Min graviditet

26+1 IMG_20161014_194440.JPG føler magen begynner å komme nå. syntes det er rart jeg bare har 2 mnd og 9 dager igjen med jobb før jeg har juleferie og deretter permisjon fra nyttår. Jeg har vært litt negativ i forhold til å ha troen på meg selv i jobb dette svangerskapet. Har vært mye trøtt og begynt å slite litt med akutt kvalme om jeg ikke får i meg drikke på jobb. Vekten min har jo også vært veldig stabil dette svangerskapet. Gikk på vekten i dag og så at jeg var gått opp 1,4 kg på rett over 2 uker. Så kanskje jeg skal kutte litt ned på søtsakene. Blitt en del denne uken når jeg har vært alene hjemme med småen. Blir ekstra sliten og trøster meg med noe godt. Ikke så Sundt, men da har man noe å se frem til når småen er sovnet.

Ellers har jeg begynt å jobbe hjemme med å la småen hjelpe til med av og påkledning. Han henter det han får beskjed om. Vasker bordet med klut om han får sjansen. Noen ganger går han rundt på gulvet med drikkekoppen sin. Da drypper han på gulvet og koster etterpå. Ikke ideelt for å gjøre det rent, men han prøver å hjelpe til :). Han har lært å lukke klips (som er på sekkene blant annet) han skal lukke porten i barnehagen selv. Han har lært å drikke fra skikkelig glass uten søl. (blir han lei så kaster han innholdet ut) han er iallefall i en periode hvor han vil grøre mest mulig selv og forstår veldig mye. Han snakker veldig lite, men gjentar noen ord her og der. Bil er den nye favoritten. Vil gjerne sitte i bilen vår og leke med rattet.
Neste helg vurderer jeg å gi han en ekstra utfordring. Jeg vurderer å se om jeg kan ha bleieavenning med han. Men vet det kan bli krevende og gjerne ingen suksess. Men tenker han gjerne er i en fase nå som vil gjøre han mer motivert. Er også redd for mye trass om jeg venter for lenge.
Rart hvordan man plutselig jobber for å gjøre babyen mer selvstendig og stor, når man venter en til.

Vår største utfordring nå er at han allerede er sta. Så han sover dårlig. Våkner og peker på soverommet vårt for han vil heller sove der. Når jeg har vært alene så har det vært litt tungt. Men det er jo slik når man hele tiden er sliten i kroppen. I helgen skal vi på kjøretur til et vennepar. Vi må kjøre mer enn 2 timer. Spent på hvordan han vil reagere på turen. Håper han vil sove greit om natten :)
 
27+1 og 3 mnd til termin i dag :) 2 mnd og 2 dager igjen til siste dag i jobb. Skal ha ferie i romjulen :) nå har jeg litt ferie. Småen er hjemme fra barnehagen pga planleggingsdag. Vi skal teste bleie slutt. Han er 20 mnd om 4 dager. Har nå potte i stuen. Gått uten bleie nå i 2,5 time. Tisset en gang til nå, vi rakk ikke potten..den stod 20 cm unna
 
29+1 kjenner at jeg begynner å bli lei av å gå gravid. hele denne uken har jeg vært plaget med ryggen. dette har plaget meg hver ettermiddag og kveld. da har jeg tross alt en gutt på 20 mnd som gjerne vil løftes på. har også hatt omgangssyke denne uken. Ikke noe kjekt. Ellers er jeg fremdeles mye trøtt om dagene. redd hvordan det blir fremover. storebror ble født 39+0. det er.bare 10 uker til..i helgen skal vi bare og kose oss :)
 
30+1 tenk at det bare er 10 uker og 1 dag til termin. det begynner å nærme seg termin. magen begynner å komme. det har jeg spesielt merket med ryggvondt om kveldene. jeg var heldig med bekkenlåsningen som forsvant. Men i går prøvde jeg å småjogge og da kjente jeg det i bekkenet. Så det kan jeg ikke fortsette med. Ellers har jeg vært veldig sliten på kvelden. begynner når småen akkurat har sovnet så rundt halv 8.
Jeg var også litt bekymret for svangerskapskløe etter flere kvelden intens kløe. i går var det nesten ingen kløe. Så kanskje fuktighetskrem og olje har funket :)
Fikk desverre ikke lastet opp bildet av magen
 
30+4. Kjenner mere og mere på at ryggen begynner å bli et problem. føler egentlig for å sykemelde meg litt. har ikke vært sykemeldt grunnet svangerskapet til nå. i dag gikk jeg gjennom litt babyklær. sorterte 50-56. Min samboer var ikke helt fornøyd. Så hvis storebror drar ut klærne jeg har sortert. da vil jeg nok få høre det. vi venter på noen magnet låser til kommoden. jeg er derfor kommet igang med litt mer redebygging. vi venter desverre enda på sengen. kan være svigers må hente. Hun som har sengen klarer kanskje ikke å komme til Bergen før jul.

I helgen leverte vi stoff og utstyr til et nytt babynest. Veldig spent på resultatet. gleder meg litt til desember og mer redebygging. har også begynt å tenke på fødebaggen. nå har vi ikke særlig lyst å være der mer enn nødvendig. vi drar helst hjem samme dag. Men vi må planlegge pass av storebror. Ellers er jeg kjempe fornøyd med at jeg ikke har svangerskapskløe alikevell. heldigvis gått over :)
 
31+3
I natt så våknet jeg med intense smerter i magen. det var kjempe ekkelt. Fikk panikk og redd det kunne være starten på rier. heldigvis var det bare tarmene som gjorde vondt. jeg lå lenge og skjalv etter jeg våknet. i dag tidlig var alt bedre. bortsett fra ryggen som enda var vond. jeg var stuptrøtt og fikk heldigvis sove lengre. til kvart på 10. når jeg først stod opp laget jeg vafler til frokost.

Har lyst å lage klart mer til baby. montere lekegrind, pakke fødebaggen. hente bilstolen. gjøre klart vognen. ommøblere barnerommet så vi kan gjøre det enda finere. merker også at jeg på en måte vil kvitte meg med litt ting også. (vi har lånt litt utstyr og noen ting skal videre til noen andre) jeg vet ikke når hun ønsker det. om hun skal ha alt. men det føles litt greiere at noe allerede er lagt til sides. kommende storebror virker lei tripptrappstolen. vil helst bruke våre stoler. tripptrapp stolen skal vi jo gi videre alikevell. Så vi kan enten lære han å bruke våre fra nå, eller sjekke om trenger en ny etterhvert. lillesøster har allerede tripptrappstol.
Føler liksom at tiden snart renner ut.. selv om det er 2 mnd til termin (i morgen) omtrent alle mine julegaver er jo også ferdig og jeg er kommet i julestemning nå. Litt rart ved tanke på at det er 1 uke til advent. og enda noen dager til desember.

Håper baby holder seg i magen til januar. Kjenner også på litt stress ved tanke på å snart være høygravid og skulle måtte være hjemme alene med småen på ettermiddagen i romjulen. jeg har allerede hatt litt problemer med å løfte han noen måneder (ryggen min blir vond og han er tung) eventuelt må jeg spørre familie om hjelp disse dagene.

Ellers så føles det som dagene bare flyr avgårde. føler ikke jeg egentlig får tid til å bli vandt til tanken om ny baby. Kjenner på alle bevegelsene og kjøpt klær. men eneste tiden jeg kan slappe av og kose meg med sparkene er jo pp kvelden, etter jobb og leggetid til storebror
 
Hatt en fin uke med lite plager og jordmor time. merker ryggen i dag og det er godt det er helg. Ellers har jeg shoppet mer denne uken.

Legger med noen bilder fra tidligere kjøp og
received_10154002885150079.jpeg received_10154002885405079.jpeg 237704_29603.jpg received_10153869471700079.jpeg received_10153898853565079.jpeg received_10153967455860079.jpeg received_10153829678235079.jpeg received_10153836176885079.jpeg
 
Så gøy med innkjøp! Og godt med dager hvor formen er fin :)
Ligger på sofaen og funderer på navn jeg nå. Har dere bestemt dere for navn?
 
Så gøy med innkjøp! Og godt med dager hvor formen er fin :)
Ligger på sofaen og funderer på navn jeg nå. Har dere bestemt dere for navn?
JA veldig gøy med innkjøp :) har du noen navn du liker? :)
Hun skal hete Sofie :)
 
JA veldig gøy med innkjøp :) har du noen navn du liker? :)
Hun skal hete Sofie :)
Sofie er jo kjempefint :)
Ja har flere navn jeg liker, men selv om jeg liker navnet er det ikke bestandig det føles riktig å bruke.. Har laget meg en lang liste nå så får mannen se over og bli med i diskusjonen han og :)
 
Sofie er jo kjempefint :)
Ja har flere navn jeg liker, men selv om jeg liker navnet er det ikke bestandig det føles riktig å bruke.. Har laget meg en lang liste nå så får mannen se over og bli med i diskusjonen han og :)
Håpe han liker de samme som deg da ;)
 
32+6 er litt skremt av tanken på at hvis fødsel hadde startet om en uke, så ville de ikke gjort noe for å stoppe den. føler meg ikke klar for ny baby enda. føler liksom det er vanskelig å forberede seg til ny baby når jeg allerede har en gutt som krever mye oppmerksomhet, full jobb og ligger rett ut på sofaen fra han sovner til jeg legger meg ca 2 timer etterpå. Mye som enda ikke er kommet frem. Ikke pakket fødebaggen.

Har litt over 3 uker igjen med jobb. føler det går litt fort nå.. monterte lekegrinden i forgårs. mannen så ikke poenget med å gjøre det så tidlig. Men for min del tenker jeg det er viktig å gjøre storebror vandt til det nye før neste baby kommer..
 
33+5. i går var jeg hos lege å tok sesong influensa vaksinen og i samme slengen fikk jeg 50% sykemelding de siste 3 ukene. har nå 13 halve arbeidsdager igjen. i går sov jeg en time på dagtid. i dag sov jeg en liten stund på sofaen før jobb. begynte å pakke fødebaggen litt i dag og jeg fikk hemmeligvenn gave i posten. det var kjekt. neste uke er vi invitert til barnehagen på Lucia frokost. det blir kjekt :) kanskje dagene går fort fremover til jul.

received_10154028746575079.jpeg received_10154028746995079.jpeg
 
Babynest <3 received_10154044857585079.jpeg
 
34+4 fikk i går i går omgangssyke. Så etter å ha kastet opp om kvelden og halve natten virket magen tom. Så det har vært lite spising i dag. har fått i meg saft, noen druer og bittelitt yoghurt. har blitt verre i magen av drikking og spising. desverre hjelper det lite at baby sparker så det føles som magen skal eksplodere. Veldig ubehagelig.. baby begynner å bli stor. i helgen ble det født baby på forumet. i uke 37+0. for min del er det kun 2 uker og 3 dager til. Litt skummelt å tenke at baby kan bli født om så kort tid, og alikevell være født til termin. føler jeg begynner å bli lei av å gå gravid, selv om jrg ikke er klar for baby enda. håpet er at baby venter til januar. babyen regnes som termin 29. desember. fra 22. desember er jeg 36 uker og inne i uke 37. har kun denne og neste uke igjen med jobb.
 
35+3 i går skulle jeg og samboer på taco hos mine foreldre. Når vi kom frem, var det ikke taco allikevel. Det var vist nok babyshower. Venner og familie var der, og det var kjempe koselig! Vi hadde mange forskjellige leker, kaker og pizza. De gjettet hvor stor jeg var rundt mage, fødsel og vi hadde baby bingo. Jeg fikk flere fine gaver, hvor jeg måtte gjette hvem som har kjøpt den. Ikke så enkelt, men gikk til slutt. Min mor og svigermor lagde bleiekake. Den var ikke like fancy som den forrige jeg fikk med storebror. Dagen var kjempe fin! Eneste som trakk litt ned er ryggen. Den ble veldig smertefull etterhvert. Når gjestene gikk måtte jeg legge meg flat i sofaen. Ryggen ble litt bedre, men ble vond igjen når jeg skulle legge meg. Uansett hvordan jeg ville ligge, gjorde det vondt.

Ellers har uken vært litt varierende. Mandag var jeg syk, tirsdag veldig redusert etter å ha vært syk. Onsdag var jeg så tett i nesen at jeg nærmest Fikk pustevansker. På ettermiddagen ble jeg litt bedre, så jeg dro på treff med fagforbundet mitt. Vi spilte curling. Fikk to sko uten skli så jeg kunne delta. I stedet for å bøye meg for å sende kulen brukte jeg kosten. Så gravide kan spille curling høygravid!! Etter det fikk vi middag (pizza) og litt foredrag.

Torsdag og fredag jobbet jeg 50 % og var kjempe trøtt på kvelden. Og i dag har vi gjort veldig lite.

I morgen skal jeg til jordmor. Litt bekymret for å gå på vekten denne gangen. Ellers lurer jeg på hvordan baby ligger. Hadde en del svie og smerte nedentil på fredag, så lurte på om hodet kan være festet. Leste også at man gjerne kun kjente bevegelse på 1 side, men i dag har jeg kjent flere steder. Men mest på en side og litt nede på den andre siden. Er derfor litt usikker på om det er festet allikevel..så det blir jo i teressant å vite!

På tirsdag skal jeg jobbe litt ekstra og fredag er siste dag i jobb! Det skal bli godt med ferie og permisjon. På lørdag skal vi feire jul hos svigermor og svigerfar. Mine foreldre og bror kommer også, ellers tanten og onkelen til sambo. Tror ikke småen får åpnet alle gavene sine, men det er ikke krise å spare til dagen etter, eller at vi åpner :)
 
36+6. Fødes baby nå så regnes baby født til termin.
Nå har vi hatt noen travle dager. Julefeiringen var kjempe kjekt og småen fikk mye fint. Baby fikk også noen gaver. Vi var i middagsbesøk både 1. Og 2. Juledag. Så var vi å handlet å byttet ting 3. Juledag. Min samboer jobber kveld så jeg er mye alene hjemme med småen. Det er ganske tungt.. så utslitt hver kveld og mye vond rygg eller bekken. Føles også veldig ensomt, så blitt litt trøstespising.
Har kjent litt på svie nedentil som kommer litt i tak innimellom, men som har gitt seg veldig fort. Har våknet uendelig mye hver natt for å gå på do. Det begynner å bli slitsomt, og jeg ønsker baby ut. Men helst etter 1. Januar. Mannen håper baby holder seg inne mye lengre. Han ønsker nemmelig å ha dobbelt opp med fridager. Hvis baby kommer 1. Januar så mister han noen fridager han allerede har fri.
 
På lørdag var vi på sykehuset og målte fostervann. baby ble estimert til å veie 3400 og ha rikelig med fostervann. Tok også sparketest.
37+4 og vært på kontroll med jordmor i dag. alt var som det skulle. fant spor av blod i urinen men kunne ikke forklare hva det var. Hun nevnte eventuelt slimproppen kunne være grunn, men visste ikke. hun kaldte de stikkende sviende smertene mine med nedpress og sa at kroppen var i rute. hva det skal bety vet jeg ikke.. Men håper jo på fødsel snart!

Nå er permisjon offisielt i gang og vurderer å bake litt i morgen :) litt deilig at småen er i barnehagen igjen og jeg kan hvile. i dag ble vi overasket med snø
 
På lørdag var vi på sykehuset og målte fostervann. baby ble estimert til å veie 3400 og ha rikelig med fostervann. Tok også sparketest.
37+4 og vært på kontroll med jordmor i dag. alt var som det skulle. fant spor av blod i urinen men kunne ikke forklare hva det var. Hun nevnte eventuelt slimproppen kunne være grunn, men visste ikke. hun kaldte de stikkende sviende smertene mine med nedpress og sa at kroppen var i rute. hva det skal bety vet jeg ikke.. Men håper jo på fødsel snart!

Nå er permisjon offisielt i gang og vurderer å bake litt i morgen :) litt deilig at småen er i barnehagen igjen og jeg kan hvile. i dag ble vi overasket med snø

Tenk! Du er snart i mål!! :D jeg er utrolig sjalu men kommer sakte men sikkert etter - uke 28 her! Fødte ikke du i uke 37 eller 38 sist?
 
Tenk! Du er snart i mål!! :D jeg er utrolig sjalu men kommer sakte men sikkert etter - uke 28 her! Fødte ikke du i uke 37 eller 38 sist?
Ja snart i mål :) du er ikke så langt bak da :)
Sist fødte jeg 39+0. Men nå er jeg 38 uker i morgen
 
Back
Topp