Mattelekser?

Jeg stoppet faktisk datteren min i dag fordi jeg ikke vet h a læreren mener.
Tror jeg skal finne en ekstra bok til henne. Jeg kommer ikke til å stoppe lærelysten.

sånn var det når jeg var liten også, kunne bare gjøre så mye vi ville i matteboka og kunne velge selv hvor mye leselekse vi ville ha.. så når bøkene var brukt opp fikk vi ny, men ikke de bøkene som var ment til årene etter.. hvertfall ikke hovedbøkene..

på skolen til sønnen min så tror jeg de får ekstra ark om de er ferdige med det de skal.. men kan heller ikke gå videre i boka alene..

Jeg husker enda hvor superskuffa jeg var i 2 klasse (7år), ville så gjerne gjøre myye mere matte enn bare leksene. Ble nekta av læreren. Fikk ikke ekstra bok eller noe.. Lå alltid "fremst" (fordi jeg var glad i, og super interessert) i matte, til 5-6 kl. Om det virkelig er sånn fortsatt, at elever blir "nektet" å jobbe på eget nivå, og ikke får det ekstra di ønsker selv, vil jeg oppfordre foreldre til å kjøpe mattebøker med både morsome og utfordrende oppgaver i :) vet det hadde gledet mitt hjerte om noen hadde gjort det til meg den gangen hvertfall :p

bruker denne (u)smart(e)telefonen

Her får de ikke matteboken med hjem. Bare noen kopierte ark i lekse.

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Nå vet jeg ikke i forhold til matte... Men min datter går i 2 klasse.. Og de får forskjellige leselekser i alle fall. Fordi noen er lengre enn andre

Jeg skal ikke skrike høyt enda altså, vi er bare ut i uke tre på skolen :)
Men vi har fått skriftelig beskjed om å ikke regne ekstra, synes det var litt rart. Vi har hatt flere apper osv som er regning, men det er boken som er stas. Så derfor synes jeg det er synd jeg må stoppe han. Og lurte på hva som var vanlig rundt om? Mye som har endret seg siden jeg gikk på skolen :p

Alle barna har krav om tilrettelagt undervisning, jeg har det for datteren min. Hun følger de andre sin matteundervisning, men har boken for det neste året i tillegg, og når de andre feks gjør brøk og hun synes oppgavene er for lette, kan hun få bryne seg på vanskeligere oppgaver. På den måten blir det ikke slik at hun må gjøre 'ekstra'/flere oppgaver enn de andre, noe som kan lett oppleves som straff, hun får kun gjøre vanskeligere oppgaver dersom hun ønsker.(noe hun liker godt)

Etter at datteren begynte i ny klasse ved juletider, ble flere av de andre foreldrene tydeligvis inspirert (tipper at ungene deres 'klagde' over hvorfor datteren min fikk gjøre slikt og ikke de !) og snart var det flere av de andre barna som også fikk lov til å bryne seg på vanskeligere oppgaver.

Det burde kunne gjøres på akkurat samme måte med en 6 åring. Synes det er tull og tøys at alle må holdes igjen, da mister barna lett motivasjonen.....

Det høres absolutt ikke greit ut. Dette hadde jeg tatt opp med lærer, og eventuelt rektor på skolen.

Det handler ikke bare om å regne videre for å gjøre ferdig boka. Som lærer opplever jeg ofte at det da skjer feilinnlæring, noe som kan være vanskelig å plukke vekk, Ungene forstår ikke alltid uten gjennomgang og kan ha løst mange sider uten å ha full forståelse for hva de gjør. De kan ha gjort det rett, men veien til løsningen være feil. Mattte er så mye mer enn å løse oppgaver.

Leksene skal være overlæring og repetisjon av hva man har gjort på skolen og det er da viktig at det er kjent stoff. Når lærere har kartlagt elevene vil de gi tilpasset undervisning, og de vil da gi valgfrie eller tilpassede lekser og lignende, Det finnes også ekstrabøker til de ulike matteverkene som legger opp til samme type oppgaver som hovedboka, men med annen vanskelighetsgrad. Dersom det ikke skjer så ta kontakt med læreren, men man starter veldig lavt i starten av første så ingen skal falle av lasset med telling og så lære inn tallforståelsen. Mange seksåringer som f.eks. er gode på å telle, men som det viser seg ikke har tallforståelse likevel så det er viktig å ta det litt rolig i starten. Fremgangen i første klasse er mye raskere enn tidligere både i matematikk og norsk, så det blir nok et annet tempo etter hvert og da får alle som oftest noe å bryne seg på.

Ellers finnes det mange fine nettressurser, som salaby, multi som er kjempefine å bruke hjemme. Bruk også matte i dagligdagse situasjoner, butikken, klokka, matlaging o.l. snakk matte :) Grubliser og regnefortelinger er også morsomt å jobbe med :)

Det er bare det at i noen tilfeller så dekker ikke salaby og multi behovet heller.... Er så vanvittig heldig å ha besteforeldre som har fylt på og fylt på med matte for å holde på interessen til gutten min, og han elsker matte, men samtidig er matte det faget han bråker mest i på skolen nettopp fordi det ikke er utfordrende i det hele tatt. Skjønner at det er utfordrende å ha elever på ulikt nivå, men finnes det ingen mulighet for å gi de mer utfordrende og stimulerende lekser? Blir kjedelig å fortsatt i 5 klasse terpe på ting du kunne før du begynner på skolen.....

Her har de heller ikke lov til å gjøre mer i matteboka en det som er lekse.

I fjor gikk eldste i 1 klasse og da ble det delt ut mattehefte som ungene kunne fortsette i når de var ferdige med boka i timen/lekse.

Sent from my iPhone using BV Forum

Trodde man hadde rett på individuell opplæring ift til der barnet er jeg. Jeg hadde latt min gjøre deg

Vi har fått streng beskjed om å ikke regne videre, for da er de på forskjellig plasser i utviklingen og Vannskelig da å undervise barna.
Om jeg kopierer eller regner i boken går for det samme. Jeg gjør selvfølgelig slik læreren ønsker, men trodde alle hadde krav på tilrettelagt undervisning selv om ikke alle var på lik nivå.
Det har de!
Jeg ville bedt om et møte og tatt opp dette på nytt. Hvis det ikke fører frem hadde jeg kontaktet rektor!

Her har de heller ikke lov til å gjøre mer i matteboka en det som er lekse.

I fjor gikk eldste i 1 klasse og da ble det delt ut mattehefte som ungene kunne fortsette i når de var ferdige med boka i timen/lekse.

Sent from my iPhone using BV Forum
Fin måte å gjøre det på :)

Har dere ikke alle en pedit side? Mener å huske at der ligger det masse matteoppgaver, norsk oppgaver og engelsk osv.. som barna kan jobbe med, det var ihverfall det når mine barn gikk på barneskolen, de brukte de sidene når de ville ha mer utfordring. Sjekk det ut og ikke la barna gjøre mer enn oppgitt side av lærer. Det blir bere fryktelig trist for barnet å må sitte der å få kritikk for å ha gjort mer lekse enn lov.

Jeg fikk ikke så mange mattebøker jeg ville når jeg gikk på skolen. Det til tross for at jeg spurte læreren om å få mer! Aner ikke hvordan det er på skolen i dag.

Har dere ikke alle en pedit side? Mener å huske at der ligger det masse matteoppgaver, norsk oppgaver og engelsk osv.. som barna kan jobbe med, det var ihverfall det når mine barn gikk på barneskolen, de brukte de sidene når de ville ha mer utfordring. Sjekk det ut og ikke la barna gjøre mer enn oppgitt side av lærer. Det blir bere fryktelig trist for barnet å må sitte der å få kritikk for å ha gjort mer lekse enn lov.

Som sagt så er det boken som er stas nå :) Vi har flere ganger brukt apper og forskellige nettsider. Det er ikke like stas, for det er ikke matteboken som han har fått av skolen. Jeg lar han ikke jobbe videre, men synes det er rart man skal stoppe lærevillige barn bare fordi man skal følge klassen. Jeg husker selv hvor stas det var med boken som jeg hadde fått av læreren, var liksom ikke det samme å få noen oppgaver av min pappa :)

8 åringen går i baseskole. Der er gruppene inndelt etter ferdigheter slik at alle har tilpasset undervisning. En kamerat av sønnen vår har feks matte med 5 trinn

Sent from my iPhone using Tapatalk

8 åringen går i baseskole. Der er gruppene inndelt etter ferdigheter slik at alle har tilpasset undervisning. En kamerat av sønnen vår har feks matte med 5 trinn

Sent from my iPhone using Tapatalk
Vet ikke om jeg hadde ville latt mitt barn gå der. Det er slike ting som er en av røttene til mobbing og ekskludering..

Som sagt så er det boken som er stas nå :) Vi har flere ganger brukt apper og forskellige nettsider. Det er ikke like stas, for det er ikke matteboken som han har fått av skolen. Jeg lar han ikke jobbe videre, men synes det er rart man skal stoppe lærevillige barn bare fordi man skal følge klassen. Jeg husker selv hvor stas det var med boken som jeg hadde fått av læreren, var liksom ikke det samme å få noen oppgaver av min pappa :)
Ja ser den;)

Back
Topp