Morsmelkerstatning og uetisk markedsføring

Og hva hjelper det om de skriver på språket til de som får den når de ikke an gang har råd til skole om mange er analfabeter.
De kan opplyse så mye de ønsker, men så lenge de går inn på sykehus å pusher MME som en vidunder medisin fremfor MM til kvinner som ikke har råd til det.
Ok, disse kvinnen spiser sjeldnere, og har dårligere melk, men da får ihvertfall babyen noe mat, og hva skal mor spise tenker du når alle pengene vil gå til MME?

Ja, den diskusjonen kommer opp med jevne mellomrom, og jeg håper den fortsetter å gjøre det frem til de skjerper seg.
Men min tanke med det svaret der var også hvorfor norske kvinner gjør feil? Vi kan jo lese og blir godt informert. Enkelte mennesker velger å bare gjøre det de vil uavhengig hva det står på pakka eller hva man blir fortalt. Man kan ikke klandre produsentene for absolutt alt. Egentlig burde u land få rent vann og vannkoker med mme. Men det er nok vanskelig å få til da ikke alle organisasjoner er helt gode og noen får inn for lite penger. Jeg nekter å sende penger ut av landet før de gjør noe med barnefattigdommen her. Har sett sulta barn i Norge også.

Men min tanke med det svaret der var også hvorfor norske kvinner gjør feil? Vi kan jo lese og blir godt informert. Enkelte mennesker velger å bare gjøre det de vil uavhengig hva det står på pakka eller hva man blir fortalt. Man kan ikke klandre produsentene for absolutt alt. Egentlig burde u land få rent vann og vannkoker med mme. Men det er nok vanskelig å få til da ikke alle organisasjoner er helt gode og noen får inn for lite penger. Jeg nekter å sende penger ut av landet før de gjør noe med barnefattigdommen her. Har sett sulta barn i Norge også.
Har sett folk insistere på at det går greit å ta kaldt vann fra springen i Norge o.O

Det med at norske foreldre som gjør feil må de ta på sin egen kappe er jeg 100% enig i, og det har ikke oe med produsenten å gjøre.
Men det er nå heller ikke det som var saken i hovedinnlegget, eller problemstillingen

Har sett folk insistere på at det går greit å ta kaldt vann fra springen i Norge o_O
Ja. Folk tar opp alt for mye fra USA. Men de bruker en annen type mme. Og spedbarndødeligheten der er litt høy( hvertfall ifølge sosiale medier).

Det er det jeg også tenkte. Jeg fikk helt fnatt når jeg hørte hvordan hu gjorde det..
I Norge i likhet med de fleste andre land går vannledningen ved siden av kloakkledningen.
Riktignok er men her i Norge veldig flinke til å bytte rør som begynner å bli gamle og vannkvaliteten blir målt hele tiden, ikke bare en gang i blant når man føler for det, og man har alarmer på nettet, men som sagt, man kan aldri være 100% sikker

Jeg veit hva de gjør. Men ved siste diskusjon så stod det i media at de skulle samarbeide med noen for å få ut riktig info ang vann, koking osv.
Hjelper ikke akkurat med riktig info ang vann og koking når nestle tar vannkilder fra fattige, tørre steder og selger det på plastflasker til en stor fortjeneste.

Det med at norske foreldre som gjør feil må de ta på sin egen kappe er jeg 100% enig i, og det har ikke oe med produsenten å gjøre.
Men det er nå heller ikke det som var saken i hovedinnlegget, eller problemstillingen
Bare ett eksempel på at selv om folk er oppluøyst så kan de gjøre feil. Dette gjelder også i u land og derfor mener jeg at de ikke må skylden for absolutt alt. Vi brukte som sagt nan på alle 3. De har alle 3 refluks og det var det vi ble anbefalt av flere leger, fikk også beskjed om å ikke bytte med mindre noen i helsevesenet sa det. Dette er det ikke alle som følger og kan da få barn med mye magevondt. Ikke alle hører etter. Når man har kronisk syke barn så blir ørene ekstra oppmerksomme på hva man skal og ikke skal gjøre. Litt vanskelig å oppdra andre foreldre og familie i Norge også på hva kronisk syke barn trenger. Så derfor skjønner jeg ikke at foreldre i utland er så mye bedre til å høre enn de i iland.

Ja. Folk tar opp alt for mye fra USA. Men de bruker en annen type mme. Og spedbarndødeligheten der er litt høy( hvertfall ifølge sosiale medier).
Hvorfor har det noe å si hvilken type MME man bruker?
Det er eventuelle bakterier i vannet som er problemet.
Det eneste jeg kan tanke meg som hadde gjort det mulig er om de har antibiotika i MME'n, og det hadde vært enda verre (men ville heller ikke ha overrasket meg, er tross alt USA vi snakker om)

I Norge i likhet med de fleste andre land går vannledningen ved siden av kloakkledningen.
Riktignok er men her i Norge veldig flinke til å bytte rør som begynner å bli gamle og vannkvaliteten blir målt hele tiden, ikke bare en gang i blant når man føler for det, og man har alarmer på nettet, men som sagt, man kan aldri være 100% sikker
Vi fikk jo frøkna i den perioden hvor folk ble sjuke av vannet i nærheten her. Så vi kokte vannet i 5 minutter i kjele for å være sikker frem til hu sluttet med MME. Tok ingen sjanser!

Tviler. Dette har de holdt på med i alle år, alt handler om penger og de driter langt f i hvem de skader.
Jeg bare leste at de sa selv at de skulle slutte med det. Nestlé er såpass stort at de er vanskelige å unngå i det daglige. Enda vanskeligere å forklare 4 åringen det

Jeg bare leste at de sa selv at de skulle slutte med det. Nestlé er såpass stort at de er vanskelige å unngå i det daglige. Enda vanskeligere å forklare 4 åringen det
Har null problem med å unngå det, det er bare å ikke kjøpe noe det. Finnes masse andre merker man kan bruke

Hvorfor har det noe å si hvilken type MME man bruker?
Det er eventuelle bakterier i vannet som er problemet.
Det eneste jeg kan tanke meg som hadde gjort det mulig er om de har antibiotika i MME'n, og det hadde vært enda verre (men ville heller ikke ha overrasket meg, er tross alt USA vi snakker om)
Det står visst på boksene at de kan lages med kaldt vann. Settes i kjøleskapet og varmes før servering. Har sett en del på tiktok hvor de lager 5-6 flasker om gangen og setter i kjøleskapet.

Har null problem med å unngå det, det er bare å ikke kjøpe noe det. Finnes masse andre merker man kan bruke
Ikke i alle butikker nei. Her kan det være vanskelig å få tak i både hipp og semper. Frokostblanding er jo helt håpløst når det gjelder barna. De synes ikke kellogs sine er gode. Hjelper lite når bhg serverer nestle sine. Nå går det ikke så mye frokost blanding eller babymat her lengre, men finner det som passer til barnet og økonomien uavhengig av hvilket merke. Desverre er nestle billigst på enkelte produkter. Når man da har like mye inn på 2 pers som en vanlig familie har på en pers, så får vi ikke valgt som vi vil.

Jeg tviler ikke på at det er det som står der dessverre
Men er ett merkelig amerikansk merke. De har jo en del mer kjemikalier i USA enn vi har. De forbudte kjemikaliene i Europa er ikke forbudt i USA. Så selger de nan fra USA så kan den også være verre enn den vi er vant til også.

Ikke i alle butikker nei. Her kan det være vanskelig å få tak i både hipp og semper. Frokostblanding er jo helt håpløst når det gjelder barna. De synes ikke kellogs sine er gode. Hjelper lite når bhg serverer nestle sine. Nå går det ikke så mye frokost blanding eller babymat her lengre, men finner det som passer til barnet og økonomien uavhengig av hvilket merke. Desverre er nestle billigst på enkelte produkter. Når man da har like mye inn på 2 pers som en vanlig familie har på en pers, så får vi ikke valgt som vi vil.
Det er hva man gjør det til. Vi lever på en inntekt så har ikke mye penger her heller. Men jeg velger heller å ikke spise frokostblanding eller annen ferdigmat enn å kjøpe nestle sine produkter, nettopp fordi jeg ikke vil støtte de.

Back
Topp