Mat-tråd ❤

Dipsy

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Sommerfuglene
Det er sikkert flere med meg som tenker det er viktig å spise riktig under forsøk (og resten av tiden så klart ;)), og som kanskje også sliter litt med motivasjonen til tider. Jeg er på ingen måte fanatiker, men ønsker å få enda litt mer fokus på riktig kosthold. Hvis noen har gode tips til sunne oppskrifter, motivasjon eller bare har lyst til å skravle litt om mat, kunne det jo vært fint med en sånn tråd?

Så - holder dere strikt linje under forsøk (og ellers) eller er dere litt som meg? Flink i perioder? Og skeier ut med sjokkis når det går både bra og dårlig? :hilarious: Og har du en skikkelig digg rett som er både sunn og god, som du har lyst til å dele?
 
Det er sikkert flere med meg som tenker det er viktig å spise riktig under forsøk (og resten av tiden så klart ;)), og som kanskje også sliter litt med motivasjonen til tider. Jeg er på ingen måte fanatiker, men ønsker å få enda litt mer fokus på riktig kosthold. Hvis noen har gode tips til sunne oppskrifter, motivasjon eller bare har lyst til å skravle litt om mat, kunne det jo vært fint med en sånn tråd?

Så - holder dere strikt linje under forsøk (og ellers) eller er dere litt som meg? Flink i perioder? Og skeier ut med sjokkis når det går både bra og dårlig? :hilarious: Og har du en skikkelig digg rett som er både sunn og god, som du har lyst til å dele?

Har tenkt på det nylig selv.
Som vanlig, sprikende beskjeder man får.
Noen sier sunn balansert kosthold - middelhavskost. Noen sverger til keto, lavkarbo. Jeg vet ikke, jeg. Spiser vanlig. Synes at det er stress nok. På lavkarbo ville jeg blitt smågal ganske fort :wacky:
 
Jeg sverger til lavkarbo da det gjør at jeg har regelmessig perioder.. kutte ut sukker og relativt lite stivelse.. huden er bedre, mindre kravings og mindre vondt i magen. :)
 
Har tenkt på det nylig selv.
Som vanlig, sprikende beskjeder man får.
Noen sier sunn balansert kosthold - middelhavskost. Noen sverger til keto, lavkarbo. Jeg vet ikke, jeg. Spiser vanlig. Synes at det er stress nok. På lavkarbo ville jeg blitt smågal ganske fort :wacky:
Enig, det er altfor mange råd der ute. Jeg skulle ønske jeg klarte å kjøre f.eks. autoimmun protokoll, men jeg vet at jeg ikke kommer til å klare det mer enn noen få dager :shy: Tror ikke jeg klarer å gå all in, men tenker det bare er positivt om jeg klarer å 'skjerpe meg litt'. Jeg er altfor svak for sjokolade og søtt, og så er jeg litt kresen, så det er en del ting jeg ikke liker så godt :bored: Mitt første mål er å kutte ned på sukker. Jeg er fæl til å synes jeg fortjener litt feiring eller litt trøst = sjokolade :hilarious:
 
Jeg sverger til lavkarbo da det gjør at jeg har regelmessig perioder.. kutte ut sukker og relativt lite stivelse.. huden er bedre, mindre kravings og mindre vondt i magen. :)
Så bra at du klarer det, og merker forskjell! Hva går du for feks. til frokost og lunsj?
 
Her går det mye i middagsrester til lunsj, gjerne lavkarbo tortilla lefser som jeg lager wrap i . Salater .. til frokost er det gjerne no chia grøt med mandel melk og hjemmelagd syltetøy. Jeg spiser brød innimellom og har jeg lyst på pasta så tar jeg det en gang i ny å ne.. er i hovedsak sukkeret jeg holder meg mest mulig unna :)
 
Jeg kuttet også ut endel raske karbohydrater under prøvingen, og særlig før stimulering til egguttak. Ikke veldig strengt, men litt sånn… all forbedring er bedre enn ingenting! Var litt slappere ved fryseforsøkene, men hadde da mer fokus på mat som var bra for østrogennivå og blodsirkulasjon.

Nå når jeg er gravid prøver jeg å ta unna søtsuget med smoothier, eller appelsin med vaniljekesam.

Og så elsker jeg denne så den levde jeg nesten på en periode: https://trinesmatblogg.no/recipe/pannestekt-orret-med-quinoasalat/
Frisk og god, gjerne med en dæsj ekstra sitron for min del!
 
Her går det mye i middagsrester til lunsj, gjerne lavkarbo tortilla lefser som jeg lager wrap i . Salater .. til frokost er det gjerne no chia grøt med mandel melk og hjemmelagd syltetøy. Jeg spiser brød innimellom og har jeg lyst på pasta så tar jeg det en gang i ny å ne.. er i hovedsak sukkeret jeg holder meg mest mulig unna :)
Wrap er godt! Det fikk jeg skikkelig lyst på. Ja, tenker sukkeret er det viktigste her også! Man føler seg så mye bedre når man klarer å styre unna :happy:
 
Jeg kuttet også ut endel raske karbohydrater under prøvingen, og særlig før stimulering til egguttak. Ikke veldig strengt, men litt sånn… all forbedring er bedre enn ingenting! Var litt slappere ved fryseforsøkene, men hadde da mer fokus på mat som var bra for østrogennivå og blodsirkulasjon.

Nå når jeg er gravid prøver jeg å ta unna søtsuget med smoothier, eller appelsin med vaniljekesam.

Og så elsker jeg denne så den levde jeg nesten på en periode: https://trinesmatblogg.no/recipe/pannestekt-orret-med-quinoasalat/
Frisk og god, gjerne med en dæsj ekstra sitron for min del!
Bra tips! Quinoa er veldig godt! Lenge siden jeg har spist det nå, så mye mulig det blir quinoa i morgen altså :joyful: En ting jeg har gått for er å bytte til mer økologisk. Det er litt dyrere, men syns det er verdt det når man vet det er bedre for kroppen! :happy:
 
Jeg har PCOS, så gikk på lav-/grovkarbo før og under sist forsøk.
Merket stor forskjell på kroppen!!
Forsøkte å kutte ned på tilsatt sukker, frukt, stivelse og andre raske karbohydrater.
Jeg spiste ikke pasta, ris eller rotgrønnsaker på flere uker, og fikk nesten kjærlighetssorg av det :hilarious:
Jeg tok lavkarbo-valg, og de gangene jeg skeiet litt ut, passet jeg alltid på mengdene!
Etter ca to uker på nesten keto-diett, gikk jeg over til et kosthold som inkluderte grovt brød, og jeg søkte opp diabeteskosthold.
Huden min ble strålende og glatt, magen ble helt rolig, fikk plutselig mengder med energi, følte meg generelt bra!
Etter at jeg fikk en positiv test valgte jeg å heller spise «alminnelig sunt».
I mellomtiden har jeg gjort det samme, men med større utskeielser, men prøver å ta valg som fortsatt er positivt for den glykemiske belastningen. Og jeg passer fortsatt på mengdene :D
Hvis man begynner å lese seg opp på diabeteskosthold, og om at noen former for lavkarbo ikke bare trenger å være karbohydratfattig (kan nemlig spise en god del fiber!) spesielt for oss pcos’ere som gjør det pga insulinresistens, så er det veldig spennende!
Jeg tenkte i hvertfall at målet ikke var å gå ned i vekt, men få kontroll på hormonene, og mulig det gjør det lettere?
 
Jeg gikk på lavkarbo hele siste forsøket mitt, startet vell så smått på nest siste. Hadde lest at det kunne være veldig positivt i dette gamet og hadde prøvd så mange ganger at jeg ønsket prøve. Det gikk for meg, om det var pga kosthold vet jeg ikke. Jeg er normalvektig og har ikke helse problemer, men det å leve på lavkarbo var godt for meg. Både humør, energi og fordøyelsen ble bedre . ❤️
 
Åå, mat. Eeeelsker mat. Sverger til «alt med måte»! Veldig imot «dietter» med mindre det er strengt nødvendig pga allergier/intoleranser eller andre sykdomsårsaker.

Jeg har ingen matallergier. Prøver derfor å spise variert. Mye grønnsaker, elsker grønnsaker. Litt sjokolade hver dag (litt = 3-6 ruter Stratos salt karamell for eksempel). Passer på å spise mat som er mettende til hovedmåltidene (frokost, lunsj, middag), samt sunne mellommåltid for å holde blodsukkeret i sjakk (dette er SÅ viktig, blir utrolig fysen og kan «gå på en smell» med godis eller lignende dersom jeg ikke gjør dette). Spiser så lite prosessert mat som mulig (pølser, Toro, fiskeboller etc) og sverger heller til rene proteiner som varieres ila uken (laks/ørret, kyllinglårfilet, rødt kjøtt i form av kjøttdeig, linser/bønner osv). Juice nyter jeg ett glass om dagen til frokost (utrolig mye sukker i juice, mange er ikke klar over dette). Jeg spiser smør, ekte majones og bruker melk i kaffen. Blir jeg tilbudt kake, nyter jeg et lite stykke i stedet for et digert stykke. Mye handler om porsjoner! Et tips til å døyve et evt kosesøtsug på kveld er å lage en kopp te uten koffein, for eksempel Pukka. De er naturlig søte og utrolig god. Har prøvd mange ulike, og kan komme med tips til hvem jeg liker best hvis det er ønskelig:joyful:

I prøveperioden kuttet jeg ut koffein (drakk koffeinfri kaffe innimellom, men forsøkte å holde meg unna det også). Dvs jeg kuttet også ut Cola/PM. Alkohol holdt jeg meg stort sett unna etter el, men ikke alle pp-ene (altså, man skal leve litt i den innimellom uutholdelige ventetiden:inpain:). Sukker fra godis forsøkte jeg også å begrense litt, men frukt spiser jeg med god samvittighet.

Jeg er overbevist om at kosthold ikke kan inneholde fy-mat eller nei-mat hvis det skal være bærekraftig i lengden. Da blir man bare trist, bebreider seg selv for ikke å være sterk nok og ender til slutt opp med dårlig samvittighet fordi man er så «svak» og tar den sjokoladen, for eksempel. Ta da heller tre biter sjokolade, og gi deg selv skryt for at du klarte å holde deg til tre biter! Et annet tips til godis er jo å ikke ha det i hus, men let’s be real…:p

Trines matblogg henter jeg endel oppskrifter fra. Ellers googler jeg ofte «rask sunn middag» hvis jeg trenger inspo:p Hvis man setter seg ned søndag kveld i ti minutter, kan hele ukas middager planlegges. Alt handles inn mandag, så har man en mye lettere uke foran seg i matveien (sparer penger gjør man også med færre butikkbesøk!). Forsøker å ha enkle mellommåltid tilgjengelig i kjøleskapet (Yuplait double 0% yoghurt, cottage cheese, kesam for eksempel), granola, frukt og bær. Med havregryn, melk, egg og en moden banan har man raskt et digg mellommåltid i form av bananlapper:p

Tja.. såå mye på hjertet her altså:hilarious: Bare spør om du tenker på noe konkret:hilarious: Dette var det som dukket opp i hodet mitt på morraskvisten:rolleyes:

Edit: og masse vann!! Hele tiden ha en flaske tilgjengelig. Det er sååå viktig:D
 
Last edited:
Åå, mat. Eeeelsker mat. Sverger til «alt med måte»! Veldig imot «dietter» med mindre det er strengt nødvendig pga allergier/intoleranser eller andre sykdomsårsaker.

Jeg har ingen matallergier. Prøver derfor å spise variert. Mye grønnsaker, elsker grønnsaker. Litt sjokolade hver dag (litt = 3-6 ruter Stratos salt karamell for eksempel). Passer på å spise mat som er mettende til hovedmåltidene (frokost, lunsj, middag), samt sunne mellommåltid for å holde blodsukkeret i sjakk (dette er SÅ viktig, blir utrolig fysen og kan «gå på en smell» med godis eller lignende dersom jeg ikke gjør dette). Spiser så lite prosessert mat som mulig (pølser, Toro, fiskeboller etc) og sverger heller til rene proteiner som varieres ila uken (laks/ørret, kyllinglårfilet, rødt kjøtt i form av kjøttdeig, linser/bønner osv). Juice nyter jeg ett glass om dagen til frokost (utrolig mye sukker i juice, mange er ikke klar over dette). Jeg spiser smør, ekte majones og bruker melk i kaffen. Blir jeg tilbudt kake, nyter jeg et lite stykke i stedet for et digert stykke. Mye handler om porsjoner! Et tips til å døyve et evt kosesøtsug på kveld er å lage en kopp te uten koffein, for eksempel Pukka. De er naturlig søte og utrolig god. Har prøvd mange ulike, og kan komme med tips til hvem jeg liker best hvis det er ønskelig:joyful:

I prøveperioden kuttet jeg ut koffein (drakk koffeinfri kaffe innimellom, men forsøkte å holde meg unna det også). Dvs jeg kuttet også ut Cola/PM. Alkohol holdt jeg meg stort sett unna etter el, men ikke alle pp-ene (altså, man skal leve litt i den innimellom uutholdelige ventetiden:inpain:). Sukker fra godis forsøkte jeg også å begrense litt, men frukt spiser jeg med god samvittighet.

Jeg er overbevist om at kosthold ikke kan inneholde fy-mat eller nei-mat hvis det skal være bærekraftig i lengden. Da blir man bare trist, bebreider seg selv for ikke å være sterk nok og ender til slutt opp med dårlig samvittighet fordi man er så «svak» og tar den sjokoladen, for eksempel. Ta da heller tre biter sjokolade, og gi deg selv skryt for at du klarte å holde deg til tre biter! Et annet tips til godis er jo å ikke ha det i hus, men let’s be real…:p

Trines matblogg henter jeg endel oppskrifter fra. Ellers googler jeg ofte «rask sunn middag» hvis jeg trenger inspo:p Hvis man setter seg ned søndag kveld i ti minutter, kan hele ukas middager planlegges. Alt handles inn mandag, så har man en mye lettere uke foran seg i matveien (sparer penger gjør man også med færre butikkbesøk!). Forsøker å ha enkle mellommåltid tilgjengelig i kjøleskapet (Yuplait double 0% yoghurt, cottage cheese, kesam for eksempel), granola, frukt og bær. Med havregryn, melk, egg og en moden banan har man raskt et digg mellommåltid i form av bananlapper:p

Tja.. såå mye på hjertet her altså:hilarious: Bare spør om du tenker på noe konkret:hilarious: Dette var det som dukket opp i hodet mitt på morraskvisten:rolleyes:

Edit: og masse vann!! Hele tiden ha en flaske tilgjengelig. Det er sååå viktig:D

Sånn cirka tenker jeg selv. Alt med måte. Har spist omtrent likt hele mitt liv, alltid i normal bmi sone uten anstrengelse og med varierende grad av trening (0-100%). Så det er nok ikke i matveien problemet mitt ligger. Med B1 var jeg gravid på 2. prøveforsøk - 13 år tilbake da
Burde nok være flinkere til å ta noen vitaminer og kosttilskudd, ja.
 
Jeg lever også etter "alt med måte"-prinsippet. Jeg spiser ganske variert fra før, så har egentlig ikke lagt om noe under prøvingen.

Det eneste jeg prøver å fokusere på er å spise mer grønnsaker, også utenom middag. Ta med gulrøtter på jobb eller ha litt agurk eller paprika på brødskiva/knekkebrødet. Tips: gulrøtter og selleri med holiday-dip er SÅ godt :D

Dette er min fråtsefavoritt for tiden, den er skikkelig god. Bedre enn lasagne med kjøtt synes jeg. Pleier å lage en salat til, bare sånn for å få inn mer grønnsaker: https://www.lindastuhaug.no/2016/05/30/vegetarlasagne/
 
Jeg spiste som normalt og drakk både kaffe og alkohol frem til innsett i mars.Første gang i 2012 var jeg veldig nøye med alt og det gikk ikke. Denne gangen tenkte jeg at å leve så normalt som mulig er bra for å ikke stresse mer enn nødvendig, denne gangen gikk det. Om mat eller stressnivå har hatt noe å si er umulig å konkludere med :dontknow

Noe som er interessant da er prøvene til mannen..
Vi prøvde første gang i 2012 og da var det få soldater som var egnet til noe som helst. De få som var der var ofte ødelagte e.g halefeil. Det ble sagt at han hadde betennelser i produksjonssystemet. Han gikk på masse antibiotikabehandlinger uten bedring. Jeg ba han gjøre noe med kostholdet da jeg hadde lest at det var bra, men han hadde ikke trua på det.

I tiden før vi bestemte oss for å prøve på nytt i fjor, hadde han tatt litt tak i helsa etter en del korona-kg. Vi ble begge utredet på nytt ettersom det var åtte år siden vi prøvde første gang og nå var alle sædcellene friske!! Fortsatt litt få av dem men i god stand.

Jeg kan ikke si at mat og helse har vært avgjørende, men ser ikke bort i fra at det kan ha spilt en rolle. Var mye usunn mat og øl i 2012. Da hadde han en forbrenning som gjorde at han ikke la på seg, men effekten er jo der likevel selv om kiloene ikke fester seg. Er en del forskning på mat og betennelsestilstander i kroppen, så tror det ligger noe der, samtidig som mye stress i forbindelse med streng diett kanskje er kontraproduktivt :)
 
Tenker på dette med mat og strenge dietter for i utgangspunktet friske folk. Behov varierer. Hvis jeg måtte følge slavisk noe system, ville jeg ikke klart det uten motivasjon (sterk tro eller vitenskapelige bevis, som ikke finnes). Mens for noen er et strengt system ganske naturlig. Tenker at så lenge folk har utbytte av det, uansett form, da må det være greit.
Har man tilstander som kan korrigeres med kosthold, da burde man så klart.

Ellers har fått med meg at damene tar açai, Brazilian nuts og maca root for å øke fertilitet.
I tillegg til mye annet av kosttilskudd og vitaminer.
Jeg blir stressa av å se, hvor mye folk tar. Da tenker jeg, skitt, det burde jeg sikkert også. Men allerede i dag tar jeg minst 7 piller daglig (1 stripe gravid vitaminer med tran, 4 totalt, ekstra jern, D vit og folsyre). Vet ikke hvor mye mer jeg orker å ta. Burde kanskje.
 
Så mange gode innspill her, gleder meg til å lese nøye gjennom! Men først - dagens middag, inspirert av @Frk.Dott med en liten vri. Quinoasalat og salmalaks :joyful:
Snapchat-2136728539.jpg
 
Jeg har PCOS, så gikk på lav-/grovkarbo før og under sist forsøk.
Merket stor forskjell på kroppen!!
Forsøkte å kutte ned på tilsatt sukker, frukt, stivelse og andre raske karbohydrater.
Jeg spiste ikke pasta, ris eller rotgrønnsaker på flere uker, og fikk nesten kjærlighetssorg av det :hilarious:
Jeg tok lavkarbo-valg, og de gangene jeg skeiet litt ut, passet jeg alltid på mengdene!
Etter ca to uker på nesten keto-diett, gikk jeg over til et kosthold som inkluderte grovt brød, og jeg søkte opp diabeteskosthold.
Huden min ble strålende og glatt, magen ble helt rolig, fikk plutselig mengder med energi, følte meg generelt bra!
Etter at jeg fikk en positiv test valgte jeg å heller spise «alminnelig sunt».
I mellomtiden har jeg gjort det samme, men med større utskeielser, men prøver å ta valg som fortsatt er positivt for den glykemiske belastningen. Og jeg passer fortsatt på mengdene :D
Hvis man begynner å lese seg opp på diabeteskosthold, og om at noen former for lavkarbo ikke bare trenger å være karbohydratfattig (kan nemlig spise en god del fiber!) spesielt for oss pcos’ere som gjør det pga insulinresistens, så er det veldig spennende!
Jeg tenkte i hvertfall at målet ikke var å gå ned i vekt, men få kontroll på hormonene, og mulig det gjør det lettere?
Så utrolig motiverende at du merket så stor forskjell på kroppen ❤ Det er jo den beste motivasjonen til å fortsette i et godt spor. Målet her er heller ikke nødvendigvis kiloene, men å kutte ned på ting som ikke er så bra for kroppen og tilføre mer av det gode. Hodet er mer motivert nå, merker jeg. Sikkert fordi vi skal gjennom nytt forsøk (og det er jo nytt håp). Har blitt litt mye dårlige valg i de tøffeste periodene det siste året. Egentlig har vi totalt lagt om kostholdet (har gått ned 20 kg siden 2019), så jeg vet hva som skal til for at kroppen skal ha det bra - det er bare den viljestyrken da - spesielt når ting går litt dritt :hilarious:
 
Jeg gikk på lavkarbo hele siste forsøket mitt, startet vell så smått på nest siste. Hadde lest at det kunne være veldig positivt i dette gamet og hadde prøvd så mange ganger at jeg ønsket prøve. Det gikk for meg, om det var pga kosthold vet jeg ikke. Jeg er normalvektig og har ikke helse problemer, men det å leve på lavkarbo var godt for meg. Både humør, energi og fordøyelsen ble bedre . ❤️
Det er jo fantastisk. Hvordan spiser du nå som du er gravid? ❤
 
Åå, mat. Eeeelsker mat. Sverger til «alt med måte»! Veldig imot «dietter» med mindre det er strengt nødvendig pga allergier/intoleranser eller andre sykdomsårsaker.

Jeg har ingen matallergier. Prøver derfor å spise variert. Mye grønnsaker, elsker grønnsaker. Litt sjokolade hver dag (litt = 3-6 ruter Stratos salt karamell for eksempel). Passer på å spise mat som er mettende til hovedmåltidene (frokost, lunsj, middag), samt sunne mellommåltid for å holde blodsukkeret i sjakk (dette er SÅ viktig, blir utrolig fysen og kan «gå på en smell» med godis eller lignende dersom jeg ikke gjør dette). Spiser så lite prosessert mat som mulig (pølser, Toro, fiskeboller etc) og sverger heller til rene proteiner som varieres ila uken (laks/ørret, kyllinglårfilet, rødt kjøtt i form av kjøttdeig, linser/bønner osv). Juice nyter jeg ett glass om dagen til frokost (utrolig mye sukker i juice, mange er ikke klar over dette). Jeg spiser smør, ekte majones og bruker melk i kaffen. Blir jeg tilbudt kake, nyter jeg et lite stykke i stedet for et digert stykke. Mye handler om porsjoner! Et tips til å døyve et evt kosesøtsug på kveld er å lage en kopp te uten koffein, for eksempel Pukka. De er naturlig søte og utrolig god. Har prøvd mange ulike, og kan komme med tips til hvem jeg liker best hvis det er ønskelig:joyful:

I prøveperioden kuttet jeg ut koffein (drakk koffeinfri kaffe innimellom, men forsøkte å holde meg unna det også). Dvs jeg kuttet også ut Cola/PM. Alkohol holdt jeg meg stort sett unna etter el, men ikke alle pp-ene (altså, man skal leve litt i den innimellom uutholdelige ventetiden:inpain:). Sukker fra godis forsøkte jeg også å begrense litt, men frukt spiser jeg med god samvittighet.

Jeg er overbevist om at kosthold ikke kan inneholde fy-mat eller nei-mat hvis det skal være bærekraftig i lengden. Da blir man bare trist, bebreider seg selv for ikke å være sterk nok og ender til slutt opp med dårlig samvittighet fordi man er så «svak» og tar den sjokoladen, for eksempel. Ta da heller tre biter sjokolade, og gi deg selv skryt for at du klarte å holde deg til tre biter! Et annet tips til godis er jo å ikke ha det i hus, men let’s be real…:p

Trines matblogg henter jeg endel oppskrifter fra. Ellers googler jeg ofte «rask sunn middag» hvis jeg trenger inspo:p Hvis man setter seg ned søndag kveld i ti minutter, kan hele ukas middager planlegges. Alt handles inn mandag, så har man en mye lettere uke foran seg i matveien (sparer penger gjør man også med færre butikkbesøk!). Forsøker å ha enkle mellommåltid tilgjengelig i kjøleskapet (Yuplait double 0% yoghurt, cottage cheese, kesam for eksempel), granola, frukt og bær. Med havregryn, melk, egg og en moden banan har man raskt et digg mellommåltid i form av bananlapper:p

Tja.. såå mye på hjertet her altså:hilarious: Bare spør om du tenker på noe konkret:hilarious: Dette var det som dukket opp i hodet mitt på morraskvisten:rolleyes:

Edit: og masse vann!! Hele tiden ha en flaske tilgjengelig. Det er sååå viktig:D
Enig ❤ Jeg jobber med å være der, typ alt er lov med måte. Jeg har alltid vært litt 'alt eller ingenting-type', men har blitt bedre på det heldigvis. Jeg er dårlig på å ikke kjøpe også, men klarer ofte å la ting ligge - til kona spiser det opp. Må definitivt slutte å gå sulten i butikken :hilarious: Det er bra for oss begge :joyful: og vann ja - der MÅ jeg bli flinkere ❤ Takk for gode tips!
 
Back
Topp