Åå, mat. Eeeelsker mat. Sverger til «alt med måte»! Veldig imot «dietter» med mindre det er strengt nødvendig pga allergier/intoleranser eller andre sykdomsårsaker.
Jeg har ingen matallergier. Prøver derfor å spise variert. Mye grønnsaker, elsker grønnsaker. Litt sjokolade hver dag (litt = 3-6 ruter Stratos salt karamell for eksempel). Passer på å spise mat som er mettende til hovedmåltidene (frokost, lunsj, middag), samt sunne mellommåltid for å holde blodsukkeret i sjakk (dette er SÅ viktig, blir utrolig fysen og kan «gå på en smell» med godis eller lignende dersom jeg ikke gjør dette). Spiser så lite prosessert mat som mulig (pølser, Toro, fiskeboller etc) og sverger heller til rene proteiner som varieres ila uken (laks/ørret, kyllinglårfilet, rødt kjøtt i form av kjøttdeig, linser/bønner osv). Juice nyter jeg ett glass om dagen til frokost (utrolig mye sukker i juice, mange er ikke klar over dette). Jeg spiser smør, ekte majones og bruker melk i kaffen. Blir jeg tilbudt kake, nyter jeg et lite stykke i stedet for et digert stykke. Mye handler om porsjoner! Et tips til å døyve et evt kosesøtsug på kveld er å lage en kopp te uten koffein, for eksempel Pukka. De er naturlig søte og utrolig god. Har prøvd mange ulike, og kan komme med tips til hvem jeg liker best hvis det er ønskelig
I prøveperioden kuttet jeg ut koffein (drakk koffeinfri kaffe innimellom, men forsøkte å holde meg unna det også). Dvs jeg kuttet også ut Cola/PM. Alkohol holdt jeg meg stort sett unna etter el, men ikke alle pp-ene (altså, man skal leve litt i den innimellom uutholdelige ventetiden
). Sukker fra godis forsøkte jeg også å begrense litt, men frukt spiser jeg med god samvittighet.
Jeg er overbevist om at kosthold ikke kan inneholde fy-mat eller nei-mat hvis det skal være bærekraftig i lengden. Da blir man bare trist, bebreider seg selv for ikke å være sterk nok og ender til slutt opp med dårlig samvittighet fordi man er så «svak» og tar den sjokoladen, for eksempel. Ta da heller tre biter sjokolade, og gi deg selv skryt for at du klarte å holde deg til tre biter! Et annet tips til godis er jo å ikke ha det i hus, men let’s be real…
Trines matblogg henter jeg endel oppskrifter fra. Ellers googler jeg ofte «rask sunn middag» hvis jeg trenger inspo
Hvis man setter seg ned søndag kveld i ti minutter, kan hele ukas middager planlegges. Alt handles inn mandag, så har man en mye lettere uke foran seg i matveien (sparer penger gjør man også med færre butikkbesøk!). Forsøker å ha enkle mellommåltid tilgjengelig i kjøleskapet (Yuplait double 0% yoghurt, cottage cheese, kesam for eksempel), granola, frukt og bær. Med havregryn, melk, egg og en moden banan har man raskt et digg mellommåltid i form av bananlapper
Tja.. såå mye på hjertet her altså
Bare spør om du tenker på noe konkret
Dette var det som dukket opp i hodet mitt på morraskvisten
Edit: og masse vann!! Hele tiden ha en flaske tilgjengelig. Det er sååå viktig