet gikk 38+6 og vi fødte 39+0! Kjenner jeg har visse forventninger om tidsaspektet, men vet at det er skummelt å ha...for kan bli veldig skuffa om vi går over termin!
 
  • Liker
Reactions: TKW
37+4. Kontroll hos jm i går, alt var bra! Hodepina jeg har hatt på kveldene kommer nok av slitenhet, men skulle si i fra om det ble værre.
Ny kontroll om ei uke!

Første dag i permisjon er brukt til soving, støvsuging og soving! Et gjøremål pr.dag får holde! ;)

Huset ser ikke helt bra ut, men er kommet dit at vi ikke trenger å stor-rydde, bare vedlikeholde!
Kanskje vi får bestemorbesøk i helga, og da pleier det helt av seg selv å bli vasket klær og gulv og skiftet på sengene! :p Fantastisk!

I morgen må vi forhøre oss litt på forskjellige bilverksted om pris og tidsaspekt på rep. av bilen. Etter service fant de litt for mye som burde fikses, og vi er avhengig av bil, så da blir det fiksing, og mye småting blir fort mye penger! Så det får bli morgendagens gjøremål!

Går egentlig bare å venter nå kjenner jeg. Har kraftige kynne flere ganger pr dag, og til og med kjent de første maseriene...
I tre netter har jeg kjent på et voldsomt nedpress og nesten forventa at vannet skulle gå, men neida.
Det er mye liv og røre i magen, ikke spark, men romstering. Kjennes ut som om han tar "flyttevasken" :D

Vi er helt klare på å få møte lillebror nå, alt er i orden bortsett fra navnet! Men det håper vi kommer samtidig med han! :cool:

Enda 20 dager til termin...Klarer nesten ikke vente! :happy:
 
38+0
Rart å tenke på at for 9 mnd siden var alt vi ville å bli gravid...etter mange prøverunder og slit.
Nå...er alt vi vil å få en baby i armene og da ikke være gravid mer!

Her er det kynner hele tiden, noen kjennes mer ut som rier. Mensmurringer. Kraftige tak i hele magen.
Må stoppe opp og puste meg gjennom flere av dem.
Baby romsterer og styrer på, noe som gjør takene enda vondere.

Mannen er psykisk innstilt på fødsel, sjekker tlf hele tiden når han er ute av huset, sender mld for å høre hvordan det går, vi har avtale med venner og familie om "plan A-B-C-D" osv om fødsel starter på dagen, om natta, i helg, osv... nesten litt rørende at han er så engasjert! Men veldig godt!

Akupunktur på mandag, jm-time på onsdag og fysio på fredag. Spennende å se om jeg må avlyse noen av de timene eller om vi går noen uker til gravid!
 
Fortsatt like gravid ;) Har hatt disse takene i magen gjennom hele dagen i går og noen jeg våkna av i natt, ikke regelmessig. De fortsetter nå på morgenen også, så det er lov å håpe at de tar seg opp, eller at vannet går. :D
Drømte flere ganger i natt at det sa plopp og vannet bare fossa (slik som sist). Men er vel mer ønsketenkning enn noe annet!
 
38+4
Måtte ringe føden nå. :wideyed:
Over en time med rier hvert 3-6 minutt, med varighet på alt fra 30-90 sek. Ikke kraftige og ikke veldig regelmessige, men ble kjempeusikker så måtte ringe!
De anbefalte å få tak i barnevakta og fortsette å registrere riene. Om de kom hyppigere, ble kraftigere eller lengre skulle jeg ringe på nytt og komme inn på kontroll.
Så da er bestemor på tur og jeg ble plutselg veldig nervøs! :woot: Er jeg virkelig så klar som jeg trodde???
Vi får se om dette bare er maserier som i natt, eller om de tar seg opp og vi må dra til sykehuset!
 
Etter en tur innom føden og en kjapp sjekk i går kveld fikk vi dra hjem igjen. Begynnende moden, men riene var ikke kraftige nok til å få i gang noe mer.
Klarte ikke sove skikkelig før kl 4 i natt, var ganske gira, men også sliten, så dagen i dag har vært en sløvedag. Heldigvis er bestemor her og har tatt seg av guttungen, så jeg har fått sove, sløve og gjort ingenting!

I dag har riene vært kraftigere, men mindre regelmessige,så da venter vi fortsatt.

Kjenner masse stikking, noe jm sa var mormunn som krympa. Den måtte vist bli helt flat før det ble åpning. Og den var blitt mindre, men hadde litt igjen. Så hun estimerte en til tre dager før noe var på gang.
Nå har det snart gått et døgn ;)
Er utålmodig kjenner jeg. Fikk litt forventninger i går, og ble nok litt skuffa over at kroppen ikke var helt klar enda. For hodet er helt klart! :happy:

Krysser alt for at det skjer noe i helga!!!:cool:
 
39+1
Ikke mye har skjedd i helga. Vært en del frustrert over riene som ikke er regelmessige. Det starta jo så bra på torsdag, men neida!
Har hatt 3.runde med modningsakupunktur i dag. Og akupunktøren sa hun satte nåler på punkter for både livmor, bekken og korsrygg!
Men jeg kjenner jeg ikke har store forventninger, for har ikke fått flere eller kraftigere rier enda.

Nå blir det barne-tv-kos med storebror og avslapping, så får vi ta morgendagen som den kommer!
 
40+1
Og fremdeles gravid!
Maserier av og på i 12 dager, men ingenting mer!
Veldig sliten i både kropp og hode. Får sove litt på natta og litt på dagen, men er veldig avbrutt søvn. Våkner hver gang jeg snur meg, må flere ganger på do og hver gang det kommer ei litt kraftig rie.

To dager til termin. Og jeg har begynt å innstille meg på at det blir overtid! Kan jo faktisk bli en oktoberbaby dette her! Ikke at det gjør noe, men det er jo enda 13 dager til...ganske lenge å gå slik!

Skal til jm på torsdag for modningssjekk, og blir da satt opp på overtidskontroll.

Så da er det bare å vente enda litt til!
 
40+3. Termindatoen!!!!

Hadde rier fra 17:30 på mandag (40+1).
Ringte føden ca 2:45 da riene kom med 3 min mellomrom og var 6-8 i styrke. Vi turte ikke vente lengre så dro inn til sykehuset. Vil ikke ha hjemmefødsel!

Riene avtok så klart da vi lå med registreringen og kom med 6 minutters mellomrom. Lite aktivitet i magen, så jm brukte en vekker for å få reaksjon, det fikk hun. Modningen var ikke kommet så langt som vi hadde håpa på. Tappen var fortsatt ca 2 cm (4 er vist vanlig før modning).

Etter samtale med jm ble det bestemt at vi skulle bli på sykehuset til neste skift kom på og få modningsakupunktur og stripping.

Jeg fikk morfinsprøyte så kroppen skulle få slappe av og jeg få sove litt. Sovna ca kl 5 og sov ganske uavbrutt til kl 8. Endelig fikk jeg sove uten at bekken og hofter gjorde vondt!

Snakka med jm kl 8:30, skulle spise frokost og så få aku. Registrering av hjertelyd og aktivitet kl 10. Modningsakupunktur ca kl 10:30. Fikk sove etter det. Mannen som hadde vært ute en tur kom tilbake ca kl 13, vi spiste middag da. Så sov jeg i bruddstykker fra 15-17.

Kl 17 var det ny samtale med jm. Snakka om klyx som forrige jm hadde anbefalt.
Ca kl 19 hørte hun på hjertelyden og satte klyx, det var godt å få tømt tarmen!
Så tok jeg en dusj! Jeg blir svett av alle riene!

Ble satt på ny registrering fra 20-21:15 som viste mye aktivitet og ca to rier pr. 10. minutt. Disse var kraftige og jeg hadde veldig nedpress så både jm og jeg tenkte at nå starter det endelig! men den gang ei!
Utpå natta klarte jeg å sovne, og da er ikke riene kraftige! Våkna noen ganger av rier, men de kom ikke så ofte. Kl 7 sto jeg opp og da var det rier ca hvert 10.-12. minutt.
Etter frokost og en liten gå-tur gikk jeg på do og så at det var en liten blødning, da kontakta jeg jm, men det var helt normalt på dette stadiet. Fikk da vite at vi bare kunne dra hjem, for dette kom til å ta tid. Jm sjekka modninga igjen, ingen framgang på to dager...og knapt noe framgang på to uker!

Så nå er vi hjemme igjen. Jeg er sliten, frustrert og irritert på kroppen som ikke "funker" som jeg ønsker! Hvor vonde rier må det til for at det skal bli noe modning???

Jm-time i morgen. Og så overtidskontroll om ei uke...
 
Kl 20 onsdags kveld starta riene igjen...denne gangen enda kraftigere og vondere, men fortsatt med 10-12 min mellom.
De kom heldigvis hyppigere ganske fort, og kl 22 måtte jeg ha hjelp fra mannen til å puste meg gjennom de! Varmepute på mage og rygg hjalp også litt på.
Vi venta ei stund til før vi ringte føden da ingen av oss trodde det hadde skjedd noe modning på de timene vi hadde vært hjemme, og vi ville jo ikke mase for mye...;)

Like før midnatt ringte vi føden og dro inn til sykehuset. Kom fram ca 00:30 og ble undersøkt.
3 cm åpning :eek: og gode fødselsrier!

Vi ble inn med en gang og jeg fikk lystgass som flrste smertelindring! Ble som sist kvalm og svimmel av lystgassen, følte med beruset og alt ble tåkete, så det ble sendt bud på anestesisykepleiere. Og de kom med epidural, men bestemte fort at spinalbedøvelse var mer passende da vi var godt inn i fødselen og epidutalen ikke ville rekke å fungere :woot: Jeg fikk litt sjokk da de sa det, for jeg hadde jo trodd at vi ikke var kommet så langt da vi dro hjemmefra! Men fikk spinalbedøvelsen og alt ble mye bedre med en gang.

To veldig flinke jordmødre hjalp oss med pusting og alt annet vi hadde behov for!
Ca kl 1:30 var det 7cm åpning og litt over 2 var det full åpning!

Jeg klarte ikke ligge på rygg under rier og fødsel, så det ble først sittende på sengekanten med mannen som støtte under riene helt til vannet gikk og presset kom, da ble det knestående! Trodde aldri den stillinge kunne være så bra, men det passa helt perfekt for oss denne gangen og jm sa det var en god fødselsstilling.

Da jm sa at nå var vi snart i mål spurte hun om pappaen ville ta imot babyen...han ble først stum, og litt svett, men sa at det ville han gjerne prøve på!
Da pressriene kom tror jeg vi brukte 4-5 press før en nydelig liten gutt ble tatt imot av pappaen sin kl 03:05!

En helt fantastisk fødsel for oss!
 
Kl 20 onsdags kveld starta riene igjen...denne gangen enda kraftigere og vondere, men fortsatt med 10-12 min mellom.
De kom heldigvis hyppigere ganske fort, og kl 22 måtte jeg ha hjelp fra mannen til å puste meg gjennom de! Varmepute på mage og rygg hjalp også litt på.
Vi venta ei stund til før vi ringte føden da ingen av oss trodde det hadde skjedd noe modning på de timene vi hadde vært hjemme, og vi ville jo ikke mase for mye...;)

Like før midnatt ringte vi føden og dro inn til sykehuset. Kom fram ca 00:30 og ble undersøkt.
3 cm åpning :eek: og gode fødselsrier!

Vi ble inn med en gang og jeg fikk lystgass som flrste smertelindring! Ble som sist kvalm og svimmel av lystgassen, følte med beruset og alt ble tåkete, så det ble sendt bud på anestesisykepleiere. Og de kom med epidural, men bestemte fort at spinalbedøvelse var mer passende da vi var godt inn i fødselen og epidutalen ikke ville rekke å fungere :woot: Jeg fikk litt sjokk da de sa det, for jeg hadde jo trodd at vi ikke var kommet så langt da vi dro hjemmefra! Men fikk spinalbedøvelsen og alt ble mye bedre med en gang.

To veldig flinke jordmødre hjalp oss med pusting og alt annet vi hadde behov for!
Ca kl 1:30 var det 7cm åpning og litt over 2 var det full åpning!

Jeg klarte ikke ligge på rygg under rier og fødsel, så det ble først sittende på sengekanten med mannen som støtte under riene helt til vannet gikk og presset kom, da ble det knestående! Trodde aldri den stillinge kunne være så bra, men det passa helt perfekt for oss denne gangen og jm sa det var en god fødselsstilling.

Da jm sa at nå var vi snart i mål spurte hun om pappaen ville ta imot babyen...han ble først stum, og litt svett, men sa at det ville han gjerne prøve på!
Da pressriene kom tror jeg vi brukte 4-5 press før en nydelig liten gutt ble tatt imot av pappaen sin kl 03:05!

En helt fantastisk fødsel for oss!

Tatt imot av pappaen[emoji170] Så hærlig!
 
Nå ligger vi her på pasienthotellet og sløver. Vi sover 1-2 timer i strekk og så må lillegutt ha mat, og jeg må på do!
Han er veldig glad i mat og vil helst amme hele tiden, men "glemmer" å spise og sovner i stedet ;)

Formen er forbausende fin, bare litt trøtt pga uvant søvnmønster, og jeg er veldig klar for å dra hjem! Vi håper vi får dra i morgen tidlig etter kontrollene.

Når jeg sammenligner med sist fødsel var jeg ikke i så god form som nå før etter 3-4 mnd!!!! Så dette er en stoooooor forbedring og gledelig overraskelse! :happy: Håper det holder seg slik!
 
  • Liker
Reactions: TKW
Nå ligger vi her på pasienthotellet og sløver. Vi sover 1-2 timer i strekk og så må lillegutt ha mat, og jeg må på do!
Han er veldig glad i mat og vil helst amme hele tiden, men "glemmer" å spise og sovner i stedet ;)

Formen er forbausende fin, bare litt trøtt pga uvant søvnmønster, og jeg er veldig klar for å dra hjem! Vi håper vi får dra i morgen tidlig etter kontrollene.

Når jeg sammenligner med sist fødsel var jeg ikke i så god form som nå før etter 3-4 mnd!!!! Så dette er en stoooooor forbedring og gledelig overraskelse! :happy: Håper det holder seg slik!

Så deilig at formen er god, og at du får slappe av med godgutten! Har storebror vært på besøk og sett ham?
 
Back
Topp