Matvrakenes tråd

Trone

Gotta love ebay
VIP
Tar oppfordringen til stineba og lager en mat/oppskriftstråd [:)][:)] 

Kun oppskrifter i denne tråden! Ikke noe skriverier Så får vi en ren og ryddig tråd :)

Legg inn oppskriftene dine her og frist alle oss matvrak, hihi!! Og her er det ikke bare sunn mat som skal inn. ALT!!! [:D][:D][:D]
 
var det ikke min ide da? hehe [:D]
sååååå bra Trone at du gjorde det
håper det kommer mye snaddder her inne
 
hihi..så bra [:D]
 
Beklager at jeg skriver her... Men, hvordan får vi lagt den inn på toppen slik at den ikke forsvinner hvis vi ikke er aktive en periode? [8|]
 
ORIGINAL: fnissa

Beklager at jeg skriver her... Men, hvordan får vi lagt den inn på toppen slik at den ikke forsvinner hvis vi ikke er aktive en periode? [8|]

**lykkeliten** legger den til i februarjentenes-viktigste tråder kanskje?? [:)]
 
 
skal legge inn en oppskrift her eg, sånn at det blir en ryddig og pen tråd[;)]
 
Hvis dere leser i "ny tråd-tråden" så har jeg spurt om noen kan si i fra til moderator å legge denne prioritert og be henne slette alt dette vissvasset fra denne tråden. Jeg har ikke alltid like mye tid på jobb til å sende mail og Pmer og slik ;)
 
Så jeg har allerede spurt om noen kan gjøre det.
 
Denne har jeg tenkt å ha til middag i dag:
 
Hjemmelagde fiskekaker:
Ingredienser:

600 g  Torskefilet/ hysefilet
2 1/2 ts  Salt
1 1/2 ss  Potetmel
1 dl  Melk
1 dl  Fløte
3 ss  Gressløk
Smør til steking
Brød
Gulrot
4  Egg
Bacon
Sjalottløk
Kapers
 
Framgangsmåte:


Det er svært viktig at alle råvarene er iskalde!
 
Skjær fisken i terninger og ha den i en food prosessor.
Kjør fisk og salt godt sammen til det blir en seig masse.
 
Tilsett potetmel og kjør godt sammen.
Spe i melk og fløte til en jevn farse. Tilsett finhakket gressløk.
Smak til med nykvernet sort pepper.
 
Form kakene med en spiseskje og stek dem ferdig på moderat temperatur i en stekepanne.
 
Server med kokte egg, kokte gulrøtter, stekt løk, bacon og kapers - og godt brød.
 
Denne suppen ser helt perfekt ut til å kose seg med på kalde kvelder! Jeg gleder meg til å prøve den!

Slik gjør du:

•3-4 løk
•2 fedd hvitløk
•2 ss olje


•1-2 røde chilli hakkes i små biter. (Husk å fjerne frøene med mindre du liker det veldig sterkt)
•1 boks hermetiske tomater
•4,5 dl kyllingbuljong (jeg bruker 9 dl vann og tre buljongterninger av hva jeg har..)
•4,5 dl kjøttbuljong
•5 dl tomatjuice
•1 ss spisskumen (cumin/karve)
•1 ss chilipepper
•1 ss worchestersaus
•1 ts cayennepepper
Alt dette kokes i minimum 2 timer. Jo lengre du koker jo bedre blir suppen!

Mot slutten av koketiden har du oppi 1 grillet kylling som du har plukket av kjøttet på.

Knuste tortilla chips og revet ost has i bunnen av en dyp tallerken og suppen øses over. server med en rømmeklatt på toppen.


Deilig!! Mulig man trenger litt halsbranntabletter hvis man sliter med tomater... [:D]
 
Her er oppskrift til 10 muffins. Kremen er til mer enn 10 muffins, men det er bare å lage tykt lag med krem det, så blir det luxusmuffins!! :)

100 gram romtemperet smør
150 gram sukker
3 stk egg
150 gram mel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
0,5 dl eplejuice

Rør smør og sukker hvitt, Rør inn ett og ett egg, sikt så inn tørrvarene. Tilsett juicen i en tynn stråle.

Fyll formene 3/4 fulle. Stekes midt i ovnen, 175 grader i 20 minutt.

Jeg har laget flere porsjoner samtidig og fylt med forskjellige godsaker. F.eks eplebiter, sjokoladebiter, blåbærsyltetøy, vaniljekrem, diverse syltetøy, kanel&sukker. Jeg liker ikke rosiner, nøtter eller sukat, derfor har jeg ikke laget med det, hehe!!

Smørkremen:
125 gram smør
125 gram melis
1 stk eggeplomme

Røres godt i maskin.

Her kan det også tilsettes f.eks kakaopulver, vaniljeessens, konditorfarger o.l.

Vent til muffinsene er blitt godt avkjølt før kremen smøres på :) Enjoy! :) :)
 
KYLLING OG PASTA SALAT

1/2 pk fullkorn pastaskruer
1 grillet kylling
2 paprika
1purre
1 agurk
2 små bokser mais
cherry tomater
1 liten boks ananas + halvparten av saften
fetaost + 2 ss av oljen (Kan droppes, bruk da 2 ss olivenolje istedenfor)
litt pepper
1-2 ss soja saus

Dressing(lag dagen før)
2 beger creme fraiche
2 fedd hvitløk
4 ts karri
1 ts soja saus
1 ss sitronsaft

denne er veldig god og nok til MANGE
 
DAIM COOKIES

200 g smør/margarin
200 g melis
1/2 dl lys sirup
250 g hvetemel
2 ts vaniljesukker
2 ts toppet kakao
1 ts toppet bakepulver
100 g daimkuler

Rør smør og melis hvitt. Bland inn resten. Bruk en teskje og plasser 10-12 klatter på en bakeplate(med bakepapir). De blir ganske flate, så beregn god plass mellom hver.

Stek på 180 g i 12 minutter. (Steketiden varierer mye fra ovn til ovn, så følg med) Kakene skal være sprø på kantene og seig inni.

YAMMI[:D] Dette er en velig stor oppskrift, bruker bare lage halve oppskriften, da jeg ikke syntes de holder seg så lenge.
 
Dobbel sjokoladekake med sjokoladekremfyll.

Denne kaken står i ovnen hos oss nå og godgjør seg :) Håper den blir bra, hehe!!

23 cm rundform.

170 gram mel
2 ss kakao
2 ts bakepulver
1 ss vaniljesukker
1,2 dl melk/vann
1,2 del olje, smaksfri olje vel og merke, feks raps.
2 egg

Sikt og bland alt det tørre. Så tilsetter du det flytende og eggene. Blandes godt, helst i mixer for å få en jevnere røre.

Stekes midt i ovnen 180 grader i 35-45 minutt.

Sjokoladekremen.
1,6 dl kremfløte
260 gram kokesjokolade, 40-50% kakao.

* Varm opp kremfløten nesten til kokepunkteti en liten kjele.
* Fjern kjelen fra platen og tilsett kokesjokolade og rør mens den smelter. Bland til en jevn røre.
* Avkjøl til glausern tykner. For hurtigere avkjøling kan den settes i kjøleskapet for en liten stund.
* Stivneprøven kan du ta ved o overføre ca 1 ss av glasuren til en liten skål med kjøleromstemp og plassere denne i kjøleskapet i 15 min. Dersom den ikke er stiv nok kan du tilsette litt ekstra kokesjokolade og blande inn i glasuren.
* Bruk 1/3 av glasuren mellom de to lagene med kake, 1/3 på toppen og resten rundt på siden. Må jo ikke glemme sidene :)
* Plasser kaken kjøling minst en time før servering for at glasuren skal stivne.
* Ta ut kaken i god tid før den skal spises slik at den ikke er kald når dere setter tennene i den :) :)

Enjoy!!!!!!!!!!
 
Sjokolademousse

225 gr Dronningens kokesjokolade (450 gr)
9 eggeplommer (18 eggeplommer)
2 stk vaniljestang (4 stk)
75 gr sukker (150gr)
1/2 l fløte (1 liter)

* smelt sjokoladen i vannbad
* pisk fløte til krem
* pisk eggeplommene luftig med sukker ->eggedosis
* tilsett vaniljefrø og smeltet sjokolade
* bland inn stivpisket fløte
* settes i kjøleskapet

Pyntes med mandelflak og bringebær
 
OREOKAKE
***********
3 pakker Oreokjeks
125 g smeltet smør
3 pk Tine kremost naturell (den lyseblå)
3 dl melis
1 boks pisket kremfløte
2 ss sukker
2 pk Freia sjokolademousse
3 dl melk til moussen
 
 
Halvparten av Oreokjekspakkene finhakkes i bittesmå smuler.
Smelt smøret og bland med kakesmulene.
Sett kaldt.

Ha massen over i en rund kakeform (ca 24 cm)
Knekk resten av kjeksene (1 pakke) i små biter.
Bland kremosten sammen med melis og pisk med håndmikser til blandingen er luftig og kremet.
Pisk krem av fløten og sukkeret.
Vend ostemassen forsiktig inn halvparten av den piskede kremen.
Smør massen over kjeks/ smørblandingen.
Strø over halvparten av kjeksbitene du har satt til side.
Sett i kjøleskap i 30 min.
 
Lag sjokolademoussen etter anvisning på pakken.
Rør inn resten av de knuste kjeksene
Smør moussen over kaken og sett i kjøleskapet i minst 1 time.
 
Legg et lag med krem på toppen. Og sprut i sikksakk over med sjokoladesaus for pynt om du vil.
La den gjerne stå over natten. Blir best da.
 
Lykke til!
 
Farlig gode cookies!!

Disse er ikke typiske cookies, ettersom de er litt flatere enn tradisjonelle cookies, men fytti så gode de er!!!!!!!

Jeg brukte dobbel porsjon og fikk ca 55 cookies ut av den, hihi!! Ett lite tips, bruk to skjeer til å forme toppene/klattene når dere skal legge de på brettet. De trengs ikke smøres utover, ettersom de smelter seg utover i varmen. Legg derfor tre i bredden og tre nedover på brettet. Da smelter de ikke sammen.

200 g romtemperert smør
300 g sukker
275 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 egg
100 g lyse sjokoladepletter eller lys kokesjokolade, hakket.

Her bare blander du smør og sukker hvitt.
Så tilsatte jeg egg, mel, bakepulver, vaniljesukker og rørte.
Hakk sjokoladebiter og tilsett i røren.
Sett inn i ovnen på 180 grader i 10 minutter. Ikke ha de i lengre, de skal være litt "uferdig" når de kommer ut.
La de så stå og stivne i noen minutter så har du ekte deilige myke cookies!

Jeg hadde i en plate ekstra med sjokolade, bare fordi jeg hadde lyst, hehe!!
 
Drømme lakseform:

1 liten paprika
1 liten brokkoli
3 sjampinjonger
(her kan du velge masse selv også, squas etc - hva DU liker)
1 boks Creme fraiche
1 pose fiskesuppe (eler fiskekraft om du har)
1- 2 dl melk
4 skiver laks (ørret eller annen fisk)

Tilbehør:
Pasta, ris eller poteter


Kutt opp grønnsakene og legg de over fisken i en ildfast form
(fisken kan fint være dypfryst, jeg pleier å ta litt olje i formen så det ikke setter seg så)

Kok opp fiskesuppa, men med HALVPARTEN av vannet/melken som står på pakken!
Bland i creme fraiche og la det putre litt
 - spe på med litt mer melk om det blir veldig tykt

Hell dette over fisken og grønnsakene så det dekker det så godt som mulig

Stek i ca 40 min på 225 grader midt i ovnen
- server med grov pasta (ris eller poteter)


Prøv dere frem her jenter, jeg har sikkert laget den noe ulikt hver gang men det er alltid fantastisk godt!!
 
Kyllinggryte! Deilig

1 purreløk
1 rød paprika
1 grønn paprika
3-4 kyllingfileter
2 poser bretagnesaus
3-4 ss creme frech

Har du en schlemmertopf eller rumertopf (leiregryter emd lokk)gir disse det beste resultatet

Stek kyllingfiletene og la de hvile lenge nok til at du orker å ta i dem.

Skjær opp purreløken, rød og grønn paprika.
Riv opp kylligfiletene i biter, bruk hendene. Bland så dette sammen i leirgryten.

Lag så sausen etter anvisningen på pakken, men tilsett 2-3 ss creme frech, rømme eller fløte om du vil. Hell dette over kyllingen og grønnsakene.
Sett så gryten i ovnen på ca 220 grader i ca 50 minutter. Så skal jeg love dere at en ny livrett kommer ut av ovnen[:D]

Serveres med jasminris!

Alle muligheter er åpne i denne retten, liker dere en annen saus, så er ikke det noen hindring. Prøv dere frem[:D]

Lykke til!
 
Matmuffins

8 dl mel (50/50 av grovt/fint mel)
4 egg
1 beger kesam (gjerne mager kesam)
2 ts bakepulver
1 ts salt
Melk til å spe røren med
Diverse krydder etter ønske

Bland sammen kesam og sammenvispet egg. Ha i det tørre og rør godt. Det skal bli mer en deig enn en røre (det er viktig at den er veldig tykk).

Bland deretter inn ønskede ingredienser. Ikveld brukte vi en halv boks bogskinke i små terninger, en god del revet ost, en halv paprika i terninger, en halv finhakket purre, 1 revet gulrot og oregano. Når du syns du har tatt nok fyll så hiv gjerne enda litt mer oppi  Det kan se ut som om det er mye fyll, men nå kunne jeg ønske at jeg hadde tatt enda mer. Bland dette godt sammen, du skal kjenne det i armene når du er ferdig.

Fordel "deigen" på et godt smurt muffinsbrett. Av denne oppskriften fikk jeg ca 20 vanlige muffins. De hever litt, så ikke fyll dem altfor godt opp.

Stekes på 175 grader, midt i ovnen i ca 30 min.

Bruk grunnoppskriften og bland i akkurat det du føler for. Man kan bruke alt fra bacon, pølse og skinke, til tacokrydret kjøttdeig og tacosaus.


De ble fantastisk gode, og veldig mettende. En stor hit her, så vi kommer nok til å lage en god dose og alltid ha noen liggende i frysen. Man kan ta de frossen opp fra frysen om morningen, legge de i matboksen og de er tint til lunsj.

Imorgen skal vi teste ut en litt annen type, med müsli, nøtter, rosiner osv.
(kopiert fra stibli på juni2008)
 
You must log in or register to reply here.
Back
Topp