Mattips??

Jeg har mistet lysten på nesten all mat... Blir kvalm bare av å tenke på det! Middag er verst :(
 
Mye kvalm, men sushi har jeg likevel lyst på hele tiden:) Bare synd vi flytta til Valdres denna uka, ingen sushisteder i nærheten:(
 
Her kunne jeg gjærne spist fiksekaker eller fiskeboller hver dag til middag :p fått helt suge på fiskemat ;)
 
Her kunne jeg gjærne spist fiksekaker eller fiskeboller hver dag til middag :p fått helt suge på fiskemat ;)
Fiskeboller synes jeg er helt topp, men jeg har fått helt avsmak på vanlig fisk. Spiser det vanligvis veldig ofte, men nå sier det helt stopp :(
 
Fiskeboller synes jeg er helt topp, men jeg har fått helt avsmak på vanlig fisk. Spiser det vanligvis veldig ofte, men nå sier det helt stopp :(

D må vær kjedelig..fisk er så utrolig digg!
Sist jeg gikk gravid klarte jeg ikke laks..uansett hvordan jeg tilbredte den så smakte den gammel fiskeolje :/
Heldigvis ikke skjedd enda denne gang :D
 
D må vær kjedelig..fisk er så utrolig digg!
Sist jeg gikk gravid klarte jeg ikke laks..uansett hvordan jeg tilbredte den så smakte den gammel fiskeolje :/
Heldigvis ikke skjedd enda denne gang :D
Jeg håper det tar seg opp igjen snart :) er jo så glad i fisk sånn egentlig! :p
 
Jeg har mistet lysten på nesten all mat... Blir kvalm bare av å tenke på det! Middag er verst :(
Usj, samme her :depressed: I hvertfall mat som smaker noe. Mat med hvitløk er versting, da er jeg kvalm resten av dagen. Men begynner så smått å fantasere om bakevarer, og kan tenke meg at nybakt brød med brunost ville smakt helt fantastisk! Så når jeg kommer hjem fra ferie blir det det første jeg skal spise :happy:
 
Enig ang hvitløk! Hjembaktbrød med brunost hørtes utrolig deilig ut! Problemet mitt er at jeg bruker tid og energi på å lage mat, og når jeg skal spise har jeg mistet all lysten :p hehe!
 
Hvitløk er total nei her og! Igår kveld måtte jeg ned på butikken å kjøpe brunost og grove rundstykker. Endelig litt matlyst :-D
Hvordan er det med sushi, fiskekaker o.l ifht å vite kilo på fisk som er brukt? Eller brukes kanskje ikke de typer fisk dette gjelder til disse formål? Vet at tunfisk utenom på boks er no no. Må bare spørre, for har ikke peiling:p Men har veldig lyst på sushi og fiskekaker om dagen!
 
Mat er lite fristende for tiden, spiser nesten ikke middag. Blir kvalm av tanken. Blir litt ensidig kosthold i disse ukene, men etter min erfaring blir det jo bedre i andre trimester. Viktigste er at jeg får i meg noe. Jeg spiser knekkebrød med ost, sånne ''tørre'' horn med ost og skinke, rundtstykker, frukt og grønnsaker. De der rett i koppen potet og pasta fungerer også. Og havrekjeks får jeg i meg.
 
Leverpostei og appelsinjuice er en super kombo siden vitamin c øker opptaket av jern!

Styr unna melk og meieriprodukter sammen med leverpostei da de hemmer opptaket av jern. Til vanlig spiller det neppe en rolle, men siden mange gravide sliter med lave jernlagre er det sikkert lurt nå. :D

Jeg fikk så utrolig dilla på leverpostei og har spist masse av det siste uka. Så kikket jeg på en liten filmsnutt av en fødselslege som sa at man skulle holde seg unna leverpostei fordi det inneholder store mengder retinol ( en type A-vitamin) som gravide ikke bør få for mye av da det KAN føre til skader på fosteret. Jeg tror ikke egentlig det er skadelig å spise LITT leverpostei av og til , men som sagt jeg spiste det hver dag jeg på flere brødskiver i alle fall i ei uke. Tenkte jeg bare skulle nevne det. Det går vel helst bra håper jeg, men ble litt sånn "gulp" da jeg så det.
Filmsnutten er nederst på denne sida:

http://www.bounty.com/pregnancy-and-birth/pregnancy/pregnancy-week-by-week/10-weeks-pregnant
 
Jeg fikk så utrolig dilla på leverpostei og har spist masse av det siste uka. Så kikket jeg på en liten filmsnutt av en fødselslege som sa at man skulle holde seg unna leverpostei fordi det inneholder store mengder retinol ( en type A-vitamin) som gravide ikke bør få for mye av da det KAN føre til skader på fosteret. Jeg tror ikke egentlig det er skadelig å spise LITT leverpostei av og til , men som sagt jeg spiste det hver dag jeg på flere brødskiver i alle fall i ei uke. Tenkte jeg bare skulle nevne det. Det går vel helst bra håper jeg, men ble litt sånn "gulp" da jeg så det.
Filmsnutten er nederst på denne sida:

http://www.bounty.com/pregnancy-and-birth/pregnancy/pregnancy-week-by-week/10-weeks-pregnant
Omg :( trodde leverpostei skulle være bra jeg :(
 
Omg :( trodde leverpostei skulle være bra jeg :(

Jeg fant også dette:

pil.gif
Er det noe jeg skal være oppmerksom på hvis jeg er gravid?

For stort inntak av vitamin A er skadelig og gir økt risiko for misdannelser.
Myndighetene i Danmark, Sverige, Finland og Storbritannia sier:

Gravide og ammende kvinner bør unngå lever og A-vitamintilskudd.

  • Spesielt kranieknokler, sentralnervesystem og hjerte hos fosteret er utsatt. Derfor frarådes gravide å spise kalve- og svinelever, samt å ta kosttilskudd med vitamin A. Innholdet i en alminnelig vitamintablett er passende (enda bedre er multivitaminpreparater til gravide, da de har litt lavere innhold av vitamin A).

  • Siden A-vitamin er fettløselig, skilles det trolig ut i morsmelken. Store doser kan dermed også innebære en risiko for barnet.
I Norge er forbruket av leverprodukter ikke så stort at man har sett det nødvendig å komme med tilsvarende advarsel. Man tror dessuten at en slik advarsel kan medføre at inntaket av vitamin A blir for lavt.

Fra denne siden : http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitamina.php

Og at leverpostei per 100 gram inneholder ganske store mengder retinol:

http://matvaretabellen.no/leverpostei-03.157

Jeg blir litt matt her, for jeg har spist i allefall en hel boks per to dager over lengre tid. Kjenner at jeg blir litt "bite-negler" her......har jo gjort det i uke 8-uke9 når embryoet er i en sårbar fase......

Søren klype, hvorfor kunne det i alle fall ikke vært opplyst om det???
 
I tillegg hadde jeg enorm hodepine her i noen dager og var superkvalm, måtte til og med ta meg en paracet, jeg som har styrt laaangt unna alt som heter medisiner:

Symptomer på akut A-vitamin forgiftning kan være:

  • Mavesmerter
  • Kvalme og opkastning
  • Svær hovedpine
  • Svimmelhed
  • Tågesyn
  • Sløvhed og irritabilitet
  • Muskelsvaghed
  • Stærk hudkløe, fulgt af skællende hudtab efter nogle dage
 
I tillegg hadde jeg enorm hodepine her i noen dager og var superkvalm, måtte til og med ta meg en paracet, jeg som har styrt laaangt unna alt som heter medisiner:

Symptomer på akut A-vitamin forgiftning kan være:

  • Mavesmerter
  • Kvalme og opkastning
  • Svær hovedpine
  • Svimmelhed
  • Tågesyn
  • Sløvhed og irritabilitet
  • Muskelsvaghed
  • Stærk hudkløe, fulgt af skællende hudtab efter nogle dage
Men dette er jo typisk gravid-symptomer :) tipper det skal ekstreme mengder til for å bli forgiftet. Du er nok helt trygg :)
 
Ja jeg håper det, bare at jeg fikk ekstrem hodepine på slutten av den perioden jeg konsumerte så mye leverpostei. Har ikke hatt det verken før eller siden. Jeg har hatt vondt i hodet, men ikke i den grad at jeg måtte kaste opp slik jeg hadde da..... hvis 100 gram leverpostei inneholder 4400 mikrogram retinol, var jeg nok oppe i et inntak som kunne gitt forgiftning. Derfor er jeg litt nervøs nå......Jeg hadde også andre tegn som utrolig magevondt ( men det har jeg ellers også- utrolig treg fordøyelse) og masse kløe på huden.....klør jo ikke nå....

Jeg merker en forskjell på symptomene før og etter.....det er bare det. Jeg trodde også det var sterke graviditetssymptomer, men nå er jeg jammen usikker. Jeg var skikkelig dårlig og nå har det gått over etter at jeg sluttet med leverposteiinntak....
Jeg håper bare at jeg ikke har skadet barnet mitt......
 
Ja jeg håper det, bare at jeg fikk ekstrem hodepine på slutten av den perioden jeg konsumerte så mye leverpostei. Har ikke hatt det verken før eller siden. Jeg har hatt vondt i hodet, men ikke i den grad at jeg måtte kaste opp slik jeg hadde da..... hvis 100 gram leverpostei inneholder 4400 mikrogram retinol, var jeg nok oppe i et inntak som kunne gitt forgiftning. Derfor er jeg litt nervøs nå......Jeg hadde også andre tegn som utrolig magevondt ( men det har jeg ellers også- utrolig treg fordøyelse) og masse kløe på huden.....klør jo ikke nå....

Jeg merker en forskjell på symptomene før og etter.....det er bare det. Jeg trodde også det var sterke graviditetssymptomer, men nå er jeg jammen usikker. Jeg var skikkelig dårlig og nå har det gått over etter at jeg sluttet med leverposteiinntak....
Jeg håper bare at jeg ikke har skadet barnet mitt......
Ikke at jeg er lege eller har noen kompetanse til å synse og tro, men jeg ville likevel skrive til deg at jeg tror du kan slappe av :) gravide er jo ofte engstelige for mye, og spesielt når du kommer over informasjon som dette, og det er jo veldig forståelig :) men om det var så farlig så hadde det vel vært opplyst om det på typiske sider for hva gravide kan og ikke kan spise? :) det er så mye som KAN være farlig at en kan jo bli stresset av mindre, men som regel går det jo bra :) det er jo typisk for gravide å få diller å spise enfoldig til tider og da blir det nok for mye av noen ting og for lite av andre, men det går jo som regel greit :) jeg håper og tror at du ikke skadet spiren din på noen som helst måte :) men kanskje du bør ta kontakt med lege om du er bekymret? :)
 
Ikke at jeg er lege eller har noen kompetanse til å synse og tro, men jeg ville likevel skrive til deg at jeg tror du kan slappe av :) gravide er jo ofte engstelige for mye, og spesielt når du kommer over informasjon som dette, og det er jo veldig forståelig :) men om det var så farlig så hadde det vel vært opplyst om det på typiske sider for hva gravide kan og ikke kan spise? :) det er så mye som KAN være farlig at en kan jo bli stresset av mindre, men som regel går det jo bra :) det er jo typisk for gravide å få diller å spise enfoldig til tider og da blir det nok for mye av noen ting og for lite av andre, men det går jo som regel greit :) jeg håper og tror at du ikke skadet spiren din på noen som helst måte :) men kanskje du bør ta kontakt med lege om du er bekymret? :)

Ja, jeg skjønner at det muligens kanskje ikke er noen grunn til bekymring, men som det står her i informasjonen, så har jo mange land valgt å gi råd om ikke å spise lever i det hele tatt. En av grunnene til at jeg gjorde det, var pga at jeg har litt lav jernprosent og vet at det er mye jern i leverpostei. Jeg sjekket også matportalens kostholdsråd før jeg begynte. Men sannheten er jo at jeg BLE utrolig dårlig. Jeg ER litt bekymret, men det er jo ikke så mye jeg får gjort med det nå. Spist er spist. Jeg var utrolig dårlig i noen dager og jeg sluttet å spise leverpostei fordi jeg ble så kvalm og ikke greide tanken på brødskive. Så kom jeg over denne informasjonen. Jeg tipper at mandag har det gått alt for lang tid til å gjøre noe uansett....Vi skal til fosterdiagnostikk. Det jeg kan gjøre er å gi beskjed om min bekymring da.

Men nettopp fordi gravide er utsatt for å få diller i perioder, syns jeg det er rart at matportalen unnlater å nevne at leverpostei inneholder store mengder retinol og at det ikke er så bra for gravide.
Tvert i mot er det anbefalt som bra å spise!

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/a-vitamin-kan-skade-fosteret/a/10060139/

Ellers takker jeg deg for støtte og omtanke altså, klart det gjør godt når man er bekymret, bare at denne gangen føler jeg at jeg har grunn til bekymring. Jeg spiste MYE, sånn at de gikk tom på butikken her.
 
Jeg greier ikke lage noe mat selv, så her må mannen ordne alt! Går i rista brød, havrekjeks, toast og tomatsuppe...
 
Back
Topp