Jeg spiste som normalt og drakk både kaffe og alkohol frem til innsett i mars.Første gang i 2012 var jeg veldig nøye med alt og det gikk ikke. Denne gangen tenkte jeg at å leve så normalt som mulig er bra for å ikke stresse mer enn nødvendig, denne gangen gikk det. Om mat eller stressnivå har hatt noe å si er umulig å konkludere med
Noe som er interessant da er prøvene til mannen..
Vi prøvde første gang i 2012 og da var det få soldater som var egnet til noe som helst. De få som var der var ofte ødelagte e.g halefeil. Det ble sagt at han hadde betennelser i produksjonssystemet. Han gikk på masse antibiotikabehandlinger uten bedring. Jeg ba han gjøre noe med kostholdet da jeg hadde lest at det var bra, men han hadde ikke trua på det.
I tiden før vi bestemte oss for å prøve på nytt i fjor, hadde han tatt litt tak i helsa etter en del korona-kg. Vi ble begge utredet på nytt ettersom det var åtte år siden vi prøvde første gang og nå var alle sædcellene friske!! Fortsatt litt få av dem men i god stand.
Jeg kan ikke si at mat og helse har vært avgjørende, men ser ikke bort i fra at det kan ha spilt en rolle. Var mye usunn mat og øl i 2012. Da hadde han en forbrenning som gjorde at han ikke la på seg, men effekten er jo der likevel selv om kiloene ikke fester seg. Er en del forskning på mat og betennelsestilstander i kroppen, så tror det ligger noe der, samtidig som mye stress i forbindelse med streng diett kanskje er kontraproduktivt