Tittelen snakker for seg selv. Men litt info om meg hvis noen ønsker å lese dagboken min :) Jeg skriver denne mest for å tømme både hodet og hjertet. Jeg ønsker å dele min erfaring, slik at andre kan lese seg litt opp før de velger å gå samme vei :Heartred

Jeg er en snart 37 år gammel tobarnsmor. Jeg har vært overvektig mesteparten av mitt liv. Helt siden jeg var liten har jeg slitt med vekten min. På mitt høyeste veide jeg 118 kg. I 2011 ble jeg slankeoperert og gikk ned 50 kg. Alt var flott og fint. Jeg hadde et godt forhold til mat, trente 3-4 ganger i uken med PT og følte meg vakker.

Så møtte jeg ektemannen min i 2016, fikk barn i 2019, og der begynte kiloene å snike seg på. Med min første hadde jeg ikke mange kilo å ta av, men det var ikke lett. Jeg slet veldig med å finne en "diett" jeg ville kjøre resten av mitt liv. Keto/lavkarbo funket som bare det, og jeg kunne gå ned 6-7 kg på kun 3 uker. Men jeg vil ikke leve ett liv der jeg må kutte ut, ris, poteter og brød for alltid. Jeg vil kunne spise alt, men med måte. Jeg vil kose meg i helgen, men kontrollere det til 3-4 ruter med sjokolade, og ikke en halv plate. For det er nettopp det jeg sliter med etter min andre graviditet. Jeg ble kjempesulten når jeg gikk gravid med min nr 2 (yngste og siste). Jeg hadde lyst på kebab 2-3 ganger i uken. Og småspiste hele dagen. Hun er nå 9 måneder, og jeg klarer fortsatt ikke å kontrollere kjeften min.

Jeg veier nå 99,7 kg fordelt på mine 168 cm. Jeg har en BMI på 35,3, noe som er kategorisert som alvorlig fedme! Jeg spiser ikke så mye usunt, men mye. Så det hjelper ikke å spise sunt når man spiser 2 porsjoner. Jeg er plaget med matstøy heletiden, og det er svært slitsomt å ha det sånn.

Jeg har i dag vært hos fastlegen min og hun var kjapp med å foreslå disse slankesprøytene. Jeg har fått resept Wegovy sprøyte 0,25 mg.
De fleste har vel til nå fått med seg at det er en sprøyte man skal sette en gang i uken.

Wegovy er et legemiddel som brukes for vekttap og vedlikehold av vekt. Wegovy inneholder virkestoffet semaglutid. Semaglutid ligner et naturlig hormon kalt glukagonlignende peptid-1 (GLP-1), som frigjøres fra tarmen etter et måltid. Wegovy virker på områder (reseptorer) i hjernen som kontrollerer appetitt, får deg til å føle deg mettere og mindre sulten og gjør deg mindre sugen på mat. Dette vil hjelpe deg med å spise mindre mat og redusere kroppsvekten din.
(Tatt fra Felleskatalogen.)

Sprøyten er hentet og jeg venter kun på resultatet av blodprøvene jeg leverte i dag :nailbiting:
Jeg har veldig blandede følelser. Jeg gleder meg til finne tilbake til "tynne meg" hvis dette ser ut til å hjelpe meg. Jeg er nervøs for hvilke bivirkninger jeg vil få. Og gruer meg til hva jeg skal si når folk spør hvordan jeg har tatt av kiloene, da det er så mye stigma rundt bruken av disse sprøytene. Jeg bryr meg innerst inne ikke så mye om det, siden alt skjer i samråd med min fastlege.

Første dose skal i allefall settes i kveld! :smiley-bounce016

SV: 99,7 kg
MV: 65 kg
Har gått på slankesprøyte selv men gikk på ocempick det fungerte der og da men ikke i lengden - nå går jeg gravid og har sliti med kost og vekt på samme måte som deg er 166 høy og veier nå 92,1 - veide nesten 98 før svangerskapet!
Fikk på vist svangerskap diabetes og det var det som gjorde en vekker i meg på det usunne livet jeg levde og veldig glad for at jeg klarer og ta det på alvor er bare 14 dager siden jeg startet opp behandlingen og allerede kommet meg innen for de rette målene hvor balansen svinger litt men skal være!

Det er krevende men verdt det til slutt :Heartred
Men prøv og begrens søtkosen fordelt på fredag og lørdag
Også sukkerfritt og lite sukker, mindre karbohydrater og fett - det er det jeg fokuserer på, også mer grønnsaker og salat, funnet ut at kylling og skinke er noen gode måltider.

Og husk også ved de medisinene kan man stangnere også når man har gått ned en litt sånn at du ikke blir utålmodig:Heartred
 
Har gått på slankesprøyte selv men gikk på ocempick det fungerte der og da men ikke i lengden - nå går jeg gravid og har sliti med kost og vekt på samme måte som deg er 166 høy og veier nå 92,1 - veide nesten 98 før svangerskapet!
Fikk på vist svangerskap diabetes og det var det som gjorde en vekker i meg på det usunne livet jeg levde og veldig glad for at jeg klarer og ta det på alvor er bare 14 dager siden jeg startet opp behandlingen og allerede kommet meg innen for de rette målene hvor balansen svinger litt men skal være!

Det er krevende men verdt det til slutt :Heartred
Men prøv og begrens søtkosen fordelt på fredag og lørdag
Også sukkerfritt og lite sukker, mindre karbohydrater og fett - det er det jeg fokuserer på, også mer grønnsaker og salat, funnet ut at kylling og skinke er noen gode måltider.

Og husk også ved de medisinene kan man stangnere også når man har gått ned en litt sånn at du ikke blir utålmodig:Heartred
Ja, gruer meg allerede til å slutte med medisinen :nailbiting: Håper jeg er flink og lærer nok til å ta med meg videre etter at reisen på Wegovy tar slutt.
En av grunnene til at jeg ville ta tak i dette nå, er også diabetes. Begge mine foreldre har det, jeg har nesten hele livet mitt gå på medisiner for å holde ting i sjakk. Det vil jeg så gjerne slippe.

Er blitt flinkere til å spare søtkosen til helgen ja :) Er det tilgjengelig, er det veldig ofte ikke fristende engang. Og det hjelper. Men hvis jeg smaker litt og, så gir det med ikke den gleden det gjorde før. Jeg nyter det ikke på samme måte. Så da lar jeg vær :)
 
Ja, gruer meg allerede til å slutte med medisinen :nailbiting: Håper jeg er flink og lærer nok til å ta med meg videre etter at reisen på Wegovy tar slutt.
En av grunnene til at jeg ville ta tak i dette nå, er også diabetes. Begge mine foreldre har det, jeg har nesten hele livet mitt gå på medisiner for å holde ting i sjakk. Det vil jeg så gjerne slippe.

Er blitt flinkere til å spare søtkosen til helgen ja :) Er det tilgjengelig, er det veldig ofte ikke fristende engang. Og det hjelper. Men hvis jeg smaker litt og, så gir det med ikke den gleden det gjorde før. Jeg nyter det ikke på samme måte. Så da lar jeg vær :)
Ja, kjenner meg igjen i det, jeg kutta ut alt når jeg ble gravid, og tenkte nå skal jeg klare nyte det inni mellom også har jeg så og si latt helt vær etter jeg fikk svangerskap diabetes, for jeg tenker at barnet skal få lære på den rette måten i oppveksten som jeg aldri gjorde og da hjelper det ikke at mor spiser drit hver dag laughing6 :Heartred
 
Back
Topp