Mitt liv som Pergoprøver...

Sinikka

Gift med forumet
Såh, det er vel på sin plass med en introduksjon.

En gang for veldig lenge siden var jeg litt mer aktiv på forumet her enn jeg er nå. Vi begynte prøving med godt mot (selv om noe sa meg det kom til å bli vanskelig grunnet lange uregelmessige sykluser) da vi startet på et nytt år i 2007.
Det ble ingen positive graviditetstester og jeg gikk med en sterk mistanke om at jeg hadde PCOS, men gjorde ikke så mye med det da jeg regnet med vi måtte vente et år før legen brydde seg om å sjekke.

Men jeg var også plaget mye av smerter, kramper under mens, kramper når jeg ikke hadde mens, kvalme osv. Så jeg tok meg en tur likevel og ble utredet for PCOS av legen og han kom fram til at jeg ikke hadde dette og det var ingen grunn til at jeg ikke skulle bli gravid.

Da det hadde gått et år skiftet jeg fastlege og troppet opp, og nevnte også denne gang den mistanken jeg hadde om PCOS, men som hadde vært avkreftet. Han mente det var høyst sannsynlig etter en sjekk av behåring osv, og mente vi burde sjekke det. Jeg sa min forrige lege hadde sjekka dette, men da bare ristet han på hodet og sa han ikke visste hva han hadde holdt på med, for han hadde tatt helt feil prøver og sendt meg på helt feil type ultralyd.

Vi ble henvist til utredning på sykehuset, sambo var innom med sædprøve som var tipp topp og 4 måneder (eller noe) senere fikk jeg komme til gynekologen.
Det var en flink mann og han tvilte sterkt på dette med PCOS selv om blodprøvene antok dette, så det ble innvendig UL. Der fant han masser av cyster ("som et perlekjede" som han selv sa det), men ville ikke gi meg pergo fordi han mistenkte at smertene var på grunn av endometriose og ville ha meg inn på laporaskopi.

"Dumme mannen" tenkte jeg, "Jeg kan vel ikke ha PCOS og endometriose..." og den tanken hadde jeg i 8 måneder, fram til lap'en var vel overstått.
Der fant de jaggu meg endometriose i buken, men egglederne var åpne og legen lo litt på telefonen og sa jeg hadde "jomfruelige" eggstokker siden de har sluppet så få egg.

Så nå begynner pergoprøvinga! Vi har bare fire måneder på oss før de vil ha oss inn på IVF, så vi må stå på. Jeg får piller for å få mensen og så blir det pergo fra 4 eller 5 mensdag, jeg husker ikke.

Jeg ble som 16 åring "spådd" med gullring at jeg ville få tvillinger som førstefødte (en gutt og en jente) og jeg ble kjempeskuffa fordi kjæresten min fikk et annet resultat. Sambo får også samme som meg nå så selv om jeg vegrer meg litt for å tro på sånne ting klarer jeg ikke helt å la være nå som vi skal begynne på pergotime. [;)]
Vi blir uansett glad for en vi! [:)]


Dette ble kjempelangt, men for å si litt om oss sånn fort. Jeg er 25, sambo er 30 og beibipusen vår er 3 måneder.

Over og ut får nå, denne gangen skal jeg være flinkere til å være her, nå er det "håp i hængan snøre" som sambo pleier å si.



SYKLUSOVERSIKT 1. PP

29/10... TR første syklusdag. [:D] Nå starter prøvinga! Pergo fra dag 4 (tror jeg)
30/10... CD2 vondt og svimmel.
31/10... CD3. Skal hente pergoresepten med instrukser i dag! [:D]
1/11... CD4 Pergo 1. Stikkende ømme bryst sånn nå på kvelden. Pleier aldri å ha vondt så langt uti mensen, kanskje pergo som gjør det? [8|]
2/11... CD5 Pergo 2. Vondt i eggstokk, men bare litt. Mens ferdig, endelig!
3/11... CD6 Pergo 3. Ikke noe action med bivirkninger eller noe...
4/11... CD7 Pergo 4. Hormonene raser! [:D][:(][:(][>:][>:][:@][:@]
5/11... CD8 Pergo 5. Nå kan eggløsningen stige på. [8D]
6/11... CD9 Det romler og tomler i magen, kjennes ut som det er noe som skal skje der nede snart. [8|] Møte fra 13:00 på jobb så jobb fra 16:00 til 00:00. Guh
7/11... CD10 James Bond har premiere i dag. Dunn dunn dun dun dunn dunn dun dun dun dun dun dundundun duuuuunndun dundundun. Det blir nok kaos på jobb. [8D]
8/11... CD11 Kroppen min er rar, det er tak i eggstokkene og småømme bryst. Kanskje EL, men altfor tidlig? [&:] Hmmm...
9/11... CD12 Stiv og støl i hele kroppen, aua. [:'(]
10/11... CD13 Ikke fullt så støl i dag, litt stikking i bryst, men ikke tak i eggstokker lenger.
11/11... CD14 Kvalm! [:'(] Våkna med hodepine og aua i eggstokker. Kaaanskje er det EL som kommer?
12/11... CD15 God form egentlig, EL testa. "ingen LH stigning"
13/11... CD16 Litt støl i magen, sliten. har jobba 8 dager i strekk, på vei til min 9 dag i strekk på jobb nå. Fri i helga! Neg. EL test.
14/11... CD17 EL smerter så det dundrer der nede, AU! [:(] Men neg EL test.
15/11... CD18 Ikke EL smerter men vondt der nede, sex=au.
16/11... CD19 Ikke EL smerter, negativ EL test. (kan jeg ha hatt EL CD14 da jeg var kvalm?)
17/11... CD20 Vondt i brystvorter, og jeg tåler ikke kaffe! [:'(] Det som jeg er så glad i hver morra. [:(]
18/11... CD21 Tåler fortsatt ikke kaffe, og ikke sjokolade. Æsj!
19/11... CD22 Vondt i brystvorter og murring i magen og nå.
20/11... CD23 Samma som før, vondt i brystvorter og stikk i magen.
21/11... CD24 Samme som dagen før, vært hos legen i dag og tatt blodprøve. Kan drikke kaffe igjen! [:D]
22/11... CD25 Fortsatt ømme brystv. Småuggen/kvalm og vondt i hodet. Strekk i magen.
23/11... CD26 Enten så har jeg ikke hatt EL, eller så hadde jeg den på syklusdag 13/14 ettersom EL tester var negative syklusdag 15 og utover... Jeg er varm, svimmel, kvalm og trøtt. Samtidig har jeg fortsatt vondt i brystv. og strekk i magen. Sniktest i morra? [8|]
24/11... CD27 Trøtt som et uvær. Fortsatt voldsomt til strekk i magen og dro på apotek for å kjøpe test som ble spart til neste dag med morra urin.
25/11... CD28 Våkna opp uten et eneste symptom, ikke strekk i magen en gang og grudde meg faktisk til å teste. Sto opp og tisset på pinnen, så kontrollstreken komme opp og tenkte "nope, ikke denne gangen heller." Men da jeg så på den en gang til var det en strek! Tok en CBD to timer etterpå, viste "gravid". Tenk. JEG ER GRAVID! [:D]

Og det var vel enden på min prøvedagbok. Yay for pergo! Tenk at dagboka skulle bli så kort. [8D]
 
Gratulere med dagbok.
Håper det klaffer med pergo for dere.
Har også konst. pcoc og er nylig begynt med pergo.
Legen sa til oss at vi fikk 6 mnd. på oss før ivf. fikk beskjed at det gikk 1,5 år så vokste perlekjede
tilbake og vist vi ikke hadde fått barn til da måtte vi tilbake å åpne igjen.
Fikk du samme beskjeden?
 
Takk takk. Har hatt dagbok før, men det ble så som så med skriving ta tiden det tok å bli gravid dro seg ut.

Jeg fikk ikke noe særlig beskjed angående PCOS i det hele tatt, bortsett fra at de setter meg på pergo på grunn av det. Og at hvis jeg blir gravid skal jeg inn på tidlig ultralyd. (Og det er så deilig å vite! [:D])
Eneste legen sa var at det var lettere å bli gravid rett etter behandling, endometriosen er jo fjernet og egglederne skyllt så nå var det bare å stå på.

Jeg synes det er veldig rart å tenke på at om 4 måneder er jeg enten gravid eller på vei mot IVF. 4 måneder går jo så fort så det blir 4 VELDIG spennende måneder!

Håper det blir pergospire på dere! [:)]
 
Håper det klaffer for dere også.
Har dere prøvet lenge???
 
Har også en gyn. lege som sa: no som du blir gravid vil æ se dæi til ul. for 7 uke....
 
forventnigen blir stor, men min man har i tilegg dårlige svømmere så det er spørs, men det er bare deilig å
vite at man no får sikkelig hjelp.
 man klare å slappe av mere.[:)]
 
Går du på metaformine i tillegg til pergo???
 
Vi har prøvd siden januar 2007 så det nærmer seg to år.

Det er det, jeg begynte å bli skikkelig amper da det ikke ble noe resultat på gravid-fronten og jeg heller ikke visste hva som skulle skje osv. Nå vet jeg det og det er en enorm lettelse. Men personlig håper jeg vi slipper IVF, jeg vet jeg kommer til å bli så stressa og opphengt i det...
Leste at det er noe annet, hvor de sjekker syklusen din og så inseminerer partnerns sæd når det er eggløsning, men det forutsetter at alt er i orden. Da vet jeg ikke om jeg får med PCOS eggstokkene mine, men jeg vil helst prøve det først hvis vi ikke får det til i løpet av disse 4 månedene.

Jeg går ikke på metformin nei, bare pergo her i gården. Hvis jeg skal til IVF skal jeg gå på metformin mens prøverørsforsøket er i gang.
 
Ja klart man prøver alt[:)]
Har heller ikke lyst til ivf. men må man så må man[;)]
 
Håper dere klarer det selv, har hørt at det er mange som blir gravid etter lap.+pergo.
så vi får håpe det gjelder oss to også...
 
Er du begynt med pergo tabelettene???
 
hvor langt er du i syklusen??
 
no spørr og grever jeg veldig,du trenger ikke svare....synes det er litt spennende med tanke på at
vi er igjenom veldig like ting på lik tid..[8D]
 
Det går bra å grave. [;)]

Jeg har ikke begynnt ennå nei, jeg får vel reseptene i posten i dag, og må først ta tabletter for å få menstruasjon, så pergo. Så jeg begynner vel på pergo til slutten av uka regner jeg med. Gleder meg til at ting skjer, men mest av alt håper jeg at jeg nå får en syklus! [:D]
Så jeg vet vel ikke så mye om hvordan den første syklusen blir ennå. Nå har jeg ikke hatt mens siden juni. [8|]
 
hoff..... det må være fælt å vente på den tanta for å komme i gang.
skal rope litt etter den til dæi sånn at dokker får startet beh.[:D]
 
 
 
Det er utrolig irriterende å prøve når mensen aldri kommer ja! Men heldigvis får jeg piller for å få mensen nå da, legen sa hun regnet med det tok 3 dager så var den der. [:)]
Jeg er iallefall positivt innstilt til prøving nå!
 
Lykke til!
 
Satser og håper på at dere får den hjelpen dere trenger og at spiren(e) snart sitter.
 
Klem
 
Æ følge med på den kalkuletoren på bv,sine sider....dær kommer det opp når æ skal ha el.
Er ikke flink å måle å sånt...håper æ slipper det.
Har også sett at det er flere som er å måler el.men æ har ikke fått beskjed om å gjøre det....

Håper du får reseptene snart,så du får begynt på medisinene......synd det skal være posten som holder dæi tilbake no...

Fikk en rar god følelse akurat no, æ tyde den med at vi har bolla i ovnen før jul....[:D][;)]
 
Den rare gode følelsen var at begge oss har spire i magen til jul[:D]
pratet med en spådame som heter chani inne på macik....
Hun sa at til neste år på denne tia hadde æ født en sønn. og hun fjernet negative følelsesblokeringer fra eggstokken....tro mæi da ho hold på så fikk æ en sånn følelse at æ va rusa,sånn god rusa.....ble helt avslappet.....
 
Så deilig! Ja vi får håpe den gode følelsen stemmer!! [:D]

Blir spennende å se da, særlig på hva du får nå. [:)] Har du noe kjønn du har mer lyst på?
Jeg synes både gutt og jente er like fint jeg, så her blir vi kjempeglade for begge deler! [:D]
 
Æ blir gla bare æ blir gravid[:D]
Jente eller gutt...spiller ingen rolle.
Men blir det jente så blir det lille simone som i nike mitt.....gutte navn har æ ikke tenkt på så mye....men det kommer nok det å[;)]
 
 
Jeg har tenkt mye på navn, men har ikke bestemt noe ennå, dessuten så sier gubben nei til alt. [&:] Hvis jeg får jente har jeg så veldig lyst til at hun skal hete Sinikka, men han sier blankt nei til det. [:'(] Ingen finske navn her i gården nei!

Simone er et kjempefint navn! Hvis du får gutt nå får du kanskje jente senere... [;)] Og du har *hvertfall* ni måneder med navnetenking og egentlig mer og. Jeg fikk ikke navnet mitt før jeg var 6 måneder... [8|]
 
Sinikka var et fint og uvanlig navn[:D]
Ja det er lenge til man trenger å sette navn.
Har ikke fortalt gubben noe om navn enda, tenker æ vente med det.
Men dokker kan skrive ned 5 jente navn og 5 gutte navn hver og så bytte liste og krysse over de dere synes er uaktuell.
 
 
 
Aner ikke hvordan denne syklusen blir med tanke på antall dager siden jeg skal begynne på pergo, men i dag kom tanta helt av seg selv! [:D]
(Har hatt litt murringer, veldig svakt. Vanligvis er jeg halvdød en halv uke før mensen, det hjalp nok og fjerne enometriosen... [:)] Får håpe på smertefri mens.)

Så jeg tar det dag for dag jeg.


29/10... TR første syklusdag. [:D] Nå starter prøvinga! Pergo fra dag 4 (tror jeg)



Får bare håpe resepten på pergo kommer fram i tide. [8|])
 
Gratulere med tr.
 endelig kan du få startet med pergoen....
 
Da er det ikke lenge før spira sitter......ååååå no blei æ så glad på dine veier....
 
Takk! [:D] Nå er det bare å stå på!
 
Det nytter ikke ligge på latsia denne mnd.nei..hihi[;)]
 
Stå på [:D]
 
Back
Topp