..med twins i magen

Desembertvillinger

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Tenkte å samle alle innleggene om svangerskapet med tvillingene på et sted. Kommer til å legge ut tanker om det som skjer, beskjedene vi får på kontroll og hvordan det går i hverdagen. Det er mange ting som jeg ikke snakker så mye om til vanlig, og det er godt å ha et sted å få blåse ut litt:)

Vi fikk vite at jeg bar tvillinger i uke fem. Jeg bestilte privat ul fordi jeg mistenkte at jeg var langt på vei og syntes magen var så stor. Der lå det to små prikker<3

I uke 12 fikk vi vite kjønn, en jente og en gutt. Etter mange og lange diskusjoner med mannen har de fått navn: Ariana og Filip:p

Nå er jeg i uke 24 og vi har i mellomtiden vært på utallige kontroller. Jeg hadde blødninger fra den ene morkaken, der blodet samlet seg langs fostersekken til Ariana og skapte mange bekymringer. Jeg måtte ligge i ro i fire uker, men heldigvis flyttet morkaken seg og blødningene stoppet. Samtidig fikk vi dårlig resultat på duotesten. På grunn av at jeg var på reise fikk jeg ikke svaret før det (som etter min mening) var alt for sent til å eventuelt avbryte svangerskapet, og vi valgte å ikke ta fostervannsprøve. Legene er ikke enig i valget mitt, og snakket senest i går(!) om at det fremdeles er mulig å ta abort på grunn av risiko for t18 og t21. De har også vært innom at det kan være mulig hjerneskade fordi de ligger med hendene hardt knyttet mesteparten av tiden. Utrolig slitsomt å få så mange negative beskjeder. Det positive er at alle organer ser bra ut: hjerte, hjerne, lever, nyrer, neseben og nakkefold. Størrelsen på hode, mage og lår er også helt fin. De ligger faktisk litt over kurven i vekt:) Den største bekymringen nå er føttene til begge to. Det kan se ut som de har klumpfot, som igjen kan være knyttet til downs. En lege har sagt én fot, en annen har sagt alle fire føttene. Nå ligger twinsa så langt nede i bekkenet mitt at det er umulig å sjekke skikkelig.

Jeg prøver å senke skuldrene og tenke at dette skal gå bra. Bruker mesteparten av døgnet til å tenke på bebisene, bekymrer meg og gleder meg om hverandre. Jeg er fremdeles i full jobb som begynner å ta skikkelig på, så vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut. Jeg spiser litt lite og sliter veldig med matlysten, men har endelig gått opp et kilo siden startvekten:) Søvnkvaliteten er heller ikke på topp, våkner ofte og må tisse hele tiden:D

Neste kontroll jeg skal på er for å sjekke noe med hormonene mine på torsdag, og ta blodprøver for andre trimester med glukosebelastning på fredag. Det blir sikkert et nytt eventyr;)
 
Fikk shoppet litt i dag med datteren på 15, og guttungen har overnatting av en i klassen:). En god dag for alle, men lurer fælt på hvordan hverdagen blir med to babyer i tillegg! Gjetter travel;) Sliten og klar for bingen nå..
 
I helgen har vi hatt overnatting av en gutt i klassen til minsten, pluss to nabounger som var hos oss hele dagen i går. I dag har jeg fri fra jobb, som er utrolig deilig etter en aktiv helg! Nå er vi så heldig at vi har basseng i hagen, og ungene bruker det myye. Da er jeg bare badevakt, så skal egentlig ikke klage. Men var så trøtt i går og det var så mye bråk at jeg ble helt ør! Hetebølge på gang her også, og jeg tåler varmen dårlig når jeg er gravid. Magen er kald, mens resten av meg koker over..For første gang gleder jeg meg til høsten! Veldig godt med glade barn da, de er i alle fall veldig fornøyd med helgen:p
 
I dag begynte jeg å gråte på jobb:/ Kom inn døren, så bunken med bøker og bare knakk sammen. Utrolig pinlig, men er bare så sliten. Så nå har jeg bestemt meg for å gi meg på jobb, må passe på meg selv og de to i magen! I tillegg har jeg jo to andre barn som trenger mat og klær og hjelp med lekser, i alle fall en mor som er oppegående. Puuuh hadde håpet å kunne gå litt til!
 
I går var jeg til hormon-legen. Hun sa bare at det mest sannsynlig ikke gjorde noe at verdiene var lave, og sendte meg til å ta noen blodprøver. Godt at det ikke var noe mer:)
 
I dag dro jeg da og tok alle blodprøvene, har samlet opp litt;) Kom inn rundt halv ni, og fikk dra igjen kl 12:/ Først blodprøve og levere urinprøve, drikke glukosen, så blodprøver en gang i timen før den siste med urinprøve i tillegg. Ble utrolig kvalm av glukosedrikken, det er så søtt, og på tom gravidmage er det ikke morsomt!! Klarte i alle fall å holde det nede, men var en stund jeg var i tvil. I tillegg tok legen alle prøvene fra hendene mine/ håndleddet, noe som var kvalmt i seg selv:p Men, ferdig med det og håper bare alle prøvene er fine:)
 
For en historie.. :eek: Lykke til videre! :)
 
Dere går en utrolig spennende tid i vente. Med to herlige barn i vente.
Håper selvsagt at de kommer ut friske og fine, men ingen har noen form for garanti. Og alle barn beriker livene våres. <3

Vi fikk også beskjed om at jenta våres kunne bli født med trisomi feil, men duo test viste innenfor normale verdier og ul ser alt bra ut. Så vi satser på at alt er "normalt" selv om vi ikke får ett endelig svar før hun er her. Er utfordrende å få disse beskjedene, men jeg er glad dere velger å beholde.

Blir så spennende å følge dere videre. :)
 
Dere går en utrolig spennende tid i vente. Med to herlige barn i vente.
Håper selvsagt at de kommer ut friske og fine, men ingen har noen form for garanti. Og alle barn beriker livene våres. <3

Vi fikk også beskjed om at jenta våres kunne bli født med trisomi feil, men duo test viste innenfor normale verdier og ul ser alt bra ut. Så vi satser på at alt er "normalt" selv om vi ikke får ett endelig svar før hun er her. Er utfordrende å få disse beskjedene, men jeg er glad dere velger å beholde.

Blir så spennende å følge dere videre. :)
Er i overkant spennende dette! Lykke til dere også<3
 
Nå har jeg lagt med en skikkelig influensa en uke, pføy så kjipt det er! Gjetter jeg ble smittet på legekontoret hehe:p Mannen er i sjøen og jeg er alene med de to store barna. Er så glad jeg er sykemeldt, ellers hadde ikke dagene gått rundt. Det er ikke bare bare med alt barna trenger i løpet av en uke, i tillegg til hus og handling! Men det gikk bra, jeg har sovet mens de var på skolen og så er de flinke til å hjelpe til<3 Nå er jeg på beina igjen, og i morgen skal jeg hente alle blodprøvene som jeg skal ha med til legen på tirsdag. Ekstremt spent!!
 
Back
Topp