Matpakke barn

Frukt, syltetøy og brunost inneholder mer sukker enn yoghurt naturell så rart at barnehagen tillater det...huff nå var jeg kanskje litt krass i kommentaren, men blir litt oppgitt når all yoghurt blir ansett som usunt.

Nei, den var ikke krass. Det var en regel som kom da barnehagen serverte frukten, da kunne vi sende med noe ekstra. Men så var det noen som aldri hadde, og noen som alltid hadde. Da begrunnet barnehagen 'forbudet' med at det var mye sukker i yoghurt og de ønsket at vi ikke sendte det med. Det er i og for seg greit. De løste det med at barna heller får matboksene sen og spiser rester etter frokosten hvis de ønsker det. Nå sender vi jo med alle måltider, så at det blir forskjeller nå det vet jeg. Jeg vet at noen har bolle/vaffel/kjeks i matboksen. Det synes jeg er et større problem enn youghurt. Jeg vet og at noen foreldre notorisk ikke klarer å holde matboksen sunn (lærer) og det skremmer meg hvor mye mat med lite energi som blir sendt med i barnehage og skolesekker. Jeg er så for at barn skal få servert mat på skolen og i barnehagen. Det trenger ikke å koste så mye heller..

Her går det i polarbrød eller knekkebrød med makrell i tomat, Leverpostei eller baconost. Varierer med lapper eller middagsrester innimellom.

Sender med brødskiver med jevne mellomrom. De kommer tilbake urørt eller med et lite musebit tatt ut av det ene hjørnet. Siden søppelkassen vår ikke har et stort behov for brødskiver sender jeg ikke med det hver dag :hilarious:De spiser brødskiver hjemme, i matpakken blir det for tørt.

Bhg barnet får mat der. Hu på skolen får brødskiver med pålegg. Noen ganger har Hu med seg youghert eller middags rester. Hu får epler på skolen hver fredag, en del av skolemelkordningen. Vi fikk melding av skolen etter noen mnd i 1 klasse om at matpakken måtte roes ned. De kastet vanvittige mengder mat. Så de begynte å sende maten tilbake når det var for mye. Ikke alle rekker å spise opp. Selv om matboksen er tom med masse fancy mat så kan det ha blitt kastet i bhg eller på skolen. Det burde man ta opp.
Polarbrød anbefaller jeg ikke. Etter min farfar døde så klarer bare farmor å få i seg polarbrød. Det er jo nesten bare luft så det er Ingenring igjen av Hu. Hjemmehjelpen veier Hu daglig pga det.
Polarbrld finnes i forskjellige grovhet , går helt fint å bare spise det.

Horn, pizzaruller, omelett, stekt egg, karbonader, fiskekaker, pannekaker, fiskepinner i lompe, yoghurt, bestandig oppskåret frukt/bær og grønnsaker, rundstykker, brødskiver, toast osv. :)

Horn, pizzaruller, omelett, stekt egg, karbonader, fiskekaker, pannekaker, fiskepinner i lompe, yoghurt, bestandig oppskåret frukt/bær og grønnsaker, rundstykker, brødskiver, toast osv. :)
Tips til Stekt egg i matpakke :) Uten att sen skall vær på skiven:p

Har du opp på skiven?? Før hun min vil ikke ha det på siden men helst på siden:p

Begge deler, både som en egg-sandwich som han kaller det, og skåret opp ved siden av. :)

Han får brødskiver og frukt/grønt. For eksempel to brødskiver, ett eple, en banan og litt druer. Også spiser han det han orker/vil ha. Varierer frukt/grønt etter hva vi har.
Resten av Uk bruker som regel en pakke potetgull og kjeks :hilarious::hilarious::hilarious::hilarious:

Jeg steker egg i muffinsform i silikon i airfryeren, lett å ha med i matpakken :) Lager innimellom omelett på samme måte. Ca 180° i 8min.

Tips til Stekt egg i matpakke :) Uten att sen skall vær på skiven:p

Vi lager eggemuffinse noen ganger

Altwså psierk et egg, og steker i muffinsbrett. Tilsetter skinke, paprika etc etter ungenes ønsker og inn i ovnen. Det er populært. Holder seg nok hattet varemre om det tas med i en mattermos enn en matboks, men mine synes det er helt greit. Flatt stekt egg på en skive blir derito at smet smelter, og blir kaldt og egget kaldt og det vil de ikke ha

Silikonform var kanskje enda lurere enn muffinsbrett, og i airfryer har jeg ikke prøvd enda

Et mulig prosjekt som må prøves en dag

Sliter av og til med å få dem ut av brettet nemlig, pleier smre med litt olje for at det skal gå lettere, men silokonform skal jeg prøve

Hun vet sjelden hva hun vil ha for tiden, ber bare om paprika, så jeg lager brødskive med leverpostei eller baconost. Legger ved kornmo-kjeks og agurk eller paprika skjært i skiver/staver. Matboksen er alltid tom når hun kommer hjem.

Her sender vi med en matboks med 3 brødskiver, hjemmebakt rugbrød. Skivene er litt små så tilsvarer kanskje 2 store skiver. Pålegg varierer.
Også sender vi med en boks med enten frukt, grønnsaker/salat eller yoghurt naturell med frukt og gryn oppi. Dette er da ett måltid.
Varierer også med å ha noe ekstra godt iblant, feks skrella mozarella (blå pakke med ostepinner), en klemmepose skyr eller yoghurtbeger.
Måltid 2 får de nå i bhg, eller så sender vi med 1 skive pluss frukt.
Spiser som regel opp maten hver dag.

Angående polarbrød så sjekka jeg næringsinnhold - og de grove polarbrødene er ikke noe bedre eller verre enn et vanlig grov/kneippbrød som du får kjøpt i butikk :)

Min elsker polarbrød og kunne sikkert ønske seg det hver dag, men siden han nå først spiser rugbrødet og liker det, lar jeg polarbrødet være ekstra kos på tur i helger (og det er fri flyt av polarbrød hos mormor, hehe)

Men har det egentlig noe for seg å veie hver dag? Den ene dagen har bruker hatt avføring og veier mindre enn dagen før f.eks?
Vi hadde en bruker som veide 29kg (hun spiste to vanlige brødskiver til frokost, det samme til kvelds og middag på dagen), hun ble veid en gang i uka :)

Men ja, her har vi polarbrød en gang iblant, ellers grovt brød :)
Trur bare de er litt ekstra nøye. Hu spiser jo kun polarbrød. Så Hu har gått ned veldig mye i vekt. Er havre polarbrød men hjelper ikke. De har som sagt fått kjeft før pga farfar så de er vel overnøye nå. Farmor skjønner ikke hvorfor Hu trenger å veies i det hele tatt, men siden farfar døde så har Hu rast ned i vekt.

Polarbrld finnes i forskjellige grovhet , går helt fint å bare spise det.
Veit det. Men det gjør ikke det. Hu har kun spist de groveste da Hu har diabetes og aldri spist lyst av noe som helst. Hu er ett levende bevis på at det ikke er bra. Også selv fått kjeft for å gi barn for mye sånt pga lav vekt, men de får det kanskje 2 ganger i året.

Back
Topp