Min dagbok, veien fra å være 4 til 5.

Jeg vet at det er umulig, men både jeg og mannen har opplevd smil idag[emoji33] det var ikke et klassisk magevondt smil heller. er helt imponert over hvor god blikk kontakt hun har.
I tillegg er hun begynt å lage små klage lyder istede for å bare gråte [emoji173]️
Så koselig :love017
 
Leah 11 dager

Livet med nyfødt er hardt[emoji28] eller i alle fall med 2 andre barn også. Søvnen er det så som så med. Hun sover stortsett bare 20min-2,5t sammenhengende. Veldig ofte består den søvnen av klynking og små gråt før hun sovner igjen.
Magen til lille er veldig ømfintlig. Lurer på om jeg skal kjøpe minifom og melkesyrebakterier til hun i morgen. Hun har gjevnlig bæsjebleier, men hun kniper seg mye sammen. Og da hyler hun til. Mistenker at det er derfor søvnen hennes er så kavete også.

Hun liker allerhelst å ligge inntil meg å sove. Og det får hun lov til ved flere anledninger. Men jeg har dessverre ikke mulighet til å sitte å holde på hun hver gang hun sover[emoji53]

De 3 siste dagene har hun vert mer våken. Og hun kan være våken i opptil 1,5t før hun sovner igjen. Da bare ligger hun å titter rundt seg[emoji173]️

I går var vi hos fotografen for å ta oppfølgings bilde fra da jeg var gravid. I tillegg ble det tatt nyfødt bilder. Leah var den snille modellen som lot seg kle av og på, og «formes» i forskjellige positurer. Grååååååådig spent på resultatet[emoji4]

ba88596b9b98791a649ecd78c699e273.jpg


God helg til alle[emoji173]️
 
Ååå bildene blir sikkert superfine![emoji7] kult at du tok bilder både under og etter graviditeten!

Det er hardt med nyfødt ja. Kan ikke tenke meg hvordan det er når man har flere[emoji54] du har jo god erfaring[emoji5] må være så koselig å ha en liten flokk som er bare dine[emoji173]️[emoji57]
 
Så kjekt med nyfødt photo! [emoji7] vi var på torsdag [emoji4] og jeg holdt på å dåne av at det er mulig å være så skjønn! Vi fikk også med noen bilder sammen med storebror [emoji7]
Applaus til deg som har to barn til! Her er det mye mer arbeid med toåringen enn nyfødt foreløpig [emoji28] det går seg nok til etterhvert.
Fullammer du eller får hun mme i tillegg? Huff ikke lett når de små har vondt i magen sin [emoji173]️
 
Ååå bildene blir sikkert superfine![emoji7] kult at du tok bilder både under og etter graviditeten!

Det er hardt med nyfødt ja. Kan ikke tenke meg hvordan det er når man har flere[emoji54] du har jo god erfaring[emoji5] må være så koselig å ha en liten flokk som er bare dine[emoji173]️[emoji57]

Ja nå har jeg et halvt lilleputt fotball lag[emoji23][emoji23] en liten gjeng bare laget av meg og mannen[emoji7]
 
Så kjekt med nyfødt photo! [emoji7] vi var på torsdag [emoji4] og jeg holdt på å dåne av at det er mulig å være så skjønn! Vi fikk også med noen bilder sammen med storebror [emoji7]
Applaus til deg som har to barn til! Her er det mye mer arbeid med toåringen enn nyfødt foreløpig [emoji28] det går seg nok til etterhvert.
Fullammer du eller får hun mme i tillegg? Huff ikke lett når de små har vondt i magen sin [emoji173]️

Full ammer[emoji173]️ virker som jeg har mer enn nok melk enn så lenge.

Fikk bildene ifra fotografen idag. Herlighet så masse fine bilder[emoji173]️ aner ikke hvordan jeg skal velge ut de jeg skal fremkalle.
 
Så nydelige bilder[emoji7][emoji7][emoji173]
 
Så utrolig fine bilder! :love017 Skjønner godt at det er vanskelig å velge :)
 
Full ammer[emoji173]️ virker som jeg har mer enn nok melk enn så lenge.

Fikk bildene ifra fotografen idag. Herlighet så masse fine bilder[emoji173]️ aner ikke hvordan jeg skal velge ut de jeg skal fremkalle.

Så nydelige bilder! Vi skal på visningstime på fredag og velge ut [emoji47] det kommer til å bli umulig!
Så flott at du får fullammet! Det er ikke bare bare. Syns det er tøffest i starten. Ihvertfall med overproduksjon som jeg har. Og i tillegg alt for sterk utdrivningsrefleks. Da blir det lett for at mini svelger luft og at det kommer litt mer mageknip. Kan det være du også har overproduksjon?
 
Så nydelige bilder! Vi skal på visningstime på fredag og velge ut [emoji47] det kommer til å bli umulig!
Så flott at du får fullammet! Det er ikke bare bare. Syns det er tøffest i starten. Ihvertfall med overproduksjon som jeg har. Og i tillegg alt for sterk utdrivningsrefleks. Da blir det lett for at mini svelger luft og at det kommer litt mer mageknip. Kan det være du også har overproduksjon?

Jeg sier som du sier jeg: vittig at det er så mye som er likt med oss[emoji23]
Men ja, Hs lurte på om overproduksjon kunne være problemet med mageknipen til lillemor også. Hun ville at jeg skulle vente 1 uke til, og om det ikke var stabilisert seg selv til dess, kunne jeg prøve «kuren» på ammehjelpen mot overproduksjon.

Rart at jeg som har slitt med for lite melk til de 2 andre barna. Nå har for mye[emoji12]

375g på 9 dager er jo vell mye[emoji23][emoji23]
 
Jeg sier som du sier jeg: vittig at det er så mye som er likt med oss[emoji23]
Men ja, Hs lurte på om overproduksjon kunne være problemet med mageknipen til lillemor også. Hun ville at jeg skulle vente 1 uke til, og om det ikke var stabilisert seg selv til dess, kunne jeg prøve «kuren» på ammehjelpen mot overproduksjon.

Rart at jeg som har slitt med for lite melk til de 2 andre barna. Nå har for mye[emoji12]

375g på 9 dager er jo vell mye[emoji23][emoji23]

Ja, da er det vel intervallamming som er greien :) I går kunne jeg nesten ikke legge fra meg Ylva uten at hun skreik, men så kom det masse luft og bæsj i natt og i dag tidlig og hun har vært sååå rolig i dag. Så går litt opp og ned her. Syns det er vanskelig å intervallamme når jeg har en toåring på ene puppen og en på to uker på andre også plutselig er toåringen i bhg en uke og hjemme helgen :p så jeg må nesten prøve meg litt frem :p Hehe
Ja, det er nettopp det som kan være så rart med kroppen at det ikke trenger å være likt fra gang til gang. Så jeg tar det absolutt ikke for gitt at det går så bra denne gangen også. [emoji28]
Oi jøss! Det var ikke lite heller [emoji23] fantastisk at hun legger så godt på seg da! Det er ingenting som er bedre enn det. Det går jo heldigvis ikke an å legge på seg for mye, når det kun er morsmelk i bildet :)
 
Leah 3 uker[emoji173]️
Idag har jeg fått masse smil, og hun prater mye med meg. Artig hvor fort ting skjer[emoji4]
Klærne i str 50 har jeg måtte pakke bort, hun er blitt for lang nå. Store fine jenten vår.

Er begynt å planlegge dåpen for fullt. 25mars er kirka bestilt[emoji33] synes det er fryktelig tidlig. Men vi må bare bli ferdig med det før påsken og storesøster har bursdag.

Leah sover heldigvis litt bedre nå. Sliter litt med å få hun til å sove for natten. Men når hun først er sovnet sover hun glatt 10 timer med bare mating innimellom. Det får vi si oss fornøyd med[emoji6]
 
Så koselig! :D
En venninne av meg hadde også dåp så tidlig. Det gikk fint, han bare sov :p Hehe
Jeg personlig velger dåp rundt halvåret og prøver å styre unna utviklingssprang :p Hehe
Så her blir det dåp i slutten av mai forhåpentligvis :) så blir det bryllupsplanlegging for fullt med bryllup i oktober [emoji87]
 
Leah 5 uker[emoji173]️

2 uker siden jeg har notert i dagboken. Matingen er blitt mer regulert. Går stort sett 2-3timer mellom hvert måltid nå. Deilig med «litt» rutine på det. Men søvnen...... hvor skal jeg starte[emoji20]
Hun kaver så vanvittig mye på kvelden. Og store deler av natten. Vi legger oss ikke for natten før klokken er mellom 03-06. Og det er så vanvittig tungt å ikke få sove før så sent. Lurte på om det kunne være kolikk. Men hun gråter ikke nok til at det er det heller. Er nok bare den såkalla kveldsuroen som varer fryktelig mange timer hos oss.

I hverdagene går det forsåvidt greit. Da kan jeg sove frempå. Men i helgene så har jeg jo 2 andre barn som trenger mammaen sin også. Håper dette snur snart. Nevnte det for helsesøster. Hun sa at det regulerer seg stort sett rundt 3 mnders tid.....ehmm...det er ikke det er sliten mamma trenger å høre. Om 9 uker. Da blir alt så mye bedre[emoji23][emoji23][emoji23]

Men utenom det søvn problemet på natten så elsker jeg den nye mamma tilværelsen. Rart hvor mye kjærlighet vi kan gi. Elsker mine 3 barn så vanvittig mye[emoji173]️

Leah er blitt veldig kontaktsøkende , og hun har skjønt at mammahjertet dååååner når hun smiler til meg[emoji23] så det bruker hun for alt det er verd.

Ellers så er lille klumpen min snart gått opp 1kg[emoji12] 825g på 14 dager. Jeg har definitivt nok melk denne gangen[emoji23][emoji23]
 
Så fine bilder!! Digger det med magen og babyen etterpå, det er så kult!

Høres slitsomt ut med søvnen, rart hva man klarer komme seg gjennom :shifty: Håper det vil gå seg til :)
 
Så bra hun legger så godt på seg <3
Åååh husker det med søvnen fra storebror. Det er så utrolig slitsomt. Ylva har ikke begynt med det ennå. Men husker det varte sånn ca en uke, kanskje 2 og var helt umenneskelig. Men det varte ikke i 9(!) uker ihvertfall [emoji85]
Det eneste som holder meg gående er at det forandrer seg nesten fra dag til dag. Ihvertfall uke for uke. Så de nettene hun sover 3-4 timer sammenhengende én gang i løpet av natten. Har skjedd to ganger denne uken, så tar jeg det ikke for gitt ett sekund og tanken på at jeg håper det blir trenden fremover bare fnyser jeg av for det er altfor urealistisk :p vi har også hatt en natt denne uken det jeg måtte løfte henne opp hele tiden gjennom hele natten og så de aller fleste nettene så vil hun helst ikke at jeg legger henne fra meg :p brelejente :p
Men jeg vil nå si til deg at hun mest sannsynlig er i første utviklingstrinn nå når hun er 5 dager, så det er bare å holde ut! Det er snart over og da blir hun mye roligere. Helsesøsteren vår virker ikke som hun visste hva utviklingstrinn var engang [emoji85]
 
Leah 10 uker:
Noe har endelig snudd:Heartred siden Leah bikket 3 uker så ble det bare kaos. Hun var aldri fornøyd. Gråt mye. Sov lite. Og natten var bare et evig salig rot. Det skulle vise seg at Leah har fått en skade etter fødsel. Mest sannsynlig har det skjed da jordmor holdt hodet igjen. Men etter vi ble bevisst på problemet, og hun har fått behandling for det. Så har vi sakte men sikkert fått en roligere baby. Fra å gå å bysse NON stop ifra kl 20-05/07 på natten/morningen. Finner hun nå roen rundt kl 00/02. Luksus med andre ord. Og vi trenger heller ikke bysse så mye:Heartbigred
På disse tunge ukene har jeg blitt veldig glad i bæretøy. Har nå 1 elastisk sjal, og 2 ringslynger. Leah elsker heldigvis å være oppi der.

Personligheten til den lille tøtta mi blir sterkere og sterkere for hver dag. Og jeg virkelig elsker å være mammaen hennes, selv om starten har vert tøff.

I morgen blir det rota vaksine på hun. Litt forsinket, siden hun har hatt så mye vondt:)
Krysser fingrene for at det ikke blir alt for sterk reaksjon.
 
Last edited:
Back
Topp