Mens man venter..

Hm...den der har jeg ikke sett før, men tenker kanskje 4-5 frø pr 80 cm. Samtidig så høres jo det veldig spredt ut? [emoji14]
Men sukkererter blir jo litt str på, så mulig ikke så ille allikevel. Hvor store er frøa?

Var usikker på gulrøttene mine jeg, for de er så små. Men der kunne jeg også finne at det blir tynnet ut.
Var bare et eksempel. Men tror rett og slett det er ment at man må prikle. I allefall tomaten. Det skal vel bare være en plante pr potte? Skal plante om i morgen... gruer meg litt til å "drepe" alle de søte små... men må man så må man [emoji14]

Hva skal man ellers gjøre med dpo-ananasen sin? [emoji28]
00f195ff0e5dfd6346dda0aada8e813d.jpg

Blir en artig/rar og litt søt historie 3års bursdagen til barnet når ananasen endelig er moden "frukten denne ananasen kom fra spiste mamma fordi hun hadde hørt ananas skulle gjøre at du trives så godt i magen så du ville bli der i mange mnd" ;p

Kanskje jeg skal gjøre det med hver dpo-ananas. Den som til slutt gir meg baby den skal få vokse og bli stor [emoji14]

Var bare et eksempel. Men tror rett og slett det er ment at man må prikle. I allefall tomaten. Det skal vel bare være en plante pr potte? Skal plante om i morgen... gruer meg litt til å "drepe" alle de søte små... men må man så må man [emoji14]

Tror det bare skal være en pr ja :)
Trist å "drepe" dem ja. Alle de som kunne blitt noe stort.
Hm...fikk lyst på cherrytomater jeg og. Lurer på om jeg må kjøpe meg det :D

Hva skal man ellers gjøre med dpo-ananasen sin? [emoji28]
00f195ff0e5dfd6346dda0aada8e813d.jpg

Blir en artig/rar og litt søt historie 3års bursdagen til barnet når ananasen endelig er moden "frukten denne ananasen kom fra spiste mamma fordi hun hadde hørt ananas skulle gjøre at du trives så godt i magen så du ville bli der i mange mnd" ;p

Kanskje jeg skal gjøre det med hver dpo-ananas. Den som til slutt gir meg baby den skal få vokse og bli stor [emoji14]
Det høres ut som en morsom ting å gjøre:D hehe
Hva er det ananas skal være godt for egentlig? :)

Det høres ut som en morsom ting å gjøre:D hehe
Hva er det ananas skal være godt for egentlig? :)
Det fungerer som antiflamatorisk og blodfortynnende slik at det er godt med blod i livmoren og slimhinnene ikke er for tynne eller er harde å trenge igjennom og at slimhinnene ikke blir for irriterte ved implantasjon at den støter vekk embryoet :)
Men det skal ikke spises over 5 dager fordi man ikke skal ha for mye :)

Weee, ser ut som det er innafor å planta i kassa :D

521fde8d0b637c5d31ae7132a51ab96f.jpg

Ingen frost sikte

Da blir det ompotting, prikling og kos ute i sola idag :D

Last edited:
Weee, ser ut som det er innafor å planta i kassa :D

521fde8d0b637c5d31ae7132a51ab96f.jpg

Ingen frost sikte

Da blir det ompotting, prikling og kos ute i sola idag :D
Deilig :D
Meldt bra her fremover og, men vil teste ut drivhushyllene før jeg setter noe der [emoji14]
I dag er vi på gården og skifter dekk, og jeg har gått tur med frøkna og hunden i skogen. Frøkna sover, så får ikke dratt hjem før hun våkner [emoji14]

Deilig :D
Meldt bra her fremover og, men vil teste ut drivhushyllene før jeg setter noe der [emoji14]
I dag er vi på gården og skifter dekk, og jeg har gått tur med frøkna og hunden i skogen. Frøkna sover, så får ikke dratt hjem før hun våkner [emoji14]
Var det slik jula-hyller du kjøpte? Skal ha en sånn til tomatene og agurken [emoji14]

Her er jeg og mitt hårete barn i gang :)
00bbf5149956afde541da161524cc964.jpg

Var det slik jula-hyller du kjøpte? Skal ha en sånn til tomatene og agurken [emoji14]

Her er jeg og mitt hårete barn i gang :)
00bbf5149956afde541da161524cc964.jpg
Jula ja. Disse :)
Jeg stripset de fast i går, for det var like før de stakk av [emoji14]

144c54fa660712d634ef4d3a3fa015ec.jpg

Se der ja :) blir nok bra. Har samlet opp noen melkekartonger her, så lurer på om jeg skal så noen flere agurker og reddiker å sette i hyllene mine :D

Sitrontreet mitt har så vidt begynt å spire og :)
Og mye skjer på agurkene

Er dette starten på en agurk tro? :)
122868ba74d6e2e78aee89b789a26474.jpg

Jeg må spørre dere her inne- jeg er helt grønn på dette, men har så lyst til å prøve å dyrke noe selv, og et sted må jeg jo begynne.

Er det for sent å så inne i minidrivhus nå? Tenkte å kjøpe drivbenk el og plante ute etter hvert som de vokser til.. Kjøpte chilli, gressløk, sitronkoriander, sitronmelisse og tomat. Trodde jeg kjøpte reddiker, men de fant jeg ikke da jeg kom hjem[emoji85]

Tips anyone? Til en amatør..

Edit: Jeg fant reddiken[emoji1]

Last edited:
Jeg må spørre dere her inne- jeg er helt grønn på dette, men har så lyst til å prøve å dyrke noe selv, og et sted må jeg jo begynne.

Er det for sent å så inne i minidrivhus nå? Tenkte å kjøpe drivbenk el og plante ute etter hvert som de vokser til.. Kjøpte chilli, gressløk, sitronkoriander, sitronmelisse og tomat. Trodde jeg kjøpte reddiker, men de fant jeg ikke da jeg kom hjem[emoji85]

Velkommen i gjengen:D er nok ganske så amatør delv dessverre. Bare prøver meg frem litt egentlig og står her brått med 4 agurkplanter på snart 1 meter :D

Jula ja. Disse :)
Jeg stripset de fast i går, for det var like før de stakk av [emoji14]

144c54fa660712d634ef4d3a3fa015ec.jpg

Se der ja :) blir nok bra. Har samlet opp noen melkekartonger her, så lurer på om jeg skal så noen flere agurker og reddiker å sette i hyllene mine :D

Sitrontreet mitt har så vidt begynt å spire og :)
Og mye skjer på agurkene

Er dette starten på en agurk tro? :)
122868ba74d6e2e78aee89b789a26474.jpg
Leste at de "tyvene" som kommer mellom grein og samme burde kneppes vekk. De produserer ingenting men stjeler masse næring.

Her sutres det fordi de ble forstyrra før de var klare.. sto de burde potte om etter 30 dager men det gikk visst bare 2 uker før jeg synes de fortjente større plass
4ecbff1115ff6ce0f4384185df82df43.jpg

De to andre var litt stygge i bladene, så lar de stå to uker til, da får jeg større potter og :)
Eller surmuler både tomatene og, men chilien strekker seg mot sola og er kjempe glade over eget, større rom [emoji14]

Endte opp med å så nytt i kassa og må så rosenkålen på nytt og.. sto jo at de burde stå ute en stund i såret, her har de stått i minidrivhuset [emoji28]
Ivrig ell [emoji14]

Takk! [emoji1] Ganske så produktiv du da, til amatør å være:D

Jeg kjøpte to sånne minidrivhus, men innser at jeg sikkert ikke kan plante alt sammen sammen... Men gressløken og sitronmelissen kan jeg vel plante utendørs allerede.. men i bed? Eller må jeg ha kasse? My god, tror jeg har tatt meg vann over hodet..

Edit: Jeg fant reddiken[emoji1]
Tror det aldri er for seint å så i minidrivhus [emoji14]

Spesielt urter anbefales jo å så hver 2-3 uke om man hele tiden vil ha tilgang på det [emoji14]

Kjør på :D gleder meg til å se hvordan det går :D

Jeg kjøpte to sånne minidrivhus, men innser at jeg sikkert ikke kan plante alt sammen sammen... Men gressløken og sitronmelissen kan jeg vel plante utendørs allerede.. men i bed? Eller må jeg ha kasse? My god, tror jeg har tatt meg vann over hodet..

Gressløk vokser nesten hvor enn du putter de, men kan være greit å lage en start i en potte også heller så ut etter 3-4 uker.
Sitronmelisse veit jeg ikke... hva står bak på posen da?

47a0f15b3dc5fabf1aac700800278a0a.jpg

Dette skjønner jeg ikke: det står at man kan så reddik innendørs, og så plante utendørs senere. Men så står det at reddik ikke kan flyttes? De flyttes jo da? [emoji848]

47a0f15b3dc5fabf1aac700800278a0a.jpg

Dette skjønner jeg ikke: det står at man kan så reddik innendørs, og så plante utendørs senere. Men så står det at reddik ikke kan flyttes? De flyttes jo da? [emoji848]
Jo altså, du kan ikke prikle de (ta ut en med hele rota) regner jeg med de mener. Så de du tynner ut (drar opp/knekker av) vil ikke kunne flyttes på : p tror jeg de mener da [emoji28]

Leste at de "tyvene" som kommer mellom grein og samme burde kneppes vekk. De produserer ingenting men stjeler masse næring.

Her sutres det fordi de ble forstyrra før de var klare.. sto de burde potte om etter 30 dager men det gikk visst bare 2 uker før jeg synes de fortjente større plass
4ecbff1115ff6ce0f4384185df82df43.jpg

De to andre var litt stygge i bladene, så lar de stå to uker til, da får jeg større potter og :)
Eller surmuler både tomatene og, men chilien strekker seg mot sola og er kjempe glade over eget, større rom [emoji14]

Endte opp med å så nytt i kassa og må så rosenkålen på nytt og.. sto jo at de burde stå ute en stund i såret, her har de stått i minidrivhuset [emoji28]
Ivrig ell [emoji14]

Mine fikk bare et par uker de og. De er bare 3,5 uke nå og snart en meter høye så [emoji14] haha

Takk for tips. Fant denne hvor det står at sideskuddene bør toppes ved blad nr 2, og at annenhvert agurkemne bør knipes bort :)
http://www.nelsongarden.no/nor/nok/i/dyrk-agurk_5065

Må ha noe å gjøre mens jeg venter på å starte prøvingen [emoji14] haha
Har ikke jobbet på et par år...

Nå har frøkna og jeg nettopp sådd noen reddiker og agurker i melkekartonger og yoghurtbeger og plassert de i drivhushyllene. Blir spennende :D

Gressløk vokser nok de fleste steder. Sitronmelisse aner jeg ikke, men jeg har blitt veldig flink til å bruke Google [emoji14] haha

Mine fikk bare et par uker de og. De er bare 3,5 uke nå og snart en meter høye så [emoji14] haha

Takk for tips. Fant denne hvor det står at sideskuddene bør toppes ved blad nr 2, og at annenhvert agurkemne bør knipes bort :)
http://www.nelsongarden.no/nor/nok/i/dyrk-agurk_5065
Bra, de sutrer mindre nå :) nå er det bare mannen som klager over at vi bor i et drivhus [emoji14]

Jeg har egentlig lyst til å kjøpe to sånne drivhushyller, så kan tomatene og agurken stå ute når det blir varmt nok :)

Back
Topp