Middager i jula

fisk84

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Junibarna 2019
Julaften står pinnekjøtt på menyen. 1. Juledag kommer mamma til oss vi tenkte kanskje ha laks? Deilig med noe lettere middag også i julehøytida synes jeg..

Hva spiser dere juledagene?
 
Pinnekjøtt julaften, deretter er vi egentlig ganske ferdig med julematen. Blir gjerne sushi første dag og biff andre dag :p
 
Pinnekjøtt julaften
Ribbe første dag.
Kalkun andre dag.

God mat i romjula men det varierer

Og pinnekjøtt igjen nyttårsaften.
 
Vi skal ha ribbe på julaften og kalkun på nyttårsaften :) ellers skal vi være med storfamilien og det er planlagt at hver familie skal lage middag en dag hver. Vet at det blir oksestek en dag og pinnekjøtt en dag :) og to dager med fisk, en med torsk, bacon og kålrotstappe og en ikke-julete laksemiddag :) håper det blir noe taco eller pizza en dag også :p
 
I år ser det slik ut:

Lille julaften: Grøt (ingen dessert)

Julaften: Ribbe (suksessterte og bringbærkrem)

Første juledag: Ørret (is)

Andre juledag: Oksestek (sjokoladefromasj)

Lille nyttårsaften: Svinestek (gele og vaniljesaus)

Nyttårsaften: Kalkun (daimiskake)

Første nyttårsdag: Pinnekjøtt (creme brulee)


Romjulsdagene i mellom spiser vi typ fiskeboller, og helt vanlig enkel mat.
 
Vi skal spise pinnekjøtt på julaften, og har planlagt taco en av dagene. Vi tar det som det kommer resten av jula, har div i fryser og skap så spiser det vi får lyst på.
 
Her er det ribbe julaften.
1: julelunsj med familie - kald mat (spiser rester resten av dagen)
2: laks

Deretter er det vanlig hverdagsmiddag / restemat frem til nyttårsaften da er det kalkun. 1 nyttårsdag er restemat dag.
 
Blir ribbe hos mamma imorgen, juleskinke hos mamma på lillejulaften, ribbe på julaften her hjemme, elgkjøtt hos svigers på 1.juledag, pinnekjøtt hjemme 2.juledag og kalkun på nyttårsaften :)
 
Ribbe juleaften, hjemmelaget pizza 2. dag (boxin gday og fotball:p), kalkun nyttårsaften. Taco en dag, ellers blir det nok julemat de andre dagene, enten hjemme eller borte:)
 
Pinnekjøtt julaften, svinestek hos svigers andre dag, ribbe hjemme med mine foreldre andre dag vanlig middag frem til nyttårsaften. Da skal vi på middagsbesøk og vet ikke hva vi får servert.
 
Vi har pinnekjøtt julaften, kalkun første dagen, laks hos mamma andre dagen - tredjedagen er det taco! Vi trenger avbrekk av feite store middager.
 
Juleaften er det ribbe eller pinnekjøtt, spørs hvem vi feirer med.
1 juledag- så er det da det motsatte av juleaften.
2.juledag gjerne fisk.
Så blir det litt lettere mat i romjulen, men brødmåltidene har veldig julepreg.
Andre ting som spises er kalkunfilet, helstekt kalkun, juleskinke, rakfisk, sodd (inderøysodd fra slakteriet) :)
 
Vi blir bare oss i år, og ingen av oss er kjempedrevne på kjøkkenet, og vi vil heller ha tid og overskudd til barna enn at en av oss står og svetter over julematen i lang tid. Så det blir nok medisterkaker med tilbehør til på julaften.

På første juledag koser vi oss alltid med en stor juledagsfrokost med masse forskjellig spekemat, inkludert fenalår og røkalaks, eggerøre, gode rundstykker og lefser. Veldig godt men også veldig enkelt å stelle i stand.

Vi har ikke tradisjon for dessert, og fordi det uansett bare er oss og barna er det ikke så mye stemning for å bli sittende lenge til bords. Så kan vi heller ha stående framme noen pepperkaker og annet godt :)

Vi har allerede spist risgrøt i desember og kommer nok til å ha det igjen i jula. Ellers spiser vi god mat vi liker, og går kanskje ut og spiser (på et barnevennlig sted som Peppes) en gang eller to i jula.

Jeg synes det er veldig deilig ikke ha så store ambisjoner. Jula for oss er kos med familie og avslapping, julemusikk og sanger og tegnefilmer og turer i snøen i mørket.
 
Vi har ribbe på juleaften og vi skal ha det den 22 i år også :pog det pga at vi feirer en extra juleaften da, fordi stefaren min jobber på juleaften. Vi har indrefilet av svin i tillegg.
Lille juleaften har vi grøt.
1.juldag skal vi til søstra mi, og da blir det alt annet en julemat :p
2. Juledag skal vi en av to steder. Hos Min ekstra bestemor blir det fiskepudding, og hos samboers onke blir det nok noe julemat aktig :p så får vi se hvor vi ender opp.
 
Vi blir bare oss i år, og ingen av oss er kjempedrevne på kjøkkenet, og vi vil heller ha tid og overskudd til barna enn at en av oss står og svetter over julematen i lang tid. Så det blir nok medisterkaker med tilbehør til på julaften.

På første juledag koser vi oss alltid med en stor juledagsfrokost med masse forskjellig spekemat, inkludert fenalår og røkalaks, eggerøre, gode rundstykker og lefser. Veldig godt men også veldig enkelt å stelle i stand.

Vi har ikke tradisjon for dessert, og fordi det uansett bare er oss og barna er det ikke så mye stemning for å bli sittende lenge til bords. Så kan vi heller ha stående framme noen pepperkaker og annet godt :)

Vi har allerede spist risgrøt i desember og kommer nok til å ha det igjen i jula. Ellers spiser vi god mat vi liker, og går kanskje ut og spiser (på et barnevennlig sted som Peppes) en gang eller to i jula.

Jeg synes det er veldig deilig ikke ha så store ambisjoner. Jula for oss er kos med familie og avslapping, julemusikk og sanger og tegnefilmer og turer i snøen i mørket.

Store julemiddager trenger ikke bety at vi står pal over grytene altså. De fleste middagene vi har i jula, lager seg praktisk talt selv. :)
 
Når mannen disker opp med biff til 10 stykker, sa styrte han en del på kjøkkenet.

Men pinnekjøttet gjør seg jo selv og ribba må bare passes når svoren skal bli sprø. Litt styr med poteter og saus er det jo med en del av middagene men ikke at vi står timesvis på kjøkkenet nei. Ribba langtidsteker jeg på lav temp tenker jeg, vi skal tross alt ha et treårsselskap før den skal serveres så vi har annet å bruke tiden på enn kjøkkenet.
 
det blir pinnekjøtt på julaften, Og middag hos min mor 2. Dag.
Så blir det nok sosekjøtt, Elggryte evt elgbiff, vegansk Stronganoff, lasagne, helstekt ørret, torsk, lammegryte. Det er ikke så mye av typiske julemiddagen som blir spist her i huset, Og siden vi stort sett bare er oss så lager jeg heller ting som faller i smak :)
 
Back
Topp