Matkasse

Jeg glemte forresten å nevne at med godtlevert sin tjeneste så kan man avbestille leveringen langt frem i tid. Jeg avbestille levering fra august i år og frem til nyttår. For det passer ikke oss akkurat nå! Så det er ingen som tvinges til å motta disse leveringene om mm føler for å bestemme meny og mat selv en uke :-)
Ja, så ut som det var veldig greit å endre på bestillinger og avbestille osv. Tenker vi tester det for å se :)

Man kan si at sånne kasser er dyre (i vårt tilfelle er den ikke det da, men så bor vi også i et land hvor mat er 30 % billigere sammenlignet med Norge).

Men hvis man ikke er flink til å ukes handle eller er veldig strukturert er det ikke sikkert det er så dyrt. Er lett å handle ekstra hver gang man er i butikken.

Her handler jeg alle andre dagligvarer også på nett, tror vi bruker 3000kr på matvarer i mnd (utenom bleier, de kjøper jeg i Norge).

Går jeg innom en butikk handler jeg all verden. Jeg er ikke strukturert.
På nette så jeg søke opp det jeg skal ha, også har jeg lagret en fast liste (melk, brød, skyr, egg, frukt osv)..så bestiller bare den en gang i uka.

Man kan si at sånne kasser er dyre (i vårt tilfelle er den ikke det da, men så bor vi også i et land hvor mat er 30 % billigere sammenlignet med Norge).

Men hvis man ikke er flink til å ukes handle eller er veldig strukturert er det ikke sikkert det er så dyrt. Er lett å handle ekstra hver gang man er i butikken.

Her handler jeg alle andre dagligvarer også på nett, tror vi bruker 3000kr på matvarer i mnd (utenom bleier, de kjøper jeg i Norge).

Går jeg innom en butikk handler jeg all verden. Jeg er ikke strukturert.
På nette så jeg søke opp det jeg skal ha, også har jeg lagret en fast liste (melk, brød, skyr, egg, frukt osv)..så bestiller bare den en gang i uka.
Vi er veldig ustrukturert. Drar innom butikken og handler på måfå. Blir fort mange hundre kroner uten at vi egentlig har handla for mer enn en dag eller to.

Sent from my iPad using Tapatalk

Vi er veldig ustrukturert. Drar innom butikken og handler på måfå. Blir fort mange hundre kroner uten at vi egentlig har handla for mer enn en dag eller to.

Sent from my iPad using Tapatalk
Ja da er det ikke dyrt me matkasse nei:p

1000/5 = 200 :-) dobbelt så dyrt er ikke så ille med tanke på hva du får. Vi hadde alltid rester som vi frøs ned til senere :-) hadde også mat nok til 7 dager, ikke 5. Så jeg må si 4000 kroner for middag i en hel måned er latterlig billig.
Det er jo egentlig veldig billig.. Skal man kjøpe inn noe godt eller prøve noe nytt.. Syntes jeg fort man kommer over 400-500 kr for en handel,

Det er jo egentlig veldig billig.. Skal man kjøpe inn noe godt eller prøve noe nytt.. Syntes jeg fort man kommer over 400-500 kr for en handel,

Ja!! Og gode råvarer som man vanligvis kjøper på meny til svimlende priser...

Syns du 4000kr for MIDDAG er latterlig billig? :o Hva med alle de andre måltidene? Og helgene? Siden 1000/5 (x4=4000kr), men det er ikke en måned. Er helt uenig. Syns det er latterlig dyrt ;)
Enig. Vi bruker ca 5000 kr på mat og husholdningsartikler i mnd. Altså alle måltider, frukt, snacks, bleier, såper osv. Og jeg handler gode råvarer, kjøtt og fisk fra ferskvaredisk osv, lager ikke halvfabrikat!

Enig. Vi bruker ca 5000 kr på mat og husholdningsartikler i mnd. Altså alle måltider, frukt, snacks, bleier, såper osv. Og jeg handler gode råvarer, kjøtt og fisk fra ferskvaredisk osv, lager ikke halvfabrikat!
Samme her. Uff, nei jeg tar meg ikke råd til å bruke 4000kr på middag når vi handler for 4000kr i mnd inkludert husholdningsartikler. Man finner jo ferske gode rådvarer flere steder, ikke bare i matkasser man får på døren :p

Hadde det ikke vært for netthandling av mat, så hadde vi ikke hat mat her i huset :P

Samme her. Uff, nei jeg tar meg ikke råd til å bruke 4000kr på middag når vi handler for 4000kr i mnd inkludert husholdningsartikler. Man finner jo ferske gode rådvarer flere steder, ikke bare i matkasser man får på døren :p

Vet at man finner ferske gode råvarer andre steder enn i matkasser man får på døra. Men skal jeg betale for Stokke kyllinglår så må jeg nok punge ut mer for det i butikken enn jeg må gjennom leveransen :-)
Men vi tar oss gjerne råd til det og bruker ikke noe mer penger
enn ellers på mat :-)

Vet at man finner ferske gode råvarer andre steder enn i matkasser man får på døra. Men skal jeg betale for Stokke kyllinglår så må jeg nok punge ut mer for det i butikken enn jeg må gjennom leveransen :-)
Hva bruker dere på mat og husholdningsartikler utenom middagen dere får levert da?

Hva bruker dere på mat og husholdningsartikler utenom middagen dere får levert da?

Vel. Det er jo vanskelig å svare på for øyblikket, i og med at vi bor her og der. Vi har heller ikke hatt middager på døren siden mai mnd. Men til vanlig så setter vi alltid inn 6000 kroner på matkontoen. Det går til mat og husholdningsartikler for liten og stor :)

Men så er det ikke Stokke kylling hver dag heller... :) andre dager er det gjerne rimligere produkter..

En annen ting som er dumt med matkassene er at det kun er fisk 2dager i uken.. Jeg spiser veldig lite kjøtt og bruker stortsett skaldyr, fisk eller kylling i matlagingen.. Her i huset fisker vi også en del, så fisken er gratis :)

Men så er det ikke Stokke kylling hver dag heller... :) andre dager er det gjerne rimligere produkter..

En annen ting som er dumt med matkassene er at det kun er fisk 2dager i uken.. Jeg spiser veldig lite kjøtt og bruker stortsett skaldyr, fisk eller kylling i matlagingen.. Her i huset fisker vi også en del, så fisken er gratis :)

Nei men poenget er jo at jeg mener prisen er billig med tanke på de råvarene man får. Det betyr ikke at det ikke fins billigere alternativer, for all del.

Vi bruker nesten bare penger på middag. Ellers har vi jo brød, eneste pålegget jeg spiser er leverpostei, peanutsmør og banan. En sjelden gang har vi gulost. Egg har vi også.
Sambo spiser ikke frokost hjemme og lunsj får han på jobben. Så et brød varer noen dager.

Vi har snakket om å prøve det, men jeg synes det koster for mye. Vi bruker matprat og kokebøker for inspirasjon, jeg planlegger og skriver handleliste, så handler mannen hver torsdag kveld. Vi spiser variert og godt, og klarer å holde kostnadene nede sålenge vi begrenser handling til én dag i uka. Vi kjøper også råvarer til all babymat. Vi er flinke til å fylle fryseren med kjøtt på tilbud fra forskjellige butikker. Det krever litt mer jobb, men jeg liker å drive med mat og jeg foretrekker å bruke penger på andre ting enn veldig kostbar mat. Så får vi se hva vi gjør den dagen vi begge er i jobb igjen.

Vi har snakket om å prøve det, men jeg synes det koster for mye. Vi bruker matprat og kokebøker for inspirasjon, jeg planlegger og skriver handleliste, så handler mannen hver torsdag kveld. Vi spiser variert og godt, og klarer å holde kostnadene nede sålenge vi begrenser handling til én dag i uka. Vi kjøper også råvarer til all babymat. Vi er flinke til å fylle fryseren med kjøtt på tilbud fra forskjellige butikker. Det krever litt mer jobb, men jeg liker å drive med mat og jeg foretrekker å bruke penger på andre ting enn veldig kostbar mat. Så får vi se hva vi gjør den dagen vi begge er i jobb igjen.
Samme her. Det har funket veldig bra med begge i jobb her også.

Jeg skjønner at folk som har råd gjerne betaler for å slippe å tenke på hva de skal ha og oppskrift og handleliste osv. Men med en gang vi gikk over til å handle kun en gang i uken ble det myyyye lettere. Bruker 15 min på å bla igjennom en kokebok og skrive opp ukesmeny og tilhørende handleliste. Husker hvordan jeg også småhandlet flere ganger i uken, skikkelig pes.

Back
Topp