Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
De der ned turene våres er veldig likeAdvarsel: klageinnlegg!
Jeg er så drittlei av at ting ikke går vår vei. Jeg har den siste tiden hatt to ubehagelige konfrontasjoner med nærmeste familie fordi jeg er skuffet over manglende interesse for hvordan det går med meg og oss. Det er et ikke-tema for familien og det gjør ikke ting lettere for meg å tie det i hjel!
Vi nærmer oss tre år med prøving. To aborter, den siste for over to år siden og deretter ingen graviditet. Ingen forklaring på hva som er galt med meg og hvorfor det ikke går. Jeg skulle så veldig ha visst hvorfor vi ikke får det til! Vi fikk jo til sønnen på første forsøk!
Jeg har tre graviditeter å forholde meg til, to hvor det nærmer seg fødsel. Det er så ufattelig sårt og vanskelig å skulle være glad på dems vegne når det eneste jeg tenker på er hvor fordømt urettferdig dette livet er! Jeg er ikke noe hyggelig å være sammen med når jeg graver meg ned i dystre tanker og det sørger mannen for å fortelle meg. Så jeg kan ikke klage til han. Han synes jo også dette er vanskelig og vi kan ikke gå og være sur og lei begge to. Så da må jeg ventilere litt her heller!
Jeg gruer meg til neste forsøk. Jeg er helt på bunn når det gjelder å ha troa på det. Jeg tror eggene mine er dårlige og det er ingenting som tilsier at de kan ha blitt bedre til neste forsøk.
Dette er det vanskeligste jeg noen gang har vært med på. Jeg har slitt så mye psykisk på grunn av dette at jeg begynner å se mørkt på hvordan jeg skal komme meg ovenpå igjen uansett resultat. Jeg tenker at det kommer til å prege meg resten av livet og at jeg alltid kommer til å være litt bitter pga det jeg har vært gjennom. Og selv om vi skulle lykkes så er jeg redd for hvordan den videre reisen kommer til å se ut. Vil jeg alltid være bitter på de jeg mener ikke brydde seg nok? Vil alt slitet bli glemt? Eller vil jeg klare å dra meg selv ned i gjørma gang på gang bare ved å tenke på alt slitet? Vil jeg klare å bli fornøyd med to barn, jeg som ønsker meg tre?
Sitter her alene og tenker mye negativt i dag. Skjønner ikke hvorfor for vi har hatt en stort sett fin sommerferie!
Kan dere hjelpe meg litt oppover?

Nei det er jo egentlig ikke så mye å si. Annet enn at dette er en enorm påkjenning. Takk for ordene likevel. Håper det blir vår tur snart!Beklager at jeg ikke har skrevet før.. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si, vil så gjerne gi deg en stor klem og si at alt går bra, men det har vi jo ingen garanti forKrysser fingrene for at det går da
![]()
Takk for ordene dine. Man føler liksom at man bare eksisterer i en slags venteboble. Man bare er og dagene går. Og man prøver å være glad og nyte livet litt likevel. Men så kommer tankene likevel. Takk for lykkeønskninger og jeg krysser alt for at det går din vei nå på siste forsøk!De der ned turene våres er veldig like
Er noe dritt det og slett here.. og i tillegg alle som går rundt og er gravide , jeg syns jo vare Alle er det, til og med 2 på jobben
Men jeg klarer faktisk ikke være glad på deres vegne, og ja det kan være sååå tungt dette.
Dette du skrev var som om jeg skulle ha skrevet det selv om alle tankene senere i livet og det der.
Men vi kan ikke gjøre annet enn og gjøre det beste ut av det, selv gruer jg meg Til våres siste forsøk no, starter på spray neste uke..
Klarer ikke helt selv og tenke positivt om dette forsøk , og lurer av og til på om det er vits i og gå igjennom alt dette..
men så tenker jeg og om tenk om det funker
Man vet aldri jo..
mine egg er heller ikke perfekt, jeg er super glad og 1 blir befruktet..
men håper jo aller helst på to, så kan jg sette inn begge to
Men det er nok og håpe for mye
Men no skrev jo ikke jeg for og komme med mere klager her da , Vi må prøve og tenke litt positivt
Ønsker deg masse lykke til![]()
![]()
Takk for detTakk for ordene dine. Man føler liksom at man bare eksisterer i en slags venteboble. Man bare er og dagene går. Og man prøver å være glad og nyte livet litt likevel. Men så kommer tankene likevel. Takk for lykkeønskninger og jeg krysser alt for at det går din vei nå på siste forsøk!

Tusen takk for kommentaren. Merkelig hvordan folk klarer å si så teite ting! Jeg har noen eksempler selv også, sagt i beste mening, som for meg blir så himla irriterende at jeg ikke klarer å glemme det! Kan henge meg opp i tullete ting som man helst ikke skulle brukt noe energi på. Håper den kommentaren preller like fort av deg igjen! Forbasket frekt å si at to år er lite, hva skjer med folk?!Kjære FruAlve [emoji173]️ Denne prosessen er fæl, og en enorm påkjennelse! Det er vanskelig for andre som ikke har opplevd det på kroppen selv, og egentlig forstå hvordan det føles å stå midt oppi det. For dem som står på sidelinjen går tiden himla fort, mens for oss går den sneglende tregt [emoji849] En bekjent klarte til og med å si at «Åja, dere har ikke prøvd mer enn litt over 2 år? Da er det jo ikke så gale egentlig!» Wtf?! Helt tydelig at hun ikke har peiling på hvor lange de 2 årene egentlig kjennes på kroppen og psyken.
Jeg fikk med meg at du nå er hoppet over fra august til september. Jeg har bestilt mange positive tester og juni 2019-babyer til septembergjengen, så denne gang skal det bli vår tur til å lykkes!! [emoji173]️[emoji1374]
Takk for kommentaren - det hjelper å få noen ord uansett. Huff ja den hersens uggen-følelsen som jeg også sliter med. Jeg er så spent på dine vegne med klinikk-byttet, håper det er det som skal til! Jeg har lyst å reise og gå privat selv!Jeg har ikke så mye å komme med for å gjøre deg i bedre humør, men vil si at jeg føler med deg og forstår alt det du skriver. Jeg er veldig opp og ned om dagen, veldig spent på ny klinikk og nytt forsøk, men i neste sekund får jeg den uggne følelsen i magen, tenk om det ikke går da heller? Hvor mange forsøk må vi gjennom?
Jeg er ganske sikker på jeg vil få det fint etter nestemann. Tror ikke jeg vil slite med det senere, men vil tenke tilbake på det her som en veldig tung og vond tid.
Tusen takk! Har ikke snakket med dem om det nei. Min plan B er å "flytte" til Hausken Lysaker hvis det ikke klaffer i det offentlige. Men vi har to forsøk igjen i det offentlige slik jeg har forstått det. Vi har hatt ett ferskforsøk og et FER og ett avbrutt til nå. Så absolutt relevant det du nevner, jeg vil høre med dem ved neste anledning, høre om de har noen tanker om dette forsøket evt neste. Selv lengter jeg litt etter privat forsøk nå..Sender en stor klem! Har du tenkt å prate med klinikken om hva dere evt gjør om det mot all formodning ikke går deres vei neste gang ? Sånn for å være litt forberedt.. Slik er i alle fall til hjelp for meg, selv om det ikke sikkert er sånn for deg. bare det å ha en plan B i tilfelle.. Nå må det jo snart være deres tur![]()

Nå måtte jeg tenke nøye på hvorfor jeg tenker sånn. En grunn er at jeg vet jeg kommer til å være redd hele svangerskapet. Spesielt i første trimester, men da jeg bar sønnen vår var jeg redd hele svangerskapet. Redd for at noe skulle være galt med han. Det var helt irrasjonelt jeg vet. Men nå har jeg jo en grunn til å være redd, så ser for meg den redselen som kommer til å feste seg i meg i det jeg får positiv test.Men hvorfor tror du kanskje du ikke vil bli lykkelig om dere lykkes?[emoji17]
Godt å høre at du la det bak deg når du endelig fikk sønnen din! Jeg ser ikke bort fra at jeg klarer det samme, jeg pleier å være flink til det på andre ting. Men dette er altoppslukende og på ingen måte over enda. Jeg har noen få venninner jeg kan snakke med om dette. Hadde to personer til men de er utelukket å snakke med mer pga at de selv er gravide med sin nr 2. Og jeg føler at vi da er på to forskjellige planeter for det meste. Den ene utelukket seg selv i å behandle meg dårlig i måten jeg fikk vite nyheten på og den andre har jeg snakket mye med om problemene mine men nå har ho termin og jeg føler at vi er på så forskjellige plasser i livet akkurat nå.Det høres ut som det er veldig tøft med tankekjøret for deg nå. Har du noen å prate med om disse tankene? Du må nok ta det psykiske på alvor; slik du beskriver at det er nå.
Jeg synes det var tøft og mørkt da vi prøvde på førstemann med aborter og IVF, men med en gang han var født så var det mørke helt borte altså. Jeg husker godt hvordan det var (for meg), og jeg glemmer jo aldri den perioden, men det ble et helt avsluttet kapittel når han endelig kom. Jeg håper at det blir sånn for deg og. For meg var det helt fantastisk å bli mamma, og akkurat slik jeg drømte om og håpet på.
Jeg krysser fingrene for at du skal få oppleve å bli tobarnsmamma i 2019. Og at mørke blir borte og at det blir positivt slik du har håpet.![]()

Takk snille du! Håper så at du har rett i at alt skal bli glemt. Heldigvis er ikke alle dager slik, men av og til kommer noen skikkelige drittdager. Håper du har det greit der du er nå![]()
Nå måtte jeg tenke nøye på hvorfor jeg tenker sånn. En grunn er at jeg vet jeg kommer til å være redd hele svangerskapet. Spesielt i første trimester, men da jeg bar sønnen vår var jeg redd hele svangerskapet. Redd for at noe skulle være galt med han. Det var helt irrasjonelt jeg vet. Men nå har jeg jo en grunn til å være redd, så ser for meg den redselen som kommer til å feste seg i meg i det jeg får positiv test.
En annen grunn er at veien har vært så lang. Det nærmer seg 3 år siden vi startet prøvingen. 3 år med veldig mye fokus på dette og økende frustrasjon og fortvilelse. Også over manglende forståelse og støtte fra våre nærmeste. Ser for meg en slags utladning for eget vedkommende når vi lykkes. Tomhet liksom over at endelig er reisen over. Også tror jeg at jeg kommer til å bli dårlig som gravid og dermed ikke klare å hente meg inn og at jeg blir liggende hjemme hele svangerskapet. Dette er jo skrekkscenario da, det jeg er redd for at skal skje. Kanskje det ikke skjer. Kan jo gå over all forventning!
Også er det denne bitterheten over å ha brukt så mye energi på dette og at det ikke er noen forklaring på hva som er galt med meg. Noe er galt, men ingen vet hva. Det skulle jo tilsi at vi kanskje kunne fått det til selv med tiden og har dermed alltid litt håp hver mnd og samtidig frustrasjon over HVORFOR hele tiden.
Jeg er som Alvea skrev lengre opp her helt kjørt av alt dette.
Men alt kan gå over og jeg har også godt mot innimellom! Og humøret er bra i hverdagen, er ikke et alternativ å være sur og lei hver dag.
Godt å høre at du la det bak deg når du endelig fikk sønnen din! Jeg ser ikke bort fra at jeg klarer det samme, jeg pleier å være flink til det på andre ting. Men dette er altoppslukende og på ingen måte over enda. Jeg har noen få venninner jeg kan snakke med om dette. Hadde to personer til men de er utelukket å snakke med mer pga at de selv er gravide med sin nr 2. Og jeg føler at vi da er på to forskjellige planeter for det meste. Den ene utelukket seg selv i å behandle meg dårlig i måten jeg fikk vite nyheten på og den andre har jeg snakket mye med om problemene mine men nå har ho termin og jeg føler at vi er på så forskjellige plasser i livet akkurat nå.
Snakket med profesjonell noen ganger før jul. Jeg føler at jeg har verktøy å hente frem for å hjelpe meg selv. Og jeg gjør litt selv. Minner meg selv om at jeg er heldig med mange ting i livet. Gjør ting jeg liker - er snill med meg selv. Men har nok ikke tro på at noen ting hjelper akkurat nå, bortsett fra å få avsluttet dette fordi vi lykkes.
Takk for støttende ord![]()

Hehe, noens skjebner er bare veldig like her inne! Vi kan risikere å få termin med en liten mnd mellomrom også! En vakker dag skal dette være bare ett vondt minneKunne ikke lavære å kommentere denne, for vet du, jeg blir nesten litt skremt over hvor like vi er! Tankene, vi begge har en fra før, ingen vet hva som er galt osv osv! Er du meg liksom? Det er helt sykt! Men vet du, en dag, en veldig vakker dag skal vi legge alt dette vonde bak oss, og som jeg skreiv i forrige innlegg, det SKAL være verdt det [emoji173]️