Mattelekser?

Det er bare det at i noen tilfeller så dekker ikke salaby og multi behovet heller.... Er så vanvittig heldig å ha besteforeldre som har fylt på og fylt på med matte for å holde på interessen til gutten min, og han elsker matte, men samtidig er matte det faget han bråker mest i på skolen nettopp fordi det ikke er utfordrende i det hele tatt. Skjønner at det er utfordrende å ha elever på ulikt nivå, men finnes det ingen mulighet for å gi de mer utfordrende og stimulerende lekser? Blir kjedelig å fortsatt i 5 klasse terpe på ting du kunne før du begynner på skolen.....
Det er vel kanskje nettopp derfor det blir kjedelig da, at han hele tiden holder på med matte som er på et annet nivå enn klassen. Dette vil jo bare bli verre dersom han fortsetter med det. Da har han jo allerede vært gjennom det læreren skal lære bort på skolen. Vil tro det er ganske vanskelig å være lærer dersom eleven i klassen skal lære forskjellige ting og jobbe i forskjellige bøker. Klart det skal være tilrettelagt undervisning, men det er begrensninger på hva som er mulig å gjennomføre. Her er det sånn at klassen har kun en lærer og den læreren må holde seg til det som er pensum på det stadiet. Dersom jeg hadde latt sønnen min jobbe så mye han ville i matteboka er det klart undervisningen blir kjedelig. Derfor har jeg oppmuntret han til å finne utfordringer andre steder. Det kan være en utfordring, men da er det viktig at dere som er foreldre oppmuntrer og hjelper han til å prøve andre ting. Her er f.eks sudoku en populær aktivitet etter at leksene er unnagjort.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er vel kanskje nettopp derfor det blir kjedelig da, at han hele tiden holder på med matte som er på et annet nivå enn klassen. Dette vil jo bare bli verre dersom han fortsetter med det. Da har han jo allerede vært gjennom det læreren skal lære bort på skolen. Vil tro det er ganske vanskelig å være lærer dersom eleven i klassen skal lære forskjellige ting og jobbe i forskjellige bøker. Klart det skal være tilrettelagt undervisning, men det er begrensninger på hva som er mulig å gjennomføre. Her er det sånn at klassen har kun en lærer og den læreren må holde seg til det som er pensum på det stadiet. Dersom jeg hadde latt sønnen min jobbe så mye han ville i matteboka er det klart undervisningen blir kjedelig. Derfor har jeg oppmuntret han til å finne utfordringer andre steder. Det kan være en utfordring, men da er det viktig at dere som er foreldre oppmuntrer og hjelper han til å prøve andre ting. Her er f.eks sudoku en populær aktivitet etter at leksene er unnagjort.

Han løser sudoku og spiller sjakk, og han som legger sammen når vi spiller spill så han får andre utfordringer. Men sliter veldig med at jeg skal ta fra han lysten til å lære mer bare fordi lærerne på barneskolen ikke har mulighet til å følge opp hvert enkelt barn og tilrettelegge slik barna egentlig har krav på. Ikke ville det vært vanskelig å tilrettelegge heller siden det er jo bare å gi han mattebøkene til trinnene over. Når tall er hans største interesse og fortrinn så burde det blitt lagt til rette for å fylle på denne interessen på skolen også ikke bare hjemme. Hadde det vært f.eks tegning, gym, drama han hadde vært rå på så hadde dette blitt fremelsket på skolen..... Og de får ting tilrettelagt som bare det, så hvorfor ikke matte?

Vet ikke om jeg hadde ville latt mitt barn gå der. Det er slike ting som er en av røttene til mobbing og ekskludering..

Da har du ikke sett hvordan det fungerer!! Skolen ligger omtrent på 0% i forhold til mobbing blant elevene. Læringsmiljøet og utbyttet blir mye bedre når alle får utfordringer tilpasset sitt nivå, og skolen får bare positive tilbakemld.

De andre skolene i kommunen sliter med mye mobbing. Flere sv elevene har byttet til vår skole og mobbingen tar slutt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg syns absolutt at barn som er langt fremme i matte, og på toppen av det hele har et ønske om å utøve faget, skal få andre lekser og oppgaver på skolen, men jeg ville ikke latt barnet regne videre i matteboka. Da er man fort over på helt andre temaer enn det resten av klassen holder på med, og da kan det bli litt vel komplisert å gi denne eleven tilstrekkelig innføring i det temaet som plutselig er aktuelt for kun han. Ville heller gitt kopiorginaler og oppgaver fra andre bøker, med høyere vanskelighetsgrad enn resten av klassen. Og da mener jeg som lærer, ikke som forelder. Det skal ikke være foreldrenes oppgave å finne utfordrende nok oppgaver, en god mattelærer bør være overlykkelig for å ha elever som viser en sånn interesse for faget! (Studerer til å bli mattelærer i barneskolen selv, og syns det er hårreisende å høre hvordan enkelte lærere ikke ser ut til å verdsette mattefaget i det hele tatt...)

Han løser sudoku og spiller sjakk, og han som legger sammen når vi spiller spill så han får andre utfordringer. Men sliter veldig med at jeg skal ta fra han lysten til å lære mer bare fordi lærerne på barneskolen ikke har mulighet til å følge opp hvert enkelt barn og tilrettelegge slik barna egentlig har krav på. Ikke ville det vært vanskelig å tilrettelegge heller siden det er jo bare å gi han mattebøkene til trinnene over. Når tall er hans største interesse og fortrinn så burde det blitt lagt til rette for å fylle på denne interessen på skolen også ikke bare hjemme. Hadde det vært f.eks tegning, gym, drama han hadde vært rå på så hadde dette blitt fremelsket på skolen..... Og de får ting tilrettelagt som bare det, så hvorfor ikke matte?
Er ikke det at jeg er imot det, men jeg ser jo også problemet for læreren som skal greie å undervise i mattetimen dersom klassen holder på med veldig forskjellige ting. Dersom han nå skal holde på med matte som egentlig skal komme neste år, hva skal han da gjøre i mattetimene neste år?Ideelt sett burde det så klart vært individuelt opplegg for hver enkelt elev, men da burde hver klasse ha ganske mange lærere for å kunne undervise en klasse på så mange nivåer.

Vi fikk beskjed om å kjøpe aktivitesbøker med matte eller lage mattestykker selv. ikke lov å regne lenger i boka enn det leksen sier

samme her og gutten min går i 6 klasse nå :)

Hvis stoffet er tilfredsstillende og utviklende da, ikke bare mer av det samme (alltid).

Heftene eldste fikk i fjor gikk mye på det det hadde om på skolen/lekse, men nivået opp/noe repetisjoner.

Dette fungerte veldig bra, da flere i klassen allerede kunne pensum.

Husk at innlegget gjelder et barn som har gått tre uker på skolen! Etter lengre tid skal alle få tilpasset undervisning, og utfordringer på sitt nivå, men det vil likevel være endel felles gjennomgang og felles tema som det jobbes med. Dessverre er ofte læreverkene lite differansierte på småskoletrinnet, men det finnes ekstrabøker, jeg lager også nivådelte mattehefer, og har valgfrie lekser. Ta det opp med læreren, men det er ingen god løsning å bare regne videre uten å ha avtalt det på fprhånd

Vi har fått streng beskjed om å ikke regne videre, for da er de på forskjellig plasser i utviklingen og Vannskelig da å undervise barna.
Om jeg kopierer eller regner i boken går for det samme. Jeg gjør selvfølgelig slik læreren ønsker, men trodde alle hadde krav på tilrettelagt undervisning selv om ikke alle var på lik nivå.
Alle har det. Om han skal følge med i boka i undervisningen er jo greit, men da må han få ekstra oppgaver i tillegg til det som står i boka. Eller så kan jo alltids du gi han ekstra oppgaver selv?

Heftene eldste fikk i fjor gikk mye på det det hadde om på skolen/lekse, men nivået opp/noe repetisjoner.

Dette fungerte veldig bra, da flere i klassen allerede kunne pensum.

Så fint!
Det er like viktig at læreren får tilrettelagt for de som er i forkant, som de som henger etter. Dessverre er det ikke alltid man får til dette :(

Back
Topp