Modne mødre- flere her?

Oi, dette gjaldt fastlegen min og jordmor på helsestasjonen.
 
Jeg har vært prøver siden sommeren 2015, og var på sykehuset til "utredningssamtale" våren 2017. Jeg gikk dit med bekymringer om at jeg begynte å bli i eldste laget (blir 36 i år), men fikk beskjed fra legen om at jeg var jo slett ikke i nærheten av gammel - og at jeg måtte slutte å lese all skremselspropagandaen i avisene!

Fant senere denne artikkelen som er utrolig beroligende når det gjelder kvinners fertilitet, anbefaler alle som begynner å bli stresset pga. alderen å lese den!
 
Jeg har vært prøver siden sommeren 2015, og var på sykehuset til "utredningssamtale" våren 2017. Jeg gikk dit med bekymringer om at jeg begynte å bli i eldste laget (blir 36 i år), men fikk beskjed fra legen om at jeg var jo slett ikke i nærheten av gammel - og at jeg måtte slutte å lese all skremselspropagandaen i avisene!

Fant senere denne artikkelen som er utrolig beroligende når det gjelder kvinners fertilitet, anbefaler alle som begynner å bli stresset pga. alderen å lese den!
Så fint å lese! Takk for at du deler link. Tror vi er mange her som trenger en liten løft. Kjenner at jeg blir provosert av all forskning som ukritisk gjenfortelles av media og bidrar til akkurat de holdningene som gjør at mange modne mødre går med senket hode, istedenfor å strutte av stolthet over mirakelet i magen og sin dyktige, flotte kropp.
 
Hvordan går det med dere? Noen som har hatt duo testen ennå?
 
Hvordan går det med dere? Noen som har hatt duo testen ennå?
Jeg tok den forrige mandag! De ville ringe etter en uke hvis det var avvik, hvis ikke ville jeg få rapporten i posten. Så jeg håper jeg er trygg nå. :)
 
Tok duo-testen i begynnelsen av uka. Da er den ferdig analysert til jeg har UL mellom 12-13 uker
 
Greit å få svaret der og da for du gjør vel det da?
Ja, det er meningen det da. Da får jeg endelig utregning når jeg er på timen. Tenker det er lettere for å få stilt alle spørsmål som evt dukker opp og ta en avgjørelse videre om det er nødvendig.
 
Ja, det er meningen det da. Da får jeg endelig utregning når jeg er på timen. Tenker det er lettere for å få stilt alle spørsmål som evt dukker opp og ta en avgjørelse videre om det er nødvendig.
Skal ta ul og blodprøven samme dag jeg, da må jeg nok vente etpar uker på svar. Pga lang reisevei
 
Var på UL i dag og så en bittebitteliten blinkende flekk. Er sånn ca 6+3. Men, jeg klarer ikke glede meg. Jeg går med hjertet i halsen konstant og er livredd[emoji17] Har bestilt ny UL til uke 8+ bare for å se utviklingen.

Iht gynekologen så skulle hun sende en henvisning til sykehuset for oppfølging. Da skulle jeg inn til TUL og blodprøver uke 10 og ny TUL uke 12. Om noen av prøvene kom tilbake positivt, ble der tatt en NIPT test ved 12 uker. Kommer den tilbake positiv, så er det fostervannsprøve. Jeg tror skuldrene mine kommer til å nå kanten på ørene de neste 6 ukene[emoji53]


Så bra med god oppfølging!:)
Får du virkelig tatt nipt test? Jeg trodde ikke det var tatt i bruk enda i Norge...:rolleyes:
Hva er det blodprøvene eventuelt skal vise?
 
Så bra med god oppfølging!:)
Får du virkelig tatt nipt test? Jeg trodde ikke det var tatt i bruk enda i Norge...:rolleyes:
Hva er det blodprøvene eventuelt skal vise?
Frist Timer har dessverre mistet sin lille spire❤️
Man får ikke tatt nip testen i Norge ennå, de har ikke bestemt hvor den skal utføres. Fikk beskjed om det når jeg snakket med de på Rikshospitalet ang duo testen.
Blodprøvene viser noe om noen spesielle hormoner og da risikoen for at fosteret kan han noen typer trisomier, det blir tatt en ultralyd og de kommer da frem til hvor stor sjangs det er for at fosteret har disse trisomiene.
 
Heisann!

Sniker fra oktober men bare yngre mødre der [emoji85] så ingen å alliere med. Ok om jeg henger litt med dere i denne tråden? Jeg skal ta duotest da jeg er 10.0. Står jo at den viser best resultat mellom 8.0 og 10. Litt usikker. Burde jeg ikke tatt den før? Når tok dere den?
 
Heisann!

Sniker fra oktober men bare yngre mødre der [emoji85] så ingen å alliere med. Ok om jeg henger litt med dere i denne tråden? Jeg skal ta duotest da jeg er 10.0. Står jo at den viser best resultat mellom 8.0 og 10. Litt usikker. Burde jeg ikke tatt den før? Når tok dere den?
Jeg var 12+6. Hvor står det at det er best å ta den mellom 8 og 10? Har ikke hørt det før. :-/
 
Heisann!

Sniker fra oktober men bare yngre mødre der [emoji85] så ingen å alliere med. Ok om jeg henger litt med dere i denne tråden? Jeg skal ta duotest da jeg er 10.0. Står jo at den viser best resultat mellom 8.0 og 10. Litt usikker. Burde jeg ikke tatt den før? Når tok dere den?
Så koselig med fler som kan skravle her inne:)
Tror det er fin tid å ta den på når du har fått time, jeg skal ikke før uke 13. De sa ikke noe om at det var et problem før etter 13+6.
 
Først nå fant jeg denne tråden[emoji848]
Jeg er 40 år og dette er min første graviditet. Har TUL over helga og både gruer og gleder meg. Har hatt blødninger siden 7+4 og er i dag 10+3, så jeg er redd det ikke er noe liv der inne... uansett hvordan det står til så er jeg glad for at jeg har sluttet å blø.
Det eneste legen har gjort er å måle hcg et par dager etter at blødningene startet. Fikk beskjed om å bare ta det med ro til TUL, det har vært og er ei laaangt ventetid.

Hva er DUO testen?
 
Jeg har termin 14 oktober og blir å snike litt her. Jeg er straks 37 og dette blir min fjerde. Jeg er egentlig litt interessert i disse testene selv om jeg er "et år for ung". [emoji14]
 
Back
Topp