Matinspirasjon

Kylling filet i pitabrød med salat og iskald agurk til . <3
 
Hihi sant sant!! Og med litt isbiter og mynte oppi så blir det rene luksusen :love7

Jeg spiser det som dipp, har det i en skål (med litt paprikakrydder drysset på toppen er godt) også grønnsaker skåret i staver for å dippe, digg måte å få i seg mye grønnsaker og fiber (for de som måtte slite med treg mage i graviditeten). Kan også spre hummusen på små salte kjeks, de fra Sætre er digg, Salinas tror jeg de heter...

Vis vedlegget 406303
Det her så kjempegodt ut! Hvor sterk foodprosessor må man ha for å få hummusen glatt? Jeg har bare en sånn litt pinglete smoothie-greie - duger det tror du? :hilarious:
 
Det her så kjempegodt ut! Hvor sterk foodprosessor må man ha for å få hummusen glatt? Jeg har bare en sånn litt pinglete smoothie-greie - duger det tror du? :hilarious:
Hvis du vil gjøre det så lett som mulig kan du ha i det våte (olivenolje, sitron, tahini, evt litt vann, sammen med hvitløk og sånt som må fordeles godt) og så spe på med kikerter gradvis. Da blir det enklere å få sirkulasjon i beholderen. Jeg bruker vanligvis food processor til hummus, men stavmikser er også et godt alternativ. Det funker nok helt sikkert med blender også, men kan nok bli behov for å stoppe den og hjelpe til med å røre litt når det tykner...
 
Det her så kjempegodt ut! Hvor sterk foodprosessor må man ha for å få hummusen glatt? Jeg har bare en sånn litt pinglete smoothie-greie - duger det tror du? :hilarious:
What she said ⬆️ (pilopp). Skader jo ikke å prøve :happy:
 
Det begynner å bli vanskelig å orke å lage noe sunt, og samtidig stadig færre ting som frister. Men dette funket!

Surdeigsstarter rett i stekepanne på lav varme med salt over og under.
Ost på toppen etter å ha snudd den.
Noe grønt (tomater, en halv løk som hadde ligget åpen lenge nok til å miste det meste av smaken, og en neve oregano siden persillen bare såvidt har spurt her foreløpig og ikke er klar til å spises).
Olivenolje, flaksalt og balsamicocreme.

Voila - mett og kvalmefri i en halvtimes tid :p
IMG_8807.jpeg
 
Det så digg ut!! Nam!!! Aldri prøvd å steke surdeigsstarteren rett i panna, så god ide!
Det begynner å bli vanskelig å orke å lage noe sunt, og samtidig stadig færre ting som frister. Men dette funket!

Surdeigsstarter rett i stekepanne på lav varme med salt over og under.
Ost på toppen etter å ha snudd den.
Noe grønt (tomater, en halv løk som hadde ligget åpen lenge nok til å miste det meste av smaken, og en neve oregano siden persillen bare såvidt har spurt her foreløpig og ikke er klar til å spises).
Olivenolje, flaksalt og balsamicocreme.

Voila - mett og kvalmefri i en halvtimes tid :p
Vis vedlegget 407257
 
Det så digg ut!! Nam!!! Aldri prøvd å steke surdeigsstarteren rett i panna, så god ide!
Det er en slager her i huset! Gjør det hver gang den skal mates utenom baking, så slipper jeg å kaste den. Men viktig å huske salt, hvis ikke smaker det helt feil...
 
Last edited:
Smoothie i alle husets isformer og klemmeposer i går kommer godt med som svalende snacks til mor i dag. Anbefaler forresten de knøttsmå isformene fra bare bra barnemat. Gleder meg til å kunne tilby toåringen i ettermiddag :)

Frosne jordbær,
kefir/kokosmelk/yoghurt,
og en neve nøtter/chiafrø/solsikkefrø.
Sukker hvis du synes det er for surt (varierer jo mye med type bær/frukt osv).

Siden jeg brukte kefir som er magert, slengte jeg i litt kokosfett for å balansere litt og gjøre det mer mettende for vesla som ikke trenger å fylle på med unødvendig mye sukkerholdig.
IMG_8815.jpeg
 
Last edited:
Jeg skjems.. har bare spist takeaway i det siste. Når kvalmen endelig roer seg på kveldstid så blir jeg akutt sulten!

Så det har gått mye i indisk mango chicken, helst litt sterk :angel4
 
Jeg skjems.. har bare spist takeaway i det siste. Når kvalmen endelig roer seg på kveldstid så blir jeg akutt sulten!

Så det har gått mye i indisk mango chicken, helst litt sterk :angel4
Det høres sykt digg ut da!! jeg sprakk her en dag selv, bestilte pizza fra domino's og brownies :smiley-ashamed005 absolutt IKKE bra for meg og var skamdårlig etterpå men klarte ikke stå imot :hilarious:
 
Det høres sykt digg ut da!! jeg sprakk her en dag selv, bestilte pizza fra domino's og brownies :smiley-ashamed005 absolutt IKKE bra for meg og var skamdårlig etterpå men klarte ikke stå imot :hilarious:
Godt å høre jeg ikke er alene! :angel4
 
Det begynner å bli vanskelig å orke å lage noe sunt, og samtidig stadig færre ting som frister. Men dette funket!

Surdeigsstarter rett i stekepanne på lav varme med salt over og under.
Ost på toppen etter å ha snudd den.
Noe grønt (tomater, en halv løk som hadde ligget åpen lenge nok til å miste det meste av smaken, og en neve oregano siden persillen bare såvidt har spurt her foreløpig og ikke er klar til å spises).
Olivenolje, flaksalt og balsamicocreme.

Voila - mett og kvalmefri i en halvtimes tid :p
Vis vedlegget 407257
Nam!

Steker du en matet starter, eller er det bare det du skal kaste du steker?
Surdeigstarteren min blir nok ikke brukt til baking på noen måneder, men akkurat dette kan jeg jo klare. :hilarious:
 
Nam!

Steker du en matet starter, eller er det bare det du skal kaste du steker?
Surdeigstarteren min blir nok ikke brukt til baking på noen måneder, men akkurat dette kan jeg jo klare. :hilarious:
Steker ferdig syrnet. Jeg bruker/kaster nesten alt, lar bare klisset på innsiden av glasset bli med videre, da klarer den seg lenger til neste mating (glemt den flere uker i kjøleskap) fordi det er mer mat ift antallet gjærceller som er igjen ☺️
 
Elsker denne tråden! :hello2

Kan dele en av mine favoritt-frokoster :)

AA284728-4F35-4F5F-939F-8156C29EB899.jpeg

Havregrøt med cottage cheese, toppet med peanøttsmør og fruktsalat på siden.
Lager grøten sånn her:

Ca 40 g havregyn
Ca 2 dl melk
1-2 ss sukrin gold

Koker noen minutter, og tilsetter 1-2 gode ss cottage cheese når grøten er ferdig.

Trenger ikke sukker på toppen :)
Næringsrik grøt som metter leeenge. Syns det er friskt med frukten på siden, men like god uten altså!
 
PXL_20230614_080448427.jpg
Dagens frokost, surdeigsbrød med avokado, fylte egg og litt salat. Får se om kvalmen lar meg spise det men skal prøve, kroppen trenger jo gode byggesteiner nå ❣️
 
Vis vedlegget 407769
Dagens frokost, surdeigsbrød med avokado, fylte egg og litt salat. Får se om kvalmen lar meg spise det men skal prøve, kroppen trenger jo gode byggesteiner nå ❣️
Oh, inspirasjon til å lage eggesalat! Laget ny ladning majones i helgen og sånt er jo perfekt å slenge på et knekkebrød når man ikke orker å lage noe ordentlig...
 
Back
Topp