Mat-tråd ❤

Jeg lever også etter "alt med måte"-prinsippet. Jeg spiser ganske variert fra før, så har egentlig ikke lagt om noe under prøvingen.

Det eneste jeg prøver å fokusere på er å spise mer grønnsaker, også utenom middag. Ta med gulrøtter på jobb eller ha litt agurk eller paprika på brødskiva/knekkebrødet. Tips: gulrøtter og selleri med holiday-dip er SÅ godt :D

Dette er min fråtsefavoritt for tiden, den er skikkelig god. Bedre enn lasagne med kjøtt synes jeg. Pleier å lage en salat til, bare sånn for å få inn mer grønnsaker: https://www.lindastuhaug.no/2016/05/30/vegetarlasagne/
Bra tips ❤ Grønnsaker og dipp er jo sykt godt! Og veggislasagne. Har lagd det en del ganger, men syns det tar så lang tid. Fordelen er at man kan lage en stor porsjon og fryse ned da :joyful: enig at den er bedre med grønnsaker enn kjøtt!
 
Jeg spiste som normalt og drakk både kaffe og alkohol frem til innsett i mars.Første gang i 2012 var jeg veldig nøye med alt og det gikk ikke. Denne gangen tenkte jeg at å leve så normalt som mulig er bra for å ikke stresse mer enn nødvendig, denne gangen gikk det. Om mat eller stressnivå har hatt noe å si er umulig å konkludere med :dontknow

Noe som er interessant da er prøvene til mannen..
Vi prøvde første gang i 2012 og da var det få soldater som var egnet til noe som helst. De få som var der var ofte ødelagte e.g halefeil. Det ble sagt at han hadde betennelser i produksjonssystemet. Han gikk på masse antibiotikabehandlinger uten bedring. Jeg ba han gjøre noe med kostholdet da jeg hadde lest at det var bra, men han hadde ikke trua på det.

I tiden før vi bestemte oss for å prøve på nytt i fjor, hadde han tatt litt tak i helsa etter en del korona-kg. Vi ble begge utredet på nytt ettersom det var åtte år siden vi prøvde første gang og nå var alle sædcellene friske!! Fortsatt litt få av dem men i god stand.

Jeg kan ikke si at mat og helse har vært avgjørende, men ser ikke bort i fra at det kan ha spilt en rolle. Var mye usunn mat og øl i 2012. Da hadde han en forbrenning som gjorde at han ikke la på seg, men effekten er jo der likevel selv om kiloene ikke fester seg. Er en del forskning på mat og betennelsestilstander i kroppen, så tror det ligger noe der, samtidig som mye stress i forbindelse med streng diett kanskje er kontraproduktivt :)
Veldig interessant ❤ Skulle jo ikke tro at prøvene ble bedre på så mange år, men det er jo fantastisk at det gikk for dere! Jeg tror også mat påvirker kroppen i større grad enn man tenker det gjør, og det skader i allfall ikke å ta i et tak ❤
 
Tenker på dette med mat og strenge dietter for i utgangspunktet friske folk. Behov varierer. Hvis jeg måtte følge slavisk noe system, ville jeg ikke klart det uten motivasjon (sterk tro eller vitenskapelige bevis, som ikke finnes). Mens for noen er et strengt system ganske naturlig. Tenker at så lenge folk har utbytte av det, uansett form, da må det være greit.
Har man tilstander som kan korrigeres med kosthold, da burde man så klart.

Ellers har fått med meg at damene tar açai, Brazilian nuts og maca root for å øke fertilitet.
I tillegg til mye annet av kosttilskudd og vitaminer.
Jeg blir stressa av å se, hvor mye folk tar. Da tenker jeg, skitt, det burde jeg sikkert også. Men allerede i dag tar jeg minst 7 piller daglig (1 stripe gravid vitaminer med tran, 4 totalt, ekstra jern, D vit og folsyre). Vet ikke hvor mye mer jeg orker å ta. Burde kanskje.
Høres ut som du er mer enn godt nok dekket. Jeg gjør litt som deg - tar multivitaminer, tran, vit D, litt ekstra jern under mens - og følger med på vitaminnivåene. Det burde være godt nok ❤ Sper på med litt Q10 nå da, etter alle suksesshistoriene her inne med det, men styrer unna alt av sukkerpiller og vidunderkurer. Har lest litt om den Maca-roten, syns det så litt for suspekt ut :wideyed:
 
Høres ut som du er mer enn godt nok dekket. Jeg gjør litt som deg - tar multivitaminer, tran, vit D, litt ekstra jern under mens - og følger med på vitaminnivåene. Det burde være godt nok ❤ Sper på med litt Q10 nå da, etter alle suksesshistoriene her inne med det, men styrer unna alt av sukkerpiller og vidunderkurer. Har lest litt om den Maca-roten, syns det så litt for suspekt ut :wideyed:

Hvordan følger du på vitaminnivåene?
Må være blodprøvene som du tar jevnlig?
Hvilke vitaminer sjekker du? Hvor ofte?

Jeg må innrømme at jeg har ikke peiling hvordan det står til med vit nivå hos meg.
Vet at jeg pleier å ligge lavt på D vit, hvis ikke tar ekstra. Og nå tar jeg jern midlertidig etter blodtap. Skal slutte.

Spør her:
Når var det hysteroskopi du skulle ha forresten?
Skal heie på deg.
 
Hvordan følger du på vitaminnivåene?
Må være blodprøvene som du tar jevnlig?
Hvilke vitaminer sjekker du? Hvor ofte?

Jeg må innrømme at jeg har ikke peiling hvordan det står til med vit nivå hos meg.
Vet at jeg pleier å ligge lavt på D vit, hvis ikke tar ekstra. Og nå tar jeg jern midlertidig etter blodtap. Skal slutte.

Spør her:
Når var det hysteroskopi du skulle ha forresten?
Skal heie på deg.
Er ikke veldig systematisk her altså ifht å sjekke vitaminnivåene, men tok en del blodprøver i 20' som jeg bruker som utgangspunkt. Der det lå litt lavt har jeg bedt om å få sjekket hvis jeg feks skal innom legekontoret likevel. Nå har det blitt litt ekstra blodprøver på meg det siste året, pga mye utredninger/graviditet/SA/MA. Prøver å passe litt ekstra på B12, jern og jernlager, vit D og stoffskiftehormonene. Ferritin var feks nede på 10 etter en MA, men der har jeg tatt litt ekstra jern, men ikke målt etterpå. Kommer til å be om en ny status om vi blir gravide igjen. Liker å følge med på kurvene på Fürstpasient, men det er for spesielt interesserte :hilarious: for vanlige folk holder det godt at de er innenfor normalområdet og med en blodprøve 1 x i året eller annenhvert år.

Takk, fine deg! Hadde hysteroskopi i dag, så nå er det unnagjort. Oppdaterer mer i en annen tråd ❤
 
Er ikke veldig systematisk her altså ifht å sjekke vitaminnivåene, men tok en del blodprøver i 20' som jeg bruker som utgangspunkt. Der det lå litt lavt har jeg bedt om å få sjekket hvis jeg feks skal innom legekontoret likevel. Nå har det blitt litt ekstra blodprøver på meg det siste året, pga mye utredninger/graviditet/SA/MA. Prøver å passe litt ekstra på B12, jern og jernlager, vit D og stoffskiftehormonene. Ferritin var feks nede på 10 etter en MA, men der har jeg tatt litt ekstra jern, men ikke målt etterpå. Kommer til å be om en ny status om vi blir gravide igjen. Liker å følge med på kurvene på Fürstpasient, men det er for spesielt interesserte :hilarious: for vanlige folk holder det godt at de er innenfor normalområdet og med en blodprøve 1 x i året eller annenhvert år.

Takk, fine deg! Hadde hysteroskopi i dag, så nå er det unnagjort. Oppdaterer mer i en annen tråd ❤

Takk for info!
Følger med.
 
Så utrolig motiverende at du merket så stor forskjell på kroppen ❤ Det er jo den beste motivasjonen til å fortsette i et godt spor. Målet her er heller ikke nødvendigvis kiloene, men å kutte ned på ting som ikke er så bra for kroppen og tilføre mer av det gode. Hodet er mer motivert nå, merker jeg. Sikkert fordi vi skal gjennom nytt forsøk (og det er jo nytt håp). Har blitt litt mye dårlige valg i de tøffeste periodene det siste året. Egentlig har vi totalt lagt om kostholdet (har gått ned 20 kg siden 2019), så jeg vet hva som skal til for at kroppen skal ha det bra - det er bare den viljestyrken da - spesielt når ting går litt dritt :hilarious:
Wow!! Det er jo kjempeimponerende!!! :Heartred:Heartred
Når ting butter i mot, så bør det være lov med noe ekstra :happy: :Heartpink:Heartpink
Viljestyrke, ass, det er vanskelig! Men bare alt vi står i krever jo en enorm viljestyrke!
Jeg har et ganske sterkt konkurranseinstinkt, så det hjelper på, men jeg er helt avhengig av å ha noen helt konkrete mål å forholde meg til.
Jeg spiser sunt til hverdags, men sier ikke nei takk til dessert, passer bare alltid på mengden.
Har fått med mannen, hvis ikke hadde det nok blitt mye vanskeligere - Vi holder hverandre i tøylene! :hilarious:

Jeg tror kanskje det var «sjokket» jeg ga kroppen da jeg kuttet så langt ned som mulig som gjorde at jeg fikk så raske resultater, men jeg har ikke så stor tro på at det er noe som kan vare. Kroppen vil også etterhvert prøve å komme i balanse selv.
Har tro på et sunt, godt og balansert kosthold til hverdags, og jeg føler meg helt sikker på at for MIN kropp, som jeg vet sliter med hormonproblemer pga pcos, så er jeg nødt til å passe på den glykemiske belastningen.
Kroppen har i hvertfall respondert positivt på de endringene jeg har gjort i matveien :D
Og jeg kommer til å gå på en avgrenset diett før neste forsøk, og kanskje få nytt positivt kroppssjokk! :D:D:D
 
Back
Topp