Modningsrier Vs kynnere

Gg87

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Hva er forskjellen på disse? Hvordan kjenner man forskjell? :-)

Prøvd å Google dette, men syntes helt ærlig at det er vanskelig å lese seg opp til fakta blant alle foruminnleggene :-P hehe...

Jeg aner ikke:P før jeg fødte sist hadde jeg veldig vonde tak i noen dager i forveien. Det var det de kalte det på sykehuset, vonde tak. Om det var kynnere eller noe annet vet jeg igrunn ikke.

Dette svangerskapet har jeg bare hatt maserier én kveld, men sist kom de ofte kanskje de siste to ukene. Jeg kjenner forskjell på mine egne hvertfall :P Maseriene kommer mer i intense tak, og setter seg gjerne helt nederst i magen + korsryggen. De gjør såpass vondt at jeg sier "au" liksom, men er likevel ikke så vonde som ordentlige rier, og de kommer ikke regelmessig (hvertfall ikke hos meg). Når de ordentlige riene kommer, så er det liksom absolutt ingen tvil. Hvis man er i tvil, så er det som regel enten kynnere eller maserier. Kynnerene er mer ubehagelige enn vonde. Kan gjøre litt vondt også kanskje, men ikke mye. Også strammer magen seg gjerne over hele - ikke bare nederst.

Modningsrier har vel mensturasjonslignende smerter i rygg og underliv. Kynnere har ikke dette. Kynnere gir press både oppover og nedover når mageb strammer seg.

Det er vanlig å ha begge deler.:) og om du har mye modningsrier så behøver ikke babyen å komme før termin. Men man må jo følge med på denne aktiviteten slik at man er klar over hvis det øker i intensitet og fødsel setter igang.:)

Takk for svar :-)
Har jo hatt kynnere siden uke 20, men nå den siste uken har det vært anderledes. Stramming nederst i magen, ikke hele. Mensen lignende kramper i mage og rygg, stråling nedover beina og noen ganger må jeg "puste meg igjennom" takene.
Men da er jeg litt klokere :-)
Takk for svar, er så godt å kunne spørre andre i samme båt :-)

Hvis det er modningsrier har jeg hatt det to dager i strekk nå.. Veldig ubehagelig syns jeg da.. Har ikke slitt med så mye mensen smerter før graviditet, men forstår folk som sliter med det nå.. :)

Hvis det er modningsrier har jeg hatt det to dager i strekk nå.. Veldig ubehagelig syns jeg da.. Har ikke slitt med så mye mensen smerter før graviditet, men forstår folk som sliter med det nå.. :)
Det er ubehagelig ja... :-/
Lurer på hvor lenge man evt skal gå med dette :-P

Ja, veldig ubehgelig.. Heh, du kan så si.. Jeg skal heldigvis til jordmor i morgen så da skal jeg spørre hun.. :)
Skal du? Ja, spør ;-) Si ifra når di har fått svar... er veldig nysgjerrig på dette :-)

Det er ubehagelig ja... :-/
Lurer på hvor lenge man evt skal gå med dette :-P

Er nok ingen fasit på hvor lenge, desverre! Om du er skikkelig "heldig" varer det helt til babyen er ute :P Krysser fingrene for at du slipper det!

Skal gi en lyd med en gang.:)
Jordmor sa at det var slik noen fikk tidlig og var plaga med og noen fikk ikke i det hele tatt.. Og så lenge du kjenner liv var det ingen fare.:) Men blei det veldig ubehagelig så anbefalte hun å ringe føden å snakke med jordmor så kunne hu forklare/snakke med deg.:) Men kom det regelmessig hos deg? Føltes det ut som rier eller bare kynnere trur du? For det kom og ann på hva vi gjore på dagen, om vi hadde fullt kjør hele dagen så var det kroppen sin måte å jobbe på sa hun til meg.:) For med meg så gikk det litt over når jeg begynte å gjøre litt, og det hadde ikke vanlige rier gjort.!:)

Endel dager før fødsel sist gang fikk jeg maserier/modningsrier. De kom hver kveld, regelmessig. Det var menssmerteaktig og ikke direkte "vonde" (jeg ble jo glad for jeg trodde noe var igang, var lei av å gå gravid (de startet 40+0)).

Men kynnere, de kan være vonde synes jeg. Hadde jo min runde med vonde kynnere for noen (endel nå, ser jeg) uker siden og de gjorde så vondt at jeg holdt på å falle i bakken. Men det var "bare" kynnere! De var ikke like mensaktige, på det verste startet det som kiling i magen som bredte seg fra skambenet og opp, og et skikkelig mageknip som gikk helt bak i ryggen.

Mine rier er mer preget av den "mensfølelsen".

Jordmor sa at det var slik noen fikk tidlig og var plaga med og noen fikk ikke i det hele tatt.. Og så lenge du kjenner liv var det ingen fare.:) Men blei det veldig ubehagelig så anbefalte hun å ringe føden å snakke med jordmor så kunne hu forklare/snakke med deg.:) Men kom det regelmessig hos deg? Føltes det ut som rier eller bare kynnere trur du? For det kom og ann på hva vi gjore på dagen, om vi hadde fullt kjør hele dagen så var det kroppen sin måte å jobbe på sa hun til meg.:) For med meg så gikk det litt over når jeg begynte å gjøre litt, og det hadde ikke vanlige rier gjort.!:)

Takk for svaret :) Så godt å høre hva jordmor sa...
Det var ikke vanlige kynnere, kunne føle på hele kroppen at det var noe mer liksom :-P
Nesten hele dagen i går så kom de 5-15 min mellom rom, men ikke noen økning eller regelmessige.
Jeg må holde meg i ro, så gjør ikke så mye om dagen. Har en sykdom på hjernen som gjør til at jeg blir slått ut hvis jeg gjør for mye, samtidig som jeg har en lett blødende livmorhals. Bare på 6 dager så har jeg hatt 3 blødninger fordi jeg har gått "for mye" :-/

Får heller se ann hvordan dagen i dag går, kanskje jeg ringer inn til jordmor hvis det blir verre ;-)

Ja, med 9 dager til termin så begynner jeg å bli passe utålmodig ;)
Det skjønner jeg!! Kjenner jeg er utålmodig nå, å jeg er bare 32+4...
Får bare bite tenna sammen ;-)

Lykke til med fødsel og den herlige babyen som kommer!! :-) :-) :-)

Back
Topp