Motorikk

Åker seg over alt i et raskt tempo, men hun står ikke i krabbestilling. Jeg krabbet aldri selv, så stresser ikke med det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Åker seg over alt i et raskt tempo, men hun står ikke i krabbestilling. Jeg krabbet aldri selv, så stresser ikke med det.

Nei, det er jo ganske tidlig ennå. Jeg er overrasket over at hun er i krabbestilling allerede. Hadde heller ikke trodd hun skulle åle seg framover før hun ble seks måneder.
Trodde ni måneder var mer vanlig jeg. Men det er vel kanskje ingenting som er "vanlig":)

Nei, det er jo ganske tidlig ennå. Jeg er overrasket over at hun er i krabbestilling allerede. Hadde heller ikke trodd hun skulle åle seg framover før hun ble seks måneder.
Trodde ni måneder var mer vanlig jeg. Men det er vel kanskje ingenting som er "vanlig":)
Det er nok veldig tidlig ja. Storebroren krabbet når han var 9-10 måneder og starta å åle rett før det, det er nok mer "normalen". Har hatt på følelsen at lillebror kom til å være tidlig ute helt fra han ble født, for han har vært helt annerledes i kroppen enn hva Storebroren var. Påkledning har nå også blitt et mareritt. Han vrir og vender på seg hele tida og leker hjelper ikke som distraksjon lenger, for aller helst skal han stikke av. Storebroren lå pent og pyntelig til han var ferdig påkledd og jeg husker jeg lo godt av de stakkarene som løp etter unga med klær. Nå har jeg visst blitt sånn selv. Haha. Fikk visst virkelig en av hver type ja.

Det er nok veldig tidlig ja. Storebroren krabbet når han var 9-10 måneder og starta å åle rett før det, det er nok mer "normalen". Har hatt på følelsen at lillebror kom til å være tidlig ute helt fra han ble født, for han har vært helt annerledes i kroppen enn hva Storebroren var. Påkledning har nå også blitt et mareritt. Han vrir og vender på seg hele tida og leker hjelper ikke som distraksjon lenger, for aller helst skal han stikke av. Storebroren lå pent og pyntelig til han var ferdig påkledd og jeg husker jeg lo godt av de stakkarene som løp etter unga med klær. Nå har jeg visst blitt sånn selv. Haha. Fikk visst virkelig en av hver type ja.
Haha, det høres ut som våre er ganske like der. Jeg mistenkte også at hun kom til å utvikle seg kjapt motorisk, for hun lå på magen uten å protestere allerede på barselavdelingen.
Jeg klarer heldigvis å distrahere henne (stort sett) med leker da, men må noen ganger holde henne igjen ganske hardt for at hun ikke skal ramle ned fra stellebordet.

her klarer han å åle seg i runding, litt bakover og i dag kom han seg jammen meg litt frem også, så moro samtidig som jeg savner at han var en liten baby <3

Min bror gikk når han var 10mnd, DET håper jeg ikke skjer her.

Min bror gikk når han var 10mnd, DET håper jeg ikke skjer her.

Samme med min bror, håper min drøyer det litt også:) Ser han nok er på vei til å reise seg i krabbestilling, for har han ingen sokker på (og dermed får bedre feste) putter han fotsålene i gulvet klar til å reise seg.

Sent from my iPad using BV Forum

Last edited:
Lillemor spinner rundt seg selv, og bakover og av og til litt tilfeldigvis fremover. Får bakdelen opp i krabbestilling men ikke fremdelen :p har det ikke travelt med det kjenner jeg, blir vesentlig travlere i heimen når hun knekker koden.. ;)

Min kryper litt og åler seg frem, står i senga si. En vilter liten kar

Her har han begynt å krabbe, kjempefornøyd med seg selv:)

Idag prøvde hun å sette seg opp for første gang! Hun har riktignok den ene hånda i gulvet som støtte, men ellers sitter hun!
Hun fikk det hvertfall til når hun var naken på badegulvet, sikkert lettere å få tak da:)
Mor er så stolt!

Nå har han åla seg bortover gulvet et par uker, står og gynger i krabbestilling konstant, tar tak i ting og reiser seg opp på knærne (har også reist seg helt opp selv en gang), han har sittet veldig stødig, rakt og fint på gulvet ei lita stund, men igår satt han seg opp helt uten hjelp for første gang. Vel og merke med litt kråkete føtter, men. Lillegutt blir fort stor!

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    798,8 KB · Visninger: 35
  • image.jpg
    image.jpg
    766,7 KB · Visninger: 35
Mi ligger fortsatt bare å flyr og spinner rundt sin egen akse når ho ligger på magen :) Dytter seg litt bakover, men ikke mye. Men ho har begynt å dytte fra med beina sånn at ho ligger halvveis på hofta med rumpa i været. Det er tydeligvis moro, det gjør ho i ett sett. Virker som ho knekker koden snart. Men jeg fortsetter å nyte at ho i alle fall ligger i nærheten av der jeg la ho, hvis jeg skulle snu meg vekk noen strakser :) Sitte og stå? Ikke i nærheten en gang!

Åler seg i full fres, stadigvekk oppe og trener på alle 4. Og da ler han høyt, kjempegøy! :-)

Krabber i full fart. Reiser seg opp på kne og når dermed så vidt opp på stuebordet, men balansen er ikke helt der, så har endt i litt knall og fall. Står en del i planken også.

Nå skal hun plutselig stå, tar tak i alt og heiser seg opp. Ikke helt trygt, for hun har null balanse og detter hele tiden. Må passe på konstant!

Nå skal hun plutselig stå, tar tak i alt og heiser seg opp. Ikke helt trygt, for hun har null balanse og detter hele tiden. Må passe på konstant!

Sånn er det her og, ekstremt travelt!

Her kan vi verken stå, sitte eller krype.

Ja, er det som er bakdelen med å være tidlig ute. Balansen er ikke eksisterende. Har blitt noen knall og fall på lillebror. Tørr ikke å ha han andre steder enn i lekegrind når jeg ikke er i rommet og ser han hele tida. Storebror reiste seg ikke før han var nærmere året og han hadde full kontroll, var litt tryggere.

Nå sitter han alene en kort stund når han blir satt. Men han er stiv som en pinne så ikke alltid man får han til å sitte i det hele tatt. Han skal helst ut på krabbetur.

Mi ligger fortsatt bare å flyr og spinner rundt sin egen akse når ho ligger på magen :) Dytter seg litt bakover, men ikke mye. Men ho har begynt å dytte fra med beina sånn at ho ligger halvveis på hofta med rumpa i været. Det er tydeligvis moro, det gjør ho i ett sett. Virker som ho knekker koden snart. Men jeg fortsetter å nyte at ho i alle fall ligger i nærheten av der jeg la ho, hvis jeg skulle snu meg vekk noen strakser :) Sitte og stå? Ikke i nærheten en gang!

Godt vi er flere som ikke har dårlig tid.
Hun lærte å åle seg fremover i helga da.

I barselgruppa mi er det faktisk ingen som kryper, setter seg opp selv eller har fått tenner. En kan sitte litt selv om han blir satt opp. Faktisk er det kun to (av fem) som åler seg.

Back
Topp