Matpakke

Ser poenget ditt[emoji5] jeg tenker man kam prøve å forenkle det til de minste altså fra 1-3/4klasse, det er der jeg har erfaring med at det tar MYE ekstra tid med fancy matpakker[emoji5]
Veldig fancy gidder i alle fall uansett ikke jeg

Men det kan jo gjøres mer fristende enn brødskiver likevel. Heligvis
 
Veldig fancy gidder i alle fall uansett ikke jeg

Men det kan jo gjøres mer fristende enn brødskiver likevel. Heligvis

Absolutt, går mye i lapper og matmuffins her. Fancy kan det jo være men trenger ikke 10 forskjellige varianter i hver matpakke
 
Absolutt, går mye i lapper og matmuffins her. Fancy kan det jo være men trenger ikke 10 forskjellige varianter i hver matpakke
Det har jeg ikke tid, ork eller fantasi til. De får sunn, variert mat. Men det får holde.

Men jeg hadde ikke godtatt om lærer sa at vi måtte roe ned pga sjalusi. Om de sa at ungen ikke får spist for det tar for mye tid med dill og dall, så skulle jeg justert. Men at de ikke kan få minigrønnsaker og pizzaboller og eggemuffins fordi andre blir sjalu...
 
Det har jeg ikke tid, ork eller fantasi til. De får sunn, variert mat. Men det får holde.

Men jeg hadde ikke godtatt om lærer sa at vi måtte roe ned pga sjalusi. Om de sa at ungen ikke får spist for det tar for mye tid med dill og dall, så skulle jeg justert. Men at de ikke kan få minigrønnsaker og pizzaboller og eggemuffins fordi andre blir sjalu...

Det er jeg enig i, jeg tenker man må lære at verden er urettferdig, sjalusi bør man jo lære å takle. Jeg hadde heller ikke justert noe av den grunn.
 
Ja, enig i at det kan være sundt og godt, var ikke det som var poenget, for de små kan det bli mye med disse superstæsja matpakkene, men for de større er det jo en flott måte å få i de mat på[emoji5] mattermoseksemplet var bare for å ta et eksempel, det gjelder matpakker med famcy innhold også, sikkert klumsete skrevet av meg[emoji85] men tenker den meldingen fra skolen kan ha vørt rettet mot mange av koldtbormatpakkene, ikke nødvendigvis kun hennes matpakker med wraps og matmuffins[emoji5] enig i at man spiser med øynene, men som du sier så plukker de ut etter farge osv, mange barn bruker ekstremt lang tid på denne plukkingen, så at man får beskjed om å begrense skjønner jeg godt, ikke at jeg syns Tamara sine matpakker høres «ille» ut sånn sett[emoji5]

Jeg kommer uansett til å fortsette med litt spennende matpakke til datteren min i barnehagen. Jeg vet hun plukker, men hun spiser i et ganske stort tempo. Hun prioriterer etter farge, først det røde, så det orange og gule, så om det er egg (som hun elsker), så resten. Hun prioriterer slik til hun er mett. Sånn gjør hun i alle måltider, men jeg vet også hun har mer lyst til å spise om jeg sender med omelett, cherrytomater, litt ulikt pålegg på skiva, i stedet for kun leverpostei på 2 brødskiver. Og jeg vet hun spiser fortere med ulike farger enn om det bare er brødskive med leverpostei. Jeg tenker at de foreldrene som sender litt stasha matpakke gjør det for å hjelpe ungene til å spise, mange unger blir matlei om de alltid får ost og skinke eller leverpostei. Jeg syns vi heller skal la oss inspirere litt av de som prøver å få ungene til å spise i stedet for å nesten trykke dem ned pga det jeg vil se på som misunnelse for at man selv ikke har tid eller ork til. Og selvfølgelig om du opplever på skolen din at om elevene trenger hjelp til å få spist noe ut av en termos, da har det gått for langt. De må kunne klare å spise det uten hjelp, det bør være minstekravet. Men det hører vel til sjeldenheten?
 
Sånn til info: jeg roet ned litt den gangen. Mest fordi jeg var usikker på meg selv og bare ønsket gjøre det jeg fikk beskjed om. Nå sender jeg med hva jeg vil. Eller hva ungene vil da. De lager mest selv. Eldste er jo mester i å dille til matboksene sine. Går mye i salater, bokser med nøtter og frukt, youghurt i egen skål med lokk og hjemmelaget musli i en annen boks.
Guttungen hadde med kalde hjemmelagede fiskepinner og to kalde poteter pluss en halv agurk her om dagen [emoji14] Var det han hadde lyst på så da er det bare å la han få det da. Restemiddag altså ;)
 
Last edited:
Jeg kommer uansett til å fortsette med litt spennende matpakke til datteren min i barnehagen. Jeg vet hun plukker, men hun spiser i et ganske stort tempo. Hun prioriterer etter farge, først det røde, så det orange og gule, så om det er egg (som hun elsker), så resten. Hun prioriterer slik til hun er mett. Sånn gjør hun i alle måltider, men jeg vet også hun har mer lyst til å spise om jeg sender med omelett, cherrytomater, litt ulikt pålegg på skiva, i stedet for kun leverpostei på 2 brødskiver. Og jeg vet hun spiser fortere med ulike farger enn om det bare er brødskive med leverpostei. Jeg tenker at de foreldrene som sender litt stasha matpakke gjør det for å hjelpe ungene til å spise, mange unger blir matlei om de alltid får ost og skinke eller leverpostei. Jeg syns vi heller skal la oss inspirere litt av de som prøver å få ungene til å spise i stedet for å nesten trykke dem ned pga det jeg vil se på som misunnelse for at man selv ikke har tid eller ork til. Og selvfølgelig om du opplever på skolen din at om elevene trenger hjelp til å få spist noe ut av en termos, da har det gått for langt. De må kunne klare å spise det uten hjelp, det bør være minstekravet. Men det hører vel til sjeldenheten?

Huff... jeg har da ikke prøvd å trykke med noen. Lager spennende matpakker selv jeg. Prøvde bare å si at jeg skjønner det hvis skolen ber foreldrene roe ned fordi det er mange som har med for mye og for stor variasjon. Altså, kam det ikke finnes en mellomting da? Jeg opplever at ungene pirker mye der det er for mye å velge i og jeg opplever at de sliter med alt det praktisle rundt mye mange av boksene som gjør at vi må hjelpe typ 20 unger før de får spist. Var bare det jeg ville si. Absolutt ikke kritisere noens matpakke.
 
Allergier må jo respekteres, men å "ikke tåle lukten" av makrell i tomat er det dummeste jeg har hørt. Her må andre barn læres opp til at det er greit å spise forskjellige ting:)

Samme gjelder svin. Virker som en overkompansering for at noen i klassen ikke spiser det, og at de ikke må få det fra andre sine matpakker. Når de går på barneskolen er de så gammel at de selv vet hva det skal og ikke skal spise (mener jeg, da).

Når det gjelder sukker, er det jo litt vanskelig. Noen barn får grovbrødskive med brunost, mens andre får loff med syltetøy. Det er jo stor forskjell i næringsinnhold på de to skivene. Ville heller forbudt loff:p
 
Back
Topp